Wie de meest degelijke auto zoekt, is op dit moment het beste af bij Porsche. Dit blijkt uit de kwaliteitstest van J.D. Power, die van een groot aantal automerken honderd voertuigen (per merk) onderzocht. Porsche kwam uit het onderzoek als beste naar voren met 91 problemen per honderd voertuigen.
Porsche heeft hierbij het luxe merk van Toyota op de hielen, want Lexus eindigde op een tweede plaats met 93 gebreken. Met 102 gebreken komt Hyundai verrassend op de derde plaats. Alle auto’s werden onderzocht toen ze drie maanden oud waren. In totaal zijn ongeveer 63.000 auto’s onderzocht. Als de verder kijken dan de top-3, dan ziet het klassement er als volgt uit:
Aantal problemen per 100 onderzochte auto’s:
Porsche 91
Lexus 93
Hyundai 102
Toyota 106
Jaguar 109
Honda 110
Cadillac 117
Infiniti 117
GMC 119
Acura 120
Chrysler 120
Lincoln 121
Nissan 121
Chevrolet 124
Industry Average 124
Ford 127
Mercury 129
Saturn 129
Audi 130
Dodge 132
Pontiac 133
Volvo 133
Buick 134
Mitsubishi 135
Kia 136
Mercedes-Benz 139
Scion 140
BMW 142
Subaru 146
Mazda 150
MINI 150
Jeep 153
Saab 163
Suzuki 169
HUMMER 171
Volkswagen 171
Isuzu 191
Land Rover 204
(via: autoweek.com)
w0o0dy zegt
91 per 100 auto’s is de beste score? Moet dat niet per 1000 zijn? Als dit klopt dan zijn ze lekker bezig in de auto industrie……. één of meer gebreken binnen 3 maanden……. aaaaaaaaaaaah! da’s ronduit rampzalig! Je zou eens moeten proberen een TV te verkopen met dit soort percentage mankementen binnen 3 maanden.
maartenunplugged zegt
ik vind het ook een schrikbarende conclusie, maar ik ben ook benieuwd wat ze als gebrek noteren.
Als ik naar volvo kijk moet na 3 maanden dus minimaal elke volvo al een of zelfs meerdere gebreken gehad hebben. Nu klopt dat al niet aangezien de volvo van mijn ouders na 3 jaar nog steeds probleemroos rondrijd.
Marten zegt
Hmm, toch weer vervelend om te zien dat die stomme aziatisch krengen weer goed uit zulke testen komen. Maar goed, dat is natuurlijk nog geen argument om zo’n mormel te kopen
Alwood zegt
wat ontzettend veel amerikanen in de top?!?! WTF?!
en die japanners zijn gewoon zo simpel gemaakt dat er weinig stuk kan. als je rammellen tot een probleem zou rekenen zouden die japanners onderaan komen te staan!
daarbij moet je waarschijnlijk wel rekenen dat meerdere problemen op 1 auto gewoon meegetels worden, is dus helemaal niet zo dat iedere audi langs de weg staat ofzo.
silasse zegt
vreemde lijst moet ik zeggen
Kermit zegt
alwood, dat slaat nergens op jongen, de aziatische merken verdienen veel respect om tegen dergelijke prijzen zulke kwalititieve wagens te kunnen leveren, wat porsche doet vind ik geen prestatie hoor, met zo’n woekerprijzen
Alwood zegt
uhm Kermit niks persoonlijks maar als je met een japanner over een onverharde of klinkerweg rijdt dan rammelt die. dat doet volvo niet, audi niet, bmw niet, mercedes niet…
daar betaal je uiteraard voor maar dat komt gewoon door de mate waarin plastic gebruikt wordt en hoe er geisoleerd word én hoeveel rubberringetjes en dopjes er worden gebruikt bij fabrikage.
kost natuurlijk ook veel meer tijd om in elkaar te zetten maar hoe duurder de auto hoe nauwkeuriger de interieurdelen in elkaar passen > voorkomt rammelen
Ashton zegt
@ alwood
uhm alwood. Je reactie is gewoon te zielig. Oftewel erken je gewoon niet dat aziatische auto’s betrouwbaarder zijn en blijf je blind. Of wel ben je gewoon realistisch en niet zo een kortzichtige zak. oke ?
d_vdm zegt
Prestatie van Hyundai is groter dan die van Porsche. Een auto van 15.000 Euro goed afwerken is moeilijker dan een sportwagen van 65.000 Euro perfect in elkaar schroeven.
(Bij Landrover moeten de lijfstraffen weer worden ingevoerd)
w0o0dy zegt
@alwood, met welke japanse auto’s heb jij de laatste 3 jaar gereden? Je reactie vind ik niet zo sterk. Veel van de Japanse auto’s doen qua techniek en uitvoering en luxe nauwelijk onder voor europese auto’s en sommige europese merken halen het niveau van de gemiddelde japanse middenklasser niet eens. Lexus en Acura en Infinity bouwen auto’s die tot de top van het aanbod in de USA horen.
@Ashton, mekaar onaardig bejegenen levert weinig lol op en dat is toch wel een beetje het idee van zo’n site. We kunnen het best oneens zijn zonder elkaar uit te schelden?
Alwood zegt
d_vdm geef ik volkomen gelijk!
ik heb verder niks gezegd over betrouwbaarheid van een japanner, deze is meestal dik voormekaar.
ik heb het over rammels in het interieur! vergelijk een volvo of audi van 8 jaar met een avensis van 8 jaar en je zal het begrijpen! en ik heb in een aantal toyota’s gereden en in een NIEUWE ssangyoung rexton, luxe 2.7 diesel uitvoering.
De Rexton reed prima, trok er zo mee naar een niet toegestane stelheid. MAAR het interieur voelde ontzettend gammel aan, zelfs in vergelijking met een 9 jaar oude audi! terwijl kilometers over het algemeen ook het interieur laten slijten.
de rexton hgaf daarbij door zijn besturing en gewicht een knap gevoelloze reactie…
ook heb ik kortgeleden in een nissan Xtrail nog gereden die qua comfort exact overeen komt met mijn 17 jaar oude 740!! terwijl bij volvo de ontwikkeling niet stil heeft gestaan en een V70 ontzettend veel luxer is dan een 740. dan let ik dus vooral op interieur rammel, windgeruis en motor/versnellingsbak bijgeluiden.
w0o0dy zegt
zowel in Japan als in Korea zullen ze niet blij zijn als je de twee verward (Ssangyoung is koreaans).
Natuurlijk zijn er ook Japanse auto’s die minder goed in elkaar gezet zijn. Alleen dat geldt net zo goed voor Mercedes (A-klasse, en de 1e serie ML bijvoorbeeld) als voor BMW (de X3 is ook niet zonder fouten en de Z4 rammelt ook wel na een paar jaar). Van Audi weet ik dat de A3 waar ik een tijdje regelmatig mee heb gereden niet helemaal zonder rammeltjes was, maar best goed, alleen had het ding ook wel regelmatig reparaties. De A6 zit goed in elkaar, maar ook die heeft best wat technisch zwakke plekken.
Wat heb je liever een rammeltje of stilvallen met pech? Een rammeltje of reparaties van 2 tot 3 duizend euro? Wat ik hiermee bedoel te zeggen: over het algemeen zeggen de statistieken meer dan meningen (maar met kwade wil is ook de statistiek wel te foppen).
Karlo zegt
Ik heb al een paar keer met een prius gereden en daar val niets op aan te merken i.v.m. rammelen. Als dat toch zo is bij japanse merken zal dit toch zonder toyota zijn.
Mpower zegt
Wat je niet hebt, kan ook niet kapot gaan..
Alwood zegt
idd Mpower…
en w0o0dy klopt ook, ik noem ssangyoung bij de ‘japanners’ omdat ongeveer dezelfde mensen naar die auto’s zullen kijken en er ongeveer dezelfde doelstelling aanvast zit. goeie auto’s bouwen voor zo min mogelijk geld…
daarbij heb ik liever al die problemen niet! en dat bevalt bij volvo nog steeds uitermate goed. ook 2 kennissen met het 1e type A6 hebben weinig last van betrouwbaarheid of rammels gehad. wel idd hele dure reparaties bij 300k, dat valt bij volvo echter nog mee als je het met de ‘duitsers’ vergelijkt.
ook in europa zit het trouwens niet goed hoor want ik verkies toyota absoluut boven opel! ik heb nog nooit iemand lang met een opel zien doen, deels door betrouwbaarheid, deels doordat ze gewoon zwaar van die kar baalden.
een oom heeft trouwens een Mitsubishi Sigma gehad (met V6) en die was net zo stil en lux als de duitsers maar had daarmee ook de verschrikkelijk hoge reparatiekosten…
Alwood zegt
ff paar feitjes trouwens :-P
Volvo 740
bij 300k voor de EERSTE keer vervangen!!
– bougiekabels, verdelerkap, rotor
– schokbrekers en veren achter > origineel volvo zou tegen 1000 eury aanlopen, dus vervangen met instelbare Monroe’s.
en koppeling is nog nooit vervangen! over ongeveer 50k zal dat mss moeten
uitlaat is helaas wat prijzig en is zegmaar 1,5 keer vervangen… bepaalde onderdelen vaker.
rijdt daarbij zonder problemen 160, verbruikt 0,5 liter olie op 12000 km(echt waar!) en loopt ontzettend stil en soepel.
dat wil ik graag zien van een toyota uit ’89! (ben bang dat het niet bestaat)
stiggie zegt
waar staat ferrari dan ?????????????
of ben ik nou blind
Karlo zegt
Hangt er ook allemaal vanaf in welke omstandigeheden die auto 17 jaar gebruikt wordt. Ik heb nog een ford orion uit 1987 en daar is bijna nog niets aan veranderd (buiten de uitlaat en een paar onbenulligheden) en die rijdt nog prima. Trouwens niet bij alle japanners geldt het principe: een goede auto, weinig geld. Infiniti, lexus etc zijn toch ook niet zo goedkoop meer.
Karlo zegt
Ferrari zal men waarschijnlijk niet getest hebben omdat die niet voor de massa bestemd zijn. Vandaar dat er ook geen Lambo’s of bentley’s bijstaan. En zelfs moesten ze deze merken wel testen moet het niet eenvoudig zijn om honderd nieuwe ferrari’s van 3 maanden oud bij elkaar te zoeken.
Marten zegt
Hmmm, ik heb stiekum wel respect voor lexus (en indirect dus toyota) en honda (en indirect dus infinity (is toch ook honda?) en acura). Zeker honda’s zijn nog wel auto’s die met een realistische kijk op de rijeigenschappen en uitstraling en schoonheid gemaakt worden. Waar ik echt niet van hou zijn de hyundai mazdas en landwinds en andere goedkope crap. Helaas heeft mijn pa voor een tucson gekozen, voor (te) weinig geld toch met een hoge zit rijden. Baggerauto, :puke:! nee, als je van auto’s houdt en stijl hebt kies je toch voor een mooie europese auto. Voorbeelden te over, die ik nu ook niet aan jullie hoef op te sommen (er vanuitgaande dat de gemiddelde autoblogbezoeker van autos houdt).
Kortom: leuk voor de leken en mensen die t niet uit maakt, zoalng ze maar van a naar b komen, maar mij krijg je niet snel aan een aziaat (gratis of met geld toe is t uiteraard geen probleem)
Marten zegt
(jullie zullen je afvragen waarom ik mijn pa niet heb kunnen tegenhouden: Helaas doen auto’s hem helemaal nix verder, maar dat zul je wel begrijpen)
Karlo zegt
Infiniti is de luxetak van nissan
JeffreyG zegt
zal denk ik voornamelijk de computer zijn
want landrover scoort wel heel erg laag :)
en dat is vrijwel één grote computer :P
Ashton zegt
@ alwood
kijk als jij een volvo met een toyota vergelijkt en zegt dat de volvo veel beter is na zoveel jaar dan dan zeg ik oke. Dat kan wel zijn maar maar beter ook want een volvo kost dus ook een stuk meer. Dus eigenlijk ben je appels en peren aan het vergelijken. Als je een realistische vergelijking wil maken begin dan al aub in dezelfde prijsklasse.
Ik heb vorig jaar mijn corolla gekocht in het jaar 1984 (1300 cc 75 pk) weggedaan, niet omdat hij stuk was ( heb in die 22 jaar alleen een gebarste voorruit laten vervangen, nieuwe baterij en aandrijfriem) gewoon om een nieuwer type te kopen. Had 280.000 kilometer op de teller, heb er nog 1500 euro voor gekregen. Na een week had ik spijt en wouw ik hem terug kopen, ik was te laat , wat blijkt dat hij nu een tweede leven heeft gekregen in afrika, waar hij waarschijnllijk als alle andere toyota’s nog 20 jaar zal afleggen met veel meer kilometers. Dat wil ik een VOLVO ook wel eens zien doen.
Alwood zegt
(de volvo is ieder jaar het hele jaar door gebruikt met wisselende km stand, nu ong 300k)
honda vind ik wel het mooiste/beste japanse merk. ik weet idd een honda die al heel erg lang meegaat, daarbij levert honda vind ik heel erg mooie innovaties die lang meegaan. ik weet toevallig een accord aerodeck die ook van eind jaren 80 is.
hij is duidelijk wel gebruikt en is op sommige punten wat scheef maar rijdt prima!
de styling van honda is trouwens ook wel een grappig punt vind ik. ze zien er de 1e 3 jaar ontzettend nieuw en futuristisch uit, dan zien ze er 5 jaar prima uit beetje als de rest die dan rondrijdt. maar na 8 jaar zijn het toch duidelijk oude auto’s.
uiteindelijk wel trendsetters, ook met de nieuwe civic!
jammer dat de meeste moderne auto’s zoveel computer zijn… landrover wordt genoemt, maar zeker ook renault(enige goeie is de alpine) en mercedes en bmw dreigt er ook teveel naar toe te gaan!
Alwood zegt
ik weet dat mercedessen dat in ieder geval bij bosjes doen. daarbij heb ik de volvo ook als voorbeeld dat een nieuwe auto helemaal niet beter of betrouwbaarder is…
luwek zegt
@ d_vdm, Prestatie van Hyundai is groter dan die van Porsche. Een auto van 15.000 Euro goed afwerken is moeilijker dan een sportwagen van 65.000 Euro perfect in elkaar schroeven.???????????????????????? een sportwagen heeft ook wel wat meer DURE techniek in zich dan een in serie geproduceerde auto, dus wat u hier zegt klopt niet.
lexus zegt
haha rij al jaren lexus, 1 makement in denk ik 5 a 6 jaar gehad en dat was me luchtvering.(2 auto’s) en gekraak? ik hoor niks hoor zal dan mischien aan mij liggen als ik het alwood moet geloven.
Alwood zegt
luwek, als je het vanuit het oogpunt van betrouwbaarheid bekijkt is het wel een grotere prestatie… dat zo’n auto nogsteeds goed in elkaar kan zitten…
Alwood zegt
@ lexus, een LS400? iig is lexus niet speciaal voordeliger dan een bmw 5. is vooral persoonlijke voorkeur en valt in hetzelfde hoekje als de Mitsubushi Sigma lijkt mij.
Alwood zegt
(onderhoud zal dus een stuk duurder zijn)
w0o0dy zegt
@luwek ja er zit wel verschil tussen, dat klopt, maar het grootste verschil in de kostprijs van een Porsche komt door de lange productietijd. Ja er zitten wel duurdere materialen in, dus daardoor zal een Porsche wat meer kosten en dus ziet bijvoorbeeld een Porsche interieur er stukken beter uit dan die van een Hyundai. Maar verhoudingsgewijs is het moelijker om met goedkope spullen een goede auto te bouwen dan met alleen maar top-klasse componenten. (overigens, je kunt voor 65.000 euro toch nauwelijks een Porsche kopen?)
Porsche Fan zegt
Porsche The Best Car of The World :D
Wouter zegt
Ik rij met een Volvo 940 GLE met 297.000 km. Een samenvatting van de kosten die al ik al gehad heb:
– 3 keer een andere motor moeten insteken (2x onder garantie weliswaar)
– karter lekte: andere karterdichting moeten steken
– 2x condensor van airco stuk
– nieuwe koppeling
– sturing gasklep stuk
– zetelverwarming veroorzaakt kortsluiting
– andere delco
– verschillende malen olielekkage
– momenteel slaan de karterdampen aan op mijn bougies, waardoor ik iedere 4.000 a 5.000 km nieuwe bougies moet steken
– verbruik olie: 1 liter/5.000 km.
– …
Ge ziet genoeg miserie. Nu rijdt mijn vrouw er mee (voorlopig althans toch) en heb ik me een toyota avensis wagon gekocht. Heb die nu 2 jaar, 65.000 km, natuurlijk nog geen enkel probleem gehad, maar vooral: schitterende service van de garage, enorm verschil met die van volvo (en ik heb al 4 volvo garages geprobeerd, de één is nog slechter dan de andere)
We zijn nu aan het uitkijken voor een andere wagen voor mijn vrouw, maar dat wordt hoogstwaarschijnlijk een toyota (RAV4) !!!
davy zegt
91 problemen op 100 wagens, dat is minder dan 1 probleem per auto, binnen de drie maanden. Dit vindt ik erg goed!! Er wordt nogal vaak vergeten wat een complex “toestel” een wagen is. De vergelijking die iemand hier maakte met een tv-toestel gaat dan ook niet op.
w0o0dy zegt
ik maakte die vergelijking en zo onzinnig vind ik die niet. Een tv werkt gemiddeld een aantal JAREN zonder mankementen en zit vol met electronica (één van de grootste veroorzakers van storingen bij moderne auto’s).
Rekenvoorbeeldje:
(Het aantal storingen per tv/het aantal onderdelen van een tv) x het aantal onderdelen van een auto komt waarschijnlijk veel beter uit dan 91 storingen per 3 maanden voor 100 stuks.
Vliegtuigen zijn nog veel complexer dan auto’s maar met het aantal storingen per 100 IN DE EERSTE 3 MAANDEN VAN DE LEVENSDUUR(!!), dat jij goed noemt zou ik niet meer gaan vliegen!
91×4/100= 3,64 storingen per auto per jaar terwijl er ook gewoon regulier onderhoud plaatsvind gedurende het jaar…..
Een Landrover zou zelfs op meer dan 8 storingen per jaar uitkomen……..Als je voor iedere storing naar de dealer moet, dan zul je weinig plezier hebben van die wagen.
jens zegt
porsche indd, wie anders?
bmw? nee hoor => bmw is just for the name
lexus zegt
@Alwood nee, heb die oude rx gehad en nu die nieuwe. Ik vind die oude LS persoonlijk erg lelijk. Maar wat betreft de kwaliteit van de auto’s van lexus is alles perfect. Heb ook bmw gereden en heb een porsche ik geloof niet dat dat beteren auto’s zijn dan lexus.
Alwood zegt
lexus, ik ben wel heel erg benieuwd naar de kosten van nieuwe onderdelen en de mate waarin ze vevangen moeten worden > in erhouding tot bv. bmw…
en als reactie op Wouter die duidelijk minder goede ervaringen heeft op volvo gebiedt… het is vooral de B230 motor van volvo zelf die onverslijtbaar is, laatst nog een 240 met zelfde motor in autoweek met 700k.
bij de 940 hebben ze er renault motoren in gestopt… ik heb zelf wat ervaring met dealers van henk scholten, dat is een werkelijk uitmuntend bedrijf!!! verder doe ik heel veel zelf.
Thomas zegt
Een blog over kwaliteit en betrouwbaarheid. Hier moet ik reageren.
Reeds lange tijd zit in de autobrache en dus ga ik hier even mijn PERSOONLIJKE mening deponeren.
Als je over de Europese constructeurs spreekt denk ik dat Porsche idd op een heel hoog niveau staat.
Van de gewonere merken denk ik dat de pluim vooral uit moet gaan naar BMW,Ford,Volvo en Jaguar.
De VAG en PSA merken zie ik als goede middenmotors maar met
Renault,Mercedes en Saab is het heel erg gesteld. Soms vraag ik me af waar die merken (vooral Renault en Mercedes) hun verkoopcijfers nog kunnen halen. De problemen zijn vooral van elektronische aard (Renault en Mercedes),versnellingsbakken (Renault),turbo’s (Renault en Saab),accesoires (Mercedes),….
Van de Italiaanse merken en Opel weet ik niet genoeg om een opinie te rechtvaardigen.
En ja,dat de Jappanners goed zijn is een waarheid als een koe.
Wouter zegt
@ Alwood; in mijn 940 zit wel degelijk zo’n B230 motor (B230FB). Ik had die idd in occasie gekocht omdat die onverslijtbaar waren… Maar de miserie begon wanneer ik, door een slechte regeling van de klepspeling door een slechte garagist, een klep had verbrand. Daarna ruilmotor van Volvo: miserie (echt af te raden): in één zat er een barst, de ander verbruikte 1 liter olie per 500 km !!!,…
Enfin, ik geloof meer in cijfers over betrouwbaarheid (waarin Toyota stevast erg positief uitkomt) dan in de public opinion/cafépraat van wat betrouwbaar is (sommigen beweren nog steeds dat Mercedes de meest betrouwbare wagens bouwt, dat een ge met een Volvo (met B230 motor) steeds goed zit…, om maar te zwijgen over wat kennissen van mij met hun BMW tegengekomen zijn).
Alwood zegt
los van de cafépraat zijn er gewoon heel veel 740’s en mercerdessen uit jaren 80 die onwaarschijnlijke kilometerstanden halen…
en als ik het goed begrijp heb jij dus een 2.3L 4 cyl met 8 kleppen, carburateur en geen electrische ontsteking? is in ieder geval erg veel pech die je hebt gehad met de 940 dan…
philip zegt
Slechts iets ter illustratie ende relativering; de productielijn van porsche is ingericht door toyota.
patrick zegt
mocht createur niet meedoen!?
whahaha, die 100 autos gingen vooraf al stuk zeker!!!
hahaha.
Alwood zegt
idd patrick, en thomas geloof ik ook zeker. mercedes zecht verder dat ze weer een inhaalslag maken. is na 1990 echt belabberd geworden, die benzen.
Thomas zegt
Ja, van Mercedes zijn wij echt negatief verschoten.
Familie had een jonge C-klasse (270 CDI) en wat daar allemaal aan voorgevallen is. Motorelectronica,versnellingsbak,ABS,….
Ik denk dat Mercedes nooit meer wordt zoals ten tijde van bv de W124.
BMW,Volvo en Jaguar zijn van kwaliteit vele trappen hoger en de prijs is hier in België veel democratischer dan bij Mercedes.
Bv: BMW 730d: 65 750
Jaguar XJ 2.7d: 67 500
Mercedes S320 CDI: 71 720
Als je dan weet dat de kwaliteit/betrouwbaarheid bij Mercedes minder zou ik niet twijfelen.
rob 944 zegt
Jongens,wees nu eens nuchter.Kijk eens om je heen,en let vooral op auto’s die tot 1990 gebouwd zijn.
Dat zijn toch voor het merendeel Duitse auto’s ?
Waar zijn ineens die “oerdegelijke” Toyota’s (Starlet,Corrolla,Camry) en Honda’s (Civic,Accord,CRX) gebleven ?
Ik heb het al jaren geroepen en dat doe ik weer.De beste auto’s ter wereld worden in Duitsland gebouwd.
Deze JD-Power test is meermale bij Topgear behandeld.De test is ingedeeld in categorieën.Hier ging het om nieuwe auto’s.Maar bij auto’s van een paar jaar oud,komen de Japaners en Koreanen niet eens in de Top 10 voor !!
Ook daar is Porsche de auto met de minste storingen.Maar dat wist ik al jaren.
Ik heb zelf een Porsche 944 uit 1987 die dagelijks gebruikt wordt.
Alwood zegt
nou rob… om eerlijk te zijn zie ik veeeel meer 740’s dan duitsers en al helemaaal meer volvo’s dan duitsers(240 440)!
audi zie ik af en toe een 80 of een 100.
bmw zie ik 3 series het meest en wat zevens maar eigenlijk weinig vijf’s… golfjes zijn er wel in overvloeden. maar toyota starlets eigenlijk ook wel plus honda civic’s.
R Maas zegt
In 30 jaar diverse merken gereden waarvan 10 jaar bmw, 4 jaar mercedes en de laatste jaren ( en waarschijnlijk nooit meer anders !! ) een PORSCHE !!!
De reden dat ik het laatste merk in hoofdletters typ zegt genoeg .
ik sta er niet van te kijken (van de uitkomst dat Porsche de beste is ),ik heb best wel vergelijkingsmateriaal ,en ik kom ook tot deze conclusie.
Rene
koen zegt
rob 944 :
Waarom zie je geen oude aziatische autos op straat, deze verdwijnen allemaal in de export. Iets waar de meeste (niet alle) europese auto’s niet aan toe komen. Ik werk zelf bij een garagebedrijf en weet hoe de exporthandelaren als hongerige haaien om een Toyota, of mazda heen staan. Iets wat ze bij bv een oud Astratje of Passat niet zullen doen. Ik weet best dat het imago van bv audi of VW veel beter is, maar dat is meer een staaltje van knappe martketing dan op basis van pure bouwkwaliteit. (iets waar ze in de USA idd. wel door heen prikken) Zeker Volkswagen gaat op dit moment gebukt onder torenhoge garantieclaims, maar kan door in verleden opgebouwd krediet, en door daar slim op in te spelen daar nog steeds mee weg komen.
Ruben zegt
Porsche hoort toch ook tot de VAG-groep? Waarom staan audi en VW dan zo laag?
george zegt
4 jaar na dato. VAG-groep en Bugatti Veyron. Het resultaat van heel veel autotechniek kennis!