
Krijgt die ouwe Bernie dan toch nog zijn zin?
Teambazen van F1-teams zouden een akkoord hebben bereikt om een nieuw kwalificatiesysteem te introduceren. Deze moet spannendere taferelen gaan opleveren. Het lijkt simpelweg op het spelletje ‘De zwakste schakel’. De langzaamste coureur ligt eruit.
Het werkt als volgt. Tijdens een eerste kwalificatieronde, die 16 minuten duurt, zal na zeven minuten de sloomste rijder van de baan moeten vertrekken. Vervolgens herhaalt dit systeem zich elke 1 minuut en 30 seconden. Uiteindelijk zullen van alle 22 deelnemende coureurs nog maar 15 overblijven. Zeven coureurs zullen worden geëlimineerd.
Tijdens de tweede kwalificatie wordt het trucje herhaalt. Alleen nu krijgen de rijders 15 minuten de tijd om een goede ronde neer te zetten. Na zes minuten wordt de langzaamste er weer uitgepikt. Ook hier weer het herhaaldelijke eliminatiesysteem van 1 minuut 30. Er blijven nu acht rijders over die door gaan naar de derde kwalificatieronde. Daar wordt elke vijf minuten de langzaamste eruit gebonjourd, waardoor er uiteindelijk twee coureurs overblijven. Deze racen het uit voor de pole position. Het plan zal over een maand worden voorgesteld aan het FIA’s World Motor Sport Council. (via Motorsport)
Het plan klinkt best goed. Zo zal het nog spannender worden. Op de manier hoe het nu is vind ik het ook al spannend. Ik zit altijd vol spanning te kijken.
Het is natuurlijk even wachten hoe het gaat uitpakken. Maar niet slecht toch?
@clarkson:
Het wordt voor de leek ook technischer.
Waardoor het moeilijker is om ‘in te stappen’ als nieuwe fan.
@martinus: mee eens, ik als kers verse f1 fanaat snap het nog niet helemaal 100% maar wat ik wel als voordeel heb is dat ik de kwalificatie eigenlijk niet heb gevolgd dus dit voor mij het systeem word :)
@martinus: altijd is er wel commentaar van iemand. Ze kunnen niet met iedereen relening houden
@martinus: Dan moeten ze maar even goed kijken. Ik vind dat technische of misschien meer strategische juist leuk.
@clarkson: ik vond soms de quali leuker dan de races
@mrrallycross: Ik wil het eigenlijk niet met je een zijn. Maar je heb wel gelijk!
@clarkson: Klinkt zeker goed. 1 foutje is nu al genoeg om de kwalificatie te verne*ken. Dus spannender wordt het zeker.
Ik vraag me nu af: valt de sloomste of de achterste rijder af??
@michiel1: oeps beter lezen (en geen voetbal kijken ondertussen), de sloomste
@michiel1: vond het toch niet zo’n leuke wedstrijd van barca. Vooral de 1e helft. Dus je had best beter kunnen lezen :p
@stino: Vond het voor de neutrale voetballer vooral leuk. Arsenal speler die echt wilden. Mooi om te zien.
Stak mooi af bij de jankerds val Barca. Elke keer als er een geraakt wordt, gaan ze neer alsof ze doodgaan. Ergste was nog wel dat Messi neerging alsof ie in zijn rug werd geschoten terwijl hij aan zn mouw werd vast gehouden. En dan nog om een kaart vragen ook. Ik vind dat als je iemand om een kaart ziet vragen dat het het zelfde is als bij poorten: je mag getrapt worden totdat je jezelf ‘buutvrij’ maakt aan de goalpaal.
Oh, wacht, ging over F1.
Niet verkeerd, gewoon lekker knallen en stressen tot de tijd voorbij is.
Zou gelijk het enigste zijn aan de F1 wat weer interessant is om te kijken,
Sorry maar ik vind het maar niks, laat maar zoals het nu is. Afwachten wat WMSC zegt…..
Klinkt leuk, coureurs zullen hierdoor niet tot het einde binnen blijven en 1 hotlap zetten om banden te sparen voor de race… Heel goed idee!
@spykerboy: je hebt wat jaartjes gemist
Wat een onzin! Waarom zijn we ooit gestopt met 22 man die 12 rondjes krijgen om hun snelste ronde neer te zetten! Dit is fucking bullshit!
@CBR600rr: daar zijn de teams mee gestopt. Wachten tot het laatste moment om de baan op te komen gebeurde de laatste seizoenen dat het simpele systeem werd gehanteerd wel erg vaak. Er was daardoor vaak geen bal te zien tijdens de kwalificatie tot 5 minuten voor het einde van de kwalificatie.
@pomoek: nu is er ook geen bal te zien want de baan is toch het snelst aan het einde van de kwalificatie. Er wordt nooit een snel rondje neergezet aan de begin van welke sessie dan ook. Misschien dat de gemiddelde voetbalfan het leuk vindt om naar dat geëikel te kijken, maar het is uiteindelijk de snelste ronde die telt en die ook het interessantst is om naar te kijken. Ik zou bijna zeggen dat we die hele kwalificatie onzin maar moeten afschaffen en net als vroeger op de kartbaan gewoon ouderwets loten om een startplek als “spanning” het criterium is en niet wie de snelste is.
Kunnen ze niet gewoon gaan ver plassen?
@norge: nu Maldonado weg is wel een stuk minder spectaculair…
@CBR600rr: Kon Maldonado zo ver plassen dan?
Kan wel positief uitpakken dan heb je in elk geval meer actie op de baan
Klinkt leuk maar uiteindelijk zul je het zelfde resultaat krijgen. In Q1 vallen de kleinste teams af. In Q2 zal de middenmoot het uitvechten en in Q3 de sterkste teams. Vervolgens gaan er 2 strijden voor de pole. Beetje net als nu met Hamilton en Rosberg zeg maar….
@Rick-dos: dat zal je toch altijd houden dat de kleine als eerste afvallen
@mrrallycross: Klopt maar feitelijk verandert er dan niks aan de show behalve dan hoe je er uitvoering aan geeft.
@Rick-dos: precies! Eigenlijk verandert er helemaal niks
De F1 spannender maken is eenvoudig:
https://www.youtube.com/watch?v=ASWgJvuQhTA
Waarom niet gewoon de baan op zaterdag een uurtje opengooien en iedereen kneiterhard laten rijden? Ome Bernie is rijk voldoende om aan God, ehh, Piet Paulusma te regelen dat het even regent, een paar ongelukjes creeren ‘Briatore-style’ en je hebt een kijkcijferkanon.
De hegemonie van Mercedes was dit jaar niet bijzonder spectaculair om te zien, maar het hoort bij de sport. Vroegah was alles beter… Ja, in de tijden dat McLaren één race niet won (Monza, ging naar de Scuderia). Het leukste is als er twee of drie teams strijden om de toptitel, maar dat is niet altijd mogelijk.
Oh, en als je écht een leuke raceserie wilt zien, kijk even naar de jongens van Nascar. Dat is spektakel.
@gtwillem: zo eens met de laatste opmerking!
@gtwillem: ow yeah nascar!
@gtwillem: 3 teams heb het even nagekeken, dat was 2003….Dus al ff geleden. Hoe dan ook rond die tijd was de kwalificatie ook gewoon saai. Wachten tot 5 minuten voordat die over was, 2 of 3 rondjes doen en dan weer naar binnen. Zaten fans vaak uren op te wachten. Terecht dat dit toen is aangepast.
@gtwillem: Mooi idee, ik denk zelf meer aan veeeeel meer ruimte voor test kilometers, en daarnaast eindeloos bijtanken. Ik denk dat er dan veel meer maximaal word gepresteerd. O en bonus punten voor inhalen. Dat moedigt misschien meer aan.
@gtwillem: Nascar…. serieus !!! ?
Dan kan je toch gaan blokken?
@rolov: Dat kan nu ook al, door bewust langzamer of sneller te rijden zodat je iemand anders’ snelle rondje verpest. Kwestie van duidelijke regels opstellen en de FIA straffen laten uitdelen. Eigenlijk zoals het nu ook gaat.
Terug naar hoe het ooit was: 1 uur de tijd om een snelle ronde neer te zetten.
Verkeer of niet, dan moet je je Laps goed plannen.
@awesome: kleine nuance. Het aantal pogingen was beperkt. 15 ronden per piloot als ik het juist heb.
@geertvn: 12
@geertvn: Coureur ? Piloot zit in een vliegtuig en een Coureur in een auto ?
@awesome: ook geen reet aan. Dan zag je 45 minuten niemand op de baan
Er zal meer verkeer op de baan zijn. Goede teams zullen niet kunnen wachten om een snelle ronde te rijden.
Klinkt best leuk maar zal wel lastige strategie voortbrengen
Dus gisteren klaagt Bernie, vandaag veranderd er iets. Was toch ook een warm-makertje dan.
Kan geen kwaad, aan de huidige F1 kunnen ze niets verkloten het is toch al relatief saai geworden.
“wordt het trucje herhaalt” < dt foutje jongens.
Er valt genoeg te zeiken op nieuwe ideeën maar deze bevalt me eigenlijk wel. Spanning gegarandeerd. En je zorgt ervoor dat je harder moet vechten voor een pole. En dus meer ronden moet maken. Kan weer tactische overwegingen betekenen omdat de top 10 moet starten met het materiaal van quali. Dus de huidige situatie, maar dan met nog iets sterker effect
geef ze allemaal 1 hotlap , push je te hard, jammer, mis je de ballz, jammer.
wordt psycholgische oorlog tussen rijders, kan leuke startposities opleveren…
@bpc: Jaren terug is dat inderdaad het geval geweest, spectaculair is het zeker, maar in wisselende weersomstandigheden kreeg je steevast gezeik.
Na een gewonnen wedstrijd… 50kg lood op de auto plaatsen en de concurrentie mag bepalen waar…
@maferick74: als Hamilton weer gewonnen heeft verwacht ik dat Rosberg zal kiezen voor c.a. 50 meter boven Lewis’ auto….
Lijkt mij dat het bandenreglement dan ook moet veranderen aangezien men nu een beperkt aantal banden heeft. Daarnaast vraag ik mij af of er ook meer gereden gaat worden. De teams rekenen vantevoren uit wat de snelste tijd gaat zijn van hun auto dus als ze zien dat het kansloos is rijden ze niet meer
Ik vind het eigenlijk wel leuk klinken. Ik ben benieuwd.
Hier zou ik best mee kunnen leven. Het maakt de zaterdag net even wat spannender zonder dat er allerlei rare fratsen nodig zijn zoals de reverse grid of dingen die de coureurs straffen voor hun succes. Laat maar komen!
Neem aan dat ze dit eerst testen gaan testen? Voor je het weet breekt de pleuris uit na 16 minuten en is het een grote chaos waardoor niemand zijn ronde kan verbeteren.
Zelf vind ik kwalificatie altijd erg leuk en soms nog wel spannender dan de races.
@reistje: Dat risico heb je in het huidige format ook. Als twee minuten voor het eind van een van de sessies de pleuris uitbreekt, zit je met hetzelfde probleem. Vaak besluit de FIA dan tot het stil leggen van de sessie en of de boel dan nog herstart wordt is nog maar de vraag.
Waarom de 22 rijders niet delen over bijvoorbeeld 4 kwartier,dus ieder kwartier 6 autos de baan op om een snelle ronde te zetten ,dan na een kwartier weer vier andere .dan heb je ook een uur vol en de coureurs kunnen redelijk vrij op de baan rijden
@cthijs: met veranderlijke weersomstandigheden krijg je dan gezeik.
Het meest opvallende van dit alles is nog dat de teams dit nog in 2016 willen invoeren. Ik ben benieuwd of de WMSC er akkoord voor geeft!
Eingelijk is het zoals het nu al is ! Quali was al een paar jaar spannender dan de race zelf, waarom zou je die toch veranderen…. pak de races aan ! Tanken weer terug en al dan andere van vroegah
Ze moeten het toch allemaal een beetje interesant zien te houden en veel nieuws uitbrengen zo net voor de start van het seizoen.
Het format is goed, maar omdat ze banden en motoren moeten sparen gaat niemand voluit.
Geef toch gewoon een vers setje banden en een ‘kwalificatiemotor’ waarme ze knetterhard kunnen gaan zonder na te denken over slijtage of zo. Dát geeft interessante momenten. Het aloude kwalificatiesysteem (1 uur/12 ronden per piloot) is misschien voorbijgestreefd, maar daar lag het probleem niet. Het feit dat coureurs niet voluit kunnen gaan maakt de sport saai.
Als ik het goed begrijp moeten ze allemaal 16 minuten rijden en steeds vallen er 2 uit.Zo staat het hierboven. Eigenlijk krijg je 3 races voor de echte race.Zie ik dat verkeerd?
@Alfarobert: Je krijgt dat de snellere team relatief snel de baan op gaan om snel een snel rondje neer te zetten. Dan kunnen ze het zich veroorloven om weer even naar binnen te gaan. De teams die in de gevaren zone staan, moeten wel buiten blijven, om die ronde proberen te verbeteren.
Zo krijg je dus dat er altijd wel 2 of 3 aan het strijden zijn om er niet uitgeknikkerd te worden. En zo krijg je dat je elke auto eigenlijk wel te zien krijgt.
Ook heb je dat de strijdende auto’s kan volgen.
Mits ze het goed regelen met banden, vind ik het een goed plan.
Ik weet nog een betere.
Qualificatie-race. WK-stand omgekeerd als start opstelling. 15 ronden rijden. Elke ronde valt de achterste af (dus 14 keer).
Na 15 ronden zou nummer 10 eraf vallen, maar dan eindig je de race. De uitslag is ook de startopstelling.
Moet je eens kijken hoe goed de coureurs opeens in kunnen halen!
Spektakel gegarandeerd! (en Monaco wordt een slagveld).
Gezien die korte tijdspanne voor de eerste afvaller, betekend dat dan ook dat vanaf minuut 1 alle auto’s op de baan zijn? En wat als je in de eerste ronde een goeie tijd neerzet. mag je dan weer naar binnen? Of val je automatisch af als je na se eerste afvaller geen ronden hebt neer gezet? Met andere worden bekijken ze het per ronde of per sessie. Want als het per sessie is dan zal je zien dat Lewis de eerste ronde naar buiten gaat 1 Hotlap neerzet en dan binnen blijft zitten tot sessie 2 begint en daar weer het zelfde doet. Dan heb je niet heel veel veranderd aan het huidige systeem behalve, dat lewis etc op een ander moment de baan op gaan door deze regel.
V6 druit v12 drin. En t word weer leuk.
Nu kijk ik alleen de samenvatting omdat max verstappen meerijd. Verders totaal niet meer intressant met al die regeltjes.