Herkenbaar weer in de Ardennen dicteert de actie op het circuit vandaag in België. Wie glibbert naar de pole in de kwalificatie?
Q1
Na het aflasten van de F2 Sprint race zijn we blij te zien dat de sessie start op de geplande tijd. Norris is de eerste op de baan, gevolg door Verstappen. De Brit is sneller dan onze landgenoot. Maar beiden zijn niet snel genoeg. Hulkenberg, Alonso en Piastri gaan harder.
Max plakt er echter een rondje aan vast en is dan 1,5 seconden sneller dan iedereen #DEBESTE. Regen zou na acht minuten vallen en intensiveren. Maar Perez laat zien dat de baan nog steeds sneller wordt. Hij gaat naar P2. McLaren wil nog een nieuwe set banden gebruiken voor Norris die elfde staat. Zijn teammaat Piastri gaat dan naar P1. Een aantal coureurs haalt nieuwe inters en het is de vraag of dat zich uitbetaalt.
Het circuit is duidelijk het snelst op het allerlaatst. Gasly gaat naar P2. Dat zegt alles. Perez moet weer bibberen maar zet deze keer een net rondje neer. Zo zijn de afvallers uiteindelijk niet verrassend. Hulkenberg en Magnussen liggen eruit en ook Sargeant en Zhou hebben weer een Q1 exit. Tsunoda is de laatste afvaller. Wellicht heeft hij gezien de forse gridstraf die hij incasseert voor het wisselen van onderdelen, zijn auto volledig afgesteld op droog voor morgen.
Q2
Met de baan nu duidelijk droger is Verstappen andermaal de snelste na de eerste pogingen. Er zit nog meer in zien we, want de Nederlander heeft een ‘momentje’ en plaatst een achterwiel op de rand van het gravel. Norris is tweede en Albonio derde.
Het is precies de goede mate van vochtigheid voor maximale fun. Het is net niet goed genoeg voor slicks (misschien komt dat nog in Q3), dus de coureurs glibberen op en soms net over de limiet over de baan. Andermaal moet Perez bibberen. Hij haalt Q3 met een marge van 3 duizendsten van een seconde. Albon, Gasly, Ricciardo, Bottas en Stroll liggen er ook uit.
Gasly was heel snel in Q1, maar laat het liggen in de tweede sessie. Naast de coureurs van de vier topteams, doen Alonso en Ocon zo de beste zaken. Zij mogen wel door naar Q3.
Q3
De Mercs en Macca’s zijn de eersten op de baan. Hamilton is het snelst voor Piastri, dan Russell en Norris. Alonso sluit aan als vijfde. Maar Perez is sneller. Hij gaat naar P1. Dan komt onze held Verstappen. De Nederlander is zes tienden sneller dan Perez. Om eerlijk te zijn: Perez staat op een gebruikte inter en Verstappen op een nieuwe.
De Mercs en McLarens rijden dan door op dezelfde banden. Ferrari en Red Bull pitten voor nieuwe inters. Norris verbetert zijn positie ten opzichte van Russell en Piastri. Maar geen van de vier McLaren/Mercedes coureurs gaat voorbij aan Perez laat staan aan Verstappen.
Sainz rijdt dan een rommelige ronde, maar Leclerc zit er goed op. De Monegask pakt P2 af van Perez, die niet weet te counteren. Dat betekent dat hij voor morgen de eerste startplaats te pakken heeft, want de oppermachtige Max moet dan starten vanaf P11. Perez heeft zijn kans om vanaf P2 voor de zege te gaan. McLaren profiteert niet maximaal van de straf van Max, want zij staan 5 en 6 (wordt dus morgen 4 en 5 op de grid), achter Hamilton. Russell, Sainz, Alonso en Max’ beste vriend Ocon maken de top-10 compleet.
Maar iedereen in de top-10, zal net als voorgaande jaren in de spiegels kijken om te zien waar Max blijft. Verstappen dan toch kampioen?
Pos | Coureur | Q1 | Q2 | Q3 |
---|---|---|---|---|
1 |
Max VerstappenRed Bull Racing |
01:54.938 | 01:53.837 | 01:53.159 |
2 |
Charles LeclercFerrari |
01:55.349 | 01:54.193 | 01:53.754 |
3 |
Sergio PérezRed Bull Racing |
01:55.139 | 01:54.470 | 01:53.765 |
4 |
Lewis HamiltonMercedes |
01:55.692 | 01:54.037 | 01:53.835 |
5 |
Lando NorrisMcLaren |
01:55.582 | 01:54.358 | 01:53.981 |
6 |
Oscar PiastriMcLaren |
01:54.835 | 01:54.136 | 01:54.027 |
7 |
George RussellMercedes |
01:55.353 | 01:54.095 | 01:54.184 |
8 |
Carlos Sainz Jr.Ferrari |
01:55.169 | 01:54.112 | 01:54.477 |
9 |
Fernando AlonsoAston Martin |
01:55.489 | 01:54.258 | 01:54.765 |
10 |
Esteban OconAlpine |
01:55.417 | 01:54.460 | 01:54.810 |
11 |
Alexander AlbonWilliams |
01:55.722 | 01:54.473 | |
12 |
Pierre GaslyAlpine |
01:54.911 | 01:54.635 | |
13 |
Daniel RicciardoRB |
01:55.451 | 01:54.682 | |
14 |
Valtteri BottasKick Sauber |
01:55.531 | 01:54.764 | |
15 |
Lance StrollAston Martin |
01:56.072 | 01:55.716 | |
16 |
Nico HülkenbergHaas |
01:56.308 | ||
17 |
Kevin MagnussenHaas |
01:56.500 | ||
18 |
Yuki TsunodaRB |
01:56.593 | ||
19 |
Logan SargeantWilliams |
01:57.230 | ||
20 |
Zhou GuanyuKick Sauber |
01:57.775 |
KEV9 zegt
Even over die gritstraf. Hij krijgt die straf omdat er een nieuwe motor aan zijn poule is toegevoegd niet omdat met een nieuwe motor rijdt, want dat is nog maar de vraag. Die nieuwe motor is waarschijnlijk voor Zandvoort
mashell zegt
Dat is toch wel onsportief. Dat je de gridstraf kunt nemen waar het goed uitkomt en niet daar waar je de extra motor inzet.
pomoek zegt
Reden de McLaren’s met de afstelling voor morgen? Zaten er gewoon niet op vandaag.
Edge zegt
Iedereen reed met de afstelling voor morgen. Het verschil is alleen dat Red Bull heeft gekozen voor een achtervleugel die meer downforce genereert. Daarmee hopen ze de bandenslijtage onder controle te houden, en benadrukken ze Verstappens superioriteit in sector 2. Je levert daardoor wel in op de rechte stukken, maar als je in sector 2 en sector 3 genoeg weg van je achterligger kan rijden of juist dicht genoeg op je voorligger kan komen, kun je op de Kemmel Straight alsnog inhalen of voor je concurrent blijven. Of dat gaat werken gaan we morgen zien. In de long runs in FP2 waren de McLarens ongeveer twee tienden per rondje sneller dan Verstappen, maar daar moeten we de kanttekening bij plaatsen dat Red Bull met de door hun minder geachte lage downforce achtervleugel reed.
In de regen wordt het verschil tussen weinig en veel downforce alleen maar vergroot, waardoor Red Bull met hun afstelling deze middag spekkoper was en zowel Verstappen dominant P1 kon pakken en Perez er ook gewoon heel goed bij zat met die P3.
drdre1 zegt
Dus met meer downforce hebben ze meer grip en slijten de banden minder omdat er minder wordt gegleden? Ik dacht dat meer downforce min of meer gelijk stond aan meer slijtage? 🤔
drdre1 zegt
Ah, lees dat Verstappen dezelfde statement maakt. Meer downforce = minder slijtage.
Richmond zegt
Ja dat hebben ze gezegd.
Oopelkadet zegt
Mooie foto Jaap! Jaren 60 spa lay out was fantastisch, ook in de sim.
Max was zoveel beter vandaag. Maar dat gekots van die v6 1.4 hybride ik kan er niet aan wennen. Verschrikkelijk.
Richmond zegt
Dan kijk je toch niet. Niemand dwingt je.
ghengiskhan zegt
Mooiste commentaar: allen die voor Thanos starten moeten heel goed in hun spiegels blijven kijken.
Het zou wel een mooi rijtje worden: 2022 starten vanaf P6 en winnen; 2023 starten vanaf P14 en winnen; 2024 starten vanaf P11 en winnen. Het joch heeft wat met deze baan.
Richmond zegt
Thanos?
Edge zegt
Die paarse ruimtereus uit de Marvel films. Die roept in een van de Avengers films “I am inevitable”, en dat is Verstappen met een goede auto op Spa ook wel een beetje.
Richmond zegt
Ik weet wie Thanos is, had alleen de link niet met Verstappen gelegd.
ghengiskhan zegt
Zie diverse Avengers films.
Gulli zegt
Weet iemand waarom Ricciardo al aan de thee zat aan het einde van Q2 terwijl iedereen die achter hem zat hun tijden aan het verbeteren waren?
KEV9 zegt
Er werd een tompoes bij geserveerd