Gisteren pakte Toyota een een-tweetje in de kwalificatie voor de 24 uur van Le Mans. Ex F1-held Kobayashi reed zelfs een baanrecord. Maar hoe ging het in de andere klassen en hoe deden de Nederlanders het?
LMP1:
Bij elke wedstrijd gaat de aandacht natuurlijk vooral uit naar de grootste kanshebbers voor de zege. Hoewel in theorie alle zestig auto’s die dit jaar aan de start verschijnen na 24 uur als eerste over de finish zouden kunnen komen, komen de favorieten traditioneel gezien uit in de LMP1-klasse.
Na het vertrek van Audi rust de druk om er een mooie race van te maken aan de kop van het veld op Toyota en Porsche. De enige andere LMP1-auto die meedoet wordt ingezet door voormalig tandarts en Spyker F1-honcho Călin Colesnic, beter bekend als Colin Kolles. De ByKolles ENSO CLM P1/01 Nismo wordt tot op heden echter niet heel serieus genomen en gekscherend ook wel ‘ByeKolles’ genoemd, nadat Robert Kubica bedankte voor een zitje bij het team.
Kleine opsteker voor Kolles en zijn mannen: met een rondje van 3m 25.170s bleven ze de snelste LMP2 in de kwalificatie net voor, al is het maar met twee tienden van een seconde. Het slechte nieuws is dat de Toyota op pole ruim tien seconden sneller ging en de snelste Porsche nog altijd zo’n acht seconden sneller.
LMP2:
Dit is de klasse waar alle Nederlandse deelnemers in uitkomen. Van hen gooide Ho-Pin Tung de hoogste ogen door met zijn team Jackie Chan DC Racing de derde startplaats in de klasse te pakken. Ho-Pin zat zelf ook achter het stuur tijdens het snelle rondje. Overall start zijn team vanaf de negende plaats.
Onze andere landgenoten vinden we een stukje verderop de grid tegen. Rubens Barrichello nam de kwalificatie-honeurs waar voor Racing Team Holland, maar kwam niet verder dan de 17de plaats in de LMP2-klasse en 23ste overall. De ARC Bratislava Ligier JSP217 van Rik Breukers en zijn vrinden start vanaf plaats 28, nadat het team gisterenavond niet in actie kwam in de laatste kwalificatiesessie. Jeroen Bleekemolen mag met zijn team de race aanvangen vanaf plaats 30 in de enige Riley van het veld, die duidelijk geen match blijkt te zijn voor de Ligier’s, Oreca’s, Dallara’s en Alpine’s.
GTE Pro:
In de GTE Pro klasse is Aston Martin er verrassend vandoor gegaan met de pole in ye olde Vantage GTE. Het Britse merk troefde de Ferrari’s, Ford’s, Corvette’s en Porsche’s af. Enkele bekende namen pakten de topposities. Veteraan Darren Turner reed de pole voor Aston, terwijl James Calado, voormalig GP3-teamgenoot van Valtteri Bottas de tweede plaats pakte in een Ferrari 488. De plaatsen drie en vier gingen naar voormalig GP2 race-winnaars Richie Stanaway respectievelijk Sam Bird. De laatste veroorzaakte in 2014 nog een dikke crash op het circuit de la Sarthe.
Pas op de vijfde plaats vinden we de eerste Ford GT terug, gekwalificeerd door voormalig F1-tester en IndyCar-coureur Ryan Briscoe. Vorig jaar waren de Ford’s nog onoverwinnelijk in hun klasse. Destijds klaagden de andere merken dat Ford wellicht wat voordeel had gekregen van organisator ACO om een mooi verhaal te maken van de terugkeer van de Ford GT ’50 jaar na dato’. In het GT-klassement wordt gewerkt met een equivalentie-formule en wellicht zijn de andere merken nu wat equivalenter gemaakt.
GTE Am
Een opsteker voor de vetste racer van dit jaar! De bont gekleurde Corvette die we eerder op deze site behandelden behaalde namelijk de pole bij de ‘amateurs’. We zullen maar net doen alsof we niks te maken hebben met dat daverende succes.
Andere opvallende zaken in deze klasse zijn dat de Dempsey-Proton Porsche 911 RSR vanaf P4 (P48 overall) van start gaat, maar dan zonder de bekende acteur achter het stuur. Omdat er nimmer een excuus is om de Opzij-crowd niet tegen de haren in te strijken, kunnen we ook nog vermelden dat de enige vrouwelijke deelneemster aan de race start vanaf de allerlaatste plaats. Christina Nielsen en haar teamgenootjes starten de race als 60ste met de Scuderia Corsa Ferrari 488 GTE.
Gulli zegt
De jongens van Jumbo zijn in elk geval wel lekker makkelijk te herkennen :)
leaper035t zegt
Yes, de race der races komt er aan! Van blubberdikke Ferrari’s en Porsche’s tot de LMP1-hybride rockets. Let the madness begin! Info beschikbaar over live streaming?
Gulli zegt
@leaper035t: Eurosport zendt een hoop uit volgens mij
trustmeiamanengineer zegt
@leaper035t: En rtl7 zend ook live uit (met af en toe een reclame blok natuurlijk).
fmgarcia zegt
De enige vrouwelijke deelnemer start helemaal achteraan. Dit is geen toeval, zelfs nu motorsport steeds meer animo bij vrouwen gaat krijgen moeten er dus verschillende competities gaan komen. Kan iemand mij nou uitleggen hoe dat komt?
Gulli zegt
@fmgarcia: “Haha gekke Beitske. Nee de autootjes zijn van je broertje, hier, ga maar weer met je poppen spelen”
Zoiets denk ik.
fmgarcia zegt
@Gulli: Noem je er eentje. Beitske is wel cool! In haar geval snap ik waarom ze coureur is geworden. Dat is dan ongeveer de enige, want de rest van de dames zijn inmiddels legendes in de GP3.
fmgarcia zegt
@Gulli: Je bedoelde wsl meer dat meisjes niet in grote getalen als talent worden ontdekt.. Zit natuurlijk ook wat in. Ik zou dan toch verwachten dat er minstens een handje vol mee doen op enigzins niveau. Op Visser na is dat helaas niet zo.
Gulli zegt
@fmgarcia: Idd. Maar ik denk ook dat de meeste ouders het niet genoeg aansporen. Die denken teveel in de traditionele vorm van opvoeden. Jongetjes doen stoere dingen, meisjes doen lieve dingen. Om de een of andere reden komen we hier maar niet vanaf, en aangezien autoracen stoer is en niet lief blijven er meer jongetjes met auto’s opgroeien en meisjes met poppen.
berlinetta zegt
Hoe belangrijk is de startopstelling bij Le Mans eigenlijk? Ik ben wat minder bekend ermee, maar ik kan me voorstellen dat teams er wat minder waarde aan hechten om perse pole position te behalen.
leaper035t zegt
@berlinetta: Klopt helemaal. Zorgen dat je tijdens de race in elkaars buurt blijft. Toch zeker tot de eerste wissel. De pole rijder moet immers de baan vrijmaken en constant het trager rijdend verkeer verwittigen (lichtflitsen met koplampen) dat de leiders in de race er aankomen. Is lastiger dan volgen natuurlijk.
ikschrijfookoverautos zegt
@berlinetta: Hoewel ik het WEC zelf ook niet super fanatiek volg, lijkt dit me inderdaad minder belangrijk. Ongetwijfeld zal het enige voordelen met zich meebrengen, maar in 24 uur racen gebeurd er zoveel dat die startpositie marginale invloed zal uitoefenen op het resultaat. Als je het mij vraagt is het vooral een status dingetje. Een beetje pronken met de veren voor het starten van de race. Daarbij zijn de wagens dit jaar nog eens zo snel, dat ze ronderecords aan diggelen rijden. Dat de Toyota’s in one-lap pace sneller zijn dan de Porsches zal hun vast en zeker niet in de koude kleren gaan zitten. We zullen het vanzelf zien, maar er moet denk ik een mirakel gebeuren, wil Toyota de winst mislopen. *klopt af* En laten we eerlijk zijn, na jaren van proberen (en enkele keren zelfs onrealistisch dichtbij komen) verdienen ze het ook wel.