De kwalificatie van de GP Spanje 2021 staat voor de deur!
Een verplicht nummertje, de GP van Spanje. Ook in 2021. Het circuit van Barcelona-Catelunya is al jaren het recept voor bijzonder saaie races. Safetycars komen er bijna nooit, inhalen is niet of nauwelijks mogelijk en het is al jaren het basion van Mercedes.
Dat zagen we ook in de vrije trainingen, waar Mercedes duidelijk aan kop ging. natuurlijk, op vrijdag lieten de Red Bulls niet het achterste van hun tong zien. Maar Mercedes ook niet, de reden bewust de eerste sector bijzonder rustig, om alsnog daarna de snelste rondetijden te noteren. Nu was dat ook een methode om de banden te sparen in het eerste gedeelte zodat je beter kunt pushen in de derde sector, maar toch maakt de Mercedes een enorm stabiele indruk.
Het is de perfecte locatie voor Mercedes en Hamilton om hun voorsprong uit te breiden. De grap is nu inmiddels gemaakt. Zeker nu Hamilton in interviews loopt te verkondigen dat Red Bull beter is. Maak je geen zorgen, Hamilton pakt al sinds 2013 hier pole position. Kortom, lees hier alles over hoe Hamilton pole pakt! Of kan Verstappen voor een verrassing zorgen?
Q1
Enfin, we beginnen met de kwalificatie in Q1. Althans, dat willen we. Maar dat gebeurt niet. De kwalificatie wordt 10 minuten uitgesteld. De Williams van Latifi en beide ‘Hazen’ gaan als eerste. De tijd die ze neerzetten is rond de 1:20. Niet veel later gaan de Red Bulls en Mercedessen daar onderdoor. Bottas staat na 10 minuten op P1 met 1:18.005. Vlak daarachter zit Verstappen. De Ferrari’s mengen zich goed in de top op het moment, Sainz staat P3, Leclerc P5. Russell maakt wederom indruk en staat op een voorlopige P11. Vervolgens is er een klein oponthoud in sectie 3 van de baan. Vervolgens is de baan weer minuten leeg. De usual suspects lijken het niet te gaan halen naar Q2 en warempel . Norris pakt voorlopig de P1 Russel pakt uiteindelijk Q2. Nice.
De afvallers voor Q1 van de kwalificatie GP Spanje 2021 zijn:
Tsunoda
Räikkönen
Schumacher
Latifi
Mazepin (goh!)
Q2
Het verschil in tijden tussen nummer 1 en nummer 16 was niet bijster groot. De meeste coureurs gaan dan aanvankelijk met de rode banden naar buiten. Het verschil is niet groot genoeg om het met gele banden te proberen. Bottas en Hamilton voeren de lijst (uiteraard) aan. Maar dan! Een matblauwe schicht raast over de baan. Aan de knaloranje helm is te zien dat het gaat om Max Verstappen. Wat kan hij doen?
Welnu, Max Verstappen verrast vriend en vijand door een 1:16.922 neer te zetten. Om met Olav Mol te spreken: HATSEFLATS! Kunnen we juichen? Bwoah. Het kan namelijk zo zijn dat Hamilton het rustig aan doet: de banden waarmee je Q3 haalt, zijn de banden waarmee je zult moeten starten. Dus de banden van Verstappen zijn net even wat harder gebruikt dan die van Hamilton. Verrassingen zijn er niet echt, het wordt alleen spannend voor Pérez, maar die pakt P5. Ricciardo tikt Stroll uit de top 10 en Hamilton verbetert zijn tijd op oude banden. Dus dat beoogde voordeel lijkt te vervallen. Gaat Verstappen dan een kans maken?
De afvallers voor Q2 van de kwalificatie GP Spanje 2021zijn:
Stroll
Gasly
Vettel
Giovinazzi
Russell
Q3
De Ferrari’s en McLarens gaan het eerst proberen. Pérez maakt een foutje, waardoor Hamilton tijdens zijn snelle lap eventjes moet liften. Gezien de 1:16.741 valt het dus wel mee. Verstappen zit er met 1:16.777 vlak achter, maar hoefde niet van zijn gas af. Pérez is nu de enige die nog géén tijd heeft neergezet. Ocon is best of the rest, maar het verschil met Red Bull/Mercedes en de rest is enorm, meer dan zeven tienden.
Met iets meer dan twee minuten te gaan, gaan alle auto’s nog eenmaal naar buiten. Norris staat wederom vooraan. Verstappen baant zich een weg door het verkeer om recht achter Bottas te zitten om zo een beetje slipstream te kunnen pakken. In de eerste sector zit Verstappen een paar honderdste achter Hamilton. In de tweede sector alweer meer dan één tiende. Uiteindelijk valt het verschil mee. Pérez pakt P7. Hamilton pakt zijn 100e pole position en zal net als elke Spaanse GP sinds 2013 de race van P1 starten.
De uitslag van de kwalificatie GP Spanje 2021 is als volgt:
- Hamilton (1:16.741)
- Verstappen (+ 0.036)
- Bottas (+ 0.132)
- Leclerc (+ 0.769)
- Ocon (+ 0.839)
- Sainz (+ 0.879)
- Ricciardo (+ 0.881)
- Pérez (+ 0.960)
- Norris (+ 1.269)
- Alonso (+ 1.406)
- Stroll
- Gasly
- Vettel
- Giovinazzi
- Russell
- Tsunoda
- Räikkönen
- Schumacher
- Latifi
- Mazepin
De race start morgen om 15:00.
pomoek zegt
Okay. Hamilton staat voor mij nu gelijk aan zandzak. Al het blije gebabbel over “echte strijd” met Red Bull: gooi maar in de prullenbak. Gel*l voor de bühne. Hij wordt dit jaar met 2 vingers in de neus kampioen. Hoeft deze race alleen maar als eerste bocht 1 in te gaan en alles is gedaan. En mocht Hamilton een foutje maken: MB is tactisch gewoon sterker dan RB. Maar er staat geen maat op Hamilton. Hij is de absolute goat van Formule 1.
ktm690sm zegt
@pomoek: precies dit dus!
giel zegt
@pomoek: dit baseer je op dat HAM 0.035 sec sneller is?
pomoek zegt
Nee, niet alleen. Hamilton is dit seizoen op de juiste momenten gewoon sneller of beter dan verstappen. Een combinatie van talent ervaring en gogme. De hele kwalificatie was Hamilton langzamer dan verstappen. En flink ook. Pas toen het er toe deed was hij sneller. Dat is gewoon een kwaliteit die Hamilton heeft. Ik vermoed dat Hamilton de eerste 4 keer dat hij op de baan reed dingen heeft uitgeprobeerd en getest. En toen bij q3 precies wist hoe hij de perfecte ronde kon rijden.
willeme zegt
@pomoek: Hamilton rijdt al sinds 2014 in een dominante auto. Dat is nu nog steeds zo. Wanneer het erom gaat hebben ze altijd TOCH iets vermogen of grip over.
Die sandbaggen gewoon naar een achtste titel toe alsof het bijzonder is. Is het niet, Max zal waarschijnlijk een paar races ‘mogen’ winnen, maar Lewis pakt m gewoon.
Het verschil is wel kleiner dan vorig jaar, maar ze doen al jaren hetzelfde bij Mercedes. Een buitengewoon gemiddelde coureur als Bottas staat er vlak achter. Lewis is verschrikkelijk goed, maar hij is vooral bezig om het nog wat te laten lijken in plaats van racen tegen Verstappen ;-)
Als autosportfan is het jammer, maar ik zou hetzelfde gedaan hebben als ik Hamilton of Wolff was geweest.
fiscaal zegt
@willeme: precies dat dus!
chrisvis zegt
@willeme: wat nen hoop zever(op zijn plat Vlaams gezegd). Ja Lewis gaat Max echt een paar races cadeau geven voor het zicht van de mensen. Vind het frappant dat zelfs redacteurs nogal erg chauvinistisch zijn in hun reacties. Op 2016 na heeft Lewis elke teamgenoot jaar na jaar naar huis gereden. Rosberg heeft jaren nodig gehad om in die dominante mercedes een wereldtitel te pakken. Diezelfde rosberg reed een andere kampioen (weliswaar op retraite) van het kasje naar de muur. Schumacher was van 2000 tot 2004 ook dominant door een superieure wagen, net zoals een Vettel 4 x kampioen werd bij Red Bull. Toen Hamilton naar mercedes ging verklaarde elke liefhebber-mezelf inclusief- hem voor gek om een team dat races kon winnen te verlaten naar een team dat tot dan moeite had om podium te rijden. Achteraf is altijd makkelijk praten, als je de laatste race bekijkt zie je wel dat de racepace van red Bull zeker niet slecht is. Ze liepen zeker niet weg van Max…
willeme zegt
@chrisvis: ik zou precies hetzelfde gedaan hebben. Bij Schumi hebben ze de regels dusdanig aangepast dat Ferrari niet meer de overhand had.
Bij Mercedes moduleren ze het nu gewoon. Precies zoals Paddy Lowe al een tijdje geleden zei. Ze willen niet té veel voorlopen. Het moet er wel een beetje spannend uitzien, uiteraard.
Het is overigens geen chauvinisme. Hamilton is sowieso een topcoureur. Alleen geloof ik niet dat de verschillen zo klein zijn als ze nu lijken. That’s all ;-)
pomoek zegt
Even reclame maken voor dat interview met Paddy lowe van beyond the grid: Erg interessant, die man heeft echt een waanzinnige carrière in de F1 erop zitten en veel te melden. Hij vertrok net na Hamilton naar MB, mede vanwege het knopentellen beleid bij Mclaren. Bij MB was er altijd genoeg budget om dingen te ontwikkelen.
brammetjedeb zegt
@willeme: blijft speculeren. Max is terughoudend met voorspellingen, maar er is nog zeker geen handdoek in de ring gegooid.
En ik denk dat een sportman als hammie alles wil winnen wat ie kan winnen. Races cadeau geven geloof ik niet zo in. Met een paar keer pech kan je daar je kampioenschap mee vergooien.
We gaan het zien allemaal, morgen voorop!
mark997gt3 zegt
@pomoek: mb tactisch sterker dan RB? Daar durf ik wel aan te twijfelen. Als je altijd makkelijk vooraan rijdt dan is tactiek niet echt noodzakelijk en ontwikkel je er ook niet echt een gevoel voor lijkt me. Heb ze toch wel een paar keer aardig de mist in zien gaan. Hamilton is fantastische coureur maar ook dit jaar is de Mercedes de betere auto. Hoe je dat ziet? Aan de tweede coureur. Kijk maar hoe makkelijk Bottas dicht op Verstappen zit bij quali.
pomoek zegt
Tijdens de eerste wedstrijd van het seizoen was RB sneller dan MB, maar hebben ze op tactiek verloren. Ik ben het overigens met je eens dat de MB inmiddels waarschijnlijk net zo snel is als de RB. Het scheelt in ieder geval weinig.
Edge zegt
Laten we het dan anders stellen: Mercedes is tactisch sterker dan Red Bull omdat het vrijwel altijd twee tegen een is. Verstappen laat al jaren zien dat hij er gewoon bij hoort als de auto goed genoeg is, maar als je in je eentje moet strijden tegen Mercedes dat Bottas kan opofferen, is het gewoon lastig om Mercedes strategisch te slim af te zijn. Verstappen vecht nu al meer dan twee jaar in z’n eentje. De enige keer dat Red Bull de tweede auto voor strategie kon gebruiken was in Portimao vorige week, maar toen had Mercedes sowieso al wat overcapaciteit en had dat dus geen enkele zin. Die twee voorgaande raceweekenden was Perez gewoon niet goed genoeg, en ook dit weekend is het niks met een achtste plaats in de kwalificatie. Dan wordt het gewoon lastig om Mercedes te verslaan, ookal heb je een goede dag. Mercedes doet alles met zoveel gemak dat bij Red Bull alles perfect moet lopen om een kans te maken: Verstappen moet vrijwel foutloos zijn, Perez moet vrijwel foutloos zijn, de strategie moet perfect uitpakken en alles moet heel blijven. Piept of kraakt het ook maar bij één onderdeel, dan slaat Mercedes je meteen knock-out.
Daarbij vind ik dat je Valtteri Bottas ook tekort doet door enkel te concluderen dat Mercedes overcapaciteit heeft op basis van de kwalificatie van Bottas. Op de zondagen is Bottas nogal zoutloos, maar hij is gewoon een uitstekende qualifier. 17 pole positions tegen Lewis Hamilton (zelf goed voor 39 poles sinds Bottas voor Mercedes rijdt) is gewoon een uitstekende score waar menig andere coureur voor zou tekenen.
dees zegt
De absolute GOAT? Dus greatest of all time? Nee, dat is hij niet.
Hij rijd al jaren in de absoluut beste auto in een periode waarin de auto belangrijker is dan de persoon in de auto.
Dus de GOAT is hij voor mij absoluut niet.
Denk zelf dat Mercedes ons dit jaar weer voor de gek houd en dat ze zich inhouden zodat het lekker spannend is voor de kijker.
vaakbenjetebang zegt
@dees: De auto is altijd al belangrijker geweest. F1 is een engineering-kampioenschap. Wel kon een coureur in ‘de goede oude tijd’ zichtbaar het verschil maken door het ding überhaupt aan de finish te krijgen omdat de grip vaak nogal specataculair achterbleef bij het motorvermogen. Dat neemt niet weg dat ook toen de beste (of zo je wilt, minst slechte) auto van het veld de grootste kans had om een kampioenschap binnen te slepen en dat je er als coureur dus goed aan deed om in de beste auto terecht te komen. Anders zat je daar met je stalen ballen 300km lang heldendaden te verrichten voor niks.
pomoek zegt
Tja, meeste P1’s, overwinningen, en na dit seizoen 8 kampioenschappen. In zijn eerste race stond hij meteen op het podium, in zijn eerste jaar reed hij meteen 5 pole positions, won 4 races en werd op een punt na kampioen, wat hij het jaar daarop wel werd. Ik zal eerlijk zeggen dat ik geen volledig zicht heb op de generatie coureurs van voor 1990, en dat heeft vrijwel niemand die geboren is na 1970, maar gezien het feit dat de sport in 30 jaar een stuk professioneler is geworden, de begeleiding en training van coureurs intensiever durf ik de bewering wel aan. Hamilton zou mannen als Senna Prost en Lauda hebben opgevroten.
Edge zegt
@pomoek: Voor het eerste jaar wil ik Lewis Hamilton niet al teveel credits geven. Natuurlijk is het een hartstikke talentvolle gozer en zijn zijn resultaten dat jaar goed, maar je moet ze in mijn ogen wel in de juiste context plaatsen. Hij viel met zijn neus in de boter doordat hij in zijn eerste F1 race meteen al in de beste auto van het veld mocht instappen, en is van een generatie die nog heeft kunnen profiteren van (zo goed als) onbeperkt testen met moderne auto’s. Dat voordeel hebben latere toptalenten als Russell, Leclerc en Verstappen niet gehad. Wie weet hadden die óók wel zo’n ijzersterk debuutseizoen kunnen rijden als ze op dezelfde manier hadden kunnen testen en direct in een kampioenschapsauto mochten instappen. Verstappen die op 17-jarige leeftijd in een Toro Rosso twee keer plek vier verovert, Russell die in de absoluut slechtste auto van het veld in Brazilië in een wedstijd met maar één uitvaller 12e wordt, Leclerc die als rookie 39 punten scoort terwijl zijn teamgenoot in dezelfde auto 9 pakt, dat zijn voor mij net zo’n indrukwekkende prestaties als die van Hamilton in zijn debuutseizoen
Ik vind ook dat je onmogelijk kunt zeggen dat hij Lauda, Senna en Prost wel even had opgevreten, juist omdat de F1 zo anders was. Het enige wat die heren gemeen hebben, is dat ze allemaal ongekend veel racetalent hadden. Maar wie zegt mij dat Lauda, Prost of Senna wanneer zij in 1985 geboren waren en dezelfde moderne middelen en professionaliteit tot hun beschikking hadden niet net zo goed als Hamilton hadden kunnen worden? En andersom geldt dat natuurlijk ook. Misschien dat Lewis Hamilton als hij ergens tussen 1950 en 1960 geboren was en zonder moderne middelen zijn raceopleiding genoten had wel helemaal niet zo goed was geworden.
Daarom is er voor mij ook niet één GOAT in de Formule 1. Ja, statistisch gezien is dat Hamilton, maar statistieken zeggen mij niet zoveel juist omdat de sport zo enorm veranderlijk is en je auto 90% van het werk doet. Al die coureurs zijn de helden van hun respectievelijke tijd en zijn met recht autosportlegendes, maar er is voor mij niet één de beste.
pomoek zegt
Ik snap wat je zegt, maar ik neem de begeleiding en training toch stiekem wel even mee. De coureurs zijn, denk ik, nog nooit zo fit geweest als in het laatste decennium. Daar moet je wat voor over hebben, ze moeten hier veel voor laten. Het is nog maar de vraag of een coureur uit de jaren 70 dit er voor over zou hebben gehad. Anderzijds is het de vraag of Hamilton nog wel voor een zoveelste seizoen zou willen racen in de wetenschap dat hij een kans had van 1 op 10 dat hij het seizoen niet zou overleven, zoals in de jaren 70. Maar ik ben het zeker met je eens dat het een bijna onmogelijke vergelijking is.
brammetjedeb zegt
@Edge: amen.
chrisvis zegt
@pomoek: dat is ook nogal typisch op dit circuit. Maldonado won er ooit zijn eerste en enige race door als eerste te vertrekken, kimi met zijn snellere Ferrari beet er zich rondenlang de tanden op stuk…zelfs Max won daar zijn eerste race (in een mindere Torro Rosso toen nog)
pomoek zegt
Volgens mij won verstappen toch echt in een RB?
chrisvis zegt
@pomoek: das waar. Was even in de war met een andere torro rosso die in 2008 in monza de regenrace won. Verstappen was idd net overgestapt naar het grote red Bull…
okdoei zegt
@chrisvis: dat was een Red Bull waarin hij won…
sanderz28 zegt
@chrisvis: Toro Rosso? Dat was z’n 1e race in de Rb hoor🤣
outlook zegt
Gaaaaaaap… ik wil mijn geld terug!
pomoek zegt
O jee Perez. Hij is in de Verstappen tunnel belandt. Zal nog hard werken worden voor hem om hier uit te komen. Zo heeft Verstappen/RB ook niks aan hem. Hij zal morgen wel naar p4 toe rijden, daar heeft hij de auto voor. Maar zal het Bottas en Hamilton niet moeilijk kunnen maken.
Turbo S zegt
@pomoek: kan niemand in de Red Bull behalve Max. Die vreet zijn teamgenoten op, ongeacht wie.
ghini zegt
@pomoek: Norris ook matige quali, die twee komen elkaar nog wel tegen morgen?
Rick-dos zegt
Het valt steeds net niet Verstappen’s kant op, maar ik ben er van overtuigd dat het niet lang gaat duren als dat wel meer gaat gebeuren.
dees zegt
Toen Verstappen de 1e plek pakte in Q2 en Olav direct reageerde met dat hij een mentale tik uitdeelde.
Het is Q2 idioot, nobody cares wie de 1e plek heeft in Q2
Robert zegt
@dees: da’s nou precies de soort van onzin commentaar waarom ik de audiofeed van SkySports op zet.
By the way, F1TV werkte godzijdank weer zonder problemen.
brammetjedeb zegt
Close!! Zin in morgen!!!
toniominestrone zegt
@brammetjedeb: Barcelona kennende zal het een slaapverwekkende vertoning worden,laatste enerverende race ligt alweer 5 jaar achter ons.
vaakbenjetebang zegt
@brammetjedb: Meh. Dit is historisch een behoorlijk suffe race. Mijn verwachtingen zijn alvast laaggespannen, maar ik zal zoals altijd wel voor de TV zitten als de lichten uitgaan. Dat dan weer wel.
dunhozzie zegt
Eerste weekend waar ik denk dat de Ferraris Norris kunnen bijhouden of zelfs voor blijven. Max zit dicht op Kwalis, dus het wordt ook spannend voor P1.
outlook zegt
@dunhozzie: na bocht 1 is de spanning er af en kun anderhalf uur later horen wie Lewis dit keer allemaal gaat bedanken voor hun support…
SpeedGeek zegt
Mooie kwalificatie. Dit is wat we willen zien. Bijzonder dat niemand zijn tweede run in Q3 wist te verbeteren. De omstandigheden zullen wel zijn veranderd. Grappig ook dat ieder team maar weer tot het eind van de klok wacht om vervolgens over elkaar te struikelen in de outlap.
Hamilton met een gebruikte set op P1, Verstappen met een nieuwe set op de vuile kant en Bottas met een nieuwe set op P3. Lang recht eind naar bocht 1 dus ik denk dat Bottas de beste papieren heeft.
mashell zegt
Als je dit lijstje ziet en je denkt “hé, Verstappen ver boven Schumacher?” dan is dat een pijnlijke aanwijzing dat je oud wordt.
admiajfe zegt
Perez weer zwaar tegenvallend zeg P7 met een seconde op Verstappen. Dan was Albon eigenlijk zo slecht nog niet…
Mooie P2 voor Max, komt wel goed maximale punten pakken morgen met een P2 en zorgen dat er damage control is in de standings zodat het de RB-circuits worden waar RB beter is.
Svenska II zegt
Ze dronken een glas,
deden een plas
en alles bleef
zoals het was…
outlook zegt
@svenska2: en ooit zal het anders zijn!
ericd zegt
Perez dreigt te geraken waar Gasly, Albon en Ricciardo al voor hem exit waren.
ghini zegt
Ocon weer voor Ric. Norris off day? Ferrari lijkt toch wel weer 3e team te worden met daar achter mooie strijd, jammer dat AT achter blijft?
outlook zegt
@ghini: ik zeg het al jaren: Ocon is een onderschat talent
iphonistvongates zegt
Zijn er Autoblog lezers die een twitter/twotter account hebben?
Martin Brundle & David Croft willen heel graag de nederlandse versie weten van; I’m going to get you, en helaas heeft Crofty een vertaalapp gebruikt die de verkeerde race context gaf. Het moet zijn; Ik ga je pakken! (Gericht aan LH44)
@MBrundleF1
@CroftyF1
outlook zegt
@iphonistvongates: wat is de Engelse vertaling van “maar dit seizoen nog niet…?”
pomoek zegt
Leuke feitjes: Perez stond vorig jaar op p4, 0,2 seconden achter Verstappen. Albon stond op p6 0,7 seconden achter Verstappen. Perez staat nu op net geen seconde achter Verstappen op p8.
Ik denk dat Albon vanavond het bier zich goed laat smaken.