
Liam Lawson gaat het Hamilton in ieder geval niet moeilijk maken…
Na een paar uurtjes tukken, kunnen we er weer tegenaan (Spoiler alert voor de sprintrace!). Vanochtend, in het holst van de nacht (04:00 uur – 05:00 uur) zagen we hoe Lewis Hamilton zijn eerste succes bij Ferrari boekte. Nadat de zevenvoudig wereldkampioen de sprintpole had binnengehaald, gaf hij tijdens de korte race een masterclass. Hamilton hield zijn hoofd koel en reed ogenschijnlijk eenvoudig naar de overwinning.
Max Verstappen zag zijn banden naar de Filistijnen gaan en moest Oscar Piastri laten passeren. P3 en 6 punten werd het resultaat. Nu beginnen we weer vooraf aan met de kwalificatie voor de GP van China 2025.
Q1
Jack Doohan moet nog een beetje wennen aan zijn bestaan als F1-coureur. In Australië hield hij zijn Alpine niet onder controle in de regen (wat we hem moeilijk kwalijk kunnen nemen), in de sprintrace torpedeerde hij Bortoleto in de laatste ronde met een ambitieuze actie (wat we hem al wat meer kwalijk kunnen nemen). Nu begint hij aan de kwalificatie van de hoofdrace met een spin. Het is natuurlijk veel te vroeg om het over transfers te hebben, maar een succesje zou de Australische rookie goed doen.
Liam Lawson kan met Doohan meepraten. Bij de sprintkwalificatie zat ie 0,8 seconden achter Verstappen. Bij de grote mensen kwalificatie is Verstappen 0,7 seconden sneller. Nog tragischer voor de Nieuw-Zeelander: niemand is trager dan Lawson. Wederom kwalificeert hij zich als P20. De andere twee Red Bull-coureurs kijken lachend op hem neer. Hadjar pakt P2 (1 seconde sneller dan Lawson!) en Tsunoda P3 (0,9 seconden sneller dan Lawson). Ook voor Lawson geldt: het is nog wat vroeg om conclusies te trekken, maar er moet wel snel wat veranderen wil zijn hoofd niet eindigen op het hakblok van Helmut Marko.
Laat ik Q1 afsluiten met positief nieuws: Esteban Ocon brengt zijn Haas naar de top 15! Vive la lièvre!
De afvallers in Q1 zijn:
16. Pierre Gasly
17. Oliver Bearman
18. Jack Doohan
19. Gabriel Bortoleto
20. Liam Lawson
Q2
Deel 2 van de kwalificatie voor de GP van China 2025 is redelijk rechttoe-rechtaan. Lando Norris is na de eerste runs de snelste gevolgd door Piastri en Verstappen op 0,4 seconden. De snelheid van de Ferrari’s valt ten opzichte van de sprintkwali nog wat tegen. Hamilton moet zes tienden toegeven op Norris en Leclerc een halve seconde.
De VCARB’s blijven vriend en vijand verbazen. Hadjar is vierde in Q2 en Tsunoda vijfde. In de bochtige gedeeltes zijn de ex-Minardi’s ontzettend snel. Verder komt Ocon 0,03 seconden tekort voor Q3 en Hülkenberg mist de finale op 0,04. Wie er wel met de hakken over de sloot doorgaat, is Alexander Albon. Hij is zijn teamgenoot Sainz de baas die morgen als vijftiende start.
De afvallers in Q2 zijn:
11. Esteban Ocon
12. Nico Hülkenberg
13. Fernando Alonso
14. Lance Stroll
15. Carlos Sainz
Q3
Eindelijk is het toetje aangebroken: de finale van de kwalificatie voor de F1-race in China van 2025. We nemen als eerst de resultaten na de eerste runs met je door. Piastri doet het kortst over een rondje Shanghai gevolgd door Norris met een verschil van 0,09 seconde. Hierachter zitten Verstappen, Hamilton, Russell, Leclerc en de Racing Bulls. Antonelli maakt een foutje in de laatste bocht, duikt deels in de grindbak en ziet zijn ronde verdwijnen. Albon komt gewoonweg snelheid tekort.
Maakt dat laatste setje snelle rondes dan nog een verschil? Verstappen zet als eerste aan, maar weet geen plekken te winnen. Norris heeft er voor de finish al genoeg van en breekt zijn ronde af. Piastri gaat, ondanks dat ie al eerste staat, nog wel door en haalt nog wat honderdsten van zijn tijd af. George Russell komt als laatste over de streep. Hij weet er een geweldige ronde uit te pushen en klimt van P5 naar P2. Daardoor daalt Max Verstappen af naar P4. Hamilton kan zijn glansrijke weekend nog geen waanzinnig vervolg geven. Hij begint morgen als vijfde.
De meest gevierde man is Piastri. Met zijn ronde record op het Chinese circuit sleept hij zijn eerste pole-position voor een hoofdrace in de wacht. Leuk voor die knul, maar er worden nog geen punten uitgedeeld. Morgen zal ie er moeten staan tijdens de GP van China 2025.
Kwalificatie GP China 2025: de top 10
1. Oscar Piastri
2. George Russell
3. Lando Norris
4. Max Verstappen
5. Lewis Hamilton
6. Charles Leclerc
7. Isack Hadjar
8. Andrea Kimi Antonelli
9. Yuki Tsunoda
10. Alexander Albon
Dat RB LL gekozen heeft als opvolger van SP, geeft wel aan hoe ontzettend ze de weg kwijt zijn….
Vraag is waar MV volgend jaar een thuis gaat vinden….
De weg zijn ze al heel lang kwijt wat betreft de tweede rijder. Daar zit geen toekomst visie achter. Maar Tsunoda niet in dat zitje heeft niet te maken met red bull maar met de motor fabrikant politiek. Natuurlijk kunnen ze hem dit jaar erin zitten maar volgend jaar is die toch weg dus dat is geen oplossing
Je roept nu al 4 dagen , gemiddeld 5x per bericht dat Tsunoda niet naar RB1 kan ivm
Honda – was BS is. Google maar – Honda steunt hem niet meer , ivm stoppen relatie RB. Hij staat er ‘alleen’ voor.
https://www.planetf1.com/news/yuki-tsunoda-honda-warning-no-more-we-can-do-helmut-marko-responds#:~:text=Tsunoda%20enjoyed%20backing%20from%20Honda,that%20safety%20net%20will%20disappear.
Misschien is het wel de schuld van Verstappen, dat die geen bedreiging wil van een tweede rijder. Want Sainz was beschikbaar…
Sainz is vooralsnog Albon niet eens de baas.
Dat is één kant, maar je weet ook dat Verstappen zich nooit aan team orders zou gaan houden..het is prima om een Bottas / massa/ Irving/ barichello te hebben als tweede rijder. Ze zijn goed genoeg om voldoende punten te halen, maar dusdanig goed dat ze een bedreiging vormen. Max hoeft niet uitgedaagd te worden maar her team heeft wel solide nr 2 nodig en sainz is wel aanzienlijk beter dan eerder genoemde coureurs.
Max gaat nergens heen als je het mijn vraagt, hij dient gewoon zijn contract uit tot 2028.
Een oprecht bedankje dat jullie geen spoilers hebben geplaatst in de titel! Zeiken kunnen we als de beste maar als het wel naar onze zin gaat vergeten we vaak de waardering, dus bij deze
Dankjewel, erg fair van je. Ik neem het mee.
Ik zal dan ook maar eerlijk zijn: hoe vervelend het ook is, zodra je op via Google, de AB-app, Facebook of wat voor manier dan ook bij ons uitkomt, ben je voor jezelf niet voorzichtig genoeg geweest om de spoiler te voorkomen. Daarnaast heb ik nu braaf de uitslag of delen ervan verklapt, maar zullen de overige duizenden F1-dienstdoenden er niet zo’n moeite mee hebben.
Lang verhaal kort is mijn minder populaire mening: ik denk persoonlijk dat spoilers prima kunnen in titels van artikelen
Racing Bulls heeft echt een lekkere auto dit jaar zeg! weer Q3 gehaald. Ik had een heel hoge pet op van Lawson, die zeer sterk inviel voor Ricciardo, maar man man man wat laat hij weinig zien tot nu toe. Ik denk echt dat ze hem moeten wisselen met Tsunoda als dit nog 4 races duurt.
Net zoals met Ricciardo zal er voor de zomer stop niks gedaan worden en Yuki komt niet in de res bull omdat hij er volgend jaar niet bij kan zijn omdat ford geen honda coureur wil hebben
Natuurlijk komt Yuki er wel in als Lawson zo doorgaat, het is de F1 dus elk contract of band met welk merk dan ook kan kapot.
De vraag is, gaat het verschil maken, of wordt hij de zoveelste die geknakt wordt door Verstappen. Ik denk dat laatste, zoveel beter dan Lawson was hij niet ondanks veel meer ervaring.
Als ik Yuki carriere advies mag geven zou ik blijven zitten waar ie zit dit jaar, jezelf in de picture rijden en je heil bij een ander topteam gaan zoeken.
Is eerder de auto. Lawson kan er simpelweg geen weg mee (en dat gold ook voor zijn drie voorgangers. De RB heeft momenteel gewoon een puike bak. Als je die gasten wisselt loopt Yuki ook te klootviolen achteraan. Yuki moet stiekem gewoon blij zijn met z’n RB stoeltje. De kennis en kunde van Max compenseert zijn bak ellende.
Ik zou wel eens een test willen zien van alle 4 Red Bull coureurs. Eerst in de Red Bull, daarna in de Racing Bulls. Die Red Bull moet vreselijk Ijn om te rijden.
Precies die gedachte had ik ook bij het zien van de kwalificatie, maar het blijft natuurlijk speculeren wat nou de échte reden is. Lawson weet echt wel wat sturen is. Net als Pérez, Albon, Gasly en Ricciardo. Helaas zullen we er nooit achter komen vrees ik.
Ik heb ook het idee dat qua performance Red Bull ondertussen het B-team is van de Racing Bulls.
Gave headerfoto!