De kwalificatie van vandaag bepaalt niet wie de pole position van de race op zondag krijgt, maar de posities van de eerste sprintrace in de Formule 1 op zaterdag. Wie mag daar de eerste plek pakken?
In 2022 gaan er dingen veranderen in de Formule 1. Een compleet nieuwe auto en een bijpassende set compleet nieuwe regels worden dan in werking gesteld. Eén ietwat bijzondere verandering is echter dit jaar al van kracht. Sterker nog: het gebeurt morgen. De eerste sprintrace in de Formule 1.
Sprintrace
De laatste kwalificatiesessie voor de GP van Engeland is namelijk voor de sprintrace op zaterdag. Het idee hebben we al meermaals uitgelegd: in plaats van rondes rijden ‘wanneer het je uitkomt’, wordt er een race gereden voor het echte werk op zondag. De uitslag van de sprintrace wordt één op één gekopieerd naar de grid voor de race. De eerste sprintrace in de Formule 1 is dus morgen voor de GP van Engeland.
Spannend
Vanmiddag tijdens de eerste vrije training bleek Verstappen dominant, maar dat wil niet alles zeggen. Het heeft ook niet alles gezegd, want de grote winnaar is Lewis Hamilton. Het werd nog spannend, want Hamilton zette eerst de snelste tijd neer: 1:26,134. Daarna mocht Verstappen nog even zijn heetste ronde neerzetten en dat werd op 0,075 seconden na de snelste tijd. Ook Bottas volgde snel en nadat Perez terugviel naar plek 5 vanwege het buiten de track limits komen, mocht Charles Leclerc plek 4 pakken. De tijden wijken allemaal absoluut niet ver van elkaar af, bijna alles bleef binnen de 1 minuut 26.
Volledige uitslag
Daarmee is de uitslag, en dus de startopstelling voor de sprintrace morgen als volgt:
- 1. Hamilton: 1:26,134
- 2. VERSTAPPEN: 1:26,209
- 3. Bottas: 1:26,328
- 4. Leclerc: 1:26,828
- 5. Perez: 1:26,844
- 6. Norris: 1:26,897
- 7. Ricciardo: 1:26,899
- 8. Russell: 1:26,971
- 9. Sainz: 1:27,007
- 10. Vettel: 1:27,179
- 11. Alonso: 1:27,245
- 12. Gasly: 1:27,273
- 13. Ocon: 1:27,340
- 14. Giovinazzi: 1:27,617
- 15. Stroll: 1:27,665
- 16. Tsunoda: 1:28,043
- 17. Räikkönen: 1:28,062
- 18. Latifi: 1:28,254
- 19. Schumacher: 1:28,738
- 20. Mazepin: 1:29,051
Een start van de sprintrace dus met Hamilton op kop en Verstappen op plek twee. Zoals altijd: er kan nog van alles gebeuren. We gaan het zien tijdens de eerste sprintrace in de Formule 1!
mark383 zegt
He? Geen volledig verslag van de kwalificatie?
tim12321 zegt
@mark383: kan
vaakbenjetebang zegt
Wat is Silverstone toch een gave baan! Echt weer even zitten genieten van de beelden.
Mercedes heeft denkelijk alles uit de kast getrokken om hier een goed figuur te slaan en het lukt ze vooralsnog. Knap werk, maar Verstappen zit er dicht achter. Die sprintrace kan wel mooi worden, op de een of andere manier verwacht ik hier juist echte strijd om de kop en zondag meer een optocht. Maar we gaan het zien.
Hulde voor Russell en Williams, daar lijkt de weg naar boven dan toch eindelijk echt gevonden. Mooi om te zien en het is ze gegund.
SpeedGeek zegt
We zouden het haast jammer vinden als Russell naar Mercedes gaat en Williams verder moet met…. Latifi en Bottas?
Wordt Williams ook niet beter van denk ik.
vaakbenjetebang zegt
@SpeedGeek: Sinds de vroege jaren ’90 heb ik een zwak voor Williams, dus ik hoop dat ze weer aan de top gaan komen. En dat zal een stuk beter lukken met iemand als Russell dan iemand als Latifi… en misschien ook wel Bottas.
SpeedGeek zegt
@vaakbenjetebang: ja nou daarom dus. Ik vrees dat als Russell weg gaat Williams voorlopig niet meer Q2, laat staan Q3 gaat halen. En dat zou ik jammer vinden. Mooiste moment van de kwalificatie gister waar Russell door alle fans iedere bocht door werd gejuicht. Zou jammer zijn voor de mensen die Williams graag zien verbeteren als Russell vertrekt.
wildbeest zegt
@SpeedGeek: zou inderdaad nooit voor bottas gaan, kies voor talent aub!
ouwedibbes83 zegt
@SpeedGeek: ik denk dat Bottas daarvoor bedankt, die rol bij Williams biedt weinig perspectief. Kimi vervult idd zo’n rol voor AR, maar dat is een geval apart, die wil gewoon door met z’n hobby, racen. Russell naar MB betekent naar mijn idee dat of Lewis of Bottas met pensioen gaat.
flow82 zegt
@ouwedibbes83: Dat zal dan Bottas zijn, aangezien Hamilton zijn contract onlangs al met 2 jaar heeft verlengd.
harrie zegt
Toch een beetje een anti climax zo’n kwalificatie voor spek en bonen.
Wat is eigenlijk het idee van de vrije training morgen?
Rest van het weekend valt toch onder Parc Fermee?
Richmond zegt
Misshchien voor de long runs uit proberen voor de race van zondag. kijken hoe de mediums het doen enzo.
mustang750supersnake zegt
‘(fia belt mercedes/toto wolf)’……..”ehhja toto t is hier met jean totdt”…ehh jullie mogen de motor vanaf nu weer n klein beetje openschroeven, ..maar niet teveel he…..dat bewaren we tot t eind van t seizoen!
Bernadette zegt
@mustang750supersnake: ja, zulke scenarios bedenk ik me ook weleens. ’t Gaat alles bij elkaar om veel geld en waar veel geld in omgaat zit er bijna automatisch corruptie.
ericd zegt
Blijft toch een raar verhaal inderdaad die sprintrace. Als er dan ook nog schade gereden wordt, is het helemaal een sof waarbij de renstallen op kosten worden gejaagd.
rob5nismo zegt
Die Russel wat een talent
brammetjedeb zegt
Mercedes haalt alles uit de kast, red bull (lees Max) wat overstuur in de langzame bochten, op papier Mercedes paar tienden sneller. Ik vraag me af of Mercedes het lek te boven is of dat ze vol aan de bak moeten om Max van zich af te houden. Ik denk dat red bull zich nog niet hele erge zorgen maakt voor de rest van het seizoen. Met volgende wedstrijd weer 3 vrije trainingen om de afstelling op orde te krijgen kunnen ze die paar tienden weer pakken!
willeme zegt
@brammetjedeb:
Ik vond het eigenlijk best verontrustend. Hamilton maakte twee grote fouten in de de laatste sector in de laatste lap van Q3, anders had ‘ie 1:25.7, 1:25.8 gereden. Verstappen zei dat het niet aan de afstelling van de auto lag. Grip was wel beter dan verwacht, dus wellicht kunnen ze dat met vleugel compenseren (dat mag onder Parc Ferme regels volgens mij nog wel ;-). Check ook Bottas even, die is ineens een halve tel sneller dan Pérez. Die Mercedes is volgens mij nog altijd de beste auto in dit soort omstandigheden.
Ik heb echt het (compleet ongefundeerde!) idee dat Mercedes expres eventjes rustig aan doet om de titel van dit seizoen wat te laten lijken en dat het heel erg bijzonder is wat Hamilton doet. Het terugschroeven van de motoren op Abu Dhabi, de uitspraken van Paddy Lowe een paar maanden terug, de ‘plotselinge’ manier van snelheid ‘vinden’. Op Frankrijk vond ik Verstappen ook niet overtuigend winnen, pas anderhalve ronde voor de finish. Qua pure racepace op ‘gewone’ circuits heeft Mercedes denk ik nog altijd de overhand.
brammetjedeb zegt
@willeme: nee, ik geloof dat echt niet. Kijk welke circuits er nog aankomen, niet alles ligt de Mercedes. Hamilton kon in baku goede zaken doen maar liet dat liggen, daarna ga je niet 3 wedstrijden doen alsof je niet beter kan en de punten aan red bull laten. Er zit een flinke verandering aan te komen volgend jaar, dus volgend jaar kan het allemaal anders zijn. Als Mercedes nog zekerheid wil hebben en nog een kampioenschap wil pakken kunnen ze dat net zo goed overtuigend doen en alles het snot voor de ogen rijden. Paar keer een dnf, schade aan de vloer (net als Oostenrijk) en circuits die red bull beter liggen… nee, ik denk dat ze vol aan de bak moeten om het kampioenschap binnen te trekken. Red bull blijft ook doorontwikkelen en Max is in topvorm. Perez valt gewoon tegen, al beweren sommige anders. Die moet er gewoon korter opzitten.
En als laatste: bottas gaf wel een tow aan Hamilton. Ook dat scheelt tienden. We gaan het vanmiddag zien, en ook als Mercedes deze wint is dat geen ramp. Dit circuit is Mercedes territorium!
pomoek zegt
@brammetjedeb: Hamilton was de enige coureur die in q2 de snelste tijd neer heeft gezet, hij maakte een flinke fout in q3 maar heeft desondanks p1 weten te halen. Het verschil tussen MB en RB is echt groter dan het lijkt. Ik denk dat Hamilton vanavond gewoon weg rijdt van Verstappen, ik geloof er niet zo in dat MB heeft liggen te sandbaggen de afgelopen 5 races maar de updates, en de banden, geven MB wel een duidelijk voordeel.
brammetjedeb zegt
@pomoek: Verstappen had last van de bochten door meer grip en verkeerde afstelling. Dat zijn tienden. Tweede sector sneller.
We gaan het zien!
brammetjedeb zegt
@pomoek: en daarbij, één VT en dan gelijk kwalificatie. Mercedes had de afstelling net iets beter voor elkaar, maar ben ervan overtuigd dat RBR en Verstappen het in 3 vt’s prima voor elkaar hadden gekregen. Verstappen riep na zijn eerste run in q3 al dat er iets met de banden(?) was, dat zegt mij dan dat hij veel harder had gekund.
harrie zegt
Het lijkt er een beetje op dat Mercedes aanvankelijk te conservatief was met de motor settings, en ze voor de kwalificatie (en dus de rest van het weekend) toch maar uit noodzaak een standje agressiever hebben gezet.
Ook McLaren en Russel waren opeens een klap sneller.
Richmond zegt
Ik had verwacht dat ze allemaal op soft zouden rijden, maar de voorbeschouwing zegt dat de meeste medium gaan gebruiken