Dit weekend staat de race op de oude sok in het Parco Nazionale di Monza weer op het programma. Verstappen heeft het behoorlijk lastig.
Q1
Sainz is een van de eersten op de baan in zijn laatste Italiaanse Grand Prix als Ferrari coureur (voorlopig). Hij maakt echter een fout in de tweede Lesmo en is zijn ronde kwijt. Norris is weer snel en de Ferrari’s daarna ook. Verstappen zit er redelijk goed bij. Op het laatst van de sessie zet hij nog een paarse tweede sector neer, maar die ronde maakt hij niet af. Dus blijft hij steken op P6, achter twee Fezza’s, twee Macca’s en een Merc. Hamilton staat 7de met Perez op P9.
Voor rookie Colapinto is het geen episch debuut. Hij probeert aan het eind van de sessie een heldendaad te verrichten, maar schiet dan wijd in Lesmo II. Franco redt de auto van een crash, maar zijn kans op Q2 is voorbij. Ricciardo gaat dan nog wel nipt naar Q2 op het circuit waar hij enkele jaren geleden zijn laatste zege pakte. Dit gaat ten koste van teammaat Tsunoda die hierdoor wel in Q1 afhaakt. Stroll maakt een einde aan een goede reeks en is slechts 17de. Daarnaast liggen de twee Saubers er weer uit. Maar dat mag inmiddels geen verrassing meer heten. Het Zwitserse team is inmiddels echt het slechtste op de grid.
Q2
Opnieuw zijn er geen verrassingen bij de topteams. Dat laat slechts twee extra plekken over in de top-10 voor anderen. Deze gaan uiteindelijk naar Albon en Hulkenberg. Niet voor het eerst dit jaar dat juist deze twee zich van hun beste kant laten zien. Alonso, Magnussen, Ricciardo en de twee Alpine’s halen het niet. Hamilton is de snelste en Verstappen tweede, voor wat het waard is.
Q3
Piastri gaat naar een 1:19.4, maar Norris gaat net iets harder. De twee Ferrari’s sluiten aan, maar de man met startnummer 1 is niet snel in zijn eerste run. Zelfs langzamer dan teammaat Perez. De Mercs komen dan nog en gaan naar P3 en P4. Dat betekent dat Verstappen achtste staat van de acht coureurs die normaal gesproken een kans maken op pole. MV1 klaagt over een shocking gebrek aan grip van de banden.
Het is na de eerste runs dus twee Macca’s, twee Mercs, twee Fezza’s en daarna twee Bulli’s. Wie had dat gedacht in de eerste races van het jaar. Kan Max nog wat goedmaken in run 2?
Dat valt tegen. Verstappen glijdt alle kanten op en slaagt er nipt in teammaat Perez nog te verschalken. Daar blijft het dan ook bij. Norris consolideert pole en Piastri pakt P2. Russell gaat naar P3, maar de Ferrari’s gaan beide langs Hamilton voor P4 en P5 met de zevenvoudig kampioen dus op P6. De verschillen tussen de eerste zes zijn heel erg klein. Verstappen en Perez geven beiden echter zo’n 7 tienden toe op pole. Dat gaat niet goed nie…
Pos | Coureur | Q1 | Q2 | Q3 |
---|---|---|---|---|
1 |
Lando NorrisMcLaren |
01:19.911 | 01:19.727 | 01:19.327 |
2 |
Oscar PiastriMcLaren |
01:20.076 | 01:19.808 | 01:19.436 |
3 |
George RussellMercedes |
01:20.169 | 01:19.877 | 01:19.440 |
4 |
Charles LeclercFerrari |
01:20.074 | 01:20.007 | 01:19.461 |
5 |
Carlos Sainz Jr.Ferrari |
01:20.149 | 01:19.799 | 01:19.467 |
6 |
Lewis HamiltonMercedes |
01:20.477 | 01:19.641 | 01:19.513 |
7 |
Max VerstappenRed Bull Racing |
01:20.226 | 01:19.662 | 01:20.022 |
8 |
Sergio PérezRed Bull Racing |
01:20.598 | 01:20.216 | 01:20.062 |
9 |
Alexander AlbonWilliams |
01:20.542 | 01:20.314 | 01:20.299 |
10 |
Nico HülkenbergHaas |
01:20.781 | 01:20.411 | 01:20.339 |
11 |
Fernando AlonsoAston Martin |
01:20.617 | 01:20.421 | |
12 |
Daniel RicciardoRB |
01:20.901 | 01:20.479 | |
13 |
Kevin MagnussenHaas |
01:20.856 | 01:20.698 | |
14 |
Pierre GaslyAlpine |
01:20.748 | 01:20.738 | |
15 |
Esteban OconAlpine |
01:20.764 | 01:20.766 | |
16 |
Yuki TsunodaRB |
01:20.945 | ||
17 |
Lance StrollAston Martin |
01:21.013 | ||
18 |
Franco Alejandro ColapintoWilliams |
01:21.061 | ||
19 |
Valtteri BottasKick Sauber |
01:21.101 | ||
20 |
Zhou GuanyuKick Sauber |
01:21.445 |
M240i zegt
EDIT: nutteloze bijdrage; het resultaat staat zowel omschreven als in de tabel.
M240i zegt
Even snel tabel aangepast zie ik. Dank, maar stond er eerst dus niet.
jaapiyo zegt
De tabel is niet aangepast maar Q3 heeft altijd enige (circa 10 minuten) vertraging. Dit is inherent aan het systeem en onze dataprovider, dus niet te vermijden. Uiteraard staan de top-10 en de afvallers in Q1 en Q2 ook altijd in de tekst. Op de redactie is echter wel besproken om de verslagen wat korter en bondiger te maken dan voorheen en te focussen op het eindresultaat, zoals in eerdere artikelen aangegeven. Indien veel mensen de ‘long form’ toch beter konden waarderen, kunnen we altijd nadenken over het terugbrengen daarvan.
Hawkeye72 zegt
Het lijkt steeds onverstandiger van Max dat hij bij RB blijft, zeker nu Mercedes wel de weg naar boven heeft gevonden….
KEV9 zegt
Mercedes is geen optie meer.
Richmond zegt
Mwah als max tegen toto zegt dat hij daar wil rijden, maakt toto plek. Desnoods een 1 op 1 swap tussen teams. Maar ik zie Verstappen het niet doen. Net als dat Hamilton ook niet meteen wegging toen Mercedes de weg kwijt was. Je mag ook best loyaal zijn.
Richmond zegt
3e en ,6e is ook niet zo geweldig veel beter. En zelfs als hij gaat, op dezelfde manier dat red bull een verkeerde afslag genomen heeft kunnen McLaren en Mercedes dat ook doen. En kan red bull ook het lek boven krijgen. Beter wachten tot het in 26 duidelijk is wie de betere auto gebouwd heeft.
panam1 zegt
Poeh – dit was een tegenvaller – ik ga er trouwens wel van uit dat piastri / norris tegen elkaar klappen dit jaar – ik voel t aan m’n water. Perez lijkt de weg weer terug gevonden te hebben – voor t eerst sinds tijden weer achter Verstappen ipv 6 plaatsen ertussen . Zin in morgen!
Robert zegt
“Q3
(…) de man met startnummer 1 is niet snel in zijn eerste run. Zelfs langzamer dan teammaat Perez.”
Hmm… Verstappen had gewoon goede sectortijden in de eerst en tweede sector, maar verloor de auto in de derde sector; alleen al op Perez verloor hij daar meer dan drie tiende in die ene sector. Het lijkt dus vooral (nog steeds) een probleem de balans te vinden in de RB20.
jaapiyo zegt
Ja, echter in zijn tweede snelle ronde is hij alsnog maar een halve tiende (iets minder zelfs) sneller dan Perez, die zelf zijn laatste ronde ook vergooide met een uitstapje. Nu is het ook een circuit waar je moeilijk een enorm verschil kan maken. Perez kan zijn voet ook gewoon maximaal omlaag duwen.
Specht zegt
Het gerucht gaat dat Red Bull sinds Zandvoort tot en met de race in Singapore alles als veredelde testrace gebruikt.
Dus wellicht na Singapore nog een grote upgrade om de problemen op te lossen en het kampioenschap binnen te halen.
Mercedes deed dat in feite ook in 2021.
Dickie zegt
Dat hoop ik niet, zal toch mooi wezen dat Norris de titel kan pakken weer klein beetje spanning anders gaat het net als in de top jaren bij Mercedes niks aan..
Richmond zegt
De spanning gaat niet om wie de titel pakt, maar dat het spannend is. Als Norris nu elke wedstrijd met 20sec wint is het ook niks aan.
Richmond zegt
Ze zijn zoekende naar de oplossing. Niks doen gaat niet helpen
Johanneke zegt
Denk dat ie zijn 4e titel niet gaat pakken dit jaar. Norris rijdt hem aan alle kanten eraf.
ericc zegt
Ik hoop dat een Ferrari wint.
Oopelkadet zegt
Dank voor de tijden Jaap. Word erg moe van die nepsites die niet eens de tijden van snelste ronde zelf weergeven. Als voetbaluitslagen zonder score publiceren.
Ik zou als ik Verstappen was, lekker naar Mercedes gaan. Williams en McLaren gingen hard achteruit nadat Newey vertrok. Fabrieksmotor, meeste geld. En hij zal daar God worden. Merc wordt koningsleverancier van die motoren ook.
Richmond zegt
Welke sites kijk je dan? Als je naar motorsport.com gaat kun je alles zien zelfs van 10 jaar terug.
En je kan ook de Freader1 app gebruikt kun je ook alles zien en lezen incl laatste nieuws van verschillende bronnen.
pomoek zegt
Op zich ging Q2 nog wel voor Verstappen. Wellicht dat ze toen dachten: we draaien de downforce nog een tikje terug voor wat meer straightline speed. En toen viel Verstappen van het randje af. Zijn tijd in q3 was zoveel slechter dan in q2. Dat moet gewoon bijna wel iets met de afstelling zijn.
Geen idee of dit iets betekend voor de race morgen. Wellicht heeft RB goed gegokt en rijdt ie met deze afstelling als een mes door de boter. Of misschien wordt het helemaal niks.
Richmond zegt
Verstappen en Perez zeggen dat het balans problemen zijn, veel onderstuur en op nieuwe banden erger dan op ingereden banden. Long runs iets beter, maar niet geweldig. Volgens Perez heeft hij deze problemen her hele jaar al, maar pas nu heeft Verstappen ze ook. Volgens Horner heeft het gebruiken van een oudere specificatie vloer geen verschil gebracht. Er zit iets fundamenteels fout. Misschien heeft het er altijd al in gezeten, maar omdat de concurentie hen niet kon bijgehouden merkten ze het niet. Ze hoefden de auto op de limiet te rijden en nu wel.
Sommigen zeggen ook dat doordat McLaren nu pas de auto goed heeft, ze veel meer geleerd hebben en de dip al heeft gehad. Red bull was meteen snel en ondervind daardoor nu de dip. Door de paddock heen zeggen alle engineers dat dit de meest ingewikkelde lastige regels zijn om te interpreteren en te ontwikkelen.
brammetjedeb zegt
En toch denk ik dat de FIA iets verboden/gevonden/afgeraden heeft waardoor RBR de auto dusdanig heeft moeten aanpassen (oa rijhoogte) dat heel de balans zoek is. Stel je hebt een ontwerp met 5 onderdelen die op elkaar afgestemd zijn en eentje wordt verboden of weggehaald, dan werken die andere vier ook niet meer optimaal. Geen bewijs van, maar hoor het peter Windsor ook zeggen en het klinkt zeer aannemelijk. Anders kan je toch niet zo’n grote switch maken??? We zullen het (voorlopig) niet of zelfs nooit weten, maar ik ga goed op deze theorie…
Richmond zegt
Als er iets verboden zou zijn dan zouden ze gestraft zijn, dat is niet gebeurd en geen van de andere teams heeft hiertegen een protest tegen ingediend of zelfs er iets over gezegd. Niemand heeft er ook maar iets over in de paddock gezegd. Zelfs jos niet en die zoekt alles op om red bull onderuit te halen. Dus daar is echt niks illegaals aan de hand net als dat er bij Mclaren dat ook njet is
pivavar zegt
Een schokkerend gebrek aan grip. Dat is iets te letterlijk uit het Engels vertaald. En volgens mij is Riccardo nog maar een jaartje teamgenoot van Yuki, kan mij niet herinneren dat Yuki al eens in de buurt van het podium eindigde, laat staan voor een overwinning is gegaan.
mashell zegt
Het meest interessante is nog de vraag wat is er bij Red Bull gebeurt dat het niveau zo is ingekakt? Zijn er mensen die teleurgesteld zijn dat zij geen dick pick van Christian Horner hebben ontvangen en nu de boel saboteren? Had Red Bull weer eens een illegaal onderdeel waarvan de FIA op het punt stond dat te ontdekken en ze het verwijderd hebben? Heeft Adrian Newey bij zijn vertrek het bestand “race setup 2024.xls” vervangen door een foto van Bassie en Adriaan?
brammetjedeb zegt
Illegaal of twijfelachtig onderdeel dat vervangen is.