In het prachtige Hongarije wordt dit weekend de volgende F1 race verreden. Wie pakt de pole in Orbanistan?
Q1
In vochtige omstandigheden gaat Hulkenberg als eerste de baan op. Als het harder begint te regenen zijn de eerste ronden natuurlijk cruciaal. Sargeant zet een aardige ronde neer, maar verremt zich dan in de eerste bocht en raakt de boarding. De Amerikaan blijft het lastig vinden om de Williams in het rechte spoor te houden.
Ook Perez bevindt zich in een lastige fase in zijn carrière. En ook hij kablabbert de muur in. Einde kwali voor de Mexicaan en een rode vlag. Na elf minuten vertraging gaan we weer verder. DRS mag echter niet gebruikt worden…Toch zijn ‘groene’ tijden nog mogelijk zien we onder in beeld. Dus er kan toch nog wat veranderen aan de pikorde. Goed nieuws voor Ricciardo, Stroll, Magnussen, Zhou en Hülkenberg.
Wat heet. Ricciardo gaat opeens naar P1. En los van Zhou rijdt ook de rest zich veilig. Dat gaat ten kosten van Perez, maar ook van Russell en de twee Alpines. De winnaar van Oostenrijk ligt er dus ook uit. Crikey.
Q2
Iedereen weet natuurlijk dat normaal gesproken de baan andermaal op het laatst het snelst zal zijn. Tegelijkertijd; je moet die tijd maar vast zetten ‘voor het geval dat’. Iedereen doet dat behalve Ricciardo. Of dat uit keuze is of door een probleem is niet duidelijk. Maar aan het einde van de rit gaat DR3 wel ‘gewoon’ naar buiten.
Hamilton moet dan zweten want zijn rondje is niet geweldig. Hij zet een 1:16.307 neer. De strategen hebben bedacht dat een 1:16.3 de ‘cutoff’ wordt. Dat blijkt wonderwel te kloppen. HAM lijkt er aan het eind uit te vliegen. Maar zowel Hulkenberg als Bottas bijten zich nét stuk op de zevenvoudig kampioen. Ook de twee Williamsen en Magnussen liggen eruit. De twee VCARB’s mogen door en ook Aston zit er weer eens bij met twee auto’s. Net als McLaren en Ferrari, maar voor hen is dat net wat minder bijzonder.
Q3
Het lijkt weer te gaan om de strijd tussen Max en de McLarens. Maar er hangt ook nog wat regen in de lucht, dus wie weet. Mogelijk krijgt iedereen maar 1 kans. Verstappen is de eerste op de baan. Zijn eerste sector is paars. Zijn tweede sector is paars. De derde sector: ook paars. Piastri is drie tienden langzamer. Sainz geeft 6,5 tienden toe. Hamilton en Leclerc zijn iets sneller dan de Spanjaard, maar komen niet in de buurt van Max.
Pole dan voor de Nederlander? Misschien toch niet! Norris maakt het verschil in de tweede sector. Op de meet is hij nog drie tienden sneller dan Verstappen. Het gevecht tussen deze twee vrienden gaat nog kleurrijk worden dit jaar.
Dan begint de regen langzaam te druppelen. Maar de eersten op de baan zitten nog op verbeteren! Dat kan het nadeel van Norris worden. Hij was de laatste die zijn eerste run deed. Piastri komt 22 duizendsten tekort op NOR. Verstappen zit dan ook in de buurt, maar hij komt 46 duizendsten tekort. Pff…Norris heeft dan eigenlijk de pole min of meer te pakken. Maar er komt nog een twist.
Tsunoda klapt hard de muur in en veroorzaakt de tweede rode vlag van de sessie. Er staat nog 2:13 op de klok, dus in theorie kunnen coureurs nog een outlap en getimede ronde doen. McLaren heeft alleen nog gebruikte softs over. Maar ze gaan wel naar buiten. Een klein beetje in de weg rijden kan het verschil al maken…Max stapt vast uit.
Er verandert verder ook niks meer, behalve dat Ricciardo nog een tijd neerzet die genoeg is om Tsunoda voorbij te steken voor P9. Belangrijk voor het interne duel, maar verder niet spannend. Wel is helder: dit kan alsnog een heel spannend jaar worden als het zo doorgaat. Zeker als McLaren morgen de 1-2 binnentikt en Perez blijft klooien. We kijken er vast naar uit!
Pos | Coureur | Q1 | Q2 | Q3 |
---|---|---|---|---|
1 |
Lando NorrisMcLaren |
01:17.755 | 01:15.540 | 01:15.227 |
2 |
Oscar PiastriMcLaren |
01:17.504 | 01:15.785 | 01:15.249 |
3 |
Max VerstappenRed Bull Racing |
01:17.087 | 01:15.770 | 01:15.273 |
4 |
Carlos Sainz Jr.Ferrari |
01:17.244 | 01:15.885 | 01:15.696 |
5 |
Lewis HamiltonMercedes |
01:17.087 | 01:16.307 | 01:15.854 |
6 |
Charles LeclercFerrari |
01:17.437 | 01:15.891 | 01:15.905 |
7 |
Fernando AlonsoAston Martin |
01:17.624 | 01:16.117 | 01:16.043 |
8 |
Lance StrollAston Martin |
01:17.405 | 01:16.075 | 01:16.244 |
9 |
Daniel RicciardoRB |
01:17.050 | 01:16.202 | 01:16.447 |
10 |
Yuki TsunodaRB |
01:17.436 | 01:16.121 | 01:16.477 |
11 |
Nico HülkenbergHaas |
01:17.362 | 01:16.317 | |
12 |
Valtteri BottasKick Sauber |
01:17.487 | 01:16.384 | |
13 |
Alexander AlbonWilliams |
01:17.280 | 01:16.429 | |
14 |
Logan SargeantWilliams |
01:17.770 | 01:16.543 | |
15 |
Kevin MagnussenHaas |
01:17.851 | 01:16.548 | |
16 |
Sergio PérezRed Bull Racing |
01:17.886 | ||
17 |
George RussellMercedes |
01:17.968 | ||
18 |
Zhou GuanyuKick Sauber |
01:18.037 | ||
19 |
Esteban OconAlpine |
01:18.049 | ||
20 |
Pierre GaslyAlpine |
01:18.166 |
pomoek zegt
Gaat wel een interessante race worden, althans zo lijkt het. Perez kan zich in de zomerstop gaan oriënteren op een plekje bij een IndyCar raceteam, als ie na Hongarije er al niet uit geflikkerd wordt, niet normaal meer deze dip…
Richmond zegt
De dip lijkt erger dan het is. Bij the race podcast hadden ze berekend dat hij vorig jaar een gemiddelde startpositie had van 8,1 en nu van 8,3. Natuurlijk is dat niet goed genoeg, maar de vraag stellen wie zet je er in is gemakkelijk gesteld. Maar gezien de vele coureurs die gesneuveld zijn naast Max, laat zien dat het niet zo gemakkelijk is om in een Red Bull te rijden.
E-V8 zegt
Wat een zielige poging van autoblog om grappig te zijn. Beperk je alsjeblieft tot auto’s en autosport en plaats geen niet passende en ongerelateerde foto’s met politie.
raoufff zegt
Eensch!!!
jaapiyo zegt
De foto is uit 1987. De man die opgepakt wordt is Victor Orban die protesteerde tegen het totalitaire Sovjet-regime. Ik vond ‘m wel geinig gezien de wijze waarop men nu naar hem kijkt. En de F1 race in Hongarije was natuurlijk ook ongekend in 1985. Voor het eerst achter de muur.
Enfin, everyone’s a critic.
Robert zegt
@jaapiyo: ik vind hem briljant gevonden.
Richmond zegt
lange tenen
outlook zegt
Verandering van kost doet eten, dus liever géén beperkingen. Orban hierbij betrekken is gewoon inspelen op de actualiteit. Net zoals Donald in Las Vegas voorbij kwam.
tortuga zegt
De tijden zijn verwarrend achter de namen. Als ik ze zo lees zou Max p2 moeten hebben.
jaapiyo zegt
Q3 is geldend voor de positie van de top-10 uiteindelijk. Soms duurt het 5-10 minuten voordat de data netjes bijgewerkt is. Zodoende staat het artikel doorgaans eerder live. Daar kunnen we voor nu niets aan doen; sneller is de databoer niet (het is al veel beter dan in het begin). Op dit moment hebben we daar dus geen oplossing voor behalve zsm ‘syncen’ na de sessie.
Allison Burgers zegt
O, O, O, Yuki. Op poleposition om
Perez de volgende race te vervangen, klapt ie er zelf vanaf….
Peppi en Kokki van Viaplay riepen al om Lawson in de RB, maar dat zou dan weer heel raar zijn.
Robert zegt
Tsunoda zag zichzelf al helemaal op z’n plek naast Verstappen – kan Lawson mooi diens stoeltje bij VCARB overnemen. En inderdaad, Perez zou een prima rijder voor de IndyCar zijn…
De vraag die nog wel onbeantwoord is: waarom leek Verstappen toch zo boos te zijn, na z’n laatste volle ronde in Q3?
a_buis zegt
Max maakte een klein foutje in laatste bocht en miste daarmee de eerste startrij
harrie zegt
Hij leek dat zelf ook te beseffen toen ie uitgestapt was…
iphonistvongates zegt
Russell zal bijna aan het eind van de race de 5de hond zijn die met het bot aan de haal gaat. Toto Wolff kan z’n audio-sample alvast scherp zetten…..George, YOU can win this AGAIN! Verstappen jr. is zichtbaar zo geïrriteerd dat hij waarschijnlijk bulldozertje gaat spelen met McLaren’s, Ferrari’s en 1 Mercedes. Spanning in de hitte op dit Minnie Mouse circuit.
vopo zegt
Las net dat er gaatjes in de velgen van McLaren zijn gezien door andere teams en dat RB er vragen over heeft gesteld aan de FIA. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Richmond zegt
Niet in de velgen maar in de rem trommel. Tijdens de vrije training mogen daar sensoren in geplaatst worden, tijdens de race mag dat njet en moeten ze dicht zijn.. Maar red bull verdenkt McLaren ervan dat ze die open laten en gebruiken om te zorgen dat de banden niet oververhit raken, maar de Fia heeft hier geen bewijs voor gevonden. Niks aan de hand. Standaard politieke spelletjes.