Wie gaat er in alle vochtigheid vandaag vandoor met pole?
De hele week werd er al over gesproken: het zou dit weekend weleens keihard kunnen regenen in Oostenrijk. Nou kennen we dat verhaaltje al langer dan vandaag. Waar Piet Poulusma ons het liefst een zonnige dag in het vooruitzicht stelt, is dat bij de metereologen van de F1 precies andersom. Zij weten immers dat de meeste epische sessies in het natte verreden worden. Dan moet je dus wel gaan kijken als fan.
Meestal verdwijnt de belofte van regen op het moment suprême echter als sneeuw voor de zon. Maar vandaag is niet zo’n dag! Het is lekker vochtig in de Oostenrijkse Alpen. Probleem is echter dat het volgens de wedstrijdleiding té hard regent. Kom op FIA, kap nou eens met deze onzin. Kan je een keer reclame maken voor de sport, krijgen we dit weer. Het is potverdikke (nog) geen IndyCar…
Helaas komt ondanks het feit dat we gewoon een heli zien vliegen de mededeling dat de start van Q1 voor onbepaalde tijd is uitgesteld. Dat wordt dus weer even noodgedwongen de waiting game spelen. Schrale troost is een blik op Twitter werpen, daar weet men wel raad met deze diepe teleurstelling. Het wachten duurt uiteindelijk 46 minuten…
Q1
Goed, daar gaan we dan. Ferrari zit op te letten en heeft haar auto’s vooraan staan bij het stoplicht in de pits. Meestal zullen in deze omstandigheden de laatste rondjes in de sessie de beste zijn. Doch als de rijders losgaan op de full wets krijgen velen te horen dat het naar verwachting harder gaat regenen. In dat geval is het natuurlijk heel belangrijk meteen een redelijke tijd op de klokken te zetten.
Terwijl Verstappen aangeeft dat hij geen bal ziet, zijn de Ferrari’s in eerste instantie ook de snelste van het veld. Maar de ranglijst lijkt op een flipperkast, iedere nieuwe ronde kan een coureur bij wijze van spreken van de laatste naar de eerste stek brengen. Precies dit is de reden dat er juist wel gereden moet worden als het een beetje regent. Latifi en Albon en Grosjean laten met een aantal uitglijders zien dat er wat gevraagd wordt van de coureurs. Voor Racing Point had het beter droog kunnen zijn zo lijkt het. De roze Mercs zijn opeens in de onderste regionen van de tijdlijst te vinden.
De McLarens daarentegen gaan als een speer. En ook de Renaults zitten er lekker bij. De krachtbron van de Fransen heeft misschien geen 1.000 pk, maar met de driveability zit het kennelijk wel goed. Giovinazzi lijkt aan het eind van de sessie op weg zich veilig te rijden, maar hij schiet van de baan. Sommige coureurs zitten echter nog wel op groene sectoren. Gasly en Kvyat plaatsen zich dik in de top-10. Latifi kan voor een verrassing zorgen door een plek in Q2 te veroveren. Maar dat lukt de rookie in tegenstelling tot teammaat Russell niet. Toch hoeft de Canadees zich vandaag niet te schamen. Hij staat voor GIO en GRO en vlak achter gerespecteerde coureurs als RAI en PER. Het olijke vijftal gaat niet door naar Q2.
De afvallers: Raikkonen, Perez, Latifi, Giovinazzi, Grosjean
Q2
En nu maar hopen dat het niet te snel opdroogt. De missie is feitelijk hetzelfde als in Q1: snel een tijd op de klokken zetten voor het geval dat. Vettel zoekt als eerste de baan op, maar zet geen geweldige tijd neer. De Mercs zijn twee seconden sneller. Verstappen laat dan even van zich horen door opeens naar een 1:18.1 te gaan. De Nederlander is daarmee op dat moment een dikke halve seconde sneller dan de zwarte brigade.
Ferrari bevindt zich andermaal op de schopstoel. Vorige week was het Vettel die net buiten de boot viel terwijl Leclerc op het nippertje door mocht naar Q2. Dit keer lijkt het scenario zich andersom af te spelen. Leclerc pit echter met nog enkele minuten te gaan voor een nieuwe set full wets. Even kijken of dat hem wat brengt, want Verstappen meldt ondertussen meer regen.
De situatie is Seb op 10 met een 1:19.545 met 83 duizendsten daarachter Leclerc, acht duizendsten daar weer achter Russell, negen duizendsten daarachter Stroll en 72 daarachter Kvyat. Er is iets meer regen, maar Albon verbetert zijn tijd. Het kan dus nog! Trekt Leclerc ‘m eruit, of rijdt iemand beide Ferrari’s uit Q3? Neen ende neen. Het blijft gewoon zoals het was. Vettel en Leclerc dus weer 1:1 in het kwalificatieduel. Puik nieuws voor de nieuwe teammaat van Max Verstappen…Of euhm…Ja.
De afvallers: Leclerc, Russell, Stroll, Kvyat, Magnussen
Q3
En dan. In het droge had Verstappen vorige week geen kans tegen de Mercs, maar hoe zit dat op een opdrogende baan? Dit keer laat Ferrari verstek gaan bij het treintje voor het stoplicht. Vettel besluit even te wachten en met zo warm mogelijke banden het ruime sop te kiezen. Wie is dan wel de machinist van de trein? Wel, Max Verstappen natuurlijk! MV33 heeft wel trek in een rondje zonder spray op zijn snufferd.
Als we onboard meerijden met de Nederlander zien we dat hij zoals gebruikelijk wat creatieve lijnen rijdt op de natte baan. We horen echter ook hoe de achterwielen vergeefs naar grip zoeken bij het uitaccelereren van bocht drie. Verstappen zet een 1:21.800 neer. Dat lijkt niet geweldig, maar Hamilton is bij zijn eerste poging langzamer. Het is dus weer wat natter geworden op de baan.
Verstappen verbetert zijn tijd in de tweede ronde, maar Hamilton gaat nu wel harder. Het verschil is bijna drie tienden. Dan laat Bottas van zich horen: hij pakt de beste tijd af van zijn teamgenoot. Echter stelt daarna HAM weer orde op zaken. Krijgen we hier een grote tombola tot aan de laatste secondes? We zitten ons al te verkneukelen, maar Verstappen beklaagt zich helaas dat hij niks kan zien. Dat is dan weer jammer. Albon steekt de Nederlander zelfs brutaal voorbij voor P3.
Als Gasly opeens naar P3 gaat, zien we dat we inderdaad een ‘betere baan’ hebben aan het eind van de sessie. Jubelend kijken we toe hoe Verstappen andermaal P1 pakt. Maar dan toch weer de klap in het gezicht: Hamilton is bijna acht tienden van een seconde sneller. Ouch ouch ouch.
Maar wat gebeurt hier! Ocon gaat naar P3 als we zien dat Verstappen een paarse sector heeft neergezet in sector 1. Een groot konijn kan alsnog uit een hoed komen. Maar neen, Verstappen wil misschien net iets teveel en glibbert dwars de baan over en af. VER behoudt echter wel P2 en Sainz gaat naar P3. Bottas is slechts vierde. Helemaal aan het eind van de sessie laat Hamilton nog even zien wat er in de combinatie W11/HAM zit. Hij is één-komma-twéé seconden sneller dan Max. Wowsa.
F1 kwalificatie Stiermarken 2020: De volledige uitslag
- Hamilton – Mercedes
- VERSTAPPEN – Red Bull
- Sainz – McLaren
- Bottas – Mercedes
- Ocon – Renault
- Norris – McLaren
- Albon – Red Bull
- Gasly – Alpha Tauri
- Ricciardo – Renault
- Vettel – Ferrari
- Leclerc – Ferrari
- Russell – Williams
- Stroll – Racing Point
- Kvyat – Alpha Tauri
- Magnussen – Haas F1
- Raikkonen – Alfa Romeo
- Perez – Racing Point
- Latifi – Williams
- Giovinazzi – Alfa Romeo
- Grosjean – Haas F1
Rick-dos zegt
Ooit stond Senna bekend als regenkoning maar je moet het nageven aan Hamilton hij laat zien dat hij van een buitencategorie is als het om dit soort omstandigheden gaat. Wel mooi om te zien dat Max de enige is die een beetje bij kan blijven met hem.
rhellema zegt
@Rick-dos: beetje lastig om Senna en Hamilton in dit soort situaties te vergelijken. Totaal verschillende auto’s waarmee Hamilton misschien niet eens een deuk in een pakje boter had kunnen rijden.
Robert zegt
@rhellema: precies dit. Senna wist het totale veld ooit de deklasseren in een regenrace terwijl hij reed in een verder waardeloze Toleman.
Hamilton is écht goed, maar zijn prestatie van vandaag vergelijken met Senna zou pas hout snijden als -ie de race morgen zou winnen in een Haas, Williams of Alpha Tauri. Of hij moet met de Mercedes het hele veld (incl. teammaat Bottas) op minimaal een ronde weten te zetten.
bmwpowerm5 zegt
Vettel 2008 op Monza in de Torro Rosso
Was ook een mooie overwinning
sportevo zegt
@RRRobert: dat heeft hij al eens gedaan: Engeland 2008 op 2 man na het veld op een ronde en de nummers 2 en 3 op meer dan een minuut.
Rhyo zegt
@RRRobert: m.a.w. hij zal nooit te vergelijken zijn met Senna. Hamilton heeft vaker een grote afstand getrokken. Dit voelt een beetje alsof Messi niet kan voetballen als die niet bij Barcelona speelt.
brammetjedeb zegt
@rhellema: regen was toen ook nat…
rhellema zegt
@brammetjedeb: en rubber wit.
VeniVidiVici zegt
@Rick-dos: Zeker knap van deze buitencategorie 2, maar Max had Hamilton in dezelfde auto denk ik toch wel afgetroefd. #Maxisbeter
Edge zegt
@VeniVidiVici: Nee, dat had ‘ie niet. Althans, niet vandaag. Hamilton was echt een klasse apart. Zelfs als je naar het theoretisch mogelijke rondje kijkt zonder dat ‘ie had moeten uitwijken voor Vettel had Max er op z’n gunstigst 0,4 seconden achter gezeten. Zo groot is het verschil in de regen tussen echt niet, dus je mag er redelijkerwijs van uitgaan dat Hamilton hem ook in gelijkwaardig materiaal op een anderhalf of twee tienden had gezet.
Richmond zegt
Eens. Je zet echt niet zomaar de tweede achter je op 1,5 sec in de regen. Ook al heb je een mercedes onder je kont.
Erik zegt
@Rick-dos:
Senna: Donington 1993
https://youtu.be/HLzxqpcX-FE
https://youtu.be/3GOEorrE4mY
scalvaro zegt
Dat was een mooie kwalificatie. Mooie prestatie van Max. Wel opvallend dat de Ferrari’s nergens te zien zijn. Geeft wel te denken.
db86 zegt
Kunnen we aub elk kwalificatie resultaat die foto van Bottas zien bovenaan het artikel? Elke keer een glimlach op mijn gezicht.
Dutchdriftking zegt
Geen fan van Hamilton, maar eerlijk is eerlijk, hij kan geniaal sturen.
matter zegt
Is er een site waar je de sector tijden terug kan zien (ook van de kwalificaties)?
Richmond zegt
@matter: https://www.formula1.com/en/f1-live.html
rob5nismo zegt
Dit zijn de leuke uitslagen
Richmond zegt
Albon valt tegen in de regen. Bottas idem. Mcl verassend goed. Ferrari valt door de mand en laat zien dat de hele auto knudde en niet alleen de motor het probleem is
E34M5Touring zegt
Mooie prestatie van Gasly. Zet em gewoon voor de Ferrari’s. Lekker bezig!
Oopelkadet zegt
Waar zijn de tijden Jaap?
Nu Ferrari weer met een legale motor rijdt, is de ‘normale’ advantage van de Mercedes weer overduidelijk. Minstens 60 pk meer dan wie dan ook. Daarnaast lijkt de auto veel stabieler en dus meer down force te hebben, zeker als je de nerveuze Red Bull ziet. En de A1 ring is niet eens een echt uitdagende baan. Dat gaat wat worden op Silverstone…
Dat de FIA heeft besloten om alle ontwikkelingen motor/chassis zoveel mogelijk te bevriezen was misschien niet het meest slimme idee voor een spannend seizoen. Net als in 2014 en 2015 wordt het een makkie voor Mercedes lijkt het. Beter de beker voor 2020 en 2021 nu al verdelen en in 2022 opnieuw kijken?
Benieuwd hoe Toto Wolff dit allemaal recht gaat praten/managen. Ik verwacht veel teruggedraaide motoren, ”spannende” eindposities met 1 of 2 seconde verschil, allerhande ”problemen” met systemen die ”critical” zijn, en veel lof voor Red Bull en Honda, die natuurlijk ”minstens op hetzelfde niveau als ons zijn’. Hamilton is goed, maar niet 1.1 seconde beter dan Max goed op een kort baantje als de A1.
reactief zegt
Hmm.. ik heb me erbij neer gelegd dat Mercedes de zaakjes gewoon weer het beste voor elkaar heeft.
En dan zie je dat het daarachter allemaal dichter bij elkaar zit dan ooit. Dus overslaan tot 2022. Absoluut niet! Vorige week een mooie race gehad en vandaag een mooie kwalificatie! Goed begin zou ik zeggen!
giel zegt
Ik hoop dat je je conclusies veel te snel trekt… :)
Aan de andere kant kan je je ook afvragen hoe representatief deze tijden zijn icm de weersomstandigheden. Ik heb het idee – maar ben geen expert uiteraard – dat deze weersomstandigheden meer vragen van de coureur dan de auto, en veel meer worden beinvloed door externe factoren zoals bijvoorbeeld spray van je voorligger.
karhengst zegt
@Oopelkadet: Ik geloof dat ik maar een abonnement op Amerikaans worstelen neem. Al die gescripte actie is echt niks.
vaakbenjetebang zegt
Hamilton laat hier weer zien dat hij met recht en reden in de snelste auto van het veld zit, want hij rijdt vandaag iedereen op een hoopje in deze omstandigheden. Het mag dan af en toe een kwal van een vent zijn, maar rijden kan hij als de beste.
VeniVidiVici zegt
@vaakbenjetebang: Iedereen op een hoopje behalve Max. En hij kwam niet aan die tijd omdat de RB16 toch nog net niet zo goed is als de Merc.
vaakbenjetebang zegt
Die bril lijkt me wel erg oranje. Verstappen staat er gewoon 1.2 seconden achter. Dat is heel veel. Hoe veel? Nou, Vettel op P10 staat op zijn beurt weer 1.2 seconden achter Verstappen, dat betekent dat er dus nog 7 auto’s dichter achter Verstappen zitten dan hij zelf achter Hamilton… Ocon, in die gele perenkist, zit minder dan een halve seconde achter Verstappen! Als je een natte baan als de grote gelijkmaker ziet die het voordeel van de snellere auto (deels) tenietdoet, kun je toch moeilijk beweren dat Verstappen hier boven zijn materiaal is uitgestegen. Albon, die toch vaak niet als een ultieme hoogvlieger wordt gezien, komt veel dichter bij Verstappen in de buurt dan Bottas, een bewezen GP-winnaar, in de buurt komt bij Hamilton. Dit ter relativering, Verstappen heeft natuurlijk wel degelijk een goede ronde gereden – maar uitzonderlijk zou ik deze zeker niet durven noemen.
Boomer zegt
Sssst wat doe jij nou. Je mag hier alleen Maxi boy adoreren. Dat weet je toch?! Dat hij al 3 seizoenen lang niet de ‘beloftes’ waar maakt telt niet. Volgend jaar wordt hij WK! Echt waar. Hamilton had na 3 seizoenen al lang een WK op zak… maar nee Maxi boy is echt beter…
VeniVidiVici zegt
@vaakbenjetebang: Goed verhaal, lekker kort. We gaan het morgen wel verder zien hoe het afloopt op een droge baan. O, en die bril is niet te oranje, maar ik ben een chauvinist en trots op NL uitzonderlijke sporters! :-)
Edge zegt
@vaakbenjetebang: Die 1,2 seconden voorsprong vertelt maar het halve verhaal. Verstappen werd namelijk enorm genaaid door Vettel. En dan enorm als in dat het hem veel tijd kostte, niet dat Vettel iets serieus fout deed of Verstappen bewust een oor aan naaide. Het was gewoon ongelukkige timing, meer niet.
Verstappen was in die ronde namelijk significant sneller dan in de tijd waarmee hij zich als tweede heeft gekwalificeerd. Als je de minisectoren tot aan het moment dat Verstappen moet uitwijken voor Vettel neemt en daar vervolgens de minisectoren van zijn P2 rondje achter zet, zou Verstappen op ongeveer een 0,6 seconde achter Hamilton zijn geëindigd. Ga je ervan uit dat hij zonder Vettel ook in de rest van sector drie verbeterd zou hebben, dan had ‘ie het gat wellicht op 0,5 à 0,4 seconden kunnen krijgen. Tel daar nog eens bij op dat de Mercedes gewoon onder alle omstandigheden een snellere en stabielere auto dan de Red Bull is, en het daadwerkelijke prestatieverschil valt echt reuze mee.
Dat neemt niet weg dat Hamilton gewoon een bizar goede ronde heeft gereden. Op basis van hoe Verstappen vandaag reed, de potentie van zijn verbeterde ronde en het verschil in auto verwacht ik dat hij ook in een Mercedes niet aan de tijd van Lewis had kunnen tippen. Die man was vandaag echt een klasse apart, en had Verstappen zoals ‘ie vandaag reed in gelijkwaardig materiaal ook wel op een tiende of twee gezet.
vaakbenjetebang zegt
Ik wil ook niets afdoen aan de ronde of de kwaliteiten van Verstappen, begrijp me goed. Op de onboard-beelden zie je ook wel dat het in de RB16 een stuk harder werken is om er een toptijd uit te persen. En Hamiltons ronde was ijzersterk, maar niet eens per se foutloos, want daar zat ook nog een behoorlijk onderstuurmoment in (al is het moeilijk in te schatten of dat nou zo veel tijd kostte). Maar onder de streep, pure scorebordjournalistiek: Hamilton rijdt (weer eens) iedereen naar huis.
Boomer zegt
Ja ook Max wordt hier gewoon snot voor ogen gereden. De Red Bull is niet het enige probleem. Ook het kereltje er in. Je ziet dat nu andere teams aansluiting vinden bij RB jongens zoals norris, sainz en zelfs Russel gewoon beter kunnen rijden.
toyotafortuner zegt
Overigens heeft It is I, LeClerc nog 3 plekken gridstraf gekregen:
https://racingnews365.nl/gridstraf-en-strafpunten-voor-leclerc-bij-gp-stiermarken.
Gaat dus van 11 naar 14
Richmond zegt
Norris krijgt ook straf.
harrie zegt
Hoedtik voor Russel trouwens, beste kwalificatie voor Williams sinds jaren.
Calimero zegt
Mooi kwalificatieresultaat door Sainz.
De talrijke Tracklimits waren net zoals de regen de afgelopen dagen vaak een spelbreker in het neerzetten van een goede tijd.
Benieuwd naar de race vanmiddag en het resultaat.
KEV9 zegt
Stuurtje leverde zeker een seconde tijdwinst op