Wie pakt de Spaanse stier bij de horens, in de kwalificatie voor de Grand Prix van Spanje in 2023?
Na het spektakel in Monaco is het een week later gewoon alweer tijd voor de volgende race. Dit keer gaat het los op het ietwat minder mondaine Circuit de Catalunya. Dat ligt in de buurt van Barcelona, maar loopt niet bepaald over Las Ramblas, om het zo maar te zeggen. Enfin, misschien is het wel lekker, eindelijk een ‘normaal’ circuit. Kunnen we eens echt even kijken wat de krachtsverhoudingen zijn na alle updates. Achter het toonaangevende Red Bull, uiteraard.
Q1
Het is nog een beetje vochtig op het circuit als Q1 losgaat. Tsunoda schiet direct bijna de baan af en daarna volgen anderen zijn voorbeeld. Alonso, Albon, Bottas en De Vries gaan allemaal het gravel in. Condities dus waarin de goede coureurs zich kunnen onderscheiden van de mindere coureurs. Maar helaas zwaait de FIA weer met een rode vlag.
Zeven coureurs hebben op dat moment een tijd gezet, met de Alpines op een en twee voor Stroll. Eigenlijk hadden acht coureurs een tijd gezet. De Hulk was de allersnelste, maar hem wordt zijn rondetijd ontnomen omdat hij track limits zou hebben geschaad. Günther Steiner zal er niet zo blij mee zijn.
Na wat hercalibreren gaat de sessie weer van start. De Ferrari’s staan vooraan bij het licht. Team rood heeft een update meegenomen waarbij de ‘badkuip’ grotendeels verdwenen is. Zowel Mercedes als Ferrari lijken dus te kiezen voor een aerodynamische ontwikkelingsrichting die meer richting Bulli en Aston gaat. Maar ja, dat gaat natuurlijk wat tijd kosten, normaalgesproken.
Zhou is kortstondig de snelste, terwijl Gasly Sainz ernstig in de weg zit. Verstappen pakt dan P1, maar is verrassend genoeg nauwelijk sneller dan Piastri. Helaas voor mede-rookie De Vries gaat het bij hem weer mis. De man uit Sneek was snel in de tainingen, maar dit helpt zijn vertrouwen natuurlijk niet. Dit is weer een set banden naar de gallemiezen. Het voordeel is dat er nog acht minuten te gaan zijn.
De Vries grijpt die aan om nog maar een rondje te doen en daarmee gaat hij naar P7! Kijk, dat is beter. Zeker nu Leclerc en Perez er kennelijk alle moeite mee hebben een redelijk rondje neer te zetten. En ook teammaat Tsunoda heeft een seconde achterstand op Nyck op dit moment. Er is echter nog steeds vijf minuten te gaan in deze lange Q1-sessie.
Stroll laat zien dat er nog verbetering in de baan zit en gaat naar P3. Perez gaat naar P4. ALO gaat naar P3 en dan Gasly naar P1. En dan Hulkenberg naar P1. Dit wordt weer een ouderwetse tombola. Norris, Russell en Hamilton rijden zich vrij. Ook De Vries doet goede zaken met P8. Beide Alpha Tauri’s zijn door, want Tsunoda gaat naar P14. Perez heeft alle geluk van de wereld, want hij houdt P15 over.
De grootste verrassing is dat Leclerc eruit ligt. Het is voor het eerst sinds Monaco 2019 dat Charles Q1 niet overleeft. Er moet haast iets mis zijn met de Ferrari. Alleen Sargeant is nog langzamer. Albon is achttiende, Magnussen zeventiende en Bottas zestiende. De geweldige vent wordt dus weer eens afgetroefd door Zhou.
Pos | Coureur | Q1 |
---|---|---|
16 |
Valtteri BottasKick Sauber |
01:13.977 |
17 |
Kevin MagnussenHaas |
01:14.042 |
18 |
Alexander AlbonWilliams |
01:14.063 |
19 |
Charles LeclercFerrari |
01:14.079 |
20 |
Logan SargeantWilliams |
01:14.699 |
Q2
Verstappen is direct weer acht tienden sneller dan Perez. Het is de vraag of Perez met deze vorm Q3 gaat halen. Hamilton doet twee snelle ronden achter elkaar en komt tot P2, zo’n drie tienden achter Verstappen. De twee Macca’s, Alpha Tauri’s en Hulkenberg staan in de gevarenzone. Het zou niet geheel verrassend zijn als zij daar ook eindigen, maar de coureurs in kwestie zien dat natuurlijk graag anders.
Perez staat onder druk en schiet weer de baan af. Hulkenberg gaat naar P4 maar het is de vraag of hij niet kneiterhard langs Perez is gereden. Er zit andermaal nog een bak tijd in de baan. Norris gaat naar P2, Piastri naar P6. De Vries haalt het helaas niet en moet genoegen nemen met P15. Dat wordt echter P14 als de tijd van Tsunoda wordt afgenomen. De Nederlander boekt daarmee officieel wel de tweede zege tegen Tsunoda in de kwalificatie.
Samen met de Alpha Tauri’s eindigt ook de kwalificatie van Zhou in Q2. Maar verrassender is dat ook Perez en Russell eruit liggen. Bizar genoeg raken de twee Mercs elkaar namelijk aan het eind van tweede kwalificatiesessie op het rechte stuk. Hamilton lijkt Russell in te willen halen op start-finish, terwijl hij al een goede tijd heeft staan. Russell moet nog, maar gaat volgens Hamilton van zijn gas af…? De twee raken elkaar en Hamilton verliest een front wing endplate. Raar. Hulkenberg verdient een pluim door Q3 te halen twerwijl Magnussen al na Q1 mocht douchen.
Pos | Coureur | Q2 |
---|---|---|
11 |
Sergio PérezRed Bull Racing |
01:13.334 |
12 |
George RussellMercedes |
01:13.447 |
13 |
Zhou GuanyuKick Sauber |
01:13.521 |
14 |
Nyck de VriesRB |
01:14.083 |
15 |
Yuki TsunodaRB |
01:14.477 |
Q3
Verstappen rijdt een 1:12.2 en zet daarmee vast de voorlopige pole position neer. Hamilton gaat naar P2 maar is bijna een seconde langzamer dan onze held. Dat komt gedeeltelijk omdat VER op nieuwe banden een ronde heeft gedaan en de rest dat niet doet.
Hulkenberg doet zijn ronde in het venster waarin de anderen wachten op hun tweede run dan wel (in geval van Alonso) hun enige run helemaal aan het eind van de sessie. De Duitser gaat naar P3. Daarna gaat iedereen nog een keer de baan op, inclusief Max. Maar eigenlijk hoeft VER niks meer te doen. Of zou er toch nog ergens meer in het vat dan wel de baan zitten?
Mwah. Alonso komt tot op dik een halve seconde. Sainz zit net binnen die halve seconde. Verstappen is ondertussen nog sneller onderweg, maar breekt zijn ronde af. Niemand anders kan de Red Bull en Max bedreigen. Norris wordt derde, Gasly vierde, Hamilton vijfde, Stroll zesde, Ocon zevende, Hulkenberg achtste, Alonso slechts negende en Piastri tiende. Stroll pakt dus voor het eerst Alonso in de kwalificatie, uitgerekend in Spanje. Misschien heeft de Spanjaard toch wat schade na zijn excursie naast de baan in Q1.
Tsja, als het dan morgen droog is, dan wordt dit sowieso een appeltje-eitje voor Verstappen. In het natte waarschijnlijk ook, maar kan er altijd alles gebeuren. We hebben in ieder geval een interessante grid te pakken achter MV1. Moeten we dan stiekem maar hopen dat Max een keer een slechte start heeft en ervoor moet knokken? Of mag hij van jullie nog steeds met een straatlengte verschil winnen?
Pos | Coureur | Q3 |
---|---|---|
1 |
Max VerstappenRed Bull Racing |
01:12.272 |
2 |
Carlos Sainz Jr.Ferrari |
01:12.734 |
3 |
Lando NorrisMcLaren |
01:12.792 |
4 |
Pierre GaslyAlpine |
01:12.816 |
5 |
Lewis HamiltonMercedes |
01:12.818 |
6 |
Lance StrollAston Martin |
01:12.994 |
7 |
Esteban OconAlpine |
01:13.083 |
8 |
Nico HülkenbergHaas |
01:13.229 |
9 |
Fernando AlonsoAston Martin |
01:13.507 |
10 |
Oscar PiastriMcLaren |
01:13.682 |
harrie zegt
Ricciardo tegen Checo:
Yeah mate, I feel really sorry for you… *dikke grijns*
brammetjedeb zegt
Maar waar zou ricciardo staan als hij in die Red Bull zou zitten? Ik geloof echt niet dat die sneller is dan Checo.
harrie zegt
Dat weet niemand, maar er ligt vast wel een vrije training voor hem in het verschiet.
pomoek zegt
Leukste momenten waren na de kwalificatie:
Norris nadat hij hoorde dat hij op p3 was geëindigd: “interesting…”
Sainz tegen Verstappen: “good lap no?” Verstappen trekt een gezicht van: “Mweh…”
pomoek zegt
Opvallend verder dat teamgenoten erg verschillend presteerden. De Aston Martins en de Alpines lagen nog het dichtst bij elkaar. Waarbij het opvallend is dat Stroll best flink won van Alonso. De Vries lijkt wel een beetje zijn swung te hebben gevonden. Punten morgen in de race?
rollingstoned zegt
Hoezo opvallend? Alonso reed met een kapotte vloer…
pomoek zegt
@rollingstoned: helder, en logisch dus. Dank.
Richmond zegt
En Alonso maakte nog een fout zei hij
brammetjedeb zegt
Dit had minimaal 7 tienden kunnen zijn. En ene Checo Perez rijdt in dezelfde auto (complottheorieën over verschillende auto’s geloof ik niet) en haalt Q3 niet eens. Gelul over het kampioenschap wordt steeds ongeloofwaardiger, al worden de punten morgen verdeeld.
Verder tricky omstandigheden zeg! Hoeveel spins en uitstapjes hebben we wel niet gezien zeg?
Richmond zegt
De auto’s zijn hetzelfde, maar waarschijnlijk wel zodanig gemaakt dat Verstappen er beter mee kan rijden dan pèrez
rollingstoned zegt
Aan het begin van het seizoen lag de auto Perez beter. Maar even serieus, F1 auto’s worden niet ontworpen voor een coureur, ze worden ontworpen (en doorontwikkeld) om zo snel mogelijk te gaan*.
Het is aan de coureur om daar mee om te kunnen gaan en zich aan te kunnen passen. En daarbij ook feedback ter verbetering geven. Twee zaken waar Max toevallig heel goed in is.
*Lees anders eens het boek “How to Build a Car” van Adrian Newey eens ;-)
brammetjedeb zegt
Het lijkt me inderdaad sterk dat newey vooral rekening houdt met Verstappen bij het ontwikkelen van een auto/onderdelen.
En ik denk dat een gasly of albon op dit moment niet onderdoen voor perez.
mashell zegt
Ten dele. De auto’s worden inderdaad ontwikkeld om er zo snel mogelijk mee te gaan. En het is aan een coureur om dat er uit te halen. De feedback van de coureur maakt dan ook niet de auto sneller maar veranderd de instelling van de auto zodat de betreffende coureur er het snelst mee kan (lees: durft te) gaan.
En dan heb je Max Verstappen, die heeft al die smaak gevoelige afstellingen helemaal niet nodig. Die gaat gewoon zo snel als het voertuig kan, of het nou een Torro Rosso, Red Bull of Albert Heijn boodschappenwagentje is.
KEV9 zegt
Papa Perez: “Checco is the best”
mc96 zegt
Papa Perez vergeleek strijd tussen Max en Checco met die tussen Senna en Prost. checco zou dan le Proffeseur moeten zijn 😀
rollingstoned zegt
Mocht Perez willen. Prima coureur verder, maar hij heeft gewoon het niveau niet dat coureurs als Prost, Lauda, Senna, Alonso, Hamilton, Verstappen en Schumacher wel hebben ;-)
bobje zegt
Hij bedoelde zeker Bassie en Adriaan. Dan is onze Mexicaan Bassie 😁
flyerbunch zegt
Masterclass van Max wederom.. Top! Ja, er zat nog meer in de tank zei Max (-0,5 tov Sainz), maar het was goed zo zei Max met een glimlach op z’n gezicht!
flyerbunch zegt
Dubbele gridstraf voor Gasly ivm blokkeren Sainz en Verstappen. Russel komt dan weer weg ivm crash Hamilton.
pivavar zegt
Max geeft morgen 5 ronden gas, stopt dan 2 vingers in z’n neus, legt de andere hand boven op het stuur en kijkt rustig op de tv-schermen langs de baan naar de spannende strijd achter hem. Om ze op het podium weer in het echie te zien. Op geen enkel foutje te betrappen, snaarstrak.
rollingstoned zegt
En meldt ie ook gelijk weer dat de telefoon/ringtone van Marko te horen is…
harrie zegt
Gasly 2 x 3 plekken gridstraf.
Robert zegt
Is dat inmiddels officieel? Was overigens wel te verwachten.
harrie zegt
Ja officieel, en 2 x terecht inderdaad.
Russell/Hamilton incident geen straf.
bietje zegt
Checo heeft zich tot dusver opgesteld alsof hij de ‘gelijke’ is van Max… titelkansen, op de baan verslaan… Er is weinig nodig om de familie Perez naast de schoentjes te laten lopen.
Bottom line is dat hij er gewoon totaal niet aan te pas komt 🤷🏻♂️
Hij doet normaal gesproken lekker mee, beter dan de toch wel te licht bevonden teamgenoten van VER tot dusver, maar het zou ‘m goed doen wat rolbewuster te zijn en zich te realiseren dat hij niet de Rosberg van RedBull is die Max wel even uit het kampioenschap zal gaan rijden. Althans… niet op eigen kracht. Als Max door een venijnige linker oorlel-ontsteking 10 GP’s moet missen, tja… dan misschien.
Hoop dat de reality-check eindelijk bij Checo is binnengekomen, zodat hij zich optimaal in kan zetten voor het team, zoals hij 2021 Abu Dhabi HAM zo mooi achter zich hield om Max af te schermen. Chapeau 👍🏻
Richmond zegt
Die heeft Marko in de pers al aan hem gegeven
aadzor zegt
Vergeet niet dat Max maar 2x moet uitvallen om het kampioenschap er volledig anders uit te laten zien. Max is veel beter maar daar gaan mensen te snel aan voorbij.