Wie ontpopt zich tot de snelste nachtuil in Singapore?
Na twee races die op het lijf van Ferrari geschreven waren, zijn dit weekend de Silberpfeile en de Red Bulls weer favoriet voor de zege. Circuits waar veel downforce gevraagd zijn smaken de SF90 van de Scuderia namelijk niet zo, hoewel Ferrari er natuurlijk alles aan probeert te doen om dit haar kleine spruit aan te leren. Gisteren in de vrije trainingen leek het er echter nog niet op dat de Italianen geslaagd zijn in deze opzet. VT1 werd een prooi voor Verstappen, terwijl Hamilton de snelste was in VT2. De twee waren overigens een klasse apart, want hun teamgenoten kwamen niet eens een beetje in de buurt.
Vanochtend in de derde vrije training zagen we een geheel ander beeld. Ferrari was opeens wel snel en Red Bull helemaal niet. Tevens was Albon wat rapper dan Verstappen. Maar ja, hoe representatief is dat allemaal? Dat gaan we zien in de kwalificatie!
Q1
Racing Point heeft de waggol van Perez, die in VT3 de muur aantikte, zo te zien weer gemaakt voor de kwalificatie. Dat is goed nieuws, want iedereen kan dus een poging doen om in ieder geval Q2 te halen. Op deze baan is het geen groot wachtspelletje aan het begin van Q1 zoals we vaak zien op andere banen, want op een stratencircuit is een foutje snel gemaakt en een gele of rode vlag snel gezwaaid. Je wil niet die coureur zijn die dan nog net een rondje nodig heeft. Dus zoekt bijna iedereen meteen het circuit op. Alleen de Renaults lassen nog even een korte Franse pauze in.
Mercedes kiest ervoor om Q1 te doen op de mediumbanden. Ferrari en Red Bull durven dat kennelijk niet aan, of zien het voordeel er niet van. In de race zal naar verwachting iedereen voor de eenstopper gaan, dus de prikkel om extra sets nieuwe zachte banden te sparen is er eigenlijk niet. Aan het eind van de sessie gaan de Mercs dan ook alsnog naar buiten op zacht rubber, al is het maar om vast even te oefenen voor Q3. Ook Ferrari, dat al de plekken een en twee inneemt in deze sessie, gaat nog een keer los op softs. Bottas is uiteindelijk de snelste van het stel in Q1.
Aan de staart van het veld wordt echter de strijd gestreden waar Q1 in eerste instantie om draait. Wie worden de afvallers? Het komt aan op de laatste rondjes, want de baan verbetert zich op het oog met de seconde. Raikkonen, Giovinazzi en Magnussen beuken zich uit de knock out zone, Kvyat is de man op de schopstoel. Opvallend, want Gasly staat negende. Perez is de laatste die zijn snelle rondje af kan maken. De Mexicaan doet uiteindelijk voldoende voor een plekje in Q2. Kvyat mist de cut en wordt vergezeld door Stroll, Grosjean, Russell en Kubica in het lijstje met afvallers.
De afvallers: Kvyat, Stroll, Grosjean, Russell, Kubica
Q2
Mercedes staat bij het aanvangen van Q2 alweer in slagvolgorde bij het stoplicht te wachten om meteen maar een snel rondje op de klokken te zetten. Beide coureurs rijden een 1:37.weinig. Leclerc is echter de eerste die de 1:37-barrière kraakt met een 1:36.9. Is de kwalificatie pace van de Ferrari dan toch echt? Vettel komt net achter de Mercs terecht, terwijl Verstappen zich ertussenin plaatst. De Ferrari’s zijn dus het brood, de Mercs de sla en Verstappen de hamburger. Om nom nom. Raikkonen heeft een probleempje want hij heeft naar eigen zeggen vrij hard de muur geraakt.
Na de eerste runs lassen de coureurs een Q3esque pauze in voor run twee. Iedereen moet daarna dus weer op hetzelfde moment de baan op, wat het gebruikelijke getouwtrek oplevert voor track position. Vettel gaat kortstondig naar de eerste tijd en ook Hamilton knakt nu de grens van 1:37. Leclerc is aan het eind van de rit echter toch weer de eerste man, door net wat sneller te gaan dan Vettel. De Ferrari’s op één en twee, wie had dat gedacht?
Aan de andere kant van de top tien doen McLaren en Renault goede zaken. Beide teams zien hun twee respectievelijke coureurs terug in Q3. Lando Norris is in Q1 en in Q2 zelfs sneller dan Albon. Perez, Giovinazzi, Gasly, Raikkonen en Magnussen houden het voor gezien.
De afvallers: Perez, Giovinazzi, Gasly, Raikkonen, Magnussen
Q3
In Q3 zijn het niet de Mercs maar de Ferrari’s die als eerste de baan opzoeken. Of nou ja, dat klopt eigenlijk niet, want helemaal vooraan rijdt een McLaren. Vettel heeft echter geen zin in moeilijk doen om de juiste opwarmronde te krijgen en gaat de Macca voorbij zodat hij voor zich een geheel lege baan heeft. De viervoudig winnaar van de Grand Prix in Singapore zet vol in op zijn eigen kracht en zet een 1:36.4 neer, de snelste tijd tot nu toe dit weekend.
Bottas zit in zijn opwarmronde vast in het verkeer en geeft een seconde toe op de tijd van Vettel. Op zich nog geen enorme verrassing, maar als Hamilton een vergelijkbare tijd rijdt als Bottas wordt de sensatie al groter. Leclerc komt wel in de buurt van Vettel, maar geeft toch drie tienden toe. Verstappen ritst in op de derde positie, achter team rood maar voor team zilver. Großartig. Snoert VET hier dan al zijn criticasters de mond?
Terwijl Ferrari en Red Bull al snel weer de baan opzoeken blijft Mercedes in de pitbox staan. Krabben ze zich achter hun oren, gokken ze op het voordeel van het laatste moment? We gaan het zien. Vettel is wederom de eerste van de toppers op de baan. Als hij zijn auto plat rijdt heeft hij de pole. Maar dat doet de Germaan niet. Hij maakt zijn ronde zelfs niet af en rijdt de pits in. Dat geeft Leclerc de kans om toch weer de pole te bietsen van zijn ervaren teammaat en de Monegask pakt die kans. Hij gaat nogmaals twee tienden sneller dan Vettel.
Daarmee lijkt het verhaal voorbij, maar op onverklaarbare wijze is Hamilton in zijn tweede run wél snel onderweg. Het spant erom, maar LH44 komt dit keer net wat tekort. Hij gaat naar de tweede plek, nipt voor Vettel. Verstappen staat naast Vettel op de tweede rij, voor Bottas en Albon. De Britse Thai geeft in de eerste echte kwalificatiestrijd met VER zes tienden toe op de Nederlander, zoals echte kenners natuurlijk al zagen aankomen. Sainz is zevende, voor de twee Renaults van Ricciardo en Hulkenberg. Voor Norris is er waarschijnlijk wat misgegaan. Na zijn puike Q1 en Q2 komt hij in Q3 niet verder dan P10.
UPDATE: Ricciardo is gediskwalificeerd omdat hij in Q1 teveel power uit zijn MGU-K getrokken heeft. Hij mag de race wel starten, maar van achterop de grid of vanuit de pitstraat.
De volledige uitslag
1. Leclerc – Ferrari
2. Hamilton – Mercedes
3. Vettel – Ferrari
4. VERSTAPPEN – Red Bull
5. Bottas – Mercedes
6. Albon – Red Bull
7. Sainz – McLaren
8. Ricciardo – Renault (dikke DQ, iedereen schuift een plekje op)
9. Hulkenberg – Renault
10. Norris – McLaren
11. Perez – Racing Point
12. Giovinazzi – Alfa Romeo
13. Gasly – Toro Rosso
14. Raikkonen – Alfa Romeo
15. Magnussen – Haas F1
16. Kvyat – Toro Rosso
17. Stroll – Racing Point
18. Grosjean – Haas F1
19. Russell – Williams
20. Kubica – Williams
viezefreddyw zegt
Holy fack wat een rondje van Leclerc. De man is in absolute bloedvorm. Van harte gegund ook. Waar Ferrari ineens deze snelheid vandaan haalt is mij een raadsel. Knap hoor! De top 6 is lekker door elkaar geschud, dat kan nog wel eens een interessante start en race worden.
camber24 zegt
@viezefreddyw: Ferrari heeft de knop omgezet; Vettel is niet meer de absolute nummer 1, Leclerc is niet meer de nummer 2. Die jongen krijgt nu alle kansen, en bewijst ten volle dat hij de juiste man op de juiste plek is. Denk niet dat Ferrari ineens extra snelheid gevonden heeft, Vettel is even snel. Het geweer is gewoon van schouder gewisseld aangaande rijdersstrategie. Ik hoop op een alsnog spannend seizoenseinde.
Stefje zegt
@camber24: 102 punten tussen Ham en Lec. Ik denk dat het wel gereden is.
silverscope zegt
@viezefreddyw: Er zijn ook wat geruchten dat Ferrari en Renault (weer) iets hebben gevonden om korte periodes extra vermogen te creëren. Net zoals het verbranden van olie. Of dat zo is en, zo ja, op welke manier ze dat voor elkaar krijgen is nog niet duidelijk. Dit alles is naar verluid ofc.
vaakbenjetebang zegt
Opvallend dat Albon ‘maar’ 6 tienden van Verstappen af zit, dat is minder dan Bottas van Hamilton af zit. En dat bij de 3e keer in deze auto. Netjes.
Leclerc zat echt op de limiet geloof ik, wat een ronde!
boriske zegt
@vaakbenjetebang: Nee, leclerc zat over de limiet… heeft 3 maal de auto moeten corrigeren. Hij kon dus nog sneller.
VeniVidiVici zegt
Knap gereden van Leclerc, maar dat gaat hij niet volhouden morgen op dit circuit.
rhellema zegt
@venividivici: ik denk dat Leclerc zijn auto in de muur gaat plaatsen. Tijdens 1 ronde je auto al 3 x bijna kwijt zijn ga je niet 70 rondes lang volhouden.
spacemoon24 zegt
@rhellema: Alsof ze tijdens de race kwalificatierondjes rijden… zelfs de snelste raceronde komt niet in de buurt van de polelap. Tijdens de race zijn ze veel berekender dan die paar rondjes tijdens de kwalificatie.
Rick-dos zegt
Verstappen: “Kom naar Singapore, zeiden ze. Zal veel leuker worden dan Spa en Monza, zeiden ze. Kun je weer de titanenstrijd aangaan.”
jaapiyo zegt
@rick-dos: #wachtmaaraf
Rick-dos zegt
@jaapiyo: Komt door Jack Plooij
#ontslaJackPlooij
ds3thp zegt
@Rick-dos: is de race al gereden dan? Kan nog genoeg gebeuren!
Maar, moet eerlijk bekennen, dat van Ferrari zag ik niet aankomen….
janmetdelangeachternaam zegt
Klasse hoor va leclerc! Red Bull moet zich nu wel achter de oren gaan krabben, hier had meer in moeten zitten.
MaartenD zegt
Leuk voor Ferrari en Leclerq! Max zit bijchry verkeerde team, er mooie weer mooie Ferrari jaren aan met Leclerq
berlinetta zegt
Lekker Charles, ik begin dat ventje steeds meer te bewonderen. Hij en max gaan ons nog vermaken de komende jaren.
dsdh zegt
@berlinetta: daarvoor moet RBR nog wel even aan de bak. De verschillen lijken weer aardig uit te lopen t.o.v. Ferrari en Mercedes.
FB_100001036415374 zegt
Ik ben toch echt wel diep onder de indruk van Charles Leclerc. 5e pole in zijn 2e jaar in de Formule 1 en op dit moment van schrijven meer punten dan een Vettel. Het gemak waarop hij het ook allemaal doet, hij kwam uit de wagen geklommen helemaal fris, alsof het een theekransje was.
Verder denk ik ook dat het Red Bull morgen beter afgaat, aangezien ze op het vlak van race pace altijd sterker staan. Max attack!
BloodSeaker zegt
@FB_100001036415374: Ergens denk ik dat dit mede komt omdat zijn grote droom, voor Ferrari rijden, werkelijkheid is geworden. Dat kan mentaal zó een boost geven dat je gewoon op je best presteert. En wie weet hoeveel uur hij er meer aan spendeert dan andere coureurs, in de simulator of met analyses. Draagt allemaal wat bij denk ik. En als je dan nog 2 keer het kan afmaken na zo een strijd, geeft nog een boostje
hamerhaai zegt
@bloodseaker: talent, vergeet talent niet :)
BloodSeaker zegt
@hamerhaai: uiteraard, maar da leek me duidelijk.:D
Dat heeft Verstappen en nog een hoop daar ook. Bij de ene is de auto ruk, bij de andere ist pech.
vopo zegt
Honda zal als het serieus wil gaan meedoen nog ergens een pk of 50 moeten vinden.
rickthestig zegt
@vopo: Ligt niet alleen aan Honda. Chassis is het hele jaar al niet geweldig. Ik hoop dat Max zijn hoofd koel houdt morgen. Een gefrustreerde Max is vaak niet op zijn best. Eerst maar eens ongeschonden de eerste bocht(en) overleven. Daarna is er nog van alles mogelijk.
alfapeter zegt
Voor Bottas’ Mercedes mogen starten is niet om over te klagen.
KEV9 zegt
voor de zomerstop zijn de ferrari’s nergens en na de zomerstop rijden ze ineens iedereen zoek.. typisch
brammetjedeb zegt
@Soulmaster: even de race pace van morgen afwachten. De twee circuits die als eerste na de winterstop kwamen waren wel piwercircuira, hè! Hamilton trouwens zeer netjes tweede en vlak op leclerc. Wellicht spelletje bandenmanagement morgen, ben reuze benieuwd iig!!!
brammetjedeb zegt
@brammetjedeb: power circuits…
560pk zegt
@Soulmaster: moest jij niet in Nevada zijn om Area 51 te bestormen?
KEV9 zegt
@560pk:aluminium was op
kempenaer zegt
Mooie prestatie van Ferrari. Ze ontwikkelen goed door.
iphonistvongates zegt
Heel knap van Ferrari, zowel Seb V. alsmede DeKlerck haalde er alles uit. Hamilton is de betere starter dus die rijdt na de 1ste bocht vooraan. Ik heb voor de Safetycar-pot ingezet op 6 Deploy’s….er zit nu €380,- in. Kom op brokkenpiloten Grosjean, Magnussen en Perez!! Lando Norris wordt morgen 4de….hoop ik.
lacker zegt
Deze wedstrijd zal voor het eindklassement de verandering gaan brengen tussen Leclerc en Verstappen. Wacht maar af.