
Het circus kwalificeert op het laatste stratencircuit van het jaar.
Er klopt werkelijk helemaal niets van, dat Sebastian Vettel niet aan de leiding gaat van het kampioenschap. De Duitser hoort bovenaan te staan, maar heeft dit jaar al verschillende kansen in het water gegooid. Nu we steeds dichterbij het einde van het seizoen komen, kan hij zich weinig tot geen fouten meer veroorloven.
Hierdoor is het noodzakelijk dat Vettel vandaag de pole position pakt. Echter, Hamilton heeft dit jaar talloze keren gekapitaliseerd van de incidenten waardoor de Duitser punten heeft verloren, en ook in Singapore hoopt hij weer boven zijn titelrivaal te eindigen.
Afgezien van Vettel en Hamilton, hopen hun teamgenoten eindelijk eens te kunnen imponeren en op het hoogste treedje te eindigen. Hetzelfde geldt voor de mannen van Red Bull. Hoewel, veelal gaan de stieren goed op stratencircuits, maar inmiddels lijken ze ook in Singapore niet tegen Ferrari en Mercedes op te kunnen. Daarachter, in het middenveld, is het een groot raadsel. Het zal gaan om honderden en tienden van secondes.
Q1:
Haas, dat bezig is aan haar derde jaar in de Formule 1, laat er geen gras over groeien en is duidelijk gretig om de vierde positie in het constructeurskampioenschap te claimen. Magnussen opent met een 1:39.7, Grosjean volgt op iets minder dan twee tienden. Niet veel later is daar toekomstig Ferrari-coureur Leclerc, die zijn Alfa Romeo Sauber naar de eerste positie worstelt. Daarna volgt het vernieuwde Racing Point Force India. Het team is ongeveer een seconde sneller, zo laat Ocon zien met zijn tijd van 1:38.9.
Met tien minuten te gaan, gaat Raikkonen aan de leiding. De Fin, die volgend jaar terugkeert naar Sauber, is verrassend genoeg een halve seconde sneller dan Vettel en slechts staat drie tienden boven Ocon. Mercedes oogt niet direct snel, want in Hamilton’s eerste ronde blijft hij 1,2 seconden achter Raikkonen. Ricciardo bewijst zijn kwalificatieskills. Met een 1:38.1 pakt hij de voorlopige P1. Daarmee schaart hij zich nog voor de verbeterde ronde van Vettel. Verstappen staat op dit moment op P4, achter Raikkonen. Bottas is nog nergens te bekennen. Wanneer beide Mercedessen hun tijden verbeteren, komen ze nog altijd niet verder dan P7 en P9.
In de slotminuten van Q1 zijn het vooral de Williams coureurs, de Toro Rosso’s, Ericsson en Vandoorne die zich zorgen moeten maken. De Belg kust de muur, haalt het niet en verliest voor de vijftiende keer op rij van Alonso. Williams blijft eveneens steken. Hartley net zo goed. Magnussen heeft iets uit te leggen, want hij pakt P16, terwijl teamgenoot Grosjean op P4 staat. Mercedes heeft geluk; was het anders gelopen, dan was Hamilton wellicht in Q1 blijven steken. De Brit (P14) bungelt op het randje!
De afvallers in Q1 zijn: Magnussen, Hartley, Vandoorne, Sirotkin, Stroll.
Q2:
Na een mislukt rondje van Raikkonen – de Fin kampt met onderstuur – en een 1:38.6 van Hulkenberg, imponeert Hamilton met een 1:37.3. De Brit staat op de allerzachtste band. Dan ineens is Red Bull alsnog daar. Ricciardo is nét langzamer dan Lewis, maar Verstappen gaat naar een voorlopig P1, dankzij een spectaculair rondje. Ferrari probeert een alternatieve strategie op de hardere band, maar heeft geen snelheid. Dat wordt opnieuw proberen op de zachtste band. Het voordeel dat ze dachten te hebben, verdampt als het lichaamsvocht van de coureurs in het warme klimaat van Singapore.
De snelheid van Red Bull en Mercedes legt het gat met het middenveld wederom bloot. Perez (P4) volgt op meer dan een seconde. Bottas geeft eveneens een seconde toe, maar staat nog wel voor Renault, Ferrari en de Mclaren van Alonso. De Haas van Grosjean, beide Saubers en de Toro Rosso van Gasly kunnen niet meedoen, tenzij ze een wonderbaarlijk rondje rijden.
Wanneer Ferrari de juiste banden onder de auto schroeft, bewijst ze haar kracht. Raikkonen pakt direct P1, Vettel pakt P5. In zijn verdediging, tegen het einde van zijn ronde, wordt hij ernstig opgehouden door een groep coureurs die aan een snel rondje willen beginnen. Snel zijn ze zeker, want Grosjean pakt P8 en is veilig. Alonso mist de boot op een tiende. Bij Sauber en Toro Rosso geen verrassingen. Sainz valt tegen, met zijn P12. Immers, teamgenoot Hulkenberg is wél door.
De afvallers in Q2 zijn: Alonso, Sainz, Leclerc, Ericsson, Gasly.
Q3:
Nu we zeker weten dat Mercedes, Red Bull en Ferrari om de eerste positie kunnen strijden, beginnen we alvast in de handen te wrijven. Kan Max nu eindelijk de jongste polesitter ooit worden? De tijd begint te dringen. Perez, Ocon, Hulkenberg en Grosjean zullen vechten om de titel best of the rest, zodat ze morgen de beste uitgangspositie voor de wedstrijd hebben.
Ocon opent de dans, maar daarachter is het pas spannend. Raikkonen doet weinig indrukwekkends, dan komt Hamilton. De Brit knalt over de lijn met een 1:36.0, waarmee hij liefst 3,4 seconden sneller is dan vorig jaar. Ongelooflijk. Vettel geeft 0,6 seconden toe op zijn rivaal, terwijl Verstappen P2 pakt op drie tienden van Hamilton. De prestaties van Bottas en Ricciardo zijn momenteel nog ondermaats.
Raikkonen begint goed aan zijn ronde, maar komt alsnog niet verder dan P5. Hamilton verpest zijn ronde, waardoor Vettel een kans krijgt. Het lukt hem niet en hij blijft P3. Hetzelfde geldt voor Verstappen. Ondanks zijn fout, behoudt Hamilton de pole position. Is dit de ronde waarmee Hamilton het kampioenschap wint?
Hieronder bekijk je de resultaten van de kwalificatie:
1. Hamilton
2. Verstappen
3. Vettel
4. Bottas
5. Raikkonen
6. Ricciardo
7. Perez
8. Grosjean
9. Ocon
10. Hulkenberg
11. Alonso
12. Sainz
13. Leclerc
14. Ericsson
15. Gasly
16. Magnussen
17. Hartley
18. Vandoorne
19. Sirotkin
20. Stroll
De race start morgen, 16 september, om 14:10 Nederlandse tijd.
Hamilton ging er even goed voor zitten en Vettel had geen antwoord. Hoop alleen dat Vettel niet weer Max eraf duwt in de eerste bochten net als afgelopen jaar
@lekkerlinksrijden: Dat was zelfs niet in de eerste bocht… gewoon op het rechte stuk.
Wat betreft Hamilton en Max: Dit was een foutloze en INDRUKWEKKENDE ronden van beide heren en dan zie je dat motorkracht toch nog een kleine rol speelt… RB zal indien ze die 80PK verschil niet vindt niet in de buurt komen bij Mercedes.
@royaledeluxe: blijkbaar wel, want max staat voor bottas
@royaledeluxe: u vergeet voor het gemak de 2e mb even? We staren ons een beetje blind op de cijfertjes, feitjes en statistieken. Er is ook nog iets anders, stuurmanskunst. Hallo max, dáág botASS
@royaledeluxe: Het zou Max sieren als hij nu zou zeggen dat die Renault bromtor zo slecht nog niet is. Hij wordt een beetje een zeurkous.
@weijs: hij heeft ook nooit geklaagd over het koppel van de Renault motor maar over het vermogen. Aangezien het koppel niet slecht is en het Red Bull chassis heel veel mechanische grip heeft is het op dit circuit wat makkelijker om in de buurt van Mercedes en Ferrari te kunnen komen. Dat zag je ook in Oostenrijk, veel korte en scherpe bochten weinig lange rechte stukken. In de bochten is het koppel belangrijk op de rechte stukken vermogen.
@lekkerlinksrijden:
Het rondje van Hamilton:
https://youtu.be/AI3JzYCL3K0
@erik2907: ik was dit al aan het zoeken op dumpert want daar posten ze dit ook meestal zaterdag avond
Wat een ronde van Hamilton echt zoals zijn engineer het zei een epic lap.En Max die hem gewoon op p2 knalt wat een mooi vooruitzicht voor morgen heb er zin in
Wat een waanzinnig rondje van Hamilton, wauw. Mercedes heeft de auto mooi weten te prepareren voor Singapore, erg knap. Ferrari kan even goed achter de oren gaan krabben. Het kampioenschap is steeds verder weg voor ze.
Maar Verstappen heeft het ook echt uitstekend gedaan. Pole was zeker niet haalbaar nadat Hamilton zo’n rondje neer had gezet, maar met een Red Bull zo’n rondje neer zetten is uiterst knap. De eerste startrij is wel lekker! Nu maar hopen dat de start wat minder spannend gaat worden dan vorig jaar. Dit kan zomaar een mooie race gaan worden.
@viezefreddyw: wat minder spannend? 1 van de weinig spannende dingen is de start, nadat de grid girls zijn verdwenen…
Hamilton. Ongelooflijk.
@pomoek: Vindt Max z’n prestatie minstens zo knap; slechts 0.3s in een RB met twijfelachtige motor. Lewis zal toch stiekem wel ff slikken denk ik.
@dawwg: 50pk minder, op zo’n lange ronde. Ik vondt Max’ z’n ronde ook beter (en nee, ik ben niet zo’n lijp met een oranje bril…verre weg van!)
vindt en vondt…
@BrutaalAapje: vind of vond
@basjaski: 50pk op zo’n lange ronde, oke…
Maar de aerodynamische voordelen waar de Red Bull om geprezen wordt als ze winnen (het geweldige chassis), dat voordeel wordt even weggelaten als Hamilton 0.3 seconde voor Max staat op een circuit zoals Singapore. Ook de type banden passen over het algemeen niet bij de Mercedes, die floreren meer op softs of mediums.
50pk meer of niet, de ronde van Hamilton met een auto die normaal niet echt lekker loopt op zo’n type circuit is echt beestachtig goed. Echt epic, zoals zijn engineer zei.
@basjaski: superieur chassis voor Red Bull, superieure motor voor MB. Zoals Brundle zei, prestatie van beide even goed.
@dawwg: allebei de teamgenoten op 7 tienden gereden. Gelijkspel?
@dawwg: Was nu goed te zien wat voor talent Max echt is. Als Max in de wagen van Bottas had gezeten had Max dik op pole gestaan met een 1:35:990 ofzo.
@pomoek: ja Hamilton, leuk maar ik vind het ongelovelijker dat max met zijn grasmaaier maar drie tiende achter p1 zit.
Man wat kan die Hamilton toch rijden. En Max ook. Constant zeiken op die motor, en er toch een beest van een ronde uitwringen. Heerlijk ook dat afzeiken van Renault, bij elke mogelijkheid ;)
@trustmeiamanengineer: ik vind dat laatste maar een beetje dom. Hij heeft nog 15-20 jaar te gaan in de sport en Renault is daarin van oudsher toch best een grote speler. Oké ze hebben het nu slecht voor elkaar, maar wie weet wanneer Max Renault in de toekomst nog nodig heeft. Af en toe een keer je frustratie uiten is prima, maar dat continu afzeiken is vooral een tikkie onvolwassen.
@jaapiyo: sorry maar heb je hem de pits uit zien rijden? Hokken bokken en hoofd tegen stuur. Het blijft gewoon franse rommel en i
@aapuitdemouw: Korte termijn visie, dat blijven zeiken op Renault.
Ferrari is natuurlijk de beste, echt superieur. Winnen alles. Uhuuh. Laatste prijs in 2007… 11 jaar terug.
Renault komt er wel weer bovenop, alle vertrouwen heb ik daar in. Net als Honda overigens. Het is afwachten welke van de twee dat als eerst weet te bewerkstelligen.
@viezefreddyw: Ferrari komt er ook altijd weer bovenop. Voor het zelfde geld rijgt Vettel vanaf volgend jaar nogmaals 4 wereldtitels achter elkaar naar binnen. Dat is het mooie, je weet het niet.
@viezefreddyw: als je kijkt naar de termijn waarmee Red Bull Racing nu met Renault motoren rijd dan kan je niet echt zeggen dat het over korte termijn denken gaat. In deze sport gaat de ontwikkeling belachelijk snel en de afgelopen seizoenen kon RBR alleen maar aan het einde van het seizoen dichterbij de concurrentie komen. Iedere keer vertrouwde RBR op Renault voor wat betreft de motor voor het nieuwe seizoen en iedere keer was er weer het gezeur over dat de concurrentie zulke enorme stappen hadden gemaakt terwijl men bij RBR het nog moest doen met een nieuwe motor maar een oud elektro gedeelte. Jaren lang heeft Renault verbeteringen beloofd en dat is er nooit van gekomen. Dan is het niet verwonderlijk dat RBR naar een andere leverancier gaat zoeken waarin misschien wel meer progressie zit dan in Renault, vandaar dat Torro Rosso dus ook met de Honda’s rijdt zodat RBR de complete vooruitgang goed kon volgen. Ik denk dat de samenwerking tussen Honda en RBR wel eens een heel mooie kan worden vanwege het feit dat ze bij elkaar kunnen kijken hoe bepaalde processen lopen. Honda kan kijken hoe RBR het chassis ontwikkelt en RBR kan kijken hoe Honda de motor ontwikkelt. Renault zou begrijpelijkerwijs nooit bij RBR kunnen kijken hoe het chassis ontwikkeld wordt omdat ze dan toegang hebben tot hun geheimen. Juist die interactie welke Honda en RBR kunnen hebben zal in mijn ogen een veel sneller resultaat hebben in de doorontwikkeling gedurende het lopende seizoen. Renault heeft in mijn ogen zijn eigen troeven te vroeg uitgespeeld en daardoor RBR de kans hebben gegeven om van motorleverancier te wisselen. RBR is nu weer een fabrieksteam en geen klantenteam en het budget van Honda is op zijn zachtst gezegd niet verkeerd. $300 miljoen op jaarbasis is redelijk riant te noemen.
@jaapiyo: Er lopen al genoeg lulletjes rond die te politiek correct zijn. Beetje stoken is juist mooi. Bovendien zit Max zelf helemaal niet te wachten op een stoeltje bij Renault lijkt me. En over een aantal jaar is alles weer vergeten en vergeven.
Die pole tijd is waanzinnig snel, als je er dan maar 3 tienden achter zit is dat zeker een pluim waard!
Maar Hamilton op pole had ik echt niet verwacht. “Stratencircuits zijn voor korte chassis”, uhuh. Ik had al mijn punten op Vettel staan (eerst voor Max maar na FP3 ben ik toch naar Ferrari gegaan)
@gulli: het kan altijd nog gebeuren in de race, zeker op een stratencircuit en zeker in Singapore, altijd heet en vochtig, vraagd veel van de auto en de coureurs, en een minimaal foutje kan al fataal
@lekkerlinksrijden: en dan maar hopen dat godzilla zich er niet mee komt bemoeien!
Zeer knappe prestatie van Max, episch rondje van Lewis. Leukste kwalificatie om te kijken sinds tijden. Hopelijk kan Max dit resultaat morgen verzilveren, maar met alle motorproblemen hou ik m’n hart vast.
Hamilton super, Max magisch, ongelofelijk! Wat kan dat joch sturen. Ik hoop dat Max een goeie eerst bocht heeft morgen dan kan ie m winnen!
De Renault motor klonk wel een beetje vreemd toen max uit de pitbox reed, of is dat normaal?
@enricoleerdam: Dat was Ricciardo
@enricoleerdam: Was Ric volgens mij. Maar is moeilijk te zeggen, die dingen zijn natuurlijk niet gemaakt om onbelast rond stationair toerental te draaien, dus klinkt dan altijd vreemd. Wellicht dat de spec c op kwalificatiestand wel anders klinkt dan we tot nu toe gehoord hebben.
@enricoleerdam: een mens heeft 2 ogen en 1 mond gekregen van onze lieve heer; doe er je voordeel mee
Volgens mij begint de race om 14:10 en niet 15:10.
@okdoei: klopt, goeie toevoeging
@okdoei:
De race BEGINT om 20:10 uur!!
Voor ons Nederlanders is de race te ZIEN vanaf 14:10 uur.
#tijdzone
@erik2907: lekkere diss!
Al begint voor deze Nederlander de race om 15:10 aangezien ik niet in NL ben.
#teammuggenzift
@okdoei: *te zien! Niet “begint”.
Zo jammer dit.
@okdoei: ???
@okdoei: (on)duidelijkheid zorgt ervoor dat je in de rechtspraak wel of niet veroordeeld wordt.
Hamilton wat een geweldenaar. Heb het idee dat als hij niet het perfecte rondje had gedaan dat Verstappen op pole had gestaan.
Maar ja, als….
En trouwens
#ontslaJackPlooij
Wat een verschrikkelijke interviewer!
@Rick-dos: 14352 keren hier gelezen dat Jack Plooij ontslagen moet worden en hij loopt er nog steeds. Ik denk dat het weinig zin heeft om het te blijven roepen.
@viezefreddyw: de volhouder wint altijd…
#ontslaJackPlooij
@Rick-dos: ja zeg
@Rick-dos: Ghehe daar heb je een punt.
@Rick-dos: laat Autoblog jou dan lekker een ban geven als je hier iedere keer over blijft janken. Ga zeiken bij Ziggo!!
@rhellema: Neuh. En doe ik al. Zoveel mogelijk exposure….
#ontslaJackPlooij
@Rick-dos: ach…zo invloedrijk ben je nou ook weer niet!
@rhellema: Klopt, maar samen staan we sterk!
#ontslaJackPlooij
@viezefreddyw: Sommigen zeggen ook vaker dan 1x dat de huidige 5-serie niet z’n favoriete BMW is ?
@bassx: touché?
@rick-dos: Ik denk ook dat als de Renault gewoon soepel had gelopen dat Max hier pole had kunnen pakken. Had tijdens zijn snelste rondje een momentje in bocht 15/16. Hij ging in zijn tweede rondje twee tienden sneller dan zijn P2-rondje, maar moest vroegtijdig afhaken vanwege een stotterende motor.
@rick-dos: Plooij blijft nog wel even. Olav en Jack zijn dikke matties en werken ook samen met andere projecten (o.a. theater, https://hekwerk.nl/ en schrijven samen F1-boeken).
Super rondje van Hamilton,fantastisch rondje van max. En dat met een Renault motor!
@ikschrijfoverautos de race begint om 14.10
@rob5nismo: @ikschrijfookoverautos de race begint om 14.10
@rob5nismo:
De race BEGINT om 20:10 uur!!
Voor ons Nederlanders is de race te ZIEN vanaf 14:10 uur.
#tijdzone
@erik2907: De race start hier in NL gewoon om 14:10u hoor. En als je het over die starttijd hebt in NL tegenover Nederlanders, kan je dus best die 14:10u communiceren ipv 20:10u.
@reactief: En ik hou het bij één reactie! ;)
@reactief: “de race start hier in Nederland om ……….’
In welke plaats? Dan ga ik er morgen heen …….!
PS.: (on)duidelijkheid zorgt ervoor dat je binnen de rechtspraak wel of niet veroordeeld wordt.
@erik2907: jaja… toch is en blijft het 14:10u als ik morgen op de klok kijk bij de start!
@erik2907: fucking hell jij bent irritant, krijg je geen aandacht thuis?
@gulli: nee …..
Hamilton die er bijna uit ligt in Q1 om uiteindelijk doodleuk pole te pakken. Max op 2. Lekker!
Wat een klasse rondes van twee bazen, Lewis en Max. Jammer dat Kimi niet lekker ging. Ferrari viel sowieso erg tegen.
“De race start morgen, 16 september, om 15:10.” Klopt niet. 14.10u
@sjonniedeluxe:
De race start om 20:10 uur! Te ZIEN in NL om 14:10 uur.
@erik2907: en dus start de race om 14.10 uur NL tijd.
Hamilton is gewoonweg de eindbaas in de F1.
Damn, dit had het kunnen zijn.
Race start om 14:10!!!
@rickthestig:
De race start om 20:10 uur! Te ZIEN in NL om 14:10 uur.
@erik2907: ja wijsneus, moet je dat dan tig keer posten?
@rudyv: zoals je juist geconstateerd hebt, ja!
@erik2907: maar als de race zes uur later start dan wanneer hij te zien is, dan weet je toch bij voorbaat al wie er gaat winnen?
@Dizono: dat is de herhaling dan met hetzelfde eindresultaat.
Hoe laat begint de race?
@Dizono: 20.10
@dizono: Ho wacht even, die 20:10 van @skinnybmw is lokale tijd hè. Voor ons Nederlanders is het 14:10
@Edge: @Edge: Ik zit in Griekenland…dus 20:10 – 05:00 = 15:10. In NL dus -01:00 = 14:10. Maar de race begint dus om 20:10.
@Dizono: mensen hebben honger
Vrees dat dit de laatste opleving van de motor van Max was. Heb een naar gevoel dat het torretje binnen 10 rondjes kaduuk is. Meeste motoren lopen als een tierelier voordat ze stuk gaan.
@rickthestig: hij heeft dit weekend een nieuwe gekregen dus dat zou raar zijn.
@benja01: Nieuw hoeft niet per se beter te zijn. Blijft Frans spul.
Max kan nu wel voor de overwinning gaan gelijk bij de start daar Hamilton geen risico wil nemen er door max afgereden te worden en zo 25 punten aan Vettel te schenken.. zou wel leuk zijn voor het WK maar als Verstappen wint is ook leuk.. hopelijk blijft de motor heel morgen.
Als Ferrari fan kan ik het niet anders zeggen. Man wat is Hamilton ijzersterk dit seizoen?