Pakt George Russell bij zijn debuut bij Mercedes meteen Bottas in voor de pole op de ‘oval’ van Sakhir?
Na de tumultueuze Formule 1 race van vorige week in Bahrein, gaan we deze week door voor de tweede ronde op Sakhir. Voor de gelegenheid wordt op het woestijncircuit dit maal niet het lange rondje gereden dat we kennen, maar een kortere omloop. Deze duurt in een F2 auto net iets meer dan een minuut, maar de koningsklasse duikt onder die grens. Onze held Max Verstappen vindt het overigens maar niks. Volgens hem is deze layout niet F1 waardig.
Maar, het kan best wel een spektakel worden natuurlijk. Met heel weinig bochten op de baan waarin de goede auto’s zich kunnen onderscheiden van de mindere, zit alles dicht bij elkaar. F1 rechtenhouder Liberty Media hoopt natuurlijk dat we daardoor een spannende NASCAR-achtige race krijgen met veel slipstreamen en inhalen. Of dat zo gaat zijn, zien we morgen. Vandaag staat immers eerst nog de kwalificatie op het programma. Hoe komen de twee rookies voor de dag? En pakt Russell meteen de pole in de Mercedes?
Q1
De Hazen en Alfa’s gaan als eerste naar buiten. De verschillen mogen dan klein zijn dit weekend, maar met een Ferrari-motor in het achteronder ben je natuurlijk toch in het nadeel dit jaar op een powercircuit. Voor de klantenteams voor de Scuderia is Q1 normaal gesproken het eindstation, tenzij de coureurs wat speciaals kunnen brengen. Een slipstream pakken op het juiste moment of iets dergelijks…
Van de twee newbies die dit weekend meedoen, maakt Aitken voorlopig de beste indruk. Hij weet zich tot twee keer toe nipt voorbij teammaat Latifi te wurmen. Uiteindelijk weet Latifi met zijn derde poging dan toch een krappe tiende te winnen op de Zuid-Koreaanse Brit en daarmee zijn eerste kwalificatieduel te winnen.
Fittipaldi doet het ietsje minder goed. Hij geeft zeven tienden toe op Magnussen. Dat is toch best veel op een rondje van een dikke 55 seconden. Excuusje wat Fittipaldi wel heeft is dat het team hem in een van zijn runs gebruikt heeft om Magnussen een tow te geven. Dat helpt natuurljk niet.
Van de gebruikelijke verdachten bestaande uit de Williamsen, Hazen en Alfa’s, weet Giovinazzi het vege lijf te redden richting Q2. De andere vijf coureurs van deze teams mogen douchen. Opvallend is verder nog dat de onder druk staande Albon op het nippertje doorgaat als vijftiende.
De afvallers: Magnussen – Latifi – Aitken – Raikkonen – Fittipaldi
Q2
Het is lekker druk op de baan als de coureurs naar buiten rijden voor de tweede sessie. Het is natuurlijk een kort baantje, dus is er weinig ruimte om precies goed te manoeuvreren voor een perfect rondje. Bottas en Russell nestelen zich met een miniem verschil bovenaan de tijdlijst. Verstappen geeft twee tienden toe en pakt de derde stek.
Dan laat Racing Point opeens van zich horen. Het klinkt logisch dat ook de RP20 snel is op dit circuit, maar tot op heden was de roze brigade een beetje onder de radar bezig. Perez pakt echter P1 af van Bottas en Stroll sluit vlak achter de twee Mercs aan als vierde. Het verschil tussen de twee mannen in roze is 52 duizendsten. De twee Mercs staan daar dus nog tussen.
Toch slaagt Carlos Sainz erin zich nog weer tussen de twee Mercs te wrikken. Dit is een beetje wat de organisatie in gedachten had toen ze verzonnen op dit circuit te gaan rijden waarschijnlijk. Tot nu toe werkt het in ieder geval aardig uit als het gaat om het veld dichtbij elkaar duwen. Ferrari en Renault zijn ondertussen net als Verstappen en de Mercs bezig om iets met de mediumbanden te proberen. Snode plannen zijn duidelijk gesmeed.
Aan het einde van de sessie gaat Verstappen nog even naar de snelste ronde. Hij doet dat noodgedwongen echter wel op de softs. Het kan echter nog minder. Teamgenoot Albon ontsnapte in Q1 nog net de dans, maar ligt er nu alsnog uit als twaalfde. Ook voor Ocon, Vettel, Giovinazzi en Norris is deze kwalificatie voorbij, ondanks dat ze allen uiteindelijk nog een poging deden op de softs. Voor GIO is dat best een puik resultaat. Voor de anderen…not so much…
De afvallers: Ocon – Albon – Vettel – Giovinazzi – Norris.
Q3
In Q3 rijdt Gasly naar buiten met de medium band. Dat is wel een aparte. Als iemand het even wil uitleggen hieronder houd ik mij aanbevolen. Verstappen zet de beste tijd neer, op hele korte afstand gevolgd door Charles Leclerc. De Monegask laat zijn team weten dat hij echt een episch rondje heeft neergezet. Dan kunnen we er dus ook vanuit gaan dat er niet veel meer van hem te verwachten is…
De Mercs komen voorlopig niet verder dan P3 en P5. Hebben ze dan toch Hamilton nodig? Misschien is dat wat voorbarig, want de zwarte brigade heeft voor de eerste run geen hagelnieuwe banden gebruikt. Bij hun tweede runs gaat Das Haus dan wel naar P1 en P2. Waarbij Bottas, zoals hij aan zijn stand verplicht is, toch 1,5 tiende sneller is dan Russell. Maar…Mercedes gaat nog een keer en ook enkele andere pretendenten hebben nog een pijl om af te schieten.
Bottas leidt het treintje voor Russell en Verstappen, zowel op de tijdlijst als op de baan. Rijdt de Fin expres sloom zodat de opwarmrondes van allen knaak zijn? Hoe dan ook zien we dat Bottas een gele eerste en tweede sector neerzet. Russell en Verstappen zijn ook niet sneller in sector één, maar wel in sector twee. Dat wordt dus een spannende ontknoping.
Bottas rijdt wel nog de snelste derde sector, maar verbetert zijn tijd daar niet mee. Russell doet dat wel, maar hij komt nét tekort om bij zijn Merc-debuut een sensationele pole te pakken. Om precies te zijn 23 duizendsten van een seconde tekort. Verstappen wordt derde. Eigenlijk een resultaat zoals altijd dus voor wat betreft de top-3.
Leclerc blijkt inderdaad een top rondje gereden te hebben, want met de Ferrari hier als vierde eindigen vandaag is gewoon heel knap. Perez is vijfde en Kvyat zesde. Een puik resultaat voor de Rus. Ricciardo, Sainz en Gasly gaan voor respectievelijk P7, P8 en P9. Voor Lance Stroll resteert niet meer dan P10.
F1 kwalificatie Sakhir 2020: De volledige uitslag
- Bottas – Mercedes
- Russell – Mercedes
- VERSTAPPEN – Red Bull
- Leclerc – Ferrari
- Perez – Racing Point
- Kvyat – Alpha Tauri
- Ricciardo – Renault
- Sainz – McLaren
- Gasly – Alpha Tauri
- Stroll – Racing Point
- Ocon – Renault
- Albon – Red Bull
- Vettel – Ferrari
- Giovinazzi – Alfa Romeo
- Norris – McLaren
- Magnussen – Haas F1
- Latifi – Williams
- Aitken – Williams
- Raikkonen – Alfa Romeo
- Fittipaldi – Haas F1
viezefreddyw zegt
Aah, jammer dat hij het net niet flikte. Ik had het Russel ontzettend gegund. Maar die baan he, dat kan toch niet? Wat een extreem saai circuit.
HZW zegt
Ja ik ook, had hem graag de pole zien pakken bij zijn debut.
Het einde van Bottas bij Mercedes lijkt in zicht.
amphiby zegt
@HZW: Bottas rijdt gewoon Pole toch?
bikevscar zegt
Russel gaat gewoon winnen dankzij slechte start bottas..
toyotafortuner zegt
T scheelde echt niks. Jammer, so close! Toch zeer netjes gedaan, die Russell
quincy zegt
Het was vooral opvallend hoe blij Bottas ermee was. Terwijl 0,025 seconden voor op iemand die dat weekend voor het eerst in de auto zit eigenlijk gewoon slecht is. Die blijdschap van Bottas bevestigd mij maar weer eens op welk niveau hij zit.
Ik ben benieuwd wat de race gaat worden. Maar doordat het zo dicht op elkaar zat was de kwalificatie wel redelijk spannend. Alhoewel ik opvallend genoeg iedere keer weer teleurgesteld ben als gebeurd wat iedereen zag aankomen. De Mercedessen op kop.
rolov zegt
Verstappen zit er ook heel dicht op. Dat had ik niet verwacht
lekkerlinksrijden zegt
@Aad: neem er nog 1
trolle zegt
Goed gedaan russel, doet deugd van Lewis cryington eens niet te moeten zien of horen
SpeedGeek zegt
Potverdorrie. Dan ben je 10cm te groot voor de auto, draag je een volledige schoenmaat kleiner, een andere engineer en een andere auto en dan weet je het nog te presteren om máár 0.026 seconden achter degene die al 15 race weekenden in dat hok zit te eindige.
Hulde voor Leclerc en Russell. Wat een kwalificatie van beide heren.
banderas zegt
@SpeedGeek: de Merc schijnt ook wel het allermakkelijkst te rijden.
mashell zegt
@banderas: logisch toch, het is duidelijk de beste auto.
pjoes zegt
Lewis bleef roeptoeren naar Toto: schroef verdorie vermogen terug bij Russel anders spat onze gemaakte virtuele droom uit mekaar, waar we beide 10-tallen miljoenen aan verdienen.?
‘Goed plan Lewis’. Hoppa 40pk minder voor Russell en nog presteert jongeman groots haha lol?
djohnson zegt
@pjoes: dit denk ik dus ook!
giel zegt
Wat ontzettend knap van Russell, en geluk heeft bottas. Albon was al duidelijk en nu nodig duidelijker. Als hij volgend jaar z’n zitje behoudt komt dat alleen maar door andere belangen die blijkbaar zwaarder wegen.
iannuzi zegt
Albon’s laatste sollicitatie naar de uitgang?
jaapiyo zegt
Ik meende wel op beeld te zien dat Horner lichtjes hoofdschuddend aan de pitmuur zat. Mijn inschatting is dat Horner graag iemand anders ziet komen, maar dat degenen die er echt over gaan eigenlijk graag aan Albon vasthouden (Marko omdat een buitenstaander halen zijn falen met het jeugdprogramma blootlegt, Didi omdat ‘ie zijn Thaise partners graag blij maakt).
pomoek zegt
ik vind dat verhaal van de “de Thaise eigenaar en dus moet er een Thaise coureur meedoen” wat opgeblazen. Daarnaast zou het best eens kunnen zijn, alu hoedje op, dat Albon er al uit ligt. de opmerkingen van Verstappen vorige week, onverholen kritiek op je teamgenoot, wat zelfs voor Verstappen best ver ging, en de wel hele slechte kwalificatie van Albon, (motivatieprobleempje?), zouden er mogelijk op kunnen wijzen dat er in de afgelopen weken is gesproken met Albon, in de zin van, Red Bull is voor nu wel klaar met jou?
Richmond zegt
@pomoek: het is bijzonder hoeveel credits hij van Rb Krijgt. “We geven hem nog een race en nog een, nog vijf, de laatste twee moet hij zichzelf echt bewijzen. Het is zijn stoeltje en iedereen wil hem erin hebben.” Zouden ze zo weinig vertrouwen hebben in Hulk of Perez dat ze de keuze niet durven te maken? Als het puur aan de Thaise invloeden zou liggen, dan zou het allang bekend zijn dat hij nog blijft. Ik zie niet wat twee wedstrijden gaan uitmaken, wat het resultaat ook zou zijn.
fastshifter zegt
Ik denk dat die RB16 helemaal niet zo goed is als dat het nu lijkt door Verstappen. Ze moeten echt een betere auto maken willen ze kans maken op de titel.
Dat lijkt mij het echte probleem en niet de 2e rijder.
HZW zegt
Dat mag je toch denken als je ook nog achter de beide Alpha Tauri’s staat.
Dan kan je beter nog Daniil Kvyat nog een kans geven in de RBR naast Max.
Esprit_de_Flandre zegt
@jaapiyo: Even helemaal off-topic, maar heb een probleempje met Groen7. Inloggen lukt blijkbaar niet. Vroeger was je, als je ingelogd was bij AB, meteen ook ingelogd op G7. Een hele tijd geleden merkte ik dat dit niet meer het geval is. Niet echt een probleem, want het is niet dat ik daar dagelijks reageer of zo. Nu net was ik wel van plan om te reageren op een stukje, probeerde in te loggen, en kreeg een 404.
Iemand in het team die hier een oplossing voor heeft… ?
jaapiyo zegt
Ik ben zelf niet zo’n nerd, maar ik zal het even doorgeven.
Wouter zegt
Er was een technisch issue inderdaad. Het is nu weer opgelost, dus je kunt weer inloggen en reageren.
550maranello zegt
Ik weet niet of ze bij Mercedes echt zo slecht zijn om Russell zn motor af the knijpen. Maar hoe dan ook fantastisch resultaat om zo dicht bij pole te zitten. En dan te bedenken dat de auto echt helemaal op Lewis is afgesteld. Geweldig! Wat een fantastische lichting is dit toch eigenlijk: Verstappen, Russell, Leclerc, Norris, Sainz! Wie van deze 5 zal als eerste wereldkampioen worden?
Richmond zegt
@550maranello: Poeh lastig! Als Russel Hamilton vervangt binnen x aantal jaar dan Russel. Maar de dominantie van Mercedes houdt ooit op en als dat tegelijkertijd gebeurt met de komst van Russel dan kan het plaatje er anders uit zien. Zou Russel in 2022 instappen zie ik hem wel bottas verslaan.
Richmond zegt
@burninrubber: want Hamilton klaagt niet? Of bedoel je Verstappen klaagt ook?
ouwedibbes83 zegt
@550maranello: wishful thinking; Verstappen. Bij Ferrari moet aardig wat veranderen willen LeClerc of Sainz een kans maken. Ik zie LeClerc wel weer schitteren, maar ben bang dat Sainz m niet gaat helpen. Zolang HAM geschiedenis aan t schrijven is, gaan ze bij MB Russell niet prefereren, die moet op z’n beurt wachten. Duurt nog even. Norris zal naast RIC rijden toch? Dat maakt t voor hem even lastiger, RIC is ook geen supportive tweede rijder zoals Bottas. Daarom verwacht ik dat na het Hamilton tijdperk er de beste kans ligt voor Max. Momenteel pakt hij al regelmatig Bottas in de Merc. Als RB meer kan leunen op hun tweede rijder, denk aan een Hulkie, geeft dat belangrijke mogelijkheden qua pitstopstrategie, ontwikkeling vd auto en alternatieve afstelling. Niet te vergeten pakt een sterke tweede rijder de waardevolle punten af van de uitdager vd wereldkampioen.
tijsman89 zegt
@burninrubber:
Dus als 1 iemand hier zo’n reactie plaatst is gelijk bijna iedereen racist die tegen Hamilton is? Volgens mij moet jij eens bij jezelf nagaan of je gewoon graag jouw mening bevestigd ziet worden. Gevalletje met een gekleurde bril kijken
deSjonnies zegt
Ja, je moet ook hier tegenwoordig oppassen wat je plaatst.
Dat was ooit anders ( vrijer, liberaler )
smijsie zegt
@burninrubber: Pff schei toch uit met je racismepraat. ik heb altijd veel ontzag gehad voor de kunsten van Hamilton maar sinds dat politieke geneuzel van hem is de charme voor mij eraf. En een grapje terug moet men dan maar accepteren hoor. Mijn donkere vrouw zit naast me op de bank te lachen om ‘racepiet’. Zo kan het ook, denk daar maar over na.
Crosscabouter zegt
@smijsie: maar precies die context mist en dat maakt dat het steeds moeilijker wordt om een geintje te maken op t Internet. Zoals @desjonnies zegt klopt wel, maar nu er meer polarisatie plaatsvindt in Nederland is het mijns inziens ook beter om op te passen met een grapje.
smijsie zegt
@crosscabouter: dus óf altijd context vermelden, óf geen grapjes meer? Wordt een gezellige wereld… Zeurpiet
Crosscabouter zegt
@smijsie: ik denk niet dat je mij begrijpt….. zo’n grapje kan prima, maar omdat de context mist kun je, in onze polariserende samenleving, ook verwachten dat mensen primair gekwetst reageren. Door een woord als zeurpiet te gebruiken help je het gesprek niet gaande te houden, maar kan het op Internet bijdragen aan de polarisatie.
smijsie zegt
@crosscabouter: ik heb dan ook geen enkele intentie om het gesprek gaande te houden. Ik heb een grapje gemaakt. Vind je het leuk, dan lach je erom. Zo niet, dan niet. Uiteenzettingen over racisme of een al dan niet polariserende samenleving hebben hier helemaal niks mee te maken.
mark997gt3 zegt
@smijsie: idd. Wat hebben we lange tenen zeg. Gewoon een grapje.
z4coupe30si zegt
Ligt het aan mij, of is na deze kwalificatie het laatste sprankje magie uit deze sport.
Hoe ik het Russel ook hun, ik hoopte dat hij op plek >5 zou staan. Puur en alleen om te laten zien dat de auto niet zo’n grote rol speelt voor Hamilton als al jaren geroepen wordt… maar helaas
Richmond zegt
@z4coupe30si: dat is beetje erg glas half leeg. Je kunt ook zien als; erg toegankelijke auto, dus gemakkelijk rijdbaar itt de red bull. Ook zegt het iets over het talent van Russel. Maar goed ik denk dat het talent van Hamilton vooral te zien is in het verschil tussen hem en bottas.
kniesoor zegt
Benieuwd hoe het Verstappen in de race zelf zal vergaan, hopelijk kleurt Sakhir orange.
jaapiyo zegt
What you did there…I see it.
kniesoor zegt
?
soundgarden zegt
Echt wat een emotieloze zak aardappelen is die Bottas ook. Verlaat aub deze sport zsm met je dooie karakter, zak hooi.
harrie zegt
Albon is niet meer houdbaar.
Russel claimt zijn 2022 stoeltje.
Hamilton ziet dat ook, gaat nog 1 jaartje door om Schumi’s record te verbreken en houdt het dan voor gezien. Zou wat zijn als hij na behalen van GOAT status om de oren wordt gereden door een broekie.
Richmond zegt
@harrie: je weet dat goat geen officiële titel / status is? Ook al wordt hij nog 3x kampioen.
pjoes zegt
Bottas is 2e rijder en 100% in dienst om in de weg te rijden en kopman Lewis uit de wind te houden. Kun je alles van vinden en meestal klopt het ook wel. Bottas is vergelijkbaar met ‘wielrenner knecht’ die zijn kopman zo goed mogelijk af wil zetten ‘spandiensten’ en ‘vuile werk’ op moet knappen.
Een vorstelijk salaris is zijn deel. Bottas vind dit prima en Lewis en Toto idem. Zo is het afgesproken. Jezelf (bijna) wegcijferen voor kopman kunnen niet alle F1 Coureurs. Bottas wel. Die gaat 2 bochten eerder van het gas af om Lewis voorbij te laten. Vervolgens gaat Bottas rest ‘ophouden’ waarvoor hij betaald wordt. Bottas voert slechts uit wat Mercedes wil. Zou hij dat niet doen? de groeten tot ziens, voor jou 10 anderen. Kortom Bottas krijgt soms veel bagger over zich heen, soms ook onterecht?