Schotelt de parel aan de zwarte zee ons een parel van een kwali voor?
We zijn terug op het park waar zo’n 4,5 jaar geleden de Olympische Winterspelen gehouden werden. Toen was het natuurlijk koude in Mother Russia, maar vandaag is het een stralende dag. Zijn we daar heel blij mee? Mwah, niet per se. Het circuit van Sochi is eigenlijk het nieuwe circuit van Valencia. Als er geen gekke dingen gebeuren (zoals regen) is het stiekem best een saai baantje.
Tel daarbij op dat een plethora aan coureurs, waaronder alle vier de Red Bull jongens, een gridstraf aan de broek hebben en daardoor waarschijnlijk niet vol zullen gaan in de kwali en het zou weleens een snorefest kunnen worden. Maar goed, de diehard fan kijkt natuurlijk come hell or high water. Tenslotte is de titelstrijd nog steeds niet definitief beslist, hoewel het er inmiddels heel goed uitziet voor HAM. In de trainingen was Mercedes ook weer ‘gewoon’ oppermachtig en zat Ferrari ouderwets Italiaans te klooien met hun proefstarts. VET móet eigenlijk een konijn uit de hoge hoed toveren dit weekend. Eens kijken of de roden in de oefensessies met zand gestrooid hebben…
Q1:
De hazen en Williamsen zetten de eerste tijden op de klokken. Dit zou een aardig circuit moeten zijn voor het geplaagde Williams, maar het tijdverschil met de inmiddels ook voor 2019 bevestigde GRO en MAG is desalniettemin enorm te noemen. Triest maar waar. Ferrari zet ook met beide rijders vrij rap een tijd neer. VER en RIC daarentegen blijven het langste in de pitbox staan. Waarschijnlijk doen ze voor de vorm wel een run in Q1, maar daar dit zal gaan om des keizers baard zal dat met een ander soort intensiteit dan normaal gaan.
Ah kijk, nu zien we waarom Ferrari er vroeg bij was. Ze hebben een snelle run gedaan, daarna een cool down lap en daarna gaan ze weer voor een snel rondje. Misschien is dat dan de manier waarop Ferrari hoopt het hoofd te kunnen bieden aan Mercedes, dat er altijd wat minder moeite mee heeft om de banden ‘op temperatuur’ te brengen. Merc kan dat trucje echter zelf ook uitvoeren. RAI schopt het tot een kleine twee tienden achter de tijd van Bottas. Hamilton staat nog niet met een goede tijd op de klokken: hij brak zijn eerste ronde af na de snelste tijd in S1 en S2. Na de tweede rondes van Merc zien we hetzelfde beeld als in de oefensessies: Team Zilver lijkt schrikbarend veel sneller te zijn dan Team Rood. Het verschil is een halve seconde. Wow.
Op het laatste moment gaat Red Bull Racing zoals verwacht nog even de baan op. Echo’s van Italië vorig jaar: het team pakte destijds ook gridstraffen met de verwachting dat ze toch weinig te zoeken hadden op zo’n powercircuit, maar bleken destijds uiteindelijk sneller te zijn dan de Ferrari’s. Datzelfde scenario lijkt zich nu ook af te tekenen: Max pakt P3 af van Kimi met een snelste laatste sector. Vlak daarna komt Ricciardo over de meet met een nog net wat betere tijd. Beide stieren staan dus nog voor de peerden.
Q1 gaat traditioneel echter vooral om de afvallers. Die heten dit keer Hartley, Alonso, Sirotkin, Vandoorne en Stroll. Sirotkin zette voor eigen publiek nog even alles op alles, maar moet dat bekopen met een onschuldig spinnetje. Ach, hij probeert het tenminste. Niet bepaald verrassingen dus wat betreft de afvallers. Dat Hartley zeven tienden moet toegeven op Gasly doet zijn kansen op een zitje voor volgend jaar waarschijnlijk geen goed. Max deelt bij het scheiden van de markt nog een speldeprikje uit aan Ricciardo, door in zijn tweede snelle ronde toch nog even de honingdas te verschalken. Lekker bezig!
De afvallers: Hartley, Alonso, Sirotkin, Vandoorne, Stroll
Q2
In Q2 zoeken de Mercs als eerste het asfalt op, gevolgd door de Ferrari’s. Het is alsof de rest even wacht tot die jongens hun rondjes achter de kiezen hebben alvorens hun eigen werk te doen. Kijkers van Ziggy zien vervolgens dat Max naast de baan met de oranje mic babbelt, waaruit we kunnen afleiden dat hij inderdaad niet meer in actie zal komen. Ferrari zit misschien nét wat dichterbij Mercedes dan in Q1, maar het heeft niet veel om het lijf. Het verschil is nog steeds bijna een halve seconde.
In absentie van Red Bull hebben een aantal jongens achter de eerste vier de kans om nog wat verder vooraan de grid te staan dan normaal. De strijd lijkt vooral te gaan tussen de Hazen, Racing Points en Saubers. Renault en Gasly lijken af te haken. Oef, het is zelfs nog iets erger: de drie genoemde mannen proberen het niet eens om Q3 te halen. Wat een echec. Van Gasly kunnen we het nog wel begrijpen met zijn gridstraf, maar dat Team Geel er ook voor kiest maar lekker in de comfortabele pitbox te blijven is wel een aanfluiting eerste klas voor zo’n groot concern. Leuk dat je dan vrije bandenkeuze hebt, maar zoals men bij Basic Fit zou zeggen: kom op nou!
Tsja, op deze manier staan de uitvallers dus ook meteen vast. Ze heten Verstappen, Ricciardo, Gasly, Sainz en Hulkenberg. Man man man…
De afvallers: Verstappen, Ricciardo, Gasly, Sainz, Hulkenberg
Q3
Nou, daar gaan we dan. Spanning! Hamilton pakt pole, Bottas twee…oh wacht we hebben nog tien minuten! Ocon zet de eerste snelle tijd neer met een 1:33.4. De tweede man over de meet heet Valtteri Bottas, de winnaar van vorig jaar. Hij gaat voor een 1:31.528, een nieuw ronderecord. Hamilton zit vlak achter zijn wingman en zal daar wel wat van afsnoepen. Toch? Nee! Hij geeft vier duizendsten toe op de tijd van zijn teamgenoot.
Het gaat tussen BOT en HAM, want Ferrari komt er absoluut niet aan te pas. Het verschil is een dikke zes tienden van een seconde. De tweede divisie binnen de F1, op dit moment aangevoerd door Ocon en Leclerc, zit daar overigens nog altijd een dikke seconde achter. Dat is wat we kennen van dit jaar.
Tenslotte nog even de tweede runs, al is het maar voor diegenen onder ons die twijfelden of ze BOT de pole moesten toebedelen in het managerspel en toch maar ‘op zeker’ zijn gegaan en voor HAM gekozen hebben. Gaan die hun beslissing bezuren? Hamilton zet de snelste eerste sector neer, Bottas verbetert zichzelf ook. In sector twee gaat BOT paars. Dan zien we de split van HAM: +1,3 seconden. Het is beslist, Hamilton heeft onder druk een foutje gemaakt. Ongetwijfeld zet hij die morgen weer recht.
Vettel is derde op een halve seconde. Magnussen doet goede zaken door de positie van best of the rest te pakken voor Ocon, Leclerc, Perez, Grosjean en Ericsson. Het lijkt erop dat als Vettel morgen iets wil doen het zal moeten gebeuren bij de start. Laat er nu net een lekker lange dragrace zijn naar bocht 1…
De volledige uitslag
1. Bottas
2. Hamilton
3. Vettel
4. Raikkonen
5. Magnussen
6. Ocon
7. Leclerc
8. Perez
9. Grosjean
10. Ericsson
11. VERSTAPPEN (krijgt gridstraf)
12. Ricciardo (krijgt gridstraf)
13. Gasly (krijgt gridstraf)
14. Sainz
15. Hulkenberg
16. Hartley (krijgt gridstraf)
17. Alonso (krijgt gridstraf)
18. Sirotkin
19. Vandoorne
20. Stroll
fmgarcia zegt
Rob krijgt geld uit Sochi. Heeft iemand dat door?
jochempie zegt
@fmgarcia: wie is Rob?
rob5nismo zegt
@jochempie: ik wacht de gulle gift geduldig af
Gulli zegt
@rob5nismo: blikje Beluga denk ik
fmgarcia zegt
@gulli: Juistum!
Rick-dos zegt
Als de zaterdag al saai is dan wordt het zondag al helemaal niks…
piquet1986 zegt
Weet iemand de uiteindelijke startopstelling al?
thommel zegt
@piquet1986: 1. V. Bottas
2. L. Hamilton
3. S. Vettel
4. K. Räikkönen
5. K. Magnussen
6. E. Ocon
7. C. Leclerc
8. S. Pérez
9. R. Grosjean
10. M. Ericsson
11. C. Sainz Jr.
12. N. Hulkenberg
13. S. Sirotkin
14. S. Vandoorne
15. L. Stroll
16. F. Alonso
17. D. Ricciardo
18. P. Gasly
19. B. Hartley
20. M. Verstappen
piquet1986 zegt
@thommel: thanks
wildbeest zegt
Blaas dat rotblok maar eens op morgen…
viezefreddyw zegt
@wildbeest: Alweer?
wildbeest zegt
@viezefreddyw: gewoon lekker terugschakelen naar 1 bij 200 kmph
MrShifra zegt
Heb de kwalificatie gemist. Met welke banden zullen de Mercedessen, de Ferrari’s en de Red Bulls starten?
Edge zegt
@mrshifra: Mercedes en Ferrari op Ultrasoft, Red Bull heeft vrije bandenkeuze
ouwedibbes83 zegt
@Edge: En de rest vd top 10 moeten toch op de snellere Hypersoft starten?
eenpaard zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Robert zegt
Wát een aanfluiting was die Q2 zeg. Jezelf ‘sparen’ is één ding, maar gewoon niet van start gaan is gewoon je middelvinger opsteken naar de organisatie, het kampioenschap en vooral alle fans die de Formule 1 volgen.
Edge zegt
@rrrobert: Maar waarom zou je het doen? Je laat je auto alleen maar onnodig meer kilometers maken. Al die jongens die niet van start gingen kregen toch een gridstraf.
Robert zegt
@edge: maar dat geldt niet voor bijvoorbeeld het fabrieksteam van Renault. Die hijsen dus gewoon de witte vlag nog voor de race van start is gegaan.
Ik snap het enerzijds wel, dan met het limiteren van het aantal motoren teams dit soort stappen nemen, maar als dit de weg is naar ‘méér spektakel’ wat Liberty Media voorstaat in de Formule 1, dan zie ik het somber in voor deze raceklasse.
lekkerlinksrijden zegt
@RRRobert: dat komt door het systeem wat de heren hebben bedacht, als er geen restricties zouden zijn mbt motoren en bakken hadden ze allemaal voor een plek gegaan.
jochempie zegt
@RRRobert: ?? Ooit van vrije bandenkeuze gehoord? Da’s toch vrij waardevol voor de race!
Edge zegt
Voor de geïnteresseerden, de grid na toepassing van de straffen:
https://i.imgur.com/iECLohm.jpg
pomoek zegt
@edge: dank je. Ik begrijp dat de positie na gridstraffen afhankelijk is van hoe laat ze de baan op reden bij de 1e vrije training. Het zal wel een hele goede reden zijn maar ik vind dat een beetje raar.
pomoek zegt
Krijt Verstappen ook nog een gridstraf voor het negeren van gele vlaggen. En 2 strafpunten op zijn licentie. Omdat ie nog even Ricciardo wilde verslaan. Totaal onnodig en dom.
Boomer zegt
@pomoek: tis verstappen… nuff said
aapuitdemouw zegt
@pomoek: hoezo dom. Hij heeft keurig weggestuurd en laten we wel wezen 3 plekken en 2 strafpunten voor zoiets slaat helemaal nergens op. Staat niet in verhouding als je dat vergelijkt met een gelijke straf bij 4 auto’s van de baan rammen. Het blijft politiek gekloot daar bij de FIA
pomoek zegt
@aapuitdemouw: Die gridstraf is niet zon probleem, hij startte volgens mij sowieso vanaf P20. Wat die punten op zijn licentie betreft is het wel een probleem. Verstappen heeft nu 7 strafpunten. Nog 5 en hij mag een race uitzitten. Als hij in een van de volgende races nog een keer de fout ingaat kan hij geen enkel risico meer nemen. En dat alleen maar omdat hij voor Ricciardo wilde eindigen? Dat vind ik dom ja. Niet meteen altijd over de scheidsrechter gaan mekkeren, gewoon je aan de regels houden, het is tenslotte sport.
aapuitdemouw zegt
@pomoek: als die scheidsrechter consequent is met startpunten hoor je me niet, maar dat blijkt dus elke race weer anders te zijn. Daar gaat het om. En als je nergens in verweer kunt gaan houdt geen enkele vorm van jurering stand wa mij betreft.
pomoek zegt
@aapuitdemouw: Yup, de F1 wereld is ook al oneerlijk. Zodra er een vorm van jurering aan te pas komt is er discussie over hoe eerlijk het allemaal is. Mijn punt is niet of het eerlijk is dat hij straf heeft gekregen. Mijn punt is dat hij de regels heeft overtreden (hard rijden onder geel) terwijl dat niet nodig is. Er was een kans geweest dat de commissarissen dit zouden laten gaan of dat ze hem zouden bestraffen. Verstappen neemt zelf het risico dat hij een straf krijgt. En voor wat? Dat hij Ricciardo nogmaals verslaat in de kwalificatie? Totaal onbelangrijk en dus dom.
jprc zegt
@pomoek: Ach er valt weer wat te zeiken hoor. Die jongen doet het fantastisch man, al die mensen die aldoor maar lopen te zeuren als hij weer een kleine misstap maakt… Kijk eens naar zijn resultaten en optredens over de laatste paar races.. In Singapore wederom een geweldige prestatie. Dat fanatisme en die gedrevenheid heeft hem gebracht tot waar die nu is: in de top van de F1..
pomoek zegt
@jprc: Okay, dus hard doorrijden onder geel is geen domme fout? Omdat je verder zo fantastisch rijdt? Kijk, ik vond het blijven blokken van Bottas in Italië prima. Het heeft hem misschien een paar punten gekost maar hij is blijven doen waar hij voor wordt betaald: Racen. Bij de kwalificatie gisteren was hij enkel bezig met zijn eigen ego dingetje. Met als resultaat: 2 strafpunten op zijn licentie. Dat hij goed bezig is de afgelopen races doet niet af aan het feit dat dit gewoon dom is. Als jij je oranje brilletje afzet kom je misschien tot dezelfde conclusie.
jprc zegt
@pomoek: Alle kampioenen hebben een ego en ‘misdragen’ zich soms in deze sport. Ene Schumacher, die concurrenten bewust van de baan rijdt in de laatste race.. of zijn auto tijdens de kwalificatie bewust parkeerde om een gele vlag situatie te veroorzaken zodat niemand zijn tijd nog kon verbeteren.. Die drang en gedrevenheid om de beste te willen zijn, altijd en op ieder moment.. Alle goede resultaten, overwinningen en wereldtitels compenseren die streken ruimschoots.
En mijn mening heeft niets te maken met dat stereotype ‘roze bril’ geleuter.. Max hoeft niet op een voetstuk geplaatst te worden, natuurlijk heeft hij domme fouten gemaakt dat moet ook gezegd worden en hoort bij het leerproces. Maar figuren als jij maken van iedere mug een olifant.. Gewoon iemand te bekritiseren om niks.. Jaloezie, afgunst wellicht..
pomoek zegt
@jprc: dan verschillende wij van mening. Ik vind het stom om zo 2 strafpunten op je licentie te krijgen, jij vindt van niet. Waarom heb je het daarna over mij? Het is toch totaal niet interessant hoe jij over mij denkt?
jprc zegt
@pomoek: ik reageer daarna gewoon op wat jij in eerste instantie over mij zegt, dat ik een zogenaamde roze bril op heb… Misschien niet meer dan logisch dat ik dan ook zeg hoe ik over jou denk…
pomoek zegt
@jprc: Daar heb je een punt. Geniet van je 5e plaats!
aapuitdemouw zegt
Ik zie nu ook pas dat Gary Connelly weer van de partij is dus logisch dat Max straf krijgt. Die kerel weet Max altijd wel te vinden