Wie is de snelste op het circuit over het voormalig Olympische park?
Q1
Niemand minder dan thuisrijder Kvyat gaat als eerste de baan op, gevolgd door een hele trein aan auto’s. Het zijn met name de mindere goden die direct een tijd proberen te zetten, terwijl veel van de toppers nog even hun moment afwachten. Overigens zet Kvyat niet meteen een toptijd neer, teamgenoot Sainz is tijdens zijn eerste poging bijna een halve seconde rapper. Hij is dan ook de snelste van het halve veld dat tot nu een tijd heeft neergezet.
Even later staat de letters VER heel even bovenaan, totdat niet veel later Valtteri Bottas liefst 1,8 seconden sneller is. De Fin is traditioneel snel op dit circuit, de afgelopen drie jaar kwalificeerde hij steeds als derde. Let wel, hij reed de vorige seizoenen zeker niet in een topauto.
Weer is er geel in de allerlaatste momenten van de eerste sessie, waardoor een aantal mensen van het gas moesten en geen snellere tijd meer konden zetten. In China was Verstappen daardoor het haasje, ditmaal zorgt een crash van Jolyon Palmer er voor dat onder andere Grosjean alvast mogen gaan douchen. De Zwitser was bezig zijn tijd te verbeteren, maar moest van het gas af. Ook Ericsson, Wehrlein, Vandoorne en Palmer zelf liggen er na Q1 uit.
Q2
Wederom is Bottas de snelste, ditmaal zelfs vrijwel twee volle secondes rapper dan Verstappen op plek 5, met de Ferrari’s op zekere afstand van de twee Mercedessen. Het zijn nog geen definitieve tijden, maar de achterstand van Red Bull op Mercedes en in iets mindere mate Ferrari lijkt enorm.
Zoals gebruikelijk is de laatste minuut het spannendst. Enkel Bottas, Hamilton en Verstappen blijven binnen, de rest doet een verwoede poging hun tijden te verbeteren. Perez is de eerste die zichzelf uit de gevarenzone rijdt, iets wat Alonso niet lukt. Massa gaat nog aan Verstappen voorbij, terwijl Raikkonen een tweede tijd noteert. Het wachten is nu op de Toro Rosso’s, die momenteel nog onder de streep staan. Helaas lukt dat beiden niet en dus mogen Sainz, Kvyat, Stroll, Magnussen en Alonso zich klaar gaan maken voor morgen.
Q3
Oef, dat ging maar net goed tussen Hamilton en Hulkenberg, die elkaar behoorlijk in de weg rijden tijdens hun outlap. Raikkonen zet als eerste een pole-tijd, waar Vettel niet meteen aan kan tippen. Bottas lijkt op weg dat wel te doen, maar het lukt hem nét niet, net als Hamilton, die een vierde tijd zet achter Vettel. Ricciardo en Verstappen staan op dat moment respectievelijk vijfde en zesde, op een schier onoverbrugbare afstand tot de twee topteams. Onderaan vinden we de twee Force India’s en de Renault van Hulkenberg, die het toch maar knap tot Q3 geschopt hebben.
Tegen het einde van de sessie gaan de mannen voor een tweede run. Kan Raikkonen zijn eerste pole sinds 2008(!) pakken, of wordt het toch Bottas, Hamilton of Vettel die er met de buit vandoor gaat? The Iceman is de eerste die een poging gaat wagen sneller te gaan en het lukt hem niet zijn eigen tijd nog wat scherper te zetten. Vettel hapt toe en gaat 0,059 seconden sneller. Bottas lukt het niet en wordt derde, terwijl Hamilton vierde wordt. Een compleet rode eerste startrij! Verstappen moet enigszins teleurstellend niet alleen Ricciardo, maar ook Massa voor zich dulden.
1. Vettel
2. Raikkonen
3. Bottas
4. Hamilton
5. Ricciardo
6. Massa
7. Verstappen
8. Hulkenberg
9. Perez
10. Ocon
11. Sainz
12. Stroll
13. Kvyat
14. Magnussen
15. Alonso
16. Palmer
17. Vandoorne
18. Wehrlein
19. Ericsson
20. Grosjean
zwepp zegt
Gespannen koppies bij Mercedes! Toch wel eens leuk om te zien. Verder begint het er ook op te lijken dat Max geen kwalificatie beest is. Consequent sneller dan Ricciardo in q1 en q2, maar in q3 lukt het maar weinig. Hopelijk brengt het morgen weer wat vuurwerk op de baan!! Go Max.
pomoek zegt
@zwepp: vond het opvallende daaraan dat zowel Verstappen als Riccardo in q2 1 tiende sneller gingen. Verstappen in Q3 ook weer 1 tiende sneller terwijl Riccardo daar een halve seconde pakt. Dat is in de F1 een enorme sprong naar voren.
w0o0dy zegt
@pomoek: Max had veel problemen met bocht 13 in Q2 en Q3.. als je daar een foutje maakt dan kost het stuk daarna ook teveel tijd. 2 tienden sneller dan de tijd nu was mogelijk maar hij kreeg het rondje er niet uit in Q3 vandaag. Racepace kun je vaak afleiden uit VT2 en VT3.. dus laten we hopen dat het allemaal heel blijft en hij er morgen wel weer goed bij zit.
bassx zegt
@pomoek: Ricciardo is een sandbagger. Die pakt altijd veel in Q3.
meneer zegt
goed voor mijn F1 team :)
viezefreddyw zegt
Mooie kwalificatie als je het mij vraagt. Dat Red Bull niet beter kan dan P5 wisten we al dus daar hoeven we niet op te rekenen. Wellicht levert het nog wat vuurwerk op voor morgen.
Mooi dat Ferrari op de eerste startrij staat, ze laten al vanaf Australië zien dat ze een uitstekende winter hebben gehad en heel goed het huiswerk hebben gedaan. Voor Lewis begint het nu toch wel heel spannend te worden. Ik ben erg benieuwd naar morgen. Dit kan een mooie race worden!
pomoek zegt
2 seconden tussen Verstappen en Vettel. Dat is veel….
viezefreddyw zegt
@pomoek: Dat is echt gruwelijk veel. Red Bull kn achter hun oren krabben. De updates die er aan zitten komen gaan hun ook niet helpen, de andere teams zitten namelijk ook niet stil.
HZW zegt
@viezefreddyw: In Barcelona komt een compleet nieuwe Red Bull auto aan de start, er was iets fundamenteel fout met het ontwerp van de auto, wat nu gecorrigeerd wordt.
pomoek zegt
@hzw: weet je, dat zou natuurlijk geweldig zijn. Maar ze hebben met dat nieuwe chassis niet kunnen testen. Er zullen nog best wel wat kinderziektes in de nieuwe auto zitten. En dat kost weer een paar races voordat die eruit zijn. Maar goed, hoop doet leven ;-).
berlinetta zegt
@HZW: Dat is geen garantie op succes. Daarnaast ontwikkelen Ferrari en Mercedes ook door.
HZW zegt
@berlinetta: Ja, dat is duidelijk, maar een fundamenteel dingetje wat gecorrigeerd wordt kan grotere stappen vooruit betekenen.
audiisthebest zegt
En Ocon is weer 10de…
HZW zegt
Het begint toch pijnlijk te worden die achterstand op Ferrari en Mercedes van Red Bull om maar nog te zwijgen van de rest.
1.8 en 2.0 seconden langzamer, dat is serieus te noemen.
bmwpowerm5 zegt
eindelijk weer eens een spannende kwalificatie
Raikkonen zit er deze keer goed bij
moldauferrari zegt
Begint er steeds meer op te lijken dat dit een leuk jaar gaat worden met een strijd tussen Ferrari en Mercedes.
mauking zegt
@moldauferrari: beter dan een strijd tussen de twee Mercedes-coureurs
moldauferrari zegt
@mauking: helemaal mee eens!
Edge zegt
Deze kwalificatie laat toch maar weer zien hoe absurd consistent Ricciardo is. Zijn snelste rondje is iets meer dan twee tienden sneller dan die van Max, maar als je naar de beste sectortijden gaat kijken zou Max juist twee tienden sneller dan Ricciardo moeten zijn. Max heeft de snelheid om Ricciardo te kloppen dus in huis, maar het is nu zaak om ook consistent genoeg hard te gaan en dat om te zetten in resultaat.
En Ferrari, hoe mooi is dat! Ik ben oprecht blij dat ze op eigen kracht volop mee kunnen doen. Dat ze hem morgen ook maar omzetten in een mooie 1-2 finish.
Oja, en iemand die ook zeker een schouderklopje verdient is Felipe Massa. Ik had hem, net als vele anderen, toch wel enigszins afgeserveerd na zijn dalende vorm in 2015 en 2016, maar tot nu toe laat hij toch zien nog altijd prima mee te kunnen. Wel ben ik erg benieuwd hoever Williams zou komen als bijvoorbeeld Alonso in plaats van hem zou rijden. Zou Massa het maximale uit de auto halen, of zou Alonso nog een stuk sneller kunnen met de FW40?
En dan de dingen die mij in negatieve zin opvielen: Red Bull mist absurd veel snelheid. Ik hoop maar dat dit bewust doet om de motoren te conserveren tot Canada, anders zie ik het ondanks die geplande update en B-spec auto somber in. Palmer viel ook weer in negatieve zin op. Hij zal vast een aardige gozer zijn, maar hij hoort gewoonweg niet thuis in de F1. Geef dat zitje dan maar aan een talentvolle coureur. Gasly mag vast wel instappen als je Red Bull lief aankijkt. Datzelfde geldt ook wel voor Ericsson, maar zijn sponsoren hebben een dikke vinger in de pap bij Sauber dus die zullen we de komende jaren niet zien vertrekken.
dunhozzie zegt
@Edge: ik ben met je eens dat Massa me mijn woorden van voor het seizoen heeft laten terugnemen. Erg sterk tot nu toe. Toch vraag ik me af of het niet een kwestie is van niet zo goed functioneren onder druk…. Nu zonder teveel druk gaat het wel goed, maar bij Ferrari was het wel anders
bassx zegt
@dunhozzie: massa kon altijd goed kwalificeren maar was geen racer meer een iemand voor tijdritten. Althans dat viel me op in z’n tijd bij Ferrari. Zodra er een andere auto in de buurt kwam ging z’n snelheid omlaag. Offensief en defensief rijden is niet een sterk punt bij iedereen.
pomoek zegt
Even een vraagje tussendoor: het is me al die jaren ontgaan dat Grosjean een Zwitser is. :-/ Waarom rijdt hij onder de Franse vlag?
Edge zegt
@pomoek: Grosjean is in Geneve geboren en getogen, maar is geen 100% Zwitser. Hij heeft een Zwitserse vader en een Franse moeder. Zodoende beschikt hij ook over beide nationaliteiten. De FIA erkent echter maar een nationaliteit op je racelicentie, waardoor je een keuze moet maken. In Grosjean’s geval is de keuze gevallen op de Franse nationaliteit. Eigenlijk hetzelfde verhaal als Max, die met zijn Belgische moeder en Nederlandse vader en dubbel paspoort ook als Belg bij de FIA ingeschreven had kunnen worden.
pomoek zegt
@edge: ?
rotterdam zegt
Sandbagging Ricciardo
berlinetta zegt
Leuke kwalificatie! Mooi dat Ferrari eindelijk de weg naar de top heeft gevonden. Dat belooft veel goeds voor de rest van het seizoen. En ik hoop ook dat Bottas zich blijft ontwikkelen. Dat levert vuurwerk met Hamilton op.
olivierc zegt
Dat verslag, is dat geschreven door een 16-jarig of zo?
toniominestrone zegt
@olivierc: En gelezen door een verzuurde ouwe pik!
jeppie zegt
Ach met de start ligt hij al weer 5e
rovadepo zegt
@jeppie: jij snapt het blijkbaar haha
willeme zegt
Ik ben al jarenlang fervent Formule 1 fan en de hegemonie van Mercedes begon een beetje saai te worden. Uiteraard hoop je dat De Nederlander het goed doet, maar nog liever zie ik spanning terug vooraan in het veld. Hopelijk kan Max wat laten zien, maar het feit dat Ferrari en Mercedes zo dicht bij elkaar zitten is natuurlijk helemaal top voor de sport. Daarbij: vorig jaar waren de Red Bulls ook meer dan anderhalve seconde achter de koplopers. Dus er is nog hoop!
rob5nismo zegt
Ik vind het wel weer tof strijd op de baan tussen teams ipv team maten.
En het middenveld is ook goed aan elkaar gewaagd nu dus lekker veel gevechten voor p10 dat maakt het toch een heel stuk vermakelijker