Dit weekend organiseert Vladimir Vladimirovitsj weer een evenement zodat hij een paar selfie’s kan schieten met bekende sportmensen. Wie ging er keihard in de kwalificatie?
In Sochi wordt morgen alweer de vierde race van het jaar verreden in de Formule 1. Omdat de eliminatie-kwalificatie na het weekend in Bahrein geëlimineerd is, is het de tweede race van het jaar waar de kwalificatie weer volgens het bekende protocol van de voorgaande seizoenen gaat. Wie deden het goed en wie moeten er morgen nog flink wat werk verzetten om wat puntjes te scoren?
Q1:
In een relatief saaie sessie vallen precies die mannen af die je van te voren zou verwachten. Dat wil zeggen de twee Renault’s, de Manor’s en de Sauber’s. Grosjean en Hamilton schieten even langs de baan, maar gaan wel door naar Q2, hoewel de stewards melden dat ze Hamilton’s faux-pas aan het onderzoeken zijn.
Q2:
De bolides van Haas F1, in de eerste twee races van het jaar nog verassend goed, gaan niet als een haas en staan 15de en 16de. Daniel Ricciardo verliest een spiegel maar haalt de top-10 wel, net als zijn teamgenoot Daniil Kvyat die op het laatste moment Sainz terugverwijst naar plek 11. Max komt met een dansende staart de laatste bocht uit, maar hij heeft Sainz wél al voor de derde keer in vier races te grazen. Hij staat zelfs voor de beide RBR’s. Perez doet het weer eens goed met P7, terwijl zijn teamgenoot tussen de wederom teleurstellende McLaren’s staat op plaats 13. Button behaalt een persoonlijk succesje door zich voor Alonso te kwalificeren. Vooraan gaan de Mercedes, Ferrari’s en Williamsen soeverein door naar Q3.
Q3:
Shocker! Drama! Hamilton start niet, problemen met de Power-Unit. Nummer 44 blijft weer in de pits hangen, de tweede keer op rij dat dit gebeurt, want in China was het ook al raak. De race-goden zijn totaal verplaatst naar kamp Rosberg, zo lijkt het. Met Hamilton uit de running en de power van de Mercedes-motor die op dit circuit erg belangrijk blijkt te zijn in zijn rug heeft Rosberg het rijk alleen. In zijn eerste poging is hij acht tienden los van Vettel. Normaal gesproken meteen genoeg om de pole veilig te stellen. Hij doet echter wel nog een rondje op dezelfde banden en verbetert zijn eigen tijd in sector 1, maar verremt zich dan na de lange doordraaier naar links. Raikkonen en Vettel lijken nog even snel onderweg te zijn op het laatst, maar verbeteren hun posities uiteindelijk niet. Een tweede stek voor Vettel en een toch weer wat teleurstellende vierde plaats voor Raikkonen is het resultaat. Vettel wordt dankzij een versnellingsbakwissel wel nog vijf plaatsen terug gezet voor de race. Bottas laat weer eens in postieve zin van zich horen door zijn WIlliams voor Raikkonen te zetten. Perez haalt ook in Q3 plaats zeven en staat daarmee voor Kvyat en Max, die eindigt op P9 en weinig in beeld was. Wellicht om banden te sparen voor morgen, hoewel de bandenslijtage laag ligt op het Russische circuit.
Zie hier de volledige uitslag van de kwalificatie. De vorige races in Sochi waren lichtelijk snorefest-tastisch, morgen gaan we zien of het de derde keer wel een enerverende race wordt in mother Russia.
1. Nico Rosberg GER Mercedes-Mercedes 1m 35.417s
2. Sebastian Vettel GER Ferrari-Ferrari 1m 36.123s
3. Valtteri Bottas FIN Williams-Mercedes 1m 36.536s
4. Kimi Raikkonen FIN Ferrari-Ferrari 1m 36.663s
5. Felipe Massa BRA Williams-Mercedes 1m 37.016s
6. Daniel Ricciardo AUS Red Bull-Renault 1m 37.125s
7. Sergio Perez MEX Force India-Mercedes1m 37.212s
8. Daniil Kvyat RUS Red Bull-Renault 1m 37.459s
9. Max Verstappen NED Toro Rosso-Ferrari 1m 37.583s
10. Lewis Hamilton GBR Mercedes-Mercedes no time Q3
11. Carlos Sainz Jr ESP Toro Rosso-Ferrari 1m 37.652s
12. Jenson Button GBR McLaren-Honda 1m 37.701s
13. Nico Hulkenberg GER Force India-Mercedes1m 37.771s
14. Fernando Alonso ESP McLaren-Honda 1m 37.807s
15. Romain Grosjean FRA Haas-Ferrari 1m 38.055s
16. Esteban Gutierrez MEX Haas-Ferrari 1m 38.115s
17. Kevin Magnussen DEN Renault-Renault 1m 38.914s
18. Jolyon Palmer GBR Renault-Renault 1m 39.009s
19. Felipe Nasr BRA Sauber-Ferrari 1m 39.018s
20. Pascal Wehrlein GER Manor-Mercedes 1m 39.399s
21. Rio Haryanto INA Manor-Mercedes 1m 39.463s
22. Marcus Ericsson SWE Sauber-Ferrari 1m 39.519s
viezefreddyw zegt
Die Hamilton heeft wel een hoop pech dit jaar hoor, niet normaal. Jammer dat als er iemand als Hamilton uitvalt dat Ferrari alsnog niet kan aanhaken. Wat een gigantisch gat tussen de nummers 1 en 2. Rosberg gaat morgen een makkelijke middag tegemoet, in ieder geval een leukere middag dan vorig jaar…
Ik had Max voor dit weekend wat lager ingeschat. Vooral na de trainingen. Daar was het allemaal een beetje kommer en kwel, maar tijdens de kwalificatie was ‘ie daar ineens. Erg lekker en een knappe prestatie om op P9 te staan morgen. Ik ga er weer voor zitten.
talladega zegt
@viezefreddyw:
Gisteren was het voor de TR Kids drama, vanmorgen in FP3 was Max zevende.
Voor een circuit dat ze niet ligt heeft Max het best redelijk gedaan, al zat er misschien iets meer in.
harrie zegt
Sterk gereden weer van Max, Williams is ook lekker bezig.
Opvallend is het enorme gat tussen Renault en Red Bull, geeft wel aan hoe extreem goed het chassis van RB is.
wildbeest zegt
@harrie: nu die verrekte tospeed nog
keeper1 zegt
Ik zie geen overzicht? Misschien vergeten?
roppp zegt
@keeper1: geen overzicht?
kobus1967 zegt
De topsnelheid van Max is helemaal ruk maar hij maakt veel goed in de bochten, achteraf jammer dat ze oude Ferrari motoren hebben maar gezien zijn prestaties desondanks diepe buiging.
john4545 zegt
Nu de dreiging van andere motoren voor 2017 weg is laat Mercedes hun echte smoel zien: meer dan een seconde sneller dan de Ferraris, die voor deze race een nieuwe motor en voorvleugel hadden. Toto ‘ja, Ferrari is echt een dreiging hoor’ Wolff. We gaan opweg naar win nummertje 36 uit de laatste 43.
Mercedes maakt heel F1 kapot.
desjonnies zegt
@john4545:
Rare opmerking van je er zijn altijd dominante teams geweest in de F1 die werden dan opeens zelf aan flarden gereden door andere teams die het lek boven hadden !
’t is nu de beurt van Mercedes en overmorgen Ligier? Tyrell? Bugatti? Vanwall? Benetton?Cooper? Lotus?Coopersucar?Shadow?Hesketh?Matra?Toleman?OSCA? Brabham?
john4545 zegt
@desjonnies:
Zelfs in het dominante 1992 seizoen van WIlliams had je 6 verschillende winnaars. 5 in dominante Red Bull 2011 seizoen. Een win % van 50% over 3 jaar. Mercedes heeft nu een win% van 84%. Unprecedented.
Het homologeren van de motoren maakt dat elke voorsprong van Mercedes vastgezet is voor het seizoen. In 2018 willen ze nog maar 3 motoren per jaar toelaten. Het vastzetten van technologische voorsprong maakt F1 kapot. Mercedes heeft hard gelobbied de afgelopen dagen om de regels vte hoduen zoals ze zijn omdat ‘Ferrari heel dichtbij is’. Nou, dat hebben we gezien vandaag.
Een ander probleem is dat de hybride technologie zo complex is, dat fabrikanten honderden miljoenen in ontwikkeling moeten steken zoals Mercedes, en dat doen ze niet. En als ze het doen, zoals Ferrari, dan hebben ze gelimiteerde opties om te verbeteren. ALs ze een concept achterna gaan wat na 4 maanden geen rendement oplevert, is er weer een seizoen naar de knoppen.
Maar het racen zelf is wat het meest schade lijdt, en waarom overal ter wereld miljoenen fans niet meer kijken: Elke race wint een Mercedes.
desjonnies zegt
@john4545:
Nee
Driewerf NEE
Ik kijk niet meer omdat :
– De cicuits zo uit een computerspel lijken te zijn weggelopen
– Ik geen tot weinig gevaar meer zie door die idioot brede uitloopstroken
– De reclameborden zo ontieglijk geordend zijn dat je nie tmeer kunt zien op welk circuit ze rijden Ter verduidelijking vroegâh kon ik in ieder geval zien op welk circuit ze reden omdat ieder cirvuit zijn eigen reclame bordenhad en zijn eigen ambiance, het is nu één klinisch geheel geworden meer als een operatiezaal van een hartchirurg
– Ik verdom het om te betalen voor een volkssport.
– ik zag geen echte gevechten meer omdat ondeugende rijders onmiddellijk door de FIA op het matje worden geroepen
– buiten Raikkonen zijn er geen personlijkheden meer, lees een siets over SirStirling Moss die net als een Hunt na de race achter de wilde wijven aangingen.
De sport is net als in het echte leven bijna deaudgereguleerd
Ik wil wilde mannen zien, die elkaar uit de baan drukken mannen met gezichtshaar, mannen als deze :
http://mikesclassic.com/wp-content/uploads/2014/12/photosofwar.net_1.jpg
desjonnies zegt
@desjonnies:
Of dit, daar wordt je coureur voor, om een professionele lefgozer te zijn, geen calculerende brandstof neuzelaar, neen gas erop en hopen, vooral hopen dat alles heel blijft en dat alles goed blijft gaan!
http://www.biser3a.com/wp-content/uploads/2011/05/sir_jackie_stewart_196yuyq.png
john4545 zegt
@desjonnies:
http://img.speedweek.com/img/49e9cce486eb45be9b2425adfd23cbb5/750/500/Harald-Ertl.jpg
rob5nismo zegt
Max succes morgen
Hamilton heeft nu echt de pech die Rosberg had afgelopen seizoenen
Dutchdriftking zegt
Doet Max erg goed!
phaeton zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
phaeton zegt
Zonde van de bak wissel bij Vettel. Nu zit hij in de sandwich bij Red Bull met Hamilton daar direct achter. Lastig om een podium te halen.
alfablog zegt
Kwalificatie als grafiek. Max in t groen
http://i1380.photobucket.com/albums/ah192/andyfoto33/F1Qual4_zpsjjtyaqth.png
clarkson zegt
Jongens dit is toch een drama voor lewis? Wat nou als rosberg het kampioenschap pakt. Daar moet niemand toch aan denken? Het lijkt wel of die duitsers bij mercedes het expres doen.
Foramen zegt
@clarkson: zie ze liever beide niet met de titel vertrekken maar als het dan toch moet liever Rosberg dan poser boy Lewis.
clarkson zegt
@foramen: Dan zal jij rosberg wel aantrekkelijk vinden. Want aan zijn geweldige stuurkunsten zal het niet liggen. Wat een slechte coureur zeg.
Foramen zegt
@clarkson: juist ja, vandaar z’n prestaties.
Ben meer fan van the Iceman, dat is pas een aantrekkelijk ventje.
ocda zegt
Zou de F1 graag weer terug zien zoals @desjonnies illustreerde maar ja helaas das war einmal. Veiligheidsvoorschriften etcetera, desondanks kan ik nog wel genieten van een Kimi en Alonso bij tijd en wijlen, Max is ook geen lieverdje naar de toekomst toe schat ik in, beetje rebels prima. Het wordt wel een beetje een ideale schoonzonen sport maar ja laten we de pareltjes koesteren en weer lekker naar Spa !