Wie zegt er ‘obrigado’ na het behalen van pole op het circuit van Portimão?
Op de dag dat het 27 jaar geleden is dat Ayrton Senna overleed in Imola, gaan we kwalificeren in zijn geliefde Portugal. De enigmatische Brazo had vroeger een dikke villa in de buurt van Estoril, daar men in Portugal net als in Brazilië Portugees spreekt. Vanaf de eeuwige racebaan in de lucht zal Ayrton vandaag neerkijken op zijn opvolgers, in de door hem zo geliefde kwalificatie. Weinigen zullen zich zo goed van hun taak kunnen kwijten als Senna dat kon. Maar aan het eind van de sessie zal er toch eentje de snelste zijn. Wie oh wie gaat er vandoor met de pole position?
Q1
Terwijl Olav Mol vanuit zijn badjas in de hotelkamer wat hol klinkt, zoeken Mazepin en Schumacher als een haas de baan op. De auto’s van het Amerikaanse team zijn andermaal duidelijk het traagst dit weekend en kennelijk moeilijk onder controle te houden. Vooral Mazepin maakte er weer een potje van in de training en glibberde regelmatig dwars of achterstevoren de baan over en af. Daarbij is de Rus behoorlijk wat trager dan Schumacher junior als hij wel een schoon rondje heeft. In Q1 is dat niet anders.
Voor de rest zat het veld in de trainingen uitermate dicht bij elkaar. Daarbij valt echter wel op dat hoewel het qua tijden maar net een tiende hier of daar scheelt, er nog steeds een soort vaste rangschikking lijkt te zijn qua teams. Red Bull en Mercedes zijn het snelste, waarbij Ferrari en McLaren het meest in de buurt komen. Daarachter lijkt Alpine het dit weekend goed voor elkaar te hebben, terwijl Aston Martin juist behoorlijk matig voor de dag komt.
In Q1 gaat het erom wie er naast de Hazen net dat foutje maakt en wie er juist net iets extra’s uit zijn auto haalt. Je ziet dat niemand zich echt veilig voelt, want ook bij de toppers schieten Hamilton en Perez even van de baan. Uiteindelijk zijn het echter Ricciardo en Stroll die de slechtste zaken doen. In geval van Stroll is dat al een beetje pijnlijk. Het betekent namelijk dat Vettel eindelijk weer eens een kwalificatieduel wint, terwijl juist de Canadees dit weekend nieuwe onderdelen op zijn auto heeft.
Maar eigenlijk is het voor Ricciardo nog pijnlijker. Teamgenoot Norris rijdt namelijk gewoon de tweede tijd in Q1. De honingdas is ruim een seconde langzamer. Ouch…Russell en de twee Alfa’s gaan door naar Q2 en doen dat voor hun doen dus gewoon goed.
De afvallers: Ricciardo – Stroll – Latifi – Schumacher – Mazepin
Q2
We zien verschillende bandenkeuzes bij de start van Q2. Norris, Ocon, Alonso en Tsunoda gaan voor een eerste run op de softs. De rest gaat voor de mediums. Omdat Pirelli de kneiterhardste compounds heeft meegenomen, was al voorspeld dat er verschillende strategieën mogelijk zijn. We schrikken nu wel een beetje van het verschil tussen Hamilton en de Red Bulls. Hamilton zet een 1:17.968 op de klok. Verstappen geeft bijna zeven tienden toe ne Perez bijna negen tienden. Vettel zit tussen de Red Bulls in, wat aantoont dat het lage rake concept hier misschien niet eens zo slecht werkt onder de juiste omstandigheden. Is Hamilton dan toch weer gewoon kampioen?
Aan het einde gaan veel coureurs toch nog voor een ultieme run op de softs teneinde Q3 te halen. Giovinazzi en Alonso halen het nét niet. De Ferrari’s balanceren op het randje maar verbeteren beiden hun tijd. Dan komt Russell nog aanstormen. Gaat de Brit na de tumultueuze vorige Grand Prix Williams terug in de top-10 brengen? Neen! Hij komt minder dan een tiende tekort. Ocon en Gasly doen in navolging van Vettel en Norris persoonlijk goede zaken door hun teammaten eerder de douche in te sturen.
Als we kijken naar de banden zien we een gemixt beeld van geel en rood. Voor wat het waard is, want het verschil tussen de compounds lijkt niet zo groot dit weekend. Hamilton, Bottas, Verstappen, Perez én Leclerc mogen morgen starten op de mediums. De andere helft van de top-10 moet/mag op de softs van kiet.
De afvallers: Russell – Giovinazzi – Alonso – Tsunoda – Raikkonen
Q3
We rijden mee met Max Verstappen in zijn eerste poging een vlammend rondje neer te zetten. Maar onze Max overschrijdt de track limits, dus zal zijn ronde afgepakt worden. Het goede nieuws is dat Max’ 1:18.2 goed genoeg zou zijn geweest voor de provisional pole. Hamilton en Bottas rijden namelijk beiden een 1:18.3, hoewel HAM in Q2 al aantoonde dat het nog sneller kan. Perez geeft een halve seconde toe op de Mercs en heeft dus geen geweldige ronde gehad. Wel staat hij nog net voor de Ferrari’s en de rest.
Goed, de tweede runs dan. In de eerste sector geeft Verstappen al een tiende toe op Bottas. Norris wordt op de radio verteld dat hij Verstappen geen dienst hoeft te bewijzen. In de tweede sector is het verschil ruim drie tienden en op de meet zijn het er vier. Het is voorlopig voldoende voor plek drie. Hamilton is in zijn tweede run niet sneller dan in zijn eerste run. Dat betekent dat niemand minder dan Valtteri Bottas de kans voor Hamilton om zijn honderdste pole te pakken versjteert.
Sainz gaat nog even hard, maar doet de Red Bulls geen pijn. Dan verwachten we Perez nog, maar kennelijk doet de Mexicaan geen tweede run. Of de camera crew had er gewoon geen zin in die in beeld te brengen. Hoe dan ook staat Perez ‘netjes’ achter Verstappen op de vierde plek.
Sainz verschalkt voor het eerst teammaat Leclerc in de kwalificatie, voor de goed presterende Ocon. Zevende is Norris, terwijl de Monegaskische Ferrari-coureur slechts achtste is. Gasly pakt dan nog P9 en Vettel maakt de top-10 compleet. In Q1 was de Duitser nog zevende, maar Seb zal desalniettemin al blij zijn dat hij überhaupt weer eens Q3 heeft gehaald en daarbij zijn teammaat verslaat.
UPDATE: Verstappen heeft na de kwalificatie aangegeven nog niet een ronde plezier te hebben beleefd aan het racen in Portugal dit weekend.
F1 kwalificatie Portugal 2021: De volledige uitslag
- Bottas – Mercedes
- Hamilton – Mercedes
- VERSTAPPEN – Red Bull
- Perez – Red Bull
- Sainz – Ferrari
- Ocon – Alpine
- Norris – McLaren
- Leclerc – Ferrari
- Gasly – Alpha Tauri
- Vettel – Aston Martin
- Russell – Williams
- Giovinazzi – Alfa Romeo
- Alonso – Alpine
- Tsunoda – Alpha Tauri
- Raikkonen – Alfa Romeo
- Ricciardo – McLaren
- Stroll – Aston Martin
- Latifi – Williams
- Schumacher – Haas F1
- Mazepin – Haas F1
giel zegt
Mercedes wel weer stabiel hoor! Echter goed om te zien dat Max wel degelijk de potentie had Pole te pakken maar het helaas niet waar kon maken.
Laat maar weer komen! Zin in.
Richmond zegt
Hamilton moest vechten met de auto, dit geeft allen maar aan hoeveel marge er in de auto zit.
toniominestrone zegt
Ricciardo gaat een moeilijk seizoen tegemoet met Norris als teammaatje.
vaakbenjetebang zegt
@toniominestrone: Zeg dat! Deze kwalificatie was wel heel extreem, maar Norris lijkt voor nu structureel sneller. Daar zal Ricciardo toch niet op gerekend hebben, denk ik.
vaakbenjetebang zegt
@vaakbenjetebang: “Je reactie wacht op moderatie”. Inderdaad, daar deed ik een pittige uitspraak zeg. Ach gut, ben ik weer eens op een modlist terechtgekomen?
viezefreddyw zegt
@vaakbenjetebang: Welkom bij de club. Om moe van te worden.
ghini zegt
Verstappen riep na zn ronde over de boordradio dat er mensen niet aan de kant waren gegaan, dat was live niet in beeld, wie waren dat en was het echt zo?
harrie zegt
Vettel
jaapiyo zegt
Norris en Vettel. En mjah, een beetje, vooral Norris.
sportevo zegt
@jaapiyo: ik heb het net nog teruggekeken en alleen Norris en Vettel is hij tegengekomen.
Norris ging prima aan de kant, zat ruim voor bocht 10 helemaal aan de andere zijde van de baan. Logisch dat ze bij McLaren zeggen dat hij hem geen voordeel moet geven (immers stond Verstappen nog steeds achter Norris op dat moment dus ging het gewoon om positie) en bovendien communiceren ze keurig dat hij eraan komt. Ik weet trouwens niet wat Norris deed want net als Verstappen was hij ook aan een getimede ronde begonnen.
Vettel is wat lastiger want die kwam hij net voor de laatste bocht tegen maar Vettel begon juist aan zijn snelle ronde. Moet hij die dan opofferen omdat Verstappen eraan komt? Ook Vettel moet een tempo rijden om de banden op temperatuur te krijgen en zo kwamen ze elkaar een eigenlijk op een vervelend punt tegen maar er werd door Vettel rekening gehouden met genoeg ruimte.
Hoe goed en snel ging Verstappen overigens zelf aan de kant na start/finish om diezelfde Vettel ruimte te geven bij zijn snelle ronde? Goed te zien tijdens de onboardbeelden in de nabeschouwing dat dit de schoonheidsprijs zeker niet verdiend. Hij zat te twijfelen waar hij naar toe zou gaan voordat hij echt naar rechts ging. Vettel moet daar zeker last van hebben gehad.
Beetje jammer dat ze bij Red Bull meteen over onsportiviteit beginnen en Verstappen de hele boordradio vol vloekt als ze zichzelf in een bepaalde situatie gezet hebben en het daardoor niet zo ging als ze verwacht hadden.
v10m5 zegt
Die Q2 tijd wow:
“Hamilton zet een 1:17.968”
Had pole moeten hebben…
Bottas heeft geluk gehad