Wie laat zich niet teneerslaan door de Fado, in de kwalificatie voor de Grand Prix van Portugal?
Het bochtige en heuvelachtige circuit van Portimão, officieel het Algarve International Circuit geheten, geldt al sinds de baan werd opgeleverd in 2008 als een van de gavere circuits van Europa. In een tijd dat zo’n beetje alle nieuwe F1 banen door Herman Tilke werden ontworpen, koos men in Portugal voor Ricardo Pina, Arquitectos. Dat was dus in principe een goede call. Enkele uitzonderingen daargelaten, zijn de meeste Tilke-circuits immers best knaak als spannende races het doel is.
Nadeel was alleen dat de F1 het circuit uiteindelijk wel teasede, maar nooit echt over de brug kwam. De GP2 racete op Portimão en er werden ook F1 tests georganiseerd. Maar een heuse F1 race kwam er niet en leek er na verloop van tijd ook niet meer te komen. Uitgerekend de Rony Rona zorgt er dit seizoen echter voor dat er alsnog een F1 race verreden op de baan. Voor de gelegenheid is er onlangs nog nieuw asfalt gestort. Dat wordt dus glibberen en glijden. Of valt het mee? We gaan het zien, in de kwalificatie!
Q1
Om klokslag 15:00 zitten we klaar met de popcorn, maar er wordt niet gereden. We hadden al gezien dat de derde vrije training van vanochtend met nog een minuut op de klok beëindigd werd door een rode vlag. Vettel was over een putdekseltje gereden en daarbij was die losgezogen door de enorme downforce van de Ferrari. Dat is natuurlijk levensgevaarlijk voor aanstormende andere coureurs, dus betekende het einde sessie.
Helaas was men daar echter nog niet mee klaar kennelijk, dus moeten we een extra half uurtje wachten. Op de Mercs na zoekt iedereen daarna snel de baan op om op het glibberige baantje een scherpe tijd neer te zetten. De meesten doen daarbij niet de klassieke outlap – snelle ronde – inlap sequentie. Het nieuwe asfalt is glad en de compounds van Pirelli hard. Dus kiezen de coureurs ervoor iets meer rondjes te doen op dezelfde set banden.
De door zijn team gekapittelde Verstappen zet aanvankelijk geen geweldige tijd op de klokken. Perez en Leclerc zijn sneller. In zijn tweede poging overschrijdt Max de track limits, dus dat wordt ‘m ook niet. Gelukkig is drie keer scheepsrecht: bij poging drie gaat MV33 zelfs harder dan de Mercs, hoewel Hamilton snel met een kleine marge countert.
In de staart van het veld zijn ondertussen toch weer gewoon de usual suspects te vinden. De coureurs van Williams, Alfa Romeo en Haas F1 vechten om dat ene plekje dat minimaal een van hen kan claimen in Q2. Uiteindelijk is het weer eens George Russell die er met die buit vandoor gaat. Raikkonen, Giovinazzi, Grosjean, Magnussen en Latifi mogen douchen.
De afvallers: Raikkonen – Giovinazzi – Grosjean – Magnussen – Latifi
Q2
Lance Stroll trapt Q2 af met een 1:17.6. Dat lijkt wel een aardige tijd, maar als de anderen rondgaan blijkt het tegendeel waar. Binnen no time staat Strolliebollie namelijk slechts twaalfde. De Mercs staan tot niemands verbazing eerste en tweede, terwijl Max alle tandjes bij moet zetten om de rest af te schudden voor P3. Wat dat nog erger maakt, is dat de nog altijd zwarte Silberpfeile op mediums hun tijden hebben gezet. Verstappen daarentegen durft die gok nu niet aan en gaat voor de softs. Zelfs daarop heeft hij naar eigen zeggen al geen grip.
Opvallend is dat Ferrari het nota bene wel lijkt te proberen met de mediums. En in het geval van Leclerc zou dat misschien nog wel eens kunnen lukken ook. Leclerc gaat ‘op geel’ naar P8. Werken de updates van Ferrari dan echt? Voor Vettel lijkt dat wel tegen te vallen. Seb komt niet verder dan P14 en zal met zijn rode bolide realistisch gezien dus sowieso nog een poging moeten doen ‘op rood’ als hij naar Q3 wil.
De Duitser is echter eigenwijs en ramt er gewoon nog een setje mediums onder. Het brengt hem helemaal niks, want hij finisht de sessie als vijftiende achter Russell. In de slotfase van Q2 stuitert Ricciardo nog de baan af, op een moment dat Ocon weer ietwat in de weg lijkt te rijden. Diezelfde Ocon is echter wel het bokkie, want doordat Q2 nu als een nachtkaars uitdooft, komt hij niet verder dan P11. Stroll, Kvyat en de eerder genoemde Russell en Vettel vergezellen de knoflookpeller langs de zijlijn tijdens Q3.
De afvallers: Ocon – Stroll – Kvyat – Russell – Vettel
Q3
In de Mercedes-sessie deelt Bottas de eerste klap uit. Zijn 1:16.986 is beter dan Hamiltons 1:17.033. Opvallend is dat Albon in de laatste sessie naar buiten is gegaan op de mediums en hij rijdt de derde tijd. Dat komt ook omdat alle andere coureurs op de baan een extra hele trage eerste ronde doen, voordat ze daarna aanzetten voor een snel rondje. Verstappen komt daarbij 121 duizendsten tekort op Bottas. Gasly en de in Q2 gespinde Ricciardo laten voorlopig verstek gaan.
Bottas én Hamilton hebben er even over na mogen denken in de pits en kiezen beiden voor een tweede poging op de mediums. Hamilton is eerder op de baan dan Bottas en pakt de provisional pole af met 52 duizendsten van een seconde. Bottas zit in sector 1 echter al twee tienden onder de tijd van zijn teammaat. In sector twee houdt hij die voorsprong vast en op de meet houdt hij 180 duizendsten over. Kan Max nu nog wat?
Jazeker! Net nadat we zien dat Albon alsnog naar softs is gegaan en daarmee P4 pakt, gaat Verstappen naar P2. Daarmee lijken we een interessante grid te hebben voor morgen, maar er komt nog een duvel uit een doos. Hamilton is hard doorgereden met zijn mediums en zit op nóg een snel rondje te broeden. En dat lukt de Brit dan toch weer gewoon. Pole position is voor LH44, op de medium band. BOT zal wel balen. En de neutrale fan waarschijnlijk ook. Leclerc en Perez pakken op de valreep nog P4 en P5, waardoor Albon terugverwezen wordt naar P6.
Gaat HAM morgen het record aantal van Schumacher meteen verbreken nadat hij het vorige race evenaarde? Dat zien we morgen…
F1 kwalificatie Portugal 2020: De volledige uitslag
- Hamilton – Mercedes
- Bottas – Mercedes
- Verstappen – Red Bull
- Leclerc – Ferrari
- Perez – Racing Point
- Albon – Red Bull
- Sainz – McLaren
- Norris – McLaren
- Gasly – Alpha Tauri
- Ricciardo – Renault
- Ocon – Renault
- Stroll – Racing Point
- Kvyat – Alpha Tauri
- Russell – Williams
- Vettel – Ferrari
- Raikkonen – Alfa Romeo
- Giovinazzi – Alfa Romeo
- Grosjean – Haas F1
- Magnussen – Haas F1
- Latifi – Williams
harrie zegt
Wat een verschil tussen Leclerc en Vettel weer…
Is ie echt zo uitgeblust of wordt ie afgescheept met b-materiaal en engineers?
jaapiyo zegt
Er is dit jaar opeens veel verschil tussen een aantal coureurs, ook coureurs die in vorige seizoenen nog dicht bij elkaar zaten. Je ziet het vooral in kwali. Max natuurlijk met Albon, Leclerc met Vettel, maar ook Gasly droogt Kvyat bijna elke keer best hard af, Perez lijkt Stroll nu toch echt in het stof te laten bijten en Ricciardo is Ocon aan het slopen. Mss toch te maken met de karakteristieken van de 2020 auto’s (los van de skills van de coureurs).
dees zegt
Denk dat de auto qua benodigde rijdersstijl gewoon totaal niet bij Vettel past.
En aangezien hij weg gaat zullen ze hem ook niet het nieuwste van het nieuwste geven.
toniominestrone zegt
@harrie: Ik denk dat Vettel nergens meer betrokken bij wordt, alle up dates worden aan LeClerc gegund, heel begrijpelijk.
Edge zegt
@Harrie: Wat Dees en Toniominestrone zeggen, met de volgende toevoeging:
Na de kwalificatie vroeg Kai Ebel (RTL Duitsland) hem of hij zin had in de race van morgen. Eerste reactie was “volgende vraag”, en na aandringen van Ebel kwam er dan toch een antwoord uit: Nee.
Het lijkt er dus op dat Vettel er helemaal klaar mee is en de frisse start bij Aston Martin hem niet snel genoeg kan komen.
Richmond zegt
@harrie: seb zegt dat Leclerc beter is, hij is tevreden met zijn rondes maar kreeg geen temperatuur in de banden. Leclerc zit in een andere klassen aldus seb.
giel zegt
Leuk om te zien dat de top 3 wat dichter bij elkaar lijkt te zitten. Wellicht komt dat dan toch door afschaffing partymode.
alino zegt
Of door het feit dat Mercedes al lang gestopt is met de huidige auto verder te ontwikkelen.
giel zegt
@alino: goed punt
wildbeest zegt
Autoblogtip: zet de rondetijden er ook even achter
rob5nismo zegt
De tranen van bottas waren achter zn vizier zichtbaar toen hij zn auto bij dat nr 2 moest parkeren. Je zag hem denken nr 2 meer zal ik nooit zijn
Richmond zegt
@rob5nismo: als hij dat zich nu pas realiseert moet hij accuut stoppen en ergens gaan schoffelen.
rob5nismo zegt
@benja01: het is nu al een paar keer gebeurd alle sessies het snelste en op het allerlaatste moment komt meneer Hamilton ff voorbij met een ronde tijd van heb ik jou daar
Richmond zegt
@rob5nismo: ik snap dat dit hem raakt. Maar als bottas nu nog steeds niet weet dat Hamilton beter is, los van de contractuele tweede rijder die hij is, heeft hij een regenwoud voor zijn kop.
Robert zegt
Vettel die achter een Williams kwalificeerde. Ai…
@jaapiyo: nou wil ik niet direct de SJW’er uithangen, maar om iemand op basis van z’n afkomst consequent als ‘knoflookpeller’ aan te duiden is feitelijk weinig anders dan ‘schapenneuker’, ‘pinda’ of ‘spleetoog’. Just saying….
MaartenD zegt
Mercedes op 1 en 2? Wow, wat een verrassing! Die pippoos van Ziggo proberen van een drol nog een gebakje maken, maar laten we eerlijk zijn, de formule 1 is dodelijk saai…. Ik gok dat Mercedes morgen wint.
jelmer zegt
Kijk jij anders tot 2021 niet, voor liefhebbers van racen valt er ondertussen genoeg te zien.
m550d zegt
@jelmer: hou jezelf dat vooral voor, de F1 is niet spannend. Het is een file op hoge snelheid met Mercedes vooraan, en wat gestuntel van gefrustreerde coureurs in het veld daarachter.
MaartenD zegt
@jelmer: aha..als je f1 saai vind ben je geen liefhebber van racen..goed punt
kav79 zegt
@maarten020: zit een beetje waarheid in maar toch blijft het boeiend in mijn ogen. Ik blijf het volgen. Een kijktip die al vaker genoemd is is Motogp. Wow wat een gaaf seizoen 2020
MaartenD zegt
@kav79: het erge is dat je gelinkt hebt..ondanks dat je allang weet hoe een gemiddelde f1 race eindigt ga je toch kijken in de hoop dat niet weer een Mercedes wint
kav79 zegt
@maarten020: gasly alphatauri monza bijvoorbeeld en jouw reactie om f1 te bashen zijn middelmatiger van kwaliteit dan een gemiddelde f1race
MaartenD zegt
goed verhaal, je weet ook wat er allemaal in de race gebeurde waardoor gasly won? alle races die mercedes met 2 vingers in de neus gewonnen heeft vergeet je voor het gemak even. En dan heb ik het nog niet eens over het treurige geluid van de motoren…
550maranello zegt
Geweldig de uitdaging van Max naar Hamilton, zogenaamd om te kijken welke auto sneller is geworden in de kwali, maar wat hij natuurlijk bedoelt is om te kijken wie de snelste is van de twee… Mercedes stuurde een berichtje “Max just give us a cal if you want to test the Mercedes….” Game on…?
bmw335d zegt
Ik vertrouw de timing niet, wellicht kan iemand het mij uitleggen..
Groen=verbetering eigen tijd
Oranje=langzamer
Paar=snelste van iedereen
Bottas is in de laatste run van de kwalificatie paars in sector 1, paars in sector 2 en groen in sector 3 en staat dus 1e.
Hamilton wordt vervolgens ten opzichte van Bottas gerekend in zijn laatste run.
In zijn laatste run is Hamilton groen in sector 1 (sneller dan z’n eigen tijd in de eerste run maar niet snelste)
Hij is paars in sector 2 (snelste) en vervolgens oranje in sector 3 (dus langzamer dan z’n eigen tijd in de eerste run)
Hoe kan hij dan in vredesnaam op pole uitkomen?!?!
flow82 zegt
@bmw335d: je geeft het antwoord min of meer zelf al. Het gaat om tienden en honderdsten van een seconde, soms nog minder. S1:groen, s2: paars, s3: oranje, in de eerste twee sectoren heeft hij dermate veel tijd gewonnen en in de laatste sector dermate weinig tijd verloren. De optelsom komt dus uit op pole. En die had dus nog iets scherper kunnen zijn als zijn laatste sector groen of paars was geweest.
bmw335d zegt
@flow82: @flow82:
Hoi! Klopt toch niet of ben ik nu gek?
S1 groen: dus verbetering van eigen tijd van run 1 maar langzamer dan Bottas
S2 paars: snelste van iedereen
S3 oranjer: langzamer dan zijn eigen ronde in run 1
Je beredenering dat hij dan in S1+S2 dermate veel tijd heeft gewonnen klopt dan toch niet? Bottas was in de laatste run sneller in S1+S3 dan Hamilton en stond met (meen ik..) 0,4 sec vóór Hamilton ná z’n laatste run. Als Hamilton dan alleen S2 paars heeft en verliest in S3 dan moet hij 0,6-0,7-0,8 hebben goed gemaakt in 1 sector en dat geloof ik niet t.b.h.
Richmond zegt
@bmw335d: nee S3 was oranje. Niet de hele ronde.
Hupke zegt
Groot verschil tussen Stroll en Perez, iemand een goede verklaring?