Wie pakt Pole op dit heerlijke old-school circuit?
Tot nu toe is het nog niet heel erg spannend in het seizoen. Dankzij de overmachtige Mercedessen is het meer de vraag wanneer Hamilton wereldkampioen gaat worden, dan of Hamilton wereldkampioen gaat worden.
Gelukkig heeft de GP van Oostenrijk altijd wel een verrassing in petto. Ondanks dat de baan door Herman Tilke in de jaren ’90 een stukje veiliger is gemaakt, is het nog altijd een leuk old-school circuit. Inhalen is gelukkig redelijk goed mogelijk, maar daarvoor moeten de coureurs zich eens goed kwalificeren.
Q1
In de eerste fase van Q1 valt op dat de Ferrari’s vooraan staan en dat Gasly er goed bij zit. Bottas en Hamilton staan op een voorlopige P10 en P11. Iedereen weet: die gaan nog wel naar voren komen. Max Verstappen zet een redelijke tijd neer, achter die van Gasly. Hamilton verbetert zijn tijd, maar komt nu verder dan P4, Bottas niet verder dan P7.
De Ferrari’s staan vooralsnog vooraan op P1 (LeClerc) en P2 (Vettel). Een groot verschil is dat de rode bolides op medium-banden staan. Alle andere auto’s staan op soft-banden.
Aan de achterkant gebeurt er niet echt veel spannends. Het zijn de usual suspects bij de laatste vijf. In de laatste minuten wordt de baan duidelijk ‘sneller’. Veel rijders uit de middenmoot zetten een toptijd neer, enkele tienden van P1. Hamilton en Bottas moeten nog een keer naar buiten, om Q2 veilig te stellen. Vlak voordat de vlag valt, zet Verstappen een tijd van 1:03.807 neer. Hamilton is een honderdste langzamer.
De afvallers in Q1 zijn:
Perez
Stroll
Kvyat
Russell
Kubica
Q2
In Q2 zien we dezelfde trend. Ferrari staat bovenaan met LeClerc en Vettel. Verstappen staat een groot gedeelte van Q2 op de derde positie. De Mercedessen staan 4 en 5. De Ferrari’s staan (wederom) op soft-banden, Hamilton, Bottas en Verstappen hebben hun tijd neer gezet op de medium-band. Romain Grosjean doet het vaak erg goed op deze baan, maar heeft schade aan zijn vleugel waardoor hij voortijdig de pits in gaat. Geen geluk voor de Fransman.
Op het laatst gaat zo ongeveer iedereen naar buiten. Magnussen verremt zich, waardoor hij zijn ronde niet kan afmaken. De Renaults liggen eruit. De Ferrari’s zullen starten op de soft-band, de Mercedessen en Max Verstappen starten op de medium-band.
De afvallers in Q2 zijn:
Grosjean
Hulkenberg
Albon
Ricciardo
Sainz
Q3
En Q3 is begonnen. Naar het schijnt hebben de Mercedessen wat schade opgelopen aan de bodem van hun auto’s, dankzij de flinke kerbstones op de Red Bull Ring. Ook zijn de monteurs druk in de weer met de SF-90 van Sebastian Vettel. Uiteraard wil je winnen los eigen kracht, maar voor de duizenden meegereisde Verstappens is het goed nieuws.
Hamilton zet als eerste de tijd neer waar iedereen zich op stuk kan bijten. Dat duurt ongeveer 30 to 50 seconden. Bottas, LeClerc en Verstappen weten de tijd van de Brit bijna direct te verbeteren. Vettel zet geen tijd neer. Wegens een technisch mankement moet hij de kwalificatie staken.
Dan, met nog twee minuten te gaan, wordt het spannend. Het is Hamilton die een P2 eruit weet te halen, LeClerc pakt Pole. Verstappen doet het keurig met een derde plaats. Hamilton heeft tijdens de kwalificatie een andere coureur (Raikkonen) geblokkeerd, wat bij de stewards nu onderzocht wordt. Het kan zijn dat hij nog een aantal plaatsen wordt terug gezet.
De uitslag van de kwalificatie is als volgt:
1. LeClerc
2. Hamilton
3. VERSTAPPEN
4. Bottas
5. Magnussen
6. Norris
7. Raikkonen
8. Giovinazzi
9. Gasly
10. Vettel
11. Grosjean
12. Hulkenberg
13. Albon
14. Ricciardo
15. Sainz
16. Perez
17. Stroll
18. Kvyat
19. Russell
20. Kubica
UPDATE: Hamilton heeft een grindstraf gekregen en zal vanaf P5 moeten starten. Verstappen klimt naar P2!
UPDATE 2: Er zijn meerdere grindstraffen uitgedeeld. Niet alleen Hamilton, maar ook Hulkenberg, Sainz, Russel, Albon en Magnussen hebben vanwege diverse redenen een gridstraf ontvangen en zullen worden terug gezet.
De startopstelling van de Grand Prix van Oostenrijk 2019 inclusief gridstraffen is als volgt:
1. Leclerc
2. VERSTAPPEN
3. Bottas
4. Hamilton (gridstraf)
5. Norris
6. Raikkonen
7. Giovinazzi
8. Gasly
9. Vettel
10. Magnussen
11. Grosjean
12. Ricciardo
13. Perez
14. Stroll
15. Kvyat
16. Hulkenberg (gridstraf)
17. Kubica
18. Russell (gridstraf)
19. Albon (gridstraf)
20. Sainz (gridstraf)
Gulli zegt
Ik zeg al jaren dat het goed zou zijn als ze bij de Olympische Spelen en normale burger laten meedoen. Dan waardeer je de prestaties van de topspelers nog meer! Wat dat betreft is het leuk dat Kubica ook mee rijdt.
lekkerlinksrijden zegt
@gulli: ik dacht dat je Gasly bedoelde
Robert zegt
@lekkerlinksrijden: het gat tussen hem en z’n teamgenoot is weer stuitend groot. Ik denk dat -ie nog van geluk mag spreken dat Kvyat niet door ging naar Q2.
Gulli zegt
@RRRobert: wat ik echt een schande vind. Er wordt niet eens wat mee gedaan! Als je in de achterhoede rijdt is het minder belangrijk zeker
emping zegt
-edit: nutteloze bijdrage.-
Erik zegt
@gulli: Once the stewards had carried out their investigation post-session, Hamilton was duly handed a three-place grid drop and one-penalty point on his FIA Super Licence – a fact he publicised to the world via his Instagram account, ahead of the stewards’ official statement, which read: “The Stewards reviewed video evidence and heard from the driver of car 7 (Kimi Raikkonen) and the driver of car 44 (Lewis Hamilton) and the team representatives and determined that car 44 unnecessarily impeded car 7 at turn 3. Car 44 had just come out of the pits and was informed of the cars approaching, including car 7.
“Although car 44 tried to take evasive action when he became aware of car 7 approaching on a fast lap, it was not sufficient to avoid impeding car 7, which had to then abort the lap.”
haaren zegt
@gulli: volgens mij is dit zijn beste klassering van het seizoen, 17e
toyotafortuner zegt
Mooi, die P1 in Q1. Maar ja, als t resultaat er alleen in Q1 is… Dan maar genoegen met een P3. Maar jemig, die Gasly: wat een tegenvaller weer
harrie zegt
Laatste race Gasly voor RB denk ik
fejjie zegt
@harrie: Waarom? Hij staat 6e in het klassement, de enige voor hem zijn de ferrari’s, de mercedessen en Max. Mercedes en Ferrari kan hij nooit verslaan. Alleen Max misschien nog wel, maar omdat al dadelijk in zijn eerste jaar te doen lijkt me sterk.
FB_100001036415374 zegt
@fejjie: Waarom? Omdat als zijn teamgenoot Ferrari’s kan verslaan en podiums kan halen, hij daar ook toe instaat moet zijn. Hij rijdt geen deuk in een pak boter die Gasly. Hij zit nu bij een topteam, daar MOET je presteren, ongeacht hoelang je al in de F1 zit. Leclerc is ook aan zijn eerste jaar bij een topteam bezig en hij rijdt wel goed.
fejjie zegt
@brent_decat: hangt er allemaal maar vanaf hoe je het bekijkt. Leclerc rijdt met een auto waar je kampioen mee kan worden en toch staat Max nog voor hem met een mindere auto. Leclerc doet het goed voor de auto die hij heeft en Gasly doet het goed voor de auto die hij heeft. Tuurlijk zou Gasly wat meer punten kunnen scoren, maar beter doen als Max of de top 4 bedreigen, die kans is heel klein in je eerste maandjes in de F1.
M240i zegt
@fejjie: eerste maandjes f1?
rovadepo zegt
@fejjie: Dr Marko denkt er iig anders over. Gasly zelf ook. Haalt soms q3 niet eens met een top 6 auto. Ik kan er weinig noemen die het slechter zouden doen. Nu weer 9de , hij had hier gewoon 5 de moeten staan , achter max op 0,3 sec. Leclerc laat wel zien hoe het moet. Gasly is af en heeft heel veel geluk dat er niemand heel goed is in de talentenpool anders was het al gedaan. Kyvatt was al weggestuurd terwijl hij een podium had gehaald. Gasly heeft vandaag wel de Ferraris gesplit… plus het is een aardig ventje
FB_100001036415374 zegt
@fejjie: Eerste maandjes F1? Gasly heeft vorig seizoen bij Toro Rosso gereden, dit is zijn 2e seizoen in F1. Leclerc heeft geen wagen waar hij kampioen mee kan worden. De Ferrari staat een stuk achter Mercedes, eerder dichter bij de Red Bull. Gasly doet het zeker niet goed voor de wagen die hij heeft. Hij heeft 37% van de punten die Max heeft en start morgen P9, achter een Haas en 2(!) Saubers. Leclerc heeft 78% van de punten die Vettel heeft, dus in verhouding doet die het stukken beter tov Gasly.
weijs zegt
@FB_100001036415374: En vergeet niet dat het Gasly zijn eerste seizoen bij RBR is.
Toen Kvyat eruit werd geknikkerd had hij er al een seizoen op zitten, was hij aan het prutsen in z’n tweede seizoen bij het team, en klopte er een megatalent heel nadrukkelijk op de deur.
Ze mikken hem er echt niet zomaar uit, de situatie is nu compleet anders als toen Kvyat werd gedegradeerd.
FB_100001036415374 zegt
@weijs: De Kvyat situatie was heel anders, dus die ga ik nu niet vergelijken met deze situatie. Wat wel het geval was, was dat Kvyat in zijn eerste RB seizoen het meteen prima deed. Een paar podiums gehaald en hij stond voor Ricciardo in het klassement. En nogmaals, dat dit Gasly zijn eerste RB seizoen is doet. er. niet. toe.
Hij zit bij een topteam in de hoogste klasse van de autosport en daar presteer je, no excuses. Je kan wel eens zeggen dat je 1 a 2 races nodig hebt om op gang te komen, maar we zijn ondertussen aan race nr. 9.
87sandyd zegt
Zou Lewis nog een straf krijgen?
emping zegt
@87sandyd: Het kan zijn dat hij nog een aantal plaatsen wordt terug gezet.
Gulli zegt
@87sandyd: hij moet verplicht al zijn fans een handje geven
suzikubelona zegt
@gulli: Dat zijn er gelukkig niet heel veel op de Red Bull ring.
mashell zegt
@suzikubelona: maar die er wel zijn dat zijn dan ook de beste.
gijsso zegt
@87sandyd: het is bevestigd, Hamilton wordt 3 plekken naar achter gezet
fejjie zegt
It is I, Leclerc.
Gulli zegt
@fejjie: http://asset-f.soupcdn.com/asset/3234/4783_f373.gif
suzikubelona zegt
@fejjie: I was pissing ze door, and whiping the floor! Top prestatie, het hele weekend!
gijsso zegt
Spannende kwalificatie, mooi dat LEC op één staat. Ben nog wel benieuwd of HAM nog een straf krijgt voor het blokkeren van RAI, maar ik verwacht er weinig van. De regels/straffen zijn de afgelopen maanden niet echt consistent toegepast.
En wat een tactiek van Magnussen!! Eind Q2 je drie grootste concurrenten NOR, HUL en RIC blokkeren door vol in de ankers te gaan en dan nog even P5 pakken in Q3. Die vent houdt er 4D schaaktactieken op na tijdens zo’n rondje.
87sandyd zegt
@gijsso: Heeft gewoon nog 5 plekken gridstraf ook. Wat een gast…
pomoek zegt
Het is al normaal niet prettig warm in zo’n cockpit. Ben benieuwd hoe warm het vandaag was tijdens de kwalificatie. Ze stapten hoe dan ook als redelijk frisse hoentjes uit de wagens.
ericc zegt
In Canada waren ze er snel bij om VET te staffen. Benieuwd of ze nu ook met een straf komen.
horch zegt
Hamilton is 3 plekken terug gezet
Gulli zegt
@horch: Russell ook
Gulli zegt
@willeme ?
audiisthebest zegt
Ik lees op verschillende plekken dat Hamilton een penalty heeft, klopt dit?
ottosk zegt
Max start 2, Hamilton gridstraf naar 5e !!
VeniVidiVici zegt
@willeme: Update, Hamilton 3 plaatsen straf. Max dus naar P2 :-)
willeme zegt
@venividivici:
Dank! We hadden ‘m op de korrel, hij staat online:
https://www.autoblog.nl/nieuws/hamilton-krijgt-3-plaatsen-straf-verstappen-start-van-p2-126192
trolle zegt
Hah, suck it Hamilton.
basbasbas zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
iphonistvongates zegt
N.O.R.R.I.S., voornaam; Lando! Wat moeten we denken van team Renault? Ferrari moet heel heel heel hard rijden de eerste 11/12 ronden want langer zal die Soft Compound het niet houden in het snikhete Oostenrijk.
Dutchdriftking zegt
Wellicht toch nog spannend morgen!