Al voor de kwalificatie überhaupt begonnen is, heeft Max al twee plekjes gewonnen. Toch?
Zowel Nico Rosberg als Sebastian Vettel krijgen namelijk een grid penalty van vijf plekken wegens het wisselen van een versnellingsbak. Bij Ferrari vond men kleine metaaldeeltjes in de bak van Vettel en werd besloten de bak uit voorzorg te wisselen. Rosberg crashte zaterochtend in de laatste vrije training door een afgebroken achterwielophaning. Helaas voor hem had hij ook schade aan zijn bak. Normaliter zijn beide sneller dan Max, dus dat is alvast mooi meegenomen voor de jonge Hollander. Mits hij bij hun tijden in de buurt kan komen natuurlijk.
Q1
In Q1 duiken de meesten meteen de baan op. De meesten, want onder andere Max besluit eerst even te kijken wat zijn belangrijkste concurrenten in petto hebben. Lewis Hamilton bepaalt het tempo met een 1:07.014, daarbij raakelings glijdend langs de kerbstones des doods. Dat lukt Sergio Perez niet, al weet hij zijn auto ondanks afgebroken achterwielophanging nog wel naar de pits te brengen. Dit tafereel gaan we morgen vaker zien zegt mijn voorgevoeg…
Terwijl Hamilton zijn eigen tijd nog even iets scherper zet, weten Raikkonen en Vettel niet aan zijn tijd te komen. Maar dan komt Rosberg de baan op en hij is in topvorm. Hij schaaft meteen drie tienden van de tijd van Hamilton af en pakt de snelste tijd. Verstappen laat enkele seconden later de vierde tijd klokken en is dus in ieder geval safe voor Q2. Ondertussen laat Vettel nog even zien uit het juiste racehout gesneden te zijn en parkeert zijn Ferrari op de tweede plek, slechts zeven honderdste achter Rosberg.
En dan gaast het mis, heel erg mis voor Daniil Kvyat. Hij bungelt ergens onderaan de lijst en zal met zijn huidige tijd Q2 niet halen. In een poging een betere tijd neer te zetten pusht hij te ver en gaat hij over die vermaledijde kerbs. Zijn achterwiel breekt af en hij gaat er snoeihard af. Na de herstart gaan een hoop coureurs de baan op, tussen plek 10 en 16 zit namelijk maar een tiende verschil en niemand wil op het laatste moment Q2 nog missen. Voor Carlos Sainz verlopen die resterende 1:44 desastreurs, zijn juist gewisselde motor laat met een dikke witte rookwolk weten niet verder te willen. Uiteindelijk zijn het Magnussen, Palmer, Haryanto, Kvyat, Ericsson en Nasr die zich alvast klaar kunnen gaan maken voor de race van morgen.
Q2
Hoewel Sainz Q2 gehaald heeft, rijdt zijn auto niet meer en zal hij niet meer in actie komen. Een regenbui komt richting het circuit gedreven en dus duiken veel coureurs direct de baan op om nog een snelle tijd op droog asfalt te kunnen zetten. Hamilton pakt direct de snelste tijd, op de voet gevolgd door Rosberg, Ricciardo. De eerste ronde van Max is niet super, behalve de eerder genoemde coureurs rijden ook Vettel, Bottas en Raikkonen een snellere ronden dan Verstappen. Dat maakt hij enkele minuten later goed met een vierde plek en wel op supersofts in plaats van de geijkte ultrasofts. Dat betekent dat hij morgen met een hardere band kan starten dan de meeste van zijn collega’s. Dat blijft overigens niet onopgemerkt, ook Rosberg en Vettel proberen een betere tijd te zetten met de iets hardere compound.
Met nog twee minuten te gaan, is de baan nat en leeg. Gutierrez, Wehrlein, Grosjean, Alonso, Sainz en Perez blijven achter in Q2.
Q3
De laatste sessie belooft een interessante te worden. Het heeft in korte tijd flink geregend, maar als Q3 van start gaat is het alweer gestopt met regenen. De coureurs gaan op intermediates naar buiten, maar niet iedereen pusht gelijk even hard. Rosberg is in zijn eerste vliegende lap liefst 12 seconden langzamer dan Vettel. Dat maakt hij meteen goed in zijn volgende snelle ronde, als hij de voorlopig snelste tijd pakt. Ricciardo gaat daar al seconden later overheen, terwijl Max’ eerste snelle ronde goed is voor p3.
Op een steeds droger wordende baan vliegen de snelste tijden ons om de oren. Eerst Hulkenberg, dan Ricciardo en dan Hamilton met een volle seconden eraf. Zelfs Button kan in zijn McLaren meedoen om de prijzen, hij zet voorlopig de tweede tijd neer. De baan wordt nu zo droog dat veel coureurs binnenkomen voor hun slicks. Dat wordt uitkijken met die kerbs…
Met nog anderhalve minuut te gaan staat Verstappen tiende, op meer dan vijf seconden van Nico Hulkenberg. Kan hij nog een betere tijd zetten op slicks? Op hun droogweerbanden blijven de snelste tijden maar komen. En daar is Max dan eindelijk, met een voorlopig tweede plek. Daar knallen er echter in rap tempo nog een paar overheen en zo staat Verstappen opeens weer negende na twintig seconden… En zo kan hij maar half profiteren van de twee grid pentaly’s, aangezien Rosberg ook na zijn straf nog voor Verstappen op de grid staat. Grote verrassing is Nico Hulkenberg, die de derde tijd rijdt, maar morgen als tweede de race mag aanvangen.
Uitslag kwalificatie:
1 L. Hamliton
2 N. Rosberg (start vanaf P6)
3 N. Hulkenberg
4 S. Vettel (start vanaf P9)
5 J. Button
6 K. Raikkonen
7 D. Ricciardo
8 V. Bottas
9 M. Verstappen
10 F. Massa
11 E. Gutierrez
12 P. Wehrlein
13 R. Grosjean
14 F. Alonso
15 C. Sainz
16 S. Perez
17 K. Magnussen
18 J. Palmer
19 R. Haryanto
20 D. Kvyat
21 M. Ericsson
22 F. Nasr
audiisthebest zegt
Geweldige kwalificatie voor Wehrlein! Als er wat auto’s uitvallen kan hij punten halen.
bartjeeh zegt
Ben benieuwd naar de race met nu al zoveel crashes.
VeniVidiVici zegt
@bartjeeh: Ben ook benieuwd of die gele stenen er morgen nog liggen. Is gewoon levensgevaarlijk! Als Kvyat vol tegen die punt van de vangrail aan was gevlogen dan had de F1 misschien een dode erbij kunnen noteren! Hele domme onverantwoorde oplossing dit van de FIA om zo het te wijd gaan aan te pakken…
phaeton zegt
Die Kvyat. Dat was een beste schuiver.
trustmeiamanengineer zegt
Beetje matige Q3 van Max… Maarja heeft ‘ie in ieder geval morgen weer wat in te halen.
VeniVidiVici zegt
@trustmeiamanengineer: En start op Super soft dus dat kan ook wat voordeel geven.
axel968 zegt
Potverdorie dat was even spannen op het einde :D
vtechlover zegt
Verstappen logic: laten we elke kwalificatie zo lang mogelijk wachten met naar buiten rijden..
awesome zegt
@vtechlover: ja echt he!
En dan nog net te laat om nog een rondje extra te kunnen maken.
wif1 zegt
@vtechlover: Haha, geeft alweer aan hoever jouw kennis van de sport gaat, dat jij denk dat Verstappen bepaalt wanneer hij naar buiten gaat… Er zitten bij Red Bull een aantal menen de gehele kwalificatie naar een scherm te kijken waarop ze precies kunnen zien welke coureur zich waar op de baan bevindt. Zij geven de engineer van de coureur een sein wanneer ze naar buiten moeten.
vtechlover zegt
@wif1: geeft alweer aan hoe snel jij op je teentjes getrapt bent, jij hoeft mij echt niet te vertellen hoe het zit hoor. Maar ach ik mag niet eens meer een gemeen grapje maken dus.
wif1 zegt
@vtechlover: Oke sorry, dan is het gewoon een slechte grap….
rolov zegt
Gegokt en verloren bij red bull. Een laatste ronde meeknallen.
awesome zegt
@rolov: gegokt? Niet in het geval van Max. Dat was gewoon volgen wat de rest deed.
mike0709 zegt
Jammer dat ze zo lang gewacht hebben met naar buiten gaan en te wisselen naar slicks. Redbull had hoger moeten staan..
Kartmans zegt
Verstappen heeft deze kwalificatie gewoon zitten klooien. Als laatste op de baan op met de inters en als laatste overgestapt op de slicks. Telkens was hij in Q3 gewoon te laat. Verbaasde me ook niets dat hij nu best wel achteraan staat, had meer ingezeten!
e1000bmw zegt
@kartmans: kan ook een team order zijn geweest…
healey zegt
@e1000bmw523i: Zoals hij heeft aangegeven was het ook het team dat hem te snel naar buiten heeft gestuurd. Het had in dit geval ook beter niet kunnen regenen voor Max. Maar ach, we zullen zien morgen. De Merces start niet al te best dus die heeft hij zo in de pocket :-)
kriszty zegt
echt matig geklokt om naar buiten te gaan, je kan gewoon timen dat je bij ongeveer 5-10 nog over de finish kan gaan voor het laatste rondje. man man man , wat een kneuzen zeg.
dit kan ik hier op de bank gewoon al verzinnen
Rick-dos zegt
Ik denk echt dat Max z’n kwalificatie flink moet bijschaven wil hij wereldkampioen worden. Waar Verstappen het ook laat liggen is aan het begin van de race. Hij is snel maar waar hij het vooral van moet hebben is het beheren van z’n banden tijdens de race. Ik vraag mij echt af of hij de top kan bereiken of dat het steeds net niet zal zijn.
Desondanks is het voor ons Ollanders natuurlijk fantastisch dat we zo’n coureur hebben rondrijden in de F1.
VeniVidiVici zegt
@Rick-dos: Dat is wel een negatieve kort door de bocht gedachte hoor van je. Om wereldkampioen te worden hangt het van veel meer factoren af dan alleen de coureur zelf. Een geheel team moet gewoon een 100% geoliede machine zijn met een auto die in staat moet zijn om op elk circuit op pole position te kunnen komen/starten. En dat is bij Red-Rull gewoon (nog) niet het geval!
Rick-dos zegt
@VeniVidiVici: Mijn aanname is natuurlijk er op gebaseerd dat de randvoorwaarden er zijn (dus goede auto en goed team) maar als die er eenmaal zijn dan is het aan Max en op dit moment heb ik mijn twijfels op bepaalde gebieden. Sainz was in kwali meestal ook sneller dan Max. Je kon hem daarvoor excuseren omdat hij nog niet zoveel ervaring had als Sainz. Je kunt het ‘m nu ook nog vergeven omdat Ricciardo ook meer ervaring heeft en meer ervaring met de auto, maar op een gegeven moment moet hij toch regelmatig Ricciardo gaan verslaan in kwali en dat zie ik nog niet zo snel gebeuren.
Hij begint naar mijn mening ook altijd te rustig aan een race. Niet letterlijk natuurlijk, maar het is vaker wel dan niet dat hij een paar plaatsen inlevert bij de start. Hierdoor wordt het voor hem per definitie een inhaalrace.
Wil je kampioen worden dan moet je er voor zorgen dat je die twee punten goed onder controle hebt, want anders verlies je het altijd van een teamgenoot die die twee zaken wel beheerst.
Eén ding spreekt natuurlijk wel in z’n voordeel en dat is z’n leeftijd, hij heeft genoeg tijd om zich te ontwikkelen. Maar dan moet hij wel progressie tonen anders blijft hij een net niet topcoureur die leuke inhaalacties heeft.
toniominestrone zegt
@venividivici: Toch gebeurd het maar zelden dat hij in kwalificatie sneller als zijn teammaatje, je eerste ijkpunt.
Edge zegt
Leuke dame in die bovenste foto!
On: Beetje strategische misser van Red Bull om Max in beide gevallen zo laat pas naar buiten te sturen. Wellicht dat er meer in had gezeten als hij eerder had kunnen vertrekken. Een voordeel is wel dat hij een plekje naar voren start dankzij de gridpenalty van Vettel, en dat Button in de langzamere McLaren beter gekwalificeerd heeft is ook geen probleem want die moeten de Red Bulls makkelijk kunnen hebben.
Dutchdriftking zegt
P9, kijken of hij in de race voor een Ferrari kan eindigen.
skylinefan zegt
Heel knap van Button!
kobus1967 zegt
Op het laatste rondje na zat Max er gewoon goed bij dus de verkeerde timing van het team nekt hem dit keer en niet Ricciardo.
lekkerlinksrijden zegt
Hulkenberg, super gedaan. Hij en zijn team doen het steeds beter. Erg knap
john4545 zegt
Mika Salo, iemand? ;) Beetje deja vu. Dan 5 – 0 Max.
Maar dit weekend is niet voor us Verstappen fans (ben ook stiekum best fan van Ricciardo, zeker over 1 rondje) ook al was hij in de training op zn minst net zo snel. Nee, wij Verstappenosi gaan voor volgend weekend, en de Hungaroring, alwaar de RB12 waarschijnlijk wel kan meten aan de Mercedes GP spaceships. Van Ferrari hoeven we het al sinds 2009 niet meer te verwachten. Wat een drama daar, maarja, wat verwacht je met die domme chef Marchionne, die de voorsprong van Mercedes tot 2020 verzekerd heeft.
Ik vond dat Red Bull overigens erg stom bezig was kwa strategie. Dat moeten ze daar echt gaan verbeteren. De coureurs moeten dit niet pikken. Geen excuus om achter McLaren of Force India te starten.
Alfarobert zegt
De punten worden verdeelt na de race jongens. Of je nu vanaf pole of de 4e plek vertrekt.Wie het eerst over de streep komt heeft gewonnen.
pinut187 zegt
Had meer uitgehaald worden maar goed dat de race beter verliep.