Een rode auto op pole, of toch weer gewoon Bassie en Adriaan vooraan? We gaan het zien, in de kwalificatie voor de Grand Prix van Monaco!
We hebben er niet één, niet twéé, maar…oh wacht toch wel twee jaar op moeten wachten. Maar vandaag is het dan weer zover! Jawel! Corona is bijna verslagen en er staat weer een Grand Prix van Monaco op het programma. Het wordt de vijfde race van het jaar en een spannend moment voor het kampioenschap. In de eerste vier races, verdeelden Lewis Hamilton en Max Verstappen namelijk saampjes álle eerste en tweede plaatsen.
Helaas is het daarbij echter wel Hamilton die drie keer won, terwijl Verstappen slechts één keer zegevierde. In een jaar waar we onze held Max de beste kans tot nu toedichten om kampioen te worden, heeft Hamilton zo onder de streep zijn beste seizoensstart ooit. En het is niet alsof het de afgelopen jaren sappelen was voor HAM natuurlijk.
Wat misschien nog erger is: waar we in Bahrein nog dachten dat de Red Bull minstens zo goed zo niet beter was dan de Mercedes, is dat beeld in de laatste twee races ernstig bijgesteld. De W12 is stiekem toch weer ernstig goed. En dan moet Red Bull nog hun achtervleugel gaan aanpassen…Gaan we dan toch weer naar een jaar Mercedes-dominantie kijken, of heeft de W12 ook echte zwakheden?
Daar krijgen we vandaag een stukje extra informatie over. Monaco is immers een speciaal circuit. Het is een baantje waar aerodynamische maar zeker ook mechanische grip belangrijker zijn dan pure power. De auto moet lekker de krappe bochtjes omrollen. Dat was in het verleden nog wel eens een zwak punt van de extra lange Mercedes, hoewel Das Haus in 2019 alsnog een eclatante zege boekte in het Prinsdom. Red Bull won in 2018 en Ferrari in 2017. Kunnen de twee concurrenten de zwarte Silberpfeil dit jaar weer pijn doen?
Q1
Na Q3 was het even de vraag of Latifi en Schumacher in actie zouden komen. Beiden schreven hun auto’s af in de laatste oefensessie voorafgaand aan de kwalificatie. Latifi deed dat op exact dezelfde wijze als Verstappen ooit overkwam. Onze held kostte dat toen een kans op de zege, maar Latifi heeft geluk. Zijn team krijgt de Williams net op tijd weer aan het rollen. Schumacher daarentegen zal de sessie uitzitten. Na zijn crash aan het einde van de laatste training, moet hij sowieso onderdelen wisselen. Daardoor incasseert de jonge Schumacher een gridstraf. Kwalificeren in de Haas heeft dan natuurlijk niet zoveel zin meer.
Vooraan zien we al snel het gevecht dat we verwacht hebben zich ontvouwen, hoewel het in Q1 nog ‘nergens om gaat’. Verstappen, Bottas en de Ferrari’s laten snelle tijden noteren. Perez en Hamilton geven wat tijd toe en moeten hoogvliegers Gasly en Norris nog voor zich dulden. Iedereen blijft lekker veel rondjes rijden op dit circuit waar het goede momentum behouden oh zo belangrijk is. Raikkonen ‘beleeft’ een momentje en schiet even rechtdoor na het rechte stuk. Norris schrikt een beetje en kiest de binnenbocht van de pitstraat.
Als de tijd langzaam wegtikt, zien we de Alpines in de gevarenzone rondbungelen. Alonso is zelfs langzamer dan Latifi. Het wordt weer een grote tombola, waarbij Vettel toch ook opeens weer aan een zijden draadje hangt. De Duitser heeft echter geluk. Mede-wereldkampioen Alonso haalt het namelijk niet en ook Tsunoda valt andermaal door de mand. Zij moeten morgen op een hele gekke race hopen om nog iets uit het weekend te halen. Dat Latifi en Mazepin ook mogen gaan douchen, mag geen verrassing heten.
De afvallers: Tsunoda – Alonso – Latifi – Mazepin – Schumacher
Q2
Local hero Charles Leclerc weet dat er vandaag wat te halen valt en scheurt snel de baan op aan het begin van Q2. Snel is de Monegask inderdaad, maar onze Max is nog sneller. Dan komt Carlos Sainz echter over de lijn met een 1:10.8. Het is de snelste tijd van het weekend tot nu toe. De baan ontwikkelt zich kennelijk echter nog. Norris laat in de eerste sector opeens een paarse tijd noteren die liefst vier tienden sneller is dan die van Sainz. De McLaren verliest die voorsprong echter weer in sector 2 en sector 3 en komt op de meet twee tienden tekort. Toch zit Lando in de buurt als hij een super rondje rijdt.
Het kan echter nóg harder. Nu gaat MV33 als een speer in de eerste sector. In tegenstelling tot Norris houdt onze held wel wat over op de meet. Hij rijdt een 1:10.6. In Q1 was Bottas nog de snelste, maar nu moet Mercedes op het oog even passen. VB77 geeft vier tienden toe, LH44 zit op meer dan een halve seconde. Zoals grote F1 kenners al wisten, is LH44 hier eigenlijk nooit heel bijzonder geweest. Maar je verwacht na de afgelopen jaren alsnog dat ze ‘m bij Das Haus dadelijk op pole zetten natuurlijk.
Voorlopig is het echter Leclerc die de laatste klap uitdeelt. De eerste man op de baan is aan het einde van Q2 ook de snelste. Wel zien we dan toch nog een waarschuwing van Mercedes. Bottas komt naar P3 op minder dan een tiende van Leclerc. Perez verbetert zich naar P5 op vier tienden van LEC en een dikke drie tienden op VER. Het is een hele mooie opmaat naar de sessie die er echt om gaat.
Stiekem gaat het in deze sessie echter alleen om de afvallers op nummer elf tot en met vijftien. Dat zijn dit keer Ocon, Ricciardo, Stroll, Raikkonen en Russell. Pijnlijk dus vooral toch weer voor Ricciardo, ooit nog winnaar op dit circuit. Norris, Gasly, Vettel en Giovinazzi gaan wel door naar Q3 en doen het dus een stuk beter dan hun teammaten.
De afvallers: Ocon – Ricciardo – Stroll – Raikkonen – Russell
Q3
En dan het moment suprême, zoals men pleegt te zeggen in Monaco en omstreken. Wie scoort het jacht met de babes en wie lazert de boot af als Kimi Raikkonen? Eerst volgen we Max Verstappen. De Nederlander gaat paars – groen – paars naar 1:10.5. Bottas is slechts zestig duizendsten van een seconde langzamer.
Hamilton en Ferrari kiezen voor een andere strategie. Om de banden op te warmen, doen zij eerst een wat langzamere ronde om vervolgens vol aan te vallen. Het lijkt te werken want de rode Ferrari’s laten veel paarse sectoren noteren. Voor Leclerc resteert aan de meet een 1:10.3! Sainz verknalt het een klein beetje en noteert een 1:10.5. Hij is kortstondig sneller dan Bottas, maar de Fin zet na een cool down lap nog een keer aan en nestelt zich dan weer op P3. VB77 is ondertussen wel een halve seconde sneller dan LH44! Splinternieuwe banden zijn hier niet noodzakelijk het aller snelste, zoveel is duidelijk.
Toch wisselen de coureurs wel allemaal voor een nieuwe set richting het einde van de sessie. Wat kan Max? En Lewis moet toch ook beter kunnen dan P7? Max’ eerste sector is niet snel genoeg. Maar dan zien we het. Ook Max gaat nu voor de Ferrari-strategie. Of…Huh? Max gaat nu helemaal van zijn gas af. Dit wordt ‘m niet zo.
Ook teammaat Perez heeft pech. De Mexicaan zit op een verbetering, maar komt drie man tegen in de laatste bocht. Die doen hun best aan de kant te gaan, maar dat kost natuurlijk tijd. Hamilton gaat ook niet voor een verbetering en dan lijkt het erop dat de baan langzamer is geworden. Gaat de sessie dan als een nachtkaars uit?
Neen!!1! Op het moment dat Verstappen alsnog de snelste eerste sector laat noteren, zien we opeens een rode Ferrari in de muur hangen. Het is de auto van…Leclerc! In de herhaling zien we dat Charles een Max-je gedaan heeft in de chicane die Latifi vanochtend ook al verschalkte. Dit betekent niet alleen een code rood, maar ook een feest voor rood! Zo deed Schumacher dat ook ooit, maar dan met wat minder overtuiging. Voor Leclerc zal het nu echt de vraag zijn of zijn auto morgen weer heel genoeg is om ook echt vanaf P1 van start te gaan.
Hoe dan ook, de sessie zal met een paar minuten te gaan niet meer herstart worden dus blijft de grid zoals die was. Leclerc dus op pole mits ze zijn auto maken, Max vanaf P2 en Bottas vanaf P3. Dat wordt makkelijk winnen voor Max dus morgen. Sainz is pislink op zijn teammaat en gunt hem geen blik waardig. Plek vier resteert voor de Spanjaard. Hamilton valt ondertussen zwaar tegen en staat slechts op P7, nog achter Norris en Gasly. HAM staat zelfs maar één plekje voor zijn oude rivaal VET. Perez en Giovinazzi maken de top-10 compleet. Voor de laatste is dat een topresultaat, voor de eerste is het toch weer net niet waar iedereen op gehoopt had. Maar ja, morgen kan het allemaal weer anders zijn. Kom maar door met dat Casino Royale.
UPDATE: Verstappen denkt dat hij een goede kans maakt morgen alsnog vanaf P1 te kunnen starten.
F1 kwalificatie Monaco 2021: De volledige uitslag
- Leclerc – Ferrari
- VERSTAPPEN – Red Bull
- Bottas – Mercedes
- Sainz – Ferrari
- Norris – McLaren
- Gasly – Alpha Tauri
- Hamilton – Mercedes
- Vettel – Aston Martin
- Perez – Red Bull
- Giovinazzi – Alfa Romeo
- Ocon – Alpine
- Ricciardo – McLaren
- Stroll – Aston Martin
- Raikkonen – Alfa Romeo
- Russell – Williams
- Tsunoda – Alpha Tauri
- Alonso – Alpine
- Latifi – Williams
- Mazepin – Haas F1
DNQ
Schumacher – Haas F1
aadzor zegt
Domme zin:
“ Dat wordt makkelijk winnen voor Max dus morgen”
Volgens mij heeft niemand niet van pole gewonnen in Monaco de laatste 20 jaar.
Verder is het wel echt een Ferraritje om hem in de muur te laten rijden.
jaapiyo zegt
In de laatste 19 jaar hebben 12 coureurs gewonnen vanaf pole. 1) Max start misschien de facto vanaf pole 2) hij heeft BOT achter zich die niet durft in te halen en 3) als LEC wél vanaf pole start is de race pees van Red Bull natuurlijk veel beter en zijn de pitstops sneller. Helaas voor LEC zal hij minimaal 1 keer moeten stoppen, dus dan kan Max er eenvoudig voorbij.
fastforward zegt
Erg leuke startgrid. Krijg hier wel Schumacher ofPiquet vibes van. De rode vlag kwam Ferrari erg goed uit.
erazor zegt
Eerst maar s zien of ze t gefixt krijgen zonder een nieuwe bak te monteren…. Anders gridstraf…
vaakbenjetebang zegt
Toch wel een heel verrassende uitslag en een heel verrassend totaalbeeld. Hopelijk is de auto van Leclerc nog te redden zonder een bakwissel, ik gun het hem en Ferrari wel om zich te revancheren. Had wel verwacht dat er nog iemand een hoekje van zijn auto af zou rijden in een ultieme poging, maar niet dat het Leclerc zou zijn met de pole mogelijk al in de tas.
Edge zegt
@vaakbenjetebang: Ik gun het ze niet. Ik heb niks tegen Ferrari of Leclerc, maar ik ben wel van mening dat je de sessie op z’n minst met je auto in één stuk moet finishen om aanspraak te mogen maken op je startplek. Als je hem in Q3 in de muur zet, zou je in mijn ogen ongeacht je rondetijd terug moeten worden gezet naar plek 10.
negennegenzest zegt
Ja dat vind ik inderdaad ook.
Ik krijg er ook een vreemd gevoel bij zo.
koeckenbacker zegt
@Edge: was dat voor onzin. Je weet zelf toch ook wel dat je op de limiet moet rijden voor een poleposition? Hij doet dit echt niet om zn plekje veilig te stellen, zo veel schade aan die auto.
Svenska II zegt
@koeckenbacker: Tuurlijk wel. Overduidelijk een bewuste actie. Pole voor het eerst in 388254938 jaar in zicht, afmaken die handel, op welke manier dan ook…
Edge zegt
@koeckenbacker: Ja, dat weet ik, en dat zeg je ook goed: Óp de limiet. Niet over de limit en in de muur/grindbak/bandenstapel. Het gaat mij ook niet zozeer om het veilig stellen van zijn eigen pole. Zoals je zelf al zegt riskeert hij veel teveel schade met deze actie als het een bewussie was. Als hij zijn pole echt op onsportieve wijze had willen veiligstellen, had hij hem wel voorzichtig met “onderstuur” ergens zo de muur in gereden dat het alleen z’n voorvleugel kost.
Het gaat mij erom dat een coureur met zijn eigen fout de kwalificatie van meerdere andere coureurs vepest. Verstappen, Bottas en Sainz waren alledrie aan een verbetering bezig toen Leclerc’s stuurfout voor een rode vlag zorgde. Een Indycar achtige regel waarbij je je snelste twee tijden kwijtraakt of het voorstel wat ik eerder deed zou ik daarom een prima en eerlijke oplossing vinden.
koeckenbacker zegt
@Edge: dit is racen, en dit is monaco. Foutjes worden vooral nu hard afgestraft, waar zoveel over te doen is de laatste tijd. Nu is het wéér niet goed. Je bent bekend bij mij om je kennis van autosport, maar dit slaat natuurlijk nergens op.
Gasly had geluk met de rode vlag in italie, lewis op imola, en er zijn talloze voorbeelden van coureurs die gehinderd zijn in hun snelle ronde. Dat hoort gewoon bij het spelletje.
Indycar? Waar ze om een boterhamzakje al een fcy doen? Ja lekker die regels daar.
Als iedereen een eerlijk rondje wil moeten we een one lap qualifying doen. Vond je dat wat? Ikke niet.
No offence en veel plezier met kijken morgen!
alfapeter zegt
En zou die mening hetzelfde zijn moest het over die andere gaan?
Edge zegt
Ja, 100%. Dat is wel zo eerlijk richting de rest van het veld. Bottas, Verstappen en Sainz waren alledrie aan snellere rondes bezig en konden die nu niet afmaken door de crash van Leclerc, die zich daarmee effectief van Pole verzekerde. Als je zo’n negatieve invloed hebt op de kwalificatieuitslag van je tegenstanders, is een straf n mijn ogen meer dan gepast. In de Indycar werkt dat al jaren prima. Veroorzaak je een rode vlag? Dan worden je twee snelste rondetijden afgepakt.
vaakbenjetebang zegt
@Edge: Op zich snap ik je punt en ben ik het gevoelsmatig met je eens dat je niet zomaar andermans kwalificatie of voor mijn part race moet kunnen vergallen door een auto in de vangrail te hangen. Anderzijds ben ik zeer zeker niet voor straffen van de wedstrijdleiding. Formule 1 is al steriel en kunstmatig genoeg wat mij betreft. Want ik zie in zo’n geval het lijk al drijven. Je kunt namelijk moeilijk iemand willen straffen omdat hij zijn auto door een lekke band in de muur hangt, om maar eens wat te noemen, want dat is weer onrechtvaardig de andere kant op. Dan krijg je dus een soort regel waarbij je bijvoorbeeld alleen gestraft kunt worden als de auto in Q3 de muur in gaat als er geen sprake is van een technisch defect. En dan zou in een geval als vandaag natuurlijk Ferrari alles in het werk stellen om te laten zien dat, noem eens iets dwaas, een bougie met een incorrecte electrode-afstand toch echt de oorzaak is van deze crash. Dat moet de wedstrijdleiding dan weer gaan wegen en onderzoeken, en vervolgens weet je pas om half drie op zondag de uiteindelijke grid en gaat iedereen weer iets vinden van de beslissing die pro-deze of juist anti-die is. Dat schiet ook niet op. En het is ook niet zo dat dit soort situaties nu schering en inslag (har har) is tijdens de kwalificatie. Die ene keer dat zoiets gebeurt, ach – je hebt dan winnaars en verliezers, net zoals je die hebt als er iemand zijn auto opvouwt op het moment dat coureur X net gepit heeft en coureur Y nog niet. It’s all in the game.
550maranello zegt
@vaakbenjetebang: het is niet de enige keer dat dit gebeurt in Monaco. Dat is nou net het punt. Leclerc heeft zich verdacht gemaakt en terecht. Ik zou pleiten voor een verlenging van de laatste training in zo‘n geval zodat de directe concurrenten die nu de ronde moesten afbreken een faire kans krijgen de ronde overnieuw te rijden. Of een grid straf uitdelen aan de veroorzaker, Leclerc.
vaakbenjetebang zegt
@550maranello: Verlengen van de sessie vind ik dan een veel beter voorstel dan een gridstraf. Voldoende tijd toevoegen per rijder om de situatie van voor de crash zo goed mogelijk te herstellen, dus als rijder X tijd had voor precies 1 outlap voor de vlag viel, hem dat ook weer teruggeven. Dan kan eenieder alsnog laten zien wat hij in huis heeft.
HZW zegt
Toch hoop ik dat Lecrerc van Pole start, anders heeft Max Bottas naast zich staan die dan in de mogelijkheid is om een k#t geintje te flikken in het voordeel van Hamilton.
Max moet morgen winnen met de snelste race ronde en het liefst 2 Ferrari’s op 2 en 3. of Bottas er nog tussen.
Als Hamilton dan maximaal 4de wordt staan ze na Monaco gelijk, als Ham 5de wordt staat Max 1ste in de WK stand.
toniominestrone zegt
@HZW: u bent bekend met de starting skills van dhr. Bottas?
550maranello zegt
Ik zeg niet dat hij het expres deed, maar door zoveel risico’s nemen terwijl je ronde duidelijk minder gaat als daarvoor zorgt voor een heel fortuinlijke situatie voor Leclerc.
rumour zegt
Ferrari actie denk wel moedwillig. Dit was ‘Flavio Briatore move’ zoals met zijn Renault’s destijds.
Uitgangspunt: ‘Als het niet kan zoals het moet’ dan ‘moet het maar zoals het kan’ ;-)
harrie zegt
Mijn voorspelling, Max pakt Leclerc bij de start en Hamilton heeft ongelofelijke mazzel met een safety car als hij als enige van de top 10 nog moet pitten en wint hem.
bietje zegt
Ik zou het zo graag niet met je eens zijn haha…
pvg100 zegt
@harrie: …door een toevallig crashende Williams.
pomoek zegt
Toch wel iets van een beetje zuur dat, die ene keer dat Hamilton niet in de top 3 start, de Ferrari’s opeens snelheid hebben gevonden. Een beetje het gevoel als een paar jaar geleden in Mexico, toen Ricciardo in een ultieme poging Verstappen van zijn pole afhielp, of die keer dat Bottas zijn auto in de muur zette en Verstappen straf kreeg omdat hij toen te hard langs Bottas reed. Pole position en Verstappen is nog zeker niet een ding.
Johanneke zegt
Vraag mij af of ie bij de tijd van leclerc was gekomen. 2e sector was enorm goed van leclerc zijn snelste ronde.
ikrijdouderommel zegt
@Johanneke: dat zullen we nooit weten, maar op het moment dat de rode vlag viel was Max 0,250sec sneller dan zijn snelste ronde (aldus RB).
ghini zegt
@ikrijdouderommel: ja maar LeC pakte juist veel tijd in 2e sector, 3 tienden..
87sandyd zegt
@ghini: klopt maar Max had een overstuur moment uitkomen tunnel, dus een groot deel van het tijdsverschil is wel te verklaren
negennegenzest zegt
Wat is de reden dat Mercedes er zo vanaf zit dit weekend?
Ik heb de aanloop niet helemaal mee gekregen en kan er weinig over vinden.
mashell zegt
Deze baan is zo anders, geen echt circuit en hier zijn daarom andere auto’s in het voordeel, zoals de Ferrari. Het is vooral bijzonder dat Verstappen zijn gebruikelijke tweede plek kan innemen.
willeme zegt
@negennegenzest: De aanvankelijke setup van Mercedes was niet ideaal. Bottas had ‘m vanmorgen aangepast. Die Mercedes doet het in elk geval goed, zat er qua tijd heel dichtbij. Hamilton is inderdaad iets off the pace. Maakt hem niet zoveel uit, die weet ook wel dat het WK in de tas is ;-)
Richmond zegt
@negennegenzest: lage rake
HZW zegt
Alleen Hamilton zit er vanaf.
ghini zegt
@HZW: Alpine viel zwaar tegen tov vorige race..
pomoek zegt
Opvallend is dat Hamilton, van de toppers de enige is die dit jaar langzamer is dan in 2019, maar goed, zoals hij zelf al tig keer heeft gezegd, het is een marathon, geen sprint, morgen damage control.
Dan nog een Leuke: Gasly reed in 2019 de 5e tijd met 1:11.041. Perez doet dit jaar, waarin de meeste coureurs dus sneller zijn, de 9e tijd met 1:11.573.
Ik ga ‘m doen: Als Perez morgen niet als 4e eindigt zit Gasly volgend jaar in de RB!
ghini zegt
@pomoek: leuk, Perez viel idd tegen maar had ook geen laatste ronde terwijl die wel goed onderweg was. Risico van Monaco..
escort77 zegt
Ik vind Leclerc net even te happy voor iemand die net gecrashed is…
87sandyd zegt
@escort77: Die houd de schijn op. Dit is gewoon een politiek spel. Die kreeg meteen na de crash te horen, doe maar gewoon blij zodat we de concurrentie laten gissen