De HALO van de auto op pole is waarschijnlijk rood.
Voor de zesde F1-race van het jaar is het hele circus neergedaald in het mondaine Monaco. Of nou ja, bijna heel het circus dan. We missen dit weekend namelijk Niki Lauda, die veertig jaar na dato alsnog is ingehaald door zijn geruchtmakende crash op de Nürburgring. Een longtransplantatie bleek niet voldoende om de drievoudig wereldkampioen te redden. Moge hij rusten in vrede. Teams en coureurs hebben ter nagedachtenis aan Lauda eerbetonen op hun auto’s en helmen aangebracht. Zo rijdt Mercedes dit weekend rond met rode HALO’s, vandaar de referentie in de introzin boven dit artikel.
Niki zou echter de eerste zijn geweest die zou zeggen dat de show altijd door moet gaan. Dus zullen we daar nu maar gevolg aan geven door verslag te doen van de kwali. Mercedes is natuurlijk torenhoog favoriet, maar terwijl Vettel zijn auto in de muur hing, pakte diens teamgenoot Leclerc vanochtend opeens verrassend de eerste plek in VT3. Eens zien wat dat waard is nu het om de knikkers gaat.
Q1
Het circuit van Monaco is net zo lief voor banden als de belastingdienst van Monaco voor de portemonnees van rijkaards. Zodoende zien we hier bij de meeste coureurs niet de gebruikelijke sequentie van ‘outlap – snel rondje – inlap’, maar werken ze min of meer een korte stint af. Max Verstappen duwt de klepel al snel naar beneden en zet een lekker rappe tijd op de klokken. Vettel en/of zijn auto is echter nog wat roestig, want hij blijft lang hangen in de onderste regionen van de sessie. Het voordeel is dat je eigenlijk maar één man hoeft te verslaan in deze sessie, want de Williamsen en Racing Points gaan voor geen meter. Het toont nog maar eens aan dat Mercedes niet per se meer snel is vanwege de motor.
Nu we het toch hebben over Mercedes: richting het eind van de sessie gaan de Mercs voor hun echt snelle tijden. De zilveren zijn supersnel, maar lijken wat tijd nodig te hebben om het beste uit de banden te halen. Dat speelt dus misschien toch nog, hoewel het team zilver minder parten speelt dan in voorgaande jaren.
Het drama zit ‘m echter bij Ferrari. Vettel maakt wéér een fout in een snel rondje en zoekt de pits op na een touché met de vangrails. Doordat andere coureurs zich verbeteren, valt SV5 terug tot in de gevarenzone. Hij moet zich dus nog verbeteren. Met nog anderhalve minuut te gaan, zoekt de viervoudig kampioen weer de baan op. Met het mes tussen de tanden jast hij er de snelste tijd van de sessie uit. Maar dan kijken we even naar wie het kind van de rekening wordt en zien we daar de naam van Leclerc staan! Hoe dan!
Ook de Monegask zagen we al even doorschieten in de laatste bocht en daarna de weegbrug voorbij rijden. Maar hij leek desalniettemin safe te zijn. Doch doordat iedereen zich aan het eind van de sessie nog verbetert, laat Ferrari zich de Mozarella weer van het pizzabroodje eten. Hoofdschuddend stapt de thuisrijder uit zijn auto. Tenzij er hele gekke dingen gebeuren morgen, betekent dit eigenlijk nu al het einde van de hoop op een mooi resultaat voor LEC. Wat dan op zich weer minder verrassend is, want ik heb ‘m in mijn team zitten bij het F1 managerspel.
De afvallers: Leclerc, Perez, Stroll, Russell, Kubica
Q2
Wie hoopvol was dat het toch allemaal wat dichter bij elkaar zat dan we op donderdag mochten hopen tussen Mercedes en ‘de rest’, lijkt meteen teleurgesteld te worden aan het begin van Q2. Bottas zet namelijk een vlijmsnel rondje neer. Sterker nog, zijn 1:10.701 is een baanrecord. De Fin is voorlopig ook een tiende sneller dan zijn teamgenoot Hamilton. Verstappen lijkt de derde snelste man te zijn, maar hij geeft al ruim drie tienden toe op Bottas, wat op dit korte baantje best veel is. Vettel lijkt nog altijd niet helemaal lekker in zijn ritme te zitten en geeft bij zijn eerste poging een dikke seconde toe op de beste tijd.
De strijd om de laatste posities in de top-10 is loeispannend. Kvyat onderscheidt zich van de grijze massa met een megarondje in de Toro Rosso en lijkt veilig te zijn. Ook Vettel en de Red Bulls hebben voldoende snelheid. Wat heet: Verstappen gaat naar P1! Die zagen we niet helemaal aankomen. Uiteindelijk halen de twee Alfa Romeo’s Q3 niet. Dat geldt ook voor Hulkenberg, Norris en Grosjean, maar die laatste drie zien hun teamgenootjes wel naar Q3 gaan. Grosjean laat op de radio nog even wegen dat dat in zijn geval ligt aan Pierre Gasly, die hem geblokt zou hebben.
De afvallers: Hulkenberg, Norris, Grosjean, Raikkonen, Giovinazzi
Q3
Net als in Q2 gaat Bottas meteen voor een toprondje. De Fin gaat nu nóg veel sneller: 1:10.252. De tijd is bizar. Vettel geeft praktisch zeven tienden toe. Bij Verstappen blijft de achterstand beperkt tot een kleine vier tienden, want de Nederlander rijdt net als in Q2 een 1:10.6. Hamilton heeft een beetje pech met verkeer in zijn eerste run en moet voor een tweede rondje gaan. Daarin zet het de snelste sectortijd neer in sector drie, maar zijn tijd is niet voldoende om die van Bottas te knakken.
We zien nu wel het traditionele kwalificatie-scenario zich afspelen, wat betekent dat de coureurs tussen hun twee runs in Q3 even gezellig stilstaan in hun pitboxen. Alleen Ricciardo doet het anders: de winnaar van vorig jaar is de enige die nog helemaal geen tijd heeft neergezet in de sessie en kiest dit pauzemomentje om naar een voorlopige P6 te sneaken. Doet ‘ie handig die Ozzie.
De vraag is eigenlijk of Hamilton zijn teammaat nog kan verslaan. Het had er alle schijn van dat dit niet het geval zou zijn, maar Hammertime komt toch nog aan het einde van de sessie. In de eerste sector gaat Hamilton naar ‘paars’. In de tweede sector lijkt hij het nog bijna te verliezen, maar zoals we in de eerste run al zagen is LH44 goed in sector drie. Aan het einde van de rit is het net voldoende voor de Brit, die uitermate tevreden is met zijn prestatie. Het toont toch wel aan dat Lil’ Lewis een beetje vrees had dat BOT hem wederom te snel af zou zijn.
Magnussen grist bij het scheiden van de markt nog P6 af van Ricciardo, die wel vasthoudt aan P7. Kvyat wordt achtste, voor Sainz en Albon. In de herhaling zien we dat Vettel nóg een keer de muur heeft geraakt. Hopelijk gaat het spektakel morgen nog even door.
UPDATE: Gasly krijgt drie plekken straf voor het blokken van Grosjean in Q2.
De volledige uitslag
1. Hamilton – Mercedes
2. Bottas – Mercedes
3. VERSTAPPEN – Red Bull
4. Vettel – Ferrari
5. Gasly – Red Bull (krijgt drie plekken straf vanwege blokken Grosjean in Q2)
6. Magnussen – Haas F1
7. Ricciardo – Renault
8. Kvyat – Toro Rosso
9. Sainz – McLaren
10. Albon – Toro Rosso
11. Hulkenberg – Renault
12. Norris – McLaren
13. Grosjean – Haas F1
14. Raikkonen – Alfa Romeo
15. Giovinazzi – Alfa Romeo
16. Leclerc – Ferrari
17. Perez – Racing Point
18. Stroll – Racing Point
19. Russell – Williams
20. Kubica – Williams
Image-Credit: Maxverstappen.nl
zwepp zegt
Toch wel vaak dat dé kwalificatie ronde van Max niet gaat zoals hij zou willen. Verder zit hij er wat tijden betreft goed bij. Als de race pace goed is kan er misschien nog wel een plek gewonnen worden met de pitstops morgen.
skinny058 zegt
@zwepp: Wanneer je alle beste tijden vd sectoren van Max had opgeteld was hij 1 tiende sneller geweest en dus nog steeds P3. Harder had hij niet gekund dus het was een perfect rondje op 1 tiende na. Lewis zijn pole tijd/ronde was ook niet zonder fouten…
sirprize zegt
EDIT: we zetten de kwali/race altijd zsm online en vullen deze daarna evt aan met relevante info. Zie ook deze discussie https://www.autoblog.nl/nieuws/uitslag-formule-1-grand-prix-van-spanje-2019-124412#comment-4384374
sirprize zegt
@sirprize: @jaapiyo Gasly start vanaf 8 vanwege een gridstraf van 3 plekken wegens het hinderen van Grosjean in Q2
jaapiyo zegt
@sirprize: thx, heb het erbij gezet.
retetikker zegt
Oef, op een halve seconde gereden worden op zo’n korte baan…
Wie stond er vorig jaar ook al weer op pole?
Joost zegt
@retetikker: Ricciardo
Rick-dos zegt
Het zal mij niet verbazen als Vettel morgen derde wordt. De start van de RBR en Max is niet top dit jaar en die van Ferrari des te meer. Als Vettel voor Verstappen de eerste bocht ingaat dan kan Verstappen de derde plek wel op z’n buik schrijven. Als het gaat regenen dan zie ik Verstappen nog weleens tweede worden achter Hamilton.
#ontslaJackPlooij
soes750 zegt
@Rick-dos: weet je?!, ik zie het morgen wel.
Rick-dos zegt
@soes750: Het speculeren is spannender dan de race. Dus als je nog wat spanning uit het F1 weekend wil halen… ;)
soes750 zegt
@Rick-dos: dan moet ik de vrouw vanavond lief aankijken.
Rick-dos zegt
@soes750: Jij hebt de luxe dat je nog lief naar je vrouw kunt kijken.
harrie zegt
@rick-dos:
Wellicht. Vervolgens zal Ferrari wel weer een onbegrijpelijk strategische misser maken. Of Vettel tikt de muur weer aan, die is ook niet echt scherp dit weekend.
Rick-dos zegt
@harrie: Zeker waar, maar als je er voor zit dan hoef je niet voluit te gaan zoals in kwalificatie dus dan kan hij marges houden en daarmee uit de muur blijven….ga ik van uit…
rollingstoned zegt
@Rick-dos: Max zit wel op het “schone” deel en aan de binnenkant.
Silverarrow zegt
En, wat voorspellen de Autoblog deskundigen voor morgen? Gasly gaat er met de winst vandoor? Hij zit in een RBR ten slotte…
willeme zegt
@silverarrow: lezen is ook een vak ??
Silverarrow zegt
@willeme: schuif het maar af ??
gebruikersnaam3 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
mark997gt3 zegt
Vettel begint toch wel echt door het ijs te zakken. Vorig jaar matig seizoen en het begin dit jaar is nog slechter. Denk dat ze bij Ferrari ernstig twijfelen of ze zijn contract moeten verlengen. Als team presteren ze ook zeer matig dit jaar. Veel strategische blunders.
woudloper zegt
@mark997gt3: ik denk dat Vettel al enkele jaren het allerbeste van zichzelf geeft zonder dat ie daar (geld uitgezonderd) veel voor terug krijgt. Dat is niet uit te houden.
Dutchdriftking zegt
Tja als Max P3 vasthoudt dan heeft hij weer het maximale gedaan.
pomoek zegt
Opvallend is dat Verstappen veel minder ronden rijdt dan alle andere coureurs.Toch ook, denk ik, om risico’s wat te beperken. Zijn laatste ronde begon niet goed waarop hij besloot het voor gezien te houden.
Vettel maakte wel indruk met zijn snelle ronde in Q1, maar daarmee liet ie natuurlijk wel een beetje in zijn kaarten kijken en liep hij een hoop risico. Beetje zuur dat hij daarmee Leclerc naar p16 duwde.
Fout van het team of fout van LeClerc waardoor ie niet uit Q3 kwam? Ik denk een beetje van beide.
Als MB Monaco weer met een 1-2 weet te verlaten hoop ik dat de FIA toch gaat proberen voor het komende seizoen de regels aan te passen. Het zal ongetwijfeld formeel niet kunnen maar het gaat zo wel een heel eentonig seizoen worden wat niet ten goede komt aan het kijkspektakel. Desalniettemin waanzinnig knap van MB.
gebruikersnaam3 zegt
@pomoek: de seizoenen van shumi bij Ferrari waren nog veel erger. Toen deed de FIA helaas ook niets
carmasterr zegt
@gebruikersnaam3: Dat deden ze zeker wel. 2005 vergeten? Het verbod op bandenwissels was puur en alleen om Ferrari en Bridgestone een hak te zetten, omdat zij multi-stop races reden met zeer zachte compounds. En dat werkte nogal goed op Indianapolis na.
rollingstoned zegt
@gebruikersnaam3: Ferrari is nooit zo dominant als Mercedes geweest… dit is al het 6e jaar op rij.
Erik zegt
@pomoek: regels zullen nooit aangepast worden. Mercedes heeft zijn huiswerk gedaan. Iedereen heeft hetzelfde reglement. Dan zou je ook de schoolexamens kunnen aanpassen opdat iedereen een 10 haalt op zijn diploma. Wel zo eerlijk….
pomoek zegt
@erik2907: & @gebruikersnaam3: I know. Maar ja, ik zie het al helemaal gebeuren dat er dit jaar 20 races door MB worden gewonnen En dat we blij zijn als ze dit jaar één race niet gaan winnen.
sirprize zegt
@jaapiyo Gasly start vanaf 8 vanwege een gridstraf van 3 plekken wegens het hinderen van Grosjean in Q2.
VeniVidiVici zegt
Update: Gasly 3 plaatsen teruggezet i.v.m. hinderen Grote Jan. Vettel zit dus bij bocht 1 gelijk in de nek van Verstappen.
gemaskerdemuchacho zegt
Wat was die Hamilton weer irritant.. Met dat vervelende arrogante geschreeuw.. En dan lopen janken in die auto.. Overdreven gedoe.. Ja, er is iemand overleden, dat begrijp ik, maar dit vond ik echt een enorme show…
ghost zegt
@gemaskerdemuchacho: niks van aantrekken, we weten wie het zegt, aard van het beestje, verander je niks aan.