Inhalen in Monaco is zo goed als onmogelijk, dus de kwalificatie is op dit circuit belangrijker dan op andere omlopen. Wie weet die felbegeerde pole position te veroveren?
Q1
Felipe Nasr kan alvast gaan douchen. Zijn motor geeft in de tunnel met een prachtige plof de geest, nog voor hij een tijd op de klokken heeft gezet. Als de sessie wordt hervat gaat Grosjean aan kop in zijn Haas F1. Mercedes herstelt de orde echter rap, tot Vettel er met de voorlopige pole vandoor gaat.
Max Verstappen crasht
Bij de tweede zwembadchicane gaat Max te enthousiast over de curbstones en hij vlamt zijn Red Bull in de boarding. Einde oefening. Eeuwig zonde, maar het kan gebeuren.
Nondeju toch! De angel lijkt uit de quali, maar we kijken met opgeheven hoofd verder. Nasr, Verstappen, Wehrlein, Haryanto, Palmer en Ericsson zijn klaar voor vandaag. Vettel, Hamilton, Rosberg en Ricciardo gaan aan kop.
Q2
Magnussen, Grosjean, Massa, Button, Gutierrez en Bottas zijn klaar. De usual suspects gaan aan kop. Verder weinig bijzonderheden.
Q3
Problemen voor Hamilton. De kampioen valt vlak voor het einde van de pitlane stil, over de radio horen we dat hij geen power heeft. Dat hij nog in de pits is stilgevallen is een gelukje, dan mogen de monteurs immers nog met z’n auto aan de slag. Wel heeft LH44 waarschijnlijk nog maar tijd voor één snel rondje. Als het meezit.
Hamilton gaat als een speer, maar uiteindelijk trekt Daniel Ricciardo voor de allereerste keer in zijn carrière aan het langste eind; de Australiër staat op pole. Dat maakt de crash van Max Verstappen extra zuur, maar we wachten gewoon rustig af wat Max morgen kan laten zien.
De volledige uitslag check je hieronder.
mike0709 zegt
Of een fout aan de auto van max of te overmoedig.. Jammer! Wel fijn dag Ricciardo pole gaat!
Ik ergerde me wel mateloos aan Hamilton die met z’n chagrijnige bek op de foto moet. Bah.
misterdrogba zegt
@mike0709: hij raakt eventjes de muur met zijn rechtervoorwiel waardoor de rechterophanging breekt, hierdoor is zijn bolide onbestuurbaar en gaat hij in de vangrails. Erg zonde.
heilbot zegt
@mike0709: Hamilton kijkt tegenwoordig vaker zuur dan happy en zo fantastisch rijd hij niet meer
roller zegt
Max die moet inhalen, dat is nog helemaal niet zo verkeerd om te kijken.
john4545 zegt
Dat was wel een hele, hele, hele domme fout van Max Verstappen.
Een Engelse journalist vertelde dat Max nog erg moet wenne aan het scherpe insturen van de RB12 vs zn oude Torror Rosso, die veel langzamer reageert. Maar dit was nou net het weekend dat MAx niet in de grindbak moest eindigen. Anyway, hij zal hiervan leren en geeft maar weer aan even in een topauto stappen doe je niet zomaar, zeker niet midden in een seizoen.
Hopen op beetje regen morgen.
Wat een goddelijke lap van Ricciardo trouwens. Maakt het wel nog net even zuurder. Max had gewoon P2 moeten staan. Jos werd in 94 vervangen omdat hij hoge niveau van Schumacher niet kon bjijhouden. Laten we hopend at ditzelfde lot onze Max niet zal overkomen.
sirmustang zegt
@john4545: Komt mooi uit dat je geen grindbakken hebt in Monaco. Kan Max er makkelijk uit blijven.
john4545 zegt
@sirmustang: Mooi he, zon metafoor. Maargoed, laten we niet te hard voor Max zijn. Ik kon de vergelijking met Jos niet weerstaan.
That said, Jos stapte te jong in Benetton en ging vlak. Max heeft een prachtige overwinning in zn broekzak maar vandaag liet zien dat hij echt heel erg moet oppassen om niet dezelfde weg als zn vader te gaan. Ik hoop echt dat vandaag een reminder was dat finishen prio nummer 1 in een topauto is.
wif1 zegt
@john4545: laten “we” niet te hard zijn? Spreek ten eerste voor jezelf en waarom zou je hard willen zijn tegen Max? Gister zagen we een viervoudig wereldkampioen in de vangrail hangen en die rijdt al 1,5 jaar in die auto. Max zal nog een aantal gp’s nodig hebben om de wagen te leren kennen, deze naar zijn wensen af te kunnen stellen en op de limiet te kunnen rijden. Op Monaco moeten al deze elementen perfect zijn wil je kunnen presteren. En Max zal de rest van zijn carrière ook zeker nog wel een crashen of, zoals jij het graag ziet, in de grindbak belanden.
john4545 zegt
@wif1: Max heeft een kapitale fout gemaakt. Vettel staat in de top 10. Max heeft ook toegegeven een fout gemaakt te hebben. Hoe moeilijk is het om dat door je hoofd te laten filteren? Ik kan me niet herinneren dat Kvyat ooit zon blunder gemaakt heeft en Max zal moeten opassen dat hij niet als zn vader eindigt. Zo simpel is het. Ik geloof niet dat het zo zal lopen maar dat dacht ik ook in 1994..
wif1 zegt
@john4545: Kyvat heeft jouw ogen nooit geen blunders gemaakt? Nu snap ik jouw andere reacties en weet ik ook dat ik ze niet meer hoef te lezen of erop te reageren, want F1 kijken doe je blijkbaar niet, of je korte termijn geheugen is flink verkloot want je bent dan de GP van Rusland alweer vergeten blijkbaar… Haha, Kyvat geen blunders…
FieRo zegt
@john4545: het is niet zuur dat Ricciardo 1 staat. Het geeft aan dat chassis nieuwe motor goed werkt. Heeft Max nu niets aan maar later wellicht wel.
clarkson zegt
Ik baal hier wel verschrikkelijk van hoor.
jaapiyo zegt
Ik heb een voorgevoel dat het toch niet gaat lukken voor Ricciardo morgen, ondanks dat hij ook nog eens op de supersofts start.
Verder hoop ik vooral op een bakje water, maar niet zoveel water dat ze achter de SC gaan rijden omdat Vettel, Massa en Button zeuren dat het anders te gevaarlijk wordt over de radio.
viezefreddyw zegt
Dood en doodzonde. Ik ben er echt even voor gaan zitten in de hoop een fantastische kwalificatie te bekijken. En ja, dan crasht Max. Zo kut! Het had vandaag zo’n mooie dag kunnen zijn en morgen ook, maar dat is nog maar even afwachten.
Ik moet wel iets eerlijk toegeven. Ik volg Formule 1 al een aantal jaren, heb amper races gemist. Nu Max Verstappen het zo goed doet maakt dat het kijken veel leuker. Wanneer hij crasht of uitvalt tijdens een race of kwalificatie, kijk ik gelijk wat minder geïnteresseerd. Best gek, in de tijden dat er geen Nederlander mee deed bleef ik altijd enthousiast kijken. Dat was vandaag wel anders.
Wel een erg mooie kwalificatie van Ricciardo, heerlijk op pole! Nu hopen dat hij morgen een goede start heeft en de race kan pakken! Maar nu ben ik alleen maar benieuwd wat Verstappen had gedaan als hij niet gecrasht was.. Zonde.
bassx zegt
@viezefreddyw: maar als toen je favoriet eraf knalde vond je het ook minder toch?
viezefreddyw zegt
@bassx: Naja toch wel wat minder hoor. Ik had nooit echt een favoriet. Wel sympathie voor een coureur maar meer ook niet.
pinut187 zegt
Zonde voor Max, maar top prestatie van Ricciardo. Had dus veel meer ingezeten voor Max.
pixeltrooper zegt
Ricciardo met een beest van een ronde, telkens zo belachelijk dicht bij de boarding
wernerv8 zegt
En nu wachten ip de droeftoetercomments dat gij er niks van kan in 3.2.1?
w0o0dy zegt
Tja Max stuurde drie cm teveel naar rechts en heeft de vangrail geraakt.. daardoor brak de stuurstang (of schoot los?) en was hij passagier. Klein foutje op het slechtste moment denkbaar…
Ricciardo heeft in q2 zijn tijd gezet op supersoft niet Ultrasoft dus die kan mogelijk lang doorhalen vanaf kop morgen als de start lukt. Dan is Dan denk ik niet meer te pakken. Dus reken ik op Winst voor RedBull morgen. Maar….. er wordt regen verwacht en dan wordt alles anders en kunnen alle scenario’s de prullenbak in. En is er misschien toch nog iets positiefs te melden over Max morgen.
john4545 zegt
@w0o0dy: Dan is niet meer te pakken? :) Ik denk dat als het droog blijft, P10 niet meer te pakken is. Maar met regen wie weet.
wernerv8 zegt
Idd een belachelijk rondje van ricciardo zeg
harrie zegt
De Renault upgrade lijkt vooralsnog een goede te zijn, das positief. De druk van Max als teammaat lijkt Ricciardo goed op scherp te zetten, alweer een top kwalificatie voor hem.
En voor Sainz lijkt het ook bevrijdend te werken, ook weer goed bezig.
HZW zegt
Het is eerst nog af te wachten of Max morgen mag starten.
Als 107% regel nog bestaat start hij zeker niet, want daar valt hij ruim buiten.
Geen kwali tijd kan ook genoeg zijn voor uitsluiting voor de race.
sirmustang zegt
@HZW: Max mag morgen waarschijnlijk gewoon starten, met of zonder de 107% regel. De 107% regel is geen harde regel die zonder uitzonderingen wordt gehandhaafd. Bekijk deze grafiek maar: https://en.wikipedia.org/wiki/107%25_rule#List_of_107.25_rule_violations
lambo4all zegt
@HZW: pure onzin, totaal niet hoe de 107% regel in zijn werk gaat.
stephane8200 zegt
Voor de liefhebbers is de Nürburgring 24h ook te volgen via live stream. Snap niet dat daar niets over gemeld wordt op Autoblog.
bart1000 zegt
@stephane8200: meer autoblog lezen..
spec zegt
@stephane8200: zie 10 berichten terug…
stephane8200 zegt
@spec: check. Verbaasde me ook al.
pomoek zegt
Hij had op zijn hoogtepunt moeten stoppen….
exclusieviteitsfreak zegt
Ik durf er bijna voor wedden dat Max morgen alles uit de kast gaat halen om op P1 position te komen, maar zal wel extreem voorzichtig moeten zijn . . . , afwachten dus maar . . .
HZW zegt
@exclusieviteitsfreak: Met een harde band starten en geen pitstops maken.
Dan hopen dat je ver naar voren kan komen, als het dan gaat regenen moet iedereen naar binnen en doe je volop mee om de punten, maar dan moet het wel pas gaan regenen na dat de eerste pitstops zijn geweest.
moondustfocus zegt
@HZW: Er moet altijd op 2 type banden worden gereden, een pitstop is dus altijd verplicht.
exclusieviteitsfreak zegt
@HZW: Een meevaller is alvast niet uitgesloten, maar nogmaals, het zal afwachten worden . . .
autofanaat zegt
Hopelijk kan hij wat mooie inhaalacties laten zien daar.
rolov zegt
Riccardo ! Lekker zeg. Dat nieuwe blok gaat geweldig. Dat voorspelt veel goeds voor de rest van het seizoen.
john4545 zegt
Goed dat Max nu ook toegeeft waar ik al een vermoeden van had: Hij moet erg wennen aan het feit dat de RB12 zon goede auto is dat als je instuurt, die auto alles volgt wat er via het stuurt gevraagd wordt. Op de Mercedes na zijn de andere autos allemaal onderstuurde vrachtwagens.
Maar het komt goed. Het is goed dat Max zn fout toegeeft, en nu morgen gewoon een hele race gebruiken om meer en meer te wennen aan de auto. En dan 4 dagen in de simulator want in Canada heb je ook 2 heel vervelende armco’s.
john4545 zegt
“Max Verstappen crasht
Bij de tweede zwembadchicane gaat Max te enthousiast over de curbstones en hij vlamt zijn Red Bull in de boarding. Einde oefening. Eeuwig zonde, maar het kan gebeuren.”
Dit klopt dus niet. Hij stuurde voor de chicane te vroeg in, brak zn rechter stuurarm en daardoor vloog hij te hard over de curbstones.
wildbeest zegt
Morgen megacrash eerste bocht, max klapt langs de silberpfeilen
jeppie zegt
En dan te bedenken dat de pole vam vorig jaar gereden was in 1:15 en een beetje
Dutchdriftking zegt
Max en Monaco, het lijkt niet te mogen….
Edge zegt
Een groot voordeel voor Max is dat er vrijwel altijd wel chaos is in Monaco. Als hij het eerste rondje lekker rustig aan doet kan hij zomaar drie of vier plekken pakken door alleen al de gecrashte coureurs voorbij te gaan. En zo niet, dan kan hij het nog altijd op kracht doen.
Ik hoop vooral dat Max nu niet meteen overladen met kritiek wordt. Natuurlijk, hij is een supertalent, maar we moeten ook niet vergeten dat Max nog steeds maar een jongen van 18 is die aan zijn tweede race in die RB12 bezig is. De mensen die de F1 een beetje volgen weten dat, maar ik hoop niet dat al dat hosannavolk nu ineens weer afhaakt en denkt dat Max een eendagsvlieg is.
w0o0dy zegt
Kwamneen verhaal tegen dat Max vanuit de pits zal starten. Daardoor mag de auto WEL worden aangepast daar waar de rest van het veld dit niet mag. Wat ze gaan doen? Een regen-setup waardoor Max mogelijk een tempo op een natte baan kan rijden waar de rest niet aan kan komen. Gokje is het wel maar kan interessant worden.
w0o0dy zegt
@w0o0dy: toevoeging “met de reserve auto”
w0o0dy zegt
Linkje: http://m.verstappen.nl/?locatie=bericht&id=9727
insomnia zegt
Gewoon heel scherp ingestuurd (te) en wss sneeler met meer grip dan gewend. Dat tekent wel een grote die altijd wil winnen op de limiet. Dat ie dit doet in Q1 en niet gewoon eerst een top 15 tijd rijdt met z’n armpje uit de monocock, dat is wel een beetje dom. Weet ie zelf ook wel. Morgen gewoon dinishen en niets alles op alles goed gaan maken (met alle risico’s vandien). Goeie Pitstratgie en inhalen waar en als het kan. Top 10 kan dan nog steeds, of niet, whatever.
woutel zegt
Volgens mij hebben we sinds Max in de F1 rijdt nooit meer een regenrace gehad. Ik verheug me wel op een nat spektakel met misschien toch een klein stuntje.
ahs1979 zegt
@woutel: Wat dacht je van GP US in Texas vorig jaar? Vrije trainingen volgens mij totaal verzopen. Gedurende de race droogde het op maar Max maakte het de Ferrari’s goed lastig en eindigde uiteindelijk 4e.
desjonnies zegt
De beste stuurlui zitten op AutoBlog !
jannemaneke zegt
Al die uitvluchten in naam van heilige Max Verstappen… Lachen hoor
gjvp zegt
Dikke regenbuien om 1300 en 1400. Max zijn auto staat al helemaal op regensetting. Dat kan nog wat worden als de rest rondje 1 naar binnen duikt!