Wie voelt zich in 2022 het meest welkom, in de kwalificatie voor de Grand Prix van Miami?
Bienvenido a Miami. Het is tijd om een stoel te pakken op een boot in je achtertuin en naar de kwalificatie voor de Grand Prix van Miami te kijken. Er is veel gezegd over de entourage, maar de hype is echt voor deze F1 race in Amerika. De F1 organisatoren vergelijken het sfeertje zelfs met die in Zandvoort. En zoals wij allen weten: beter dan dat wordt het eigenlijk niet.
Op een nieuw circuit zijn de vrije trainingen altijd extra belangrijk. Je moet immers het circuit even leren en de setup on point zetten. Helaas voor onze held Max Emilian Verstappen, waren zijn trainingen niet vlekkeloos. Max verloor gisteren veel tijd door technische problemen. Daarbij moeten we aantekenen dat MV1 mogelijk zelf het foutje maakte wat de ellende veroorzaakte. Een kusje van de muur zorgde voor een bakwissel uit voorzorg. Die voorzorg bleek echter juist funest te zijn toen de hydraulica vervolgens roet in het eten gooide.
Max mist dus wat track time, maar was wel snel op de momenten dat de Red Bull wel rondging. Datzelfde geldt voor teammaat Perez, maar meer verrassend…ook voor team zilver! Jawel, Das Haus lijkt wat wijzigingen te hebben doorgevoerd die goed uitpakken. In VT2 was Russell zelfs de snelste van het hele stel. Omdat Ferrari er ondanks een crash van Sainz ook weer goed bijzit, krijgen we dus in het beste geval een strijd tussen drie topteams. Zou het echt, of is het alleen maar hype?
Q1
De Hazen en Alpha Tauri’s zetten vroege tijden neer. Het zijn echter de Astons die relatief snel zijn. Sneller althans dan de teams die dit jaar tot op heden hun concurrentie zijn gebleken. Snel blijkt echter dat Ferrari en co toch in een andere liga zitten. Team rood gaat naar de topposities. Ricciardo rijdt een goed rondje en split de rode brigade.
Dan komt Red Bull. Verstappen hing de RB18 in VT3 nog bijna in de muur, maar zet nu een tijd neer waarmee hij een halve seconde los staat van de tweede man. Perez sluit aan op P2, maar is ook die halve seconde langzamer. Dan komt Russell die zich kortstondig op P2 nestelt. Oude tijden herleven?
Niet per se. We zien vervolgens namelijk dat er nog heel veel tijd in de baan zit. Leclerc verbetert de tijd van Verstappen, teammaat Sainz sluit aan op P3 achter Verstappen. De Mercs lijken het echter lastig te hebben om meer tijd te vinden. En Hamilton schuift daardoor weer de gevarenzone in…
Het is een typische situatie waarbij iedereen zo laat mogelijk zijn ronde wil neerzetten omdat de baan beter en beter wordt. Hamilton weet zich in tegenstelling tot in Saoedie-Arabië nu wel uit Q1 te knokken. Hij gaat opeens naar P5. Alonso drukt Vettel in de gevarenzone, maar de Duitser weet zich daar vervolgens ook weer uit te redden. Zo worden Gasly en Bottas richting het gevaar geduwd.
Ocon doet na een klapper in VT3 niet mee, dus moet geweldige vent BOT vooral vrezen voor Albonio, Magnussen en zijn teammaat Zhou. Doch Albon kan na zijn goede resultaten in de vrije trainingen nu niet voor een verrassing zorgen. Sterker nog, hij is deze keer maar nipt sneller dan teammaat Latifi. De Williamsen zijn daarmee klaar. Magnussen lijkt het hele weekend al iets minder snel dan teammaat Schumacher en komt ook dit keer niet tot een geweldig rondje. Zhou tenslotte wordt opzichtig opgehouden bij zijn laatste poging. Zo zijn de afvallers in Q1 bekend.
De afvallers: Magnussen – Zhou – Albon – Latifi – Ocon (DNQ)
Q2
Schumacher, die dus voor het eerst sneller is dan Magnussen in de kwalificatie, trapt het bal af in Q2. Bottas bijt zich stuk op zijn tijd. Sainz en Leclerc zijn wel sneller. Doch andermaal zien we dat Max bij zijn eerste poging de Ferrari’s met gemak aftroeft. En tevens kruipt Perez weer naar P2 op gepaste afstand van onze Max.
Russell heeft kennelijk een probleempje en komt de pit binnen zonder een tijd op de klokken te zetten. Hamilton daarentegen gaat naar P5 en rijdt een tijd die bijna identiek is als die van de Ferrari’s. Doch dat is eigenlijk vrij logisch. Ferrari heeft besloten een setje nieuw rubber te sparen en heeft deze rondjes gereden met gebruikt rubber.
Russell moet daarna dus even aan de bak. Bij zijn eerste poging dat te doen, maakt hij een klein foutje. Dat wordt dus opgaan voor poging twee. Met een goede derde sector, klauwt George zijn weg naar P7. Kan de rest nog wat richting het eind van de sessie? Vettel gaat kortstondig naar P8, maar Stroll is nog sneller. Ook nu zit er duidelijk nog meer tijd in de baan. Bottas gaat naar P5. Norris gaat naar P3. Alonso haalt het net niet, maar gaat wel naar P11. Russell wordt daardoor teruggedrongen naar P12.
Dan is het nog aan Ricciardo om iets te doen wat lijkt op wat Norris deed. Tot op heden was de honingdas net zo snel zo niet sneller dan LN4. Maar DR3 zakt weer door het ijs op het verkeerde moment. Voor de negende keer op rij is zijn jongere teammaat hem te snel af in de kwalificatie. Ook Russell lukt het niet om iets speciaals te doen op zaterdag dit keer. Het narratief dat juwelen-afficionado Hamilton afgeschreven is, kan dus weer even in de ijskast.
De afvallers: Alonso – Russell – Vettel – Ricciardo – Schumacher
Q3
Sit rep: beide Red Bulls en beide Ferrari’s hebben twee sets nieuwe softs. De rest heeft één set. Niet verwonderlijk dus dat we in eerste instantie alleen de topteams het circuit zien opzoeken. De rest houdt het kruit droog voor het eind van de sessie. Hoewel Hamilton en Stroll wel nog een run op gebruikte banden doen om een banker neer te zetten en in het ritme te blijven.
De eerste slag is aan Ferrari. Leclerc gaat naar een 1:29.055. Sainz gaat naar een 1:29.071. Bottas sluit aan op P3, maar is (op gebruikte banden dus) negen tienden langzamer. Verstappen pakt echter de snelste tijd af met een 1:28.991. Nadat we Perez vanmiddag vederen in het achterwerk hebben gestoken, is hij nu duidelijk langzamer dan zijn teammaat. Hij geeft een halve seconde toe en staat daarmee vierde. Hamilton, Norris, Tsunoda, Stroll en Gasly sluiten aan op P6 tot P10.
En dan is het tijd voor de waiting game. Iedereen weet hoe laat het is. De baan wordt beter en beter, dus je wil de allerlaatste zijn die over de meet komt. Zeker nu het weer om een tiende van een seconde gaat. Dat gezegd hebbende wil je niet dat je rondje verkloot wordt door een gele of rode vlag, of doordat je in verkeer gedrongen wordt. Dit aloude dilemma leeft ook in 2022 nog.
Leclerc is de eerste van de toppers die ervoor gaat. Paars in sector 1. Maar Sainz gaat nog harder. Leclerc gaat naar paars in sector 2. Sainz gaat naar groen in sector 2. Wat doet Verstappen…Oh nein! De Nederlander gaat traag over de baan. Weer een technisch probleem? Het lijkt er wel op. Maar in de replay zien we dat Verstappen gewoon een foutje maakt.
Perez moet het nu redden voor Red Bull, want Leclerc gaat naar P1 en Sainz naar P2. De Mexicaan verbetert zichzelf, maar strandt op P4 en op 45 duizendsten van een seconde van Verstappen op P3. De eerste slag vooraan is dus voor Ferrari. Red Bull moet het doen met de tweede rij op de grid, ondanks dat beide bulls binnen een halve tiende van een tel van Sainz staan…
Niet Hamilton maar Bottas is best of the rest. Hamilton gaat wel op voor P6 en is dus duidelijk beter onderweg dan Russell vandaag. Gasly, Norris, Tsunoda en Stroll maken de top-10 compleet. Is het al morgen?
F1 kwalificatie Miami 2022: De volledige uitslag
- Leclerc – Ferrari 1m28.796 (Q3)
- Sainz – Ferrari 1m28.986 (Q3)
- VERSTAPPEN – Red Bull 1m28.991 (Q3)
- Perez – Red Bull 1m29.036 (Q3)
- Bottas – Alfa Romeo 1m29.475 (Q3)
- Hamilton – Mercedes 1m29.625 (Q3)
- Gasly – Alpha Tauri 1m29.690 (Q3)
- Norris – McLaren 1m29.750 (Q3)
- Tsunoda – Alpha Tauri 1m29.932 (Q3)
- Stroll – Aston Martin 1m30.676 (Q3)
- Alonso – Alpine 1m30.160 (Q2)
- Russell – Mercedes 1m30.173 (Q2)
- Vettel – Aston Martin 1m30.214 (Q2)
- Ricciardo – McLaren 1m30.310 (Q2)
- Schumacher – Haas F1 1m30.423 (Q2)
- Magnussen – Haas F1 1m30.975 (Q1)
- Zhou – Alfa Romeo 1m31.020 (Q1)
- Albon – Williams 1m31.266 (Q1)
- Latifi – Williams 1m31.325 (Q1)
DNQ
Ocon – Alpine
Robert zegt
Een hoop gekloterij net met de F1TV app. Continu bevriezend beeld op zowel de telefoon app als op de (pc) browser. Ik hoop maar dat dit morgenavond gefikst is.
jaapiyo zegt
Ik had dit vorige race en gisteren met de vrije trainingen ook op iPad. iPhone was oké. Na alle updates geïnstalleerd te hebben op iPad deed ‘ie het vandaag weer vlekkeloos.
sanderdenhaag zegt
Ik word er helemaal gek van. Vrijdag had ik alleen maar wegvallend geluid, alleen hun eigen commentaar en geluid werkte goed, Sky commentaar dus niet. En gister idd weer veel bufferen en bevriezend beeld.
Rick-dos zegt
Echt, het is vaak net niet met Max als het er om gaat. Het zou eens een keer leuk zijn dat hij de opperhand heeft in de laatste kwalificatieronde. Het is vaker wel dan niet dat hij dan net weer een foutje maakt. Dat hij geen pole pakt is niet erg als hij maar een clean lap neerzet.
sportabgasanlage zegt
Gast, hij heeft gisteren nauwelijks rondjes gereden. Het is uitzonderlijk knap wat hij laat zien met zo weinig baanervaring. (Overigens, “opperhand”? Wat is deze?)
Rick-dos zegt
Ja, en dan? Hij liet vandaag zien dat het hem niet deerde dus dat is geen excuus. Hij moet er gewoon staan als het er om gaat daarom verdient hij die miljoenen.
jelmer zegt
Meer dan andere courreurs? Ik denk even aan LeClerc in Imola 2021 of Hamilton in Baku 2020. Het zijn mensen, af en toe maken ze een foutje.
Rick-dos zegt
Kan aan mij liggen maar volgens mij was er geen kwali in Baku in 2020. Of bedoel je de fout bij de herstart vorig jaar? In dat geval is het geen kwalificatie.
Max heeft het wel vaker tijdens kwalificatie. Paar keer in Mexico, vorig jaar op Imola, Monaco ook een paar keer gebeurt.
Ik merk gewoon dat als het dicht bij elkaar zit dat hij vaak niet levert in zijn laatste ronde. Sterker nog, vandaag in Q3 dacht ik al dat hij geen pole zou halen na de eerste stint en warempel.
sander1980 zegt
@Rick-dos:
Bella Macchina zegt
Wow, of Bottas of Alfa Romeo zijn een stuk beter dan iemand had kunnen verwachten.
sportabgasanlage zegt
De AR schijnt de lichtste auto op de grid te zijn. En Bottas is geen pannenkoek, zeker niet als hij geen tweede viool hoeft te spelen.
willeme zegt
@sportabgasanlage: het is écht een geweldige vent gewoon!
nicolasr zegt
@willeme: zo is het!!
jelmer zegt
Nu Bottas het zó goed doet in de laatste quali’s en races, begin ik me af te vragen of de Mercedes in vorige seizoenen meer voor Hamilton dan Bottas werd gebouwd. Zoals de RedBull meer bij Verstappen dan Perez paste. Kreeg de geweldige vent ook een geweldige auto in 2020?
ViggenneggiV zegt
@jelmer: russell lijkt imo beter dan bottas. Dat idee had ik al toen hij mocht invallen voor Lewis 2 seizoenen terug en eigenlijk toen beter presteerde dan Bottas (ondanks diens ervaring in de super merc)
jelmer zegt
Dat begrijp en herken ik, maar ik doel op wat anders. Een auto moet een courreur ook liggen. Vettel heeft bijvoorbeeld in het turbo-tijdperk nooit meer zó goed gereden als met de V10. Past de Alfa Bottas relatief (in vergelijking met andere courreurs) beter dan de Mercedes?
pomoek zegt
Al met al een oké dagje voor Verstappen. Na gisteren is P3 een goed resultaat. Vraag me wel af hoe leuk de race morgen gaat zijn. Beetje angst voor een optocht.
Opvallend dat nu Russell de MB niet aan de praat kreeg. MB is nog steeds de op 2 na snelste.
flyerbunch zegt
Jammer van die laatste ronde waar hij dat foutje maakte, maar benieuwd naar morgen! Benieuwd of er echt opportuniteiten zijn om in te halen op deze baan ondanks afwijken van de lijn je doet glijden over gravel (die men ondertussen heeft proberen vastlijmen). Anders gaat het nog een saaie race worden ondanks de rode vlaggen.
V300amg zegt
Ik weet 1 ding; dit gaat een hele andere race worden als andere races en daar is niks mis mee! Iedereen klaagde over andere jaren dat er geen diversiteit in zat, kijk nou eens! En dan toch weer klagen als een mooi stelletje Hollanders. Moge de beste winnen morgen😉💪
nicolasr zegt
Even uit een Verstappen-fan perspectief geschreven, ik denk dat het wel mooi kan worden. Mits Max zich rustig houdt bij de start en niette veel door Carlos laat ophouden. Dan piept die Red Bull er na een paar ronden op het rechte stuk voorbij en kan hij afstand nemen. En zo wint hij nummer 3 van het seizoen.
dijan zegt
v 300; ja zelfs Max als echte Hollander klaagde constant . Wat een overdreven reacties over de radio van onze geliefde Max . Was al blij dat Lewis zich niet liet horen ,anders had hij de complete Maxfans over zich heen gehad met jankgedrag . Maar ,ja Max is een ander verhaal.