Een goeie kwalificatie voor Max.
Verstappen reed namelijk een nette kwalificatie en zette voor 50.000 enthousiaste Mexicaanse toeschouwers een belangrijke stap om zijn doelstelling voor de race (‘Ik ga voor een plek bij de eerste tien’) waar te maken. Zijn teamgenoot Carlos Sainz jr. kwalificeerde zich als elfde voor de race.
Gisteren konden we nog melden dat Max een 1e tijd neerzette tijdens de vrije training, maar niet lang daarna parkeerde hij z’n bolide tegen de kant. Een 8e startplek blijft echter een prima prestatie.
Rosberg pakt morgen de pole-position, net voor kampioen Hamilton. De volledige startvolgorde voor de GP van Mexico staat hieronder:
1. Rosberg
2. Hamilton
3. Vettel
4. Kvyat
5. Ricciardo
6. Bottas
7. Massa
8. Verstappen
9. Perez
10. Hulkenberg
11. Sainz jr.
12. Grosjean
13. Maldonado
14. Ericsson
15. Raikkonen
16. Alonso
17. Nasr
18. Rossi
19. Stevens
20. Button
ferrariman zegt
Jammer van Rai hopelijk toont hij weer ballen:) net als Max
vtechlover zegt
Persoonlijk vind ik het leuker als jullie er dieper op in gaan.. Vrij weinig info buiten de tijden
Arnoud zegt
@vtechlover:
Zij hebben ook weekend. ?
mauricerma zegt
@vtechlover: ik ben het er mee eens, het lijkt meer op een ‘max-nieuws’ item dan op een ‘formule 1’ item.
henkhupelschoten zegt
@mauricerma: Is daar iets mis mee?
bofkont zegt
@henkhupelschoten: niet iedereen is gelukkig zo Max geil ?
wif1 zegt
@bafkont: Denk niet dat er veel autobloggers geil van Max worden… Over zijn rijstijl en uitzonderlijk talent raken ze hoogstens zeer enthousiast. Maar je moet een autosport liefhebber zijn om daar in mee te kunnen, zo niet dat moet je dit soort artikelen op autoblog gewoon skippen. Er is genoeg leesvoer over bijvoorbeeld de soap rond Jeremy Clarkson, foto’s van super cars en rij impressies van auto’s die we allemaal kunnen betalen. Voor ieder wat wils dus…
bofkont zegt
@wif1: Volgens mij jij wel ;)
mauricerma zegt
@henkhupelschoten: als er een item staat over de formule 1 is het toch niet zo raar als er verwacht word dat er een stukje geschreven staat over de gehele f1 ?
Dimglor zegt
@mauricerma: Da’s elke keer als er hier iets wordt geschreven over F1 ;-)
awesome zegt
@vtechlover: of je neemt een abonnement op Soort1.
wif1 zegt
@awesome: Wat voor soort iets is dat…
HZW zegt
Die Raikkonen laat het wel afweten met een 15de startplaats.
tampie zegt
@HZW: Räikkönen had last van een remprobleem.
autojunk zegt
@HZW: 15e plek in kwalificatie, met geldstraf vanaf P18 morgen. Er waren problemen met zijn wagen:
“In de derde training hadden we problemen met de auto. Daardoor moesten we de motor en versnellingsbak vervangen. Het was krap om alles op tijd terug te zetten, maar de monteurs hebben geweldig werk verricht met het klaarmaken van de auto voor Q1. Helaas was er net niet genoeg tijd om alles honderd procent goed te krijgen”, vertelt de oud-wereldkampioen. “Ik had nog steeds problemen met de remmen. Ze werkten wel, maar blokkeerden vervolgens. Met alle straffen in het vooruitzicht, konden we maar het beste Q2 halen en daarna rustig aan doen. We hebben drie snelle ronden gereden om te controleren of alles met de auto goed zat.”
autojunk zegt
@autojunk: geldstraf = gridstraf
geespot zegt
@autojunk: Toch loopt Sainz nog steeds voor in Qualifying http://www.maxstatistics.com/max-verstappen-vs-carlos-sainz-jr-head-to-head-after-mexico-qualifying/
wif1 zegt
@geespot: Max had al voor kunnen staan als die motor er in japan niet mee op was gehouden
goodolddays zegt
Max gewoon weer Q1 heel netjes gedaan
jaapiyo zegt
@goodolddays: *kuch* Q3 *kuch*
skylinefan zegt
@goodolddays: da’s toevallig! Beide Manors zaten ook in Q1 toch knap! ?
jaapiyo zegt
Prima gedaan weer door Max. De coureurs die ervoor staan horen daar te staan want die hebben een net wat snellere auto. Alleen RAI valt weer buiten de boot daarom 8ste en geen 9de.
Voor de teamgenoot, in Q3…meer kan je niet vragen. Met een beetje mazzel pakt ‘ie Sainz nog in het kwali duel dit jaar, ik denk dat dat het grote doel moet zijn voor de rest van het jaar (tsja en als het een keer regent of zo, zoals het wel eens doet in Brazilië bijvoorbeeld, hoop je misschien op een gekke race met een podium maar echt als doel kan/mag/moet je dat niet stellen).
w0o0dy zegt
@jaapiyo: met het punten verschil in zijn voordeel Is iedereen er wel van overtuigd dat Max een klasse apart Is voor een rookie. Of Sainz nou een paar keer een paar tienden sneller Is kan eigenlijk niemand meer boeien dat kan makkelijk onder het kopje minder ervaring op diverse circuits en minder raceweekend ervaring in single sweaters. De crashes van Sainz en het gapende gat in de puntentelling laten ook cijfermatig zien wie van de twee the boss is…
roppp zegt
@w0o0dy: inderdaad. Het boeit niemand of Max zich beter kwalificeert dan zijn teamgenoot. Waar het om gaat is het resultaat bij de finishvlag en die heeft Max tot nu toe riant gewonnen.
bassx zegt
@roppp: Was F1 maar zo simpel. Het boeit ontzettend veel hoe goed je kwalificeert. Het is een rijderskwaliteit die je in de race nodig bent om bijvoorbeeld een undercut uit te kunnen voeren. Wat totaal niet boeit is hoe een rijder presteert in FP1, maar daar lijken we met z’n alleen heel erg in geïnteresseerd te zijn sinds gisteren ook al is de pace 5 seconden sneller in FP2. Max is hét talent op dit moment en verwacht heel veel van hem de komende 15 jaar, maar wanneer je zegt dat kwalificeren in F1 niet belangrijk is begrijp je de sport niet helemaal.
wif1 zegt
@bassx: Rosberg heeft al 3 pole’s op rij gescoord, maar denk je dat iemand daar nog over schrijft?
bassx zegt
@wif1: Is degene die “schrijft” ook bepalend welke coureur er nog een stoeltje heeft volgend jaar? Dit is wel belangrijk voor toto en paddy.
wif1 zegt
@bassx: En die zijn maar wat blij dat Hamilton nog twee jaartjes blijft. Dat Rosberg ook nog van de partij is doet ze niet zoveel. En reken maar dat ze het belangrijk vinden over wie er geschreven wordt, want dat is publiciteit. En daar zijn sponsors weer blij mee.
bassx zegt
@wif1: Je vergeet belang van constructeurstitel. Ieder personeelslid kreeg € 15.000 voor het behalen van constructeurstitel, niet bij het behalen wanneer Hamilton kampioen werd. Maar je zegt het min of meer zelf al, sponsors vinden het ook belangrijk; ook wanneer Rosberg een pole binnenhaalt.
jaapiyo zegt
@w0o0dy: Niet helemaal mee eens. Begrijp me niet verkeerd ik schat Max wel ook iets hoger in dan Sainz overall, maar het puntenverschil kan zeker ten dele verklaard worden door een paar DNF’s van Sainz toen hij wel op een potentiele top-5 klassering afstevende, bijvoorbeeld op Silverstone en Spa. Dat zijn een boel punten. Ok, onder de streep heeft hij technisch maar twee DNFs meer dan Max en maar 1 als je China meetelt als DNF voor Max maar het is wel een verschil als je vanaf P5 uitvalt of vanaf bijvoorbeeld P10. Qua crashes zie ik ook niet veel verschil…
En die paar tienden in de kwalificatie niet belangrijk? Voor een midfield team misschien niet zozeer want die zitten toch altijd in het gevecht in de race, dan is ‘racecraft’ wat Verstappen in overmaat heeft belangrijker, maar voor een topteam des te meer. Een topteam heeft als het goed is elk jaar een top auto. Daarmee sta je vooraan de grid. Kampioen word je doorgaans door de 10+ droge, saaie races in het jaar op pole te kwalificeren om vervolgens vooraan weg te rijden en guess what…daar hoef je niemand voor in te halen, maar je moet wel die laatste tiende uit de auto kunnen peuren in de kwalificatie. Denken dat de topteams daar niet naar kijken is, IMHO, een tikje naïef. Dat ze alsnog Max willen hebben is een ander verhaal, maar ze nemen dat zeker mee in de analyse. Stel dat ‘ie dan onverhoopt ‘blijft hangen’ krijg je over 3-4 jaar de verhalen ‘ja in zijn eerste jaar was ‘ie eigenlijk ook al niet beter in de kwalificatie dan Sainz…’.
Kortom, beter dat ‘ie dat duel nog even wint.
w0o0dy zegt
@jaapiyo: de driver power ranking van Bleachreport al eens bekeken? Sainz is met het resultaat van de US GP eindelijk ook opgenomen terwijl Max al de laatste 5 race (meen ik) top 6 staat en inmiddels als 4e wordt gekwalificeerd…
w0o0dy zegt
@jaapiyo: http://m.bleacherreport.com/articles/2583112-formula-1s-driver-power-rankings-after-2015-united-states-grand-prix/page/9
jaapiyo zegt
@w0o0dy: Joah prima maar dat is meer hypemachine dan feiten hè. Nogmaals niet dat ik Max niet in een auto van mijn fictieve team zou zetten, maar zoals de man die op nummer 7 in die lijst al zei, er bestaan geen wonderen in de F1. Max is nog erg jong en al heel goed en zoals dat dan gaat in de sportwereld word je dan enorm opgehemeld, maar laat ‘m nou eerst even gewoon in alle meetbare statistieken (zoals ook het kwaliduel) zijn teamgenoot verslaan zodat ‘ie die plaats in een topteam zonder mitsen en maren verdient. als ‘ie dan vervolgens naast HAM in een Merc zit of naast VET in een Ferrari of misschien naast RIC in een Rode Stier dan gaan we vanzelf zien of hij echt supergoed is of toch gewoon heel goed.
rovadepo zegt
@jaapiyo: max is supergoed
toniominestrone zegt
@w0o0dy: Bekend stukkie, eerder geplaatst?
clarkson zegt
Max voor p6 dus! (Williams verpest het toch tijdens de pitstops)
Rick-dos zegt
Ben ik het of is het circuit in Mexico ouderwets geweldig te noemen? Heeft toch veel meer ambiance dan de meeste nieuwe circuits op de kalender? Vooral dat stukje dat ze tussen die stands heengaan, prachtig gewoon!
87sandyd zegt
Niemand van autoblog de persconferentie gezien? Ik snap dat jullie weekend hebben maar de troll van Vettel bij de Mercedes-coureurs was geniaal…! En dat zeg ik als fan van Lewis die ff niet wist wat hij moest zeggen, evenals Rosberg.
Lewis had er de pee in dat hij een foutje maakte in zijn laatste ronde en dus hoefde nico zijn ronde niet af te maken want hij stond toch op pole. Maar dat de lucht tussen die twee nog niet geklaard is werd wel duidelijk tijdens de persconferentie xD
87sandyd zegt
https://youtu.be/lujpnC42_A8 (update: mirror)
Filmpje troll Vettel
pindakoning zegt
@87sandyd: haha mooi stukje, wat een stelletje bij Mercedes als je dat zo ziet.
SpiderIV zegt
@87sandyd: helemaal top. Die Vettel als “best of de rest” zit lekker in zijn rol
Robert zegt
@SpiderIV: inderdaad. Nu de druk er een beetje af is (oké, hij kan de P2 in de eindrangschikking nog veilig stellen), heeft Vettel niets meer te verliezen en alles te winnen. En na het dramatische seizoen vorig jaar, waarin hij als wereldkampioen door z’n teammaat werd zoekgereden, is het een verademing te zien hoe relaxed hij weer is.
w0o0dy zegt
@87sandyd: erg grappig hoe Vettel dat zegt..
MaartenD zegt
@87sandyd: geweldig filmpje en wat een gezellig sfeertje bij Mercedes.hahah…en ik moet toch een klein beetje terugkomen op duitser en geen humor, want Vettel heeft het hier iig wel ;-)
mauricerma zegt
@maarten020: vettel heeft over het algemeen wel humor hoor, leuk stukje dat ie kimi na doet bijv, en bij top gear is ook wel leuk stukje als hij te gast is, sympathieke kerel
awesome zegt
Ik vraag me trouwens af wat voor trucje/Maas in de regels ze bij RBR hebben gevonden.
2weekenden achter elkaar beide auto’s hoog in de kwalificatie, bijzonder voor een auto met zo’n slechte PU
thierryvth zegt
er zijn er hier in tegenstelling tot alle F1 pundits dus nog die denken dat max zich moet (in qual) bewijzen. Drama met die Olaf mol adepten.
henkp1 zegt
Goed bezig die Max!
Het lijkt wel of Renault het lek boven heeft. Ik lees tenminste geen negatieve dingen daarover en de resultaten zijn vooralsnog niet slecht.
Dutchdriftking zegt
Nette presentatie hoor!
MaartenD zegt
Erg fijn dat Veronica de race vandaag om 20.00 weer rechtstreeks uitzend!
wif1 zegt
@maarten020: Gaan ze volgend jaar alle races uitzenden? Heb ergens gelezen dat ze in samenwerking met ziggo zoiets van plan zijn?
Calimero zegt
Wat zeft Vettel nu eigenlijk in dat filmpje? Wat ik kon verstaan was iets met Girl en both of your arms of zo?
mauricerma zegt
@milan0: het komt er op neer dat ie vraagt of ze ( ham en ros) elkaar van de baan af kunnen beuken zodat vettel kan winnen. Althans dat verstond ik