Gaan de wisselende weersomstandigheden in het voordeel van Max uitpakken?
Het is qua weer nu niet bepaald lekker om vanaf de tribune in Suzuka naar de kwalificatie te kijken. Het waait hard, af en toe breekt de zon door, maar het kan zo ook weer gaan plenzen. In de derde vrije training waren Hamilton, Vettel en Raikkonen de snelste. De top vijf werd afgesloten door Verstappen en Bottas op plek vier en vijf. Hülkenberg maakte op het laatste moment in de vrije training nog een flinke klapper met zijn auto. De vraag is of Renault op tijd voor de kwalificatie zijn auto heeft weten te repareren.
Q1
Het is bewolkt, maar droog. Er is ongeveer 60 procent kans op regen voor deze kwalificatie. Vandoorne komt de pits uit op softbanden. Het was al bekend dat dit weekend qua bandenkeuze niet lekker gaat uitpakken voor McLaren. Hamilton begint aan een vliegende start en weet zijn goede pace voort te zetten. Hij zet een tijd van 1:28.702 neer. De eerste tijd van Verstappen is goed voor een vierde plek, achter Vettel en Bottas. Kort daarna maakt Vettel een kleine slippartij. Ericsson moet zijn kwalificatie voortijdig afbreken. De Sauber-rijder knalt van de baan en zijn auto loopt flinke schade op. Met nog een kleine 10 minuten op de klok zwaait de rode vlag en wordt de tijd bevroren.
De schade lijkt voor Hülkenberg naar aanleiding van zijn slippertje in FP3 mee te vallen en na het hervatten van Q1 beginnen de Renaults te rijden. Tegen het einde van Q1 beginnen de eerste druppeltjes te vallen. Zal het dan toch? De vlag zwaait inmiddels, Gasly weet naar P10 te klimmen. Het is geen verrassing dat de McLarens Q2 niet halen. Ook helaas voor Hülkenberg zit het er op omdat Sainz en Hartley de tijden weten te verbeteren.
De afvallers in Q1 zijn:
Hülkenberg
Sirotkin
Alonso
Vandoorne
Ericsson
Q2
Waren er net nog druppeltjes, met de start van Q2 komt de zon weer door. Er is geen grip te krijgen op het wisselvallige weer op Suzuka. Raikkonen zet als eerste een tijd neer, gevolgd door Hamilton. Bottas verrast met een nog snellere tijd, 1:27.987. Dan probleempjes bij Ricciardo? Hij had last van vermogensverlies. Een dingetje om op te letten. Verstappen pakt een vijfde tijd en komt daarna de pit binnen. Stroll zet een tijd neer voor een veertiende plek. Ricciardo is de enige coureur die nog geen tijd heeft gezet in Q2. Het begint wat harder te regenen. Magnussen ervaart een klein slippertje. Leclerc maakt zelfs een spin. De baan is nu echt nat aan het worden! Red Bull krijgt het niet voor elkaar om de auto van Ricciardo op tijd af te krijgen. Een zwaar gefrustreerde Ricciardo loopt weg van zijn team. Q2 is klaar.
De afvallers in Q2 zijn:
Leclerc
Magnussen
Sainz
Stroll
Ricciardo
Q3
Het is groen en de Ferrari’s starten op de intermediates. Een slimme strategiekeuze van het Italiaanse raceteam? Van echte regen is geen sprake. Na één ronde rijden keren beide auto’s dan ook weer terug in de pits om te wisselen naar supersofts. Over de boordradio laat Verstappen weten alles te geven. Dit, omdat de Nederlander denk dat het straks wellicht weer kan regenen. Hamilton zet een tijd van 1:27.760 neer, gevolgd door Bottas op P2. Max pakt een voorlopige P3. Raikkonen weet niet sneller dan Verstappen te rijden en komt op P4. Vettel maakt wederom een slippertje en kan weer overnieuw beginnen met het zetten van een goede tijd, wat goed nieuws is voor de Red Bull-rijder. Raikkonen komt binnen en gaat over op een nieuw setje supersofts om een betere tijd neer te zetten. Ook Vettel komt. Het is een spannende kwalificatie, want de regen lijkt steeds dichterbij te komen. In de tweede bocht maakt Bottas een glijpartijtje. Het is glad op Suzuka. Ook Raikkonen is aan het glijden. De regen neemt toe. Vettel belandt zelfs even in de grindbak. Het zit erop. Max heeft het goed gedaan met een P3, maar ook de jongens van Toro Rosso kunnen trots zijn met een P6 en P7 startplek. Wederom drama bij Ferrari, Vettel begint morgen vanaf P9.
De kwalificatie ziet er als volgt uit:
1. Hamilton
2. Bottas
3. Verstappen
4. Raikkonen
5. Grosjean
6. Hartley
7. Gasly
8. Ocon
9. Vettel
10. Perez
11. Leclerc
12. Magnussen
13. Sainz
14. Stroll
15. Ricciardo
16. Hülkenberg
17. Sirotkin
18. Alonso
19. Vandoorne
20. Ericsson
De race start morgen 7 oktober 2018 om 07:10
ikschrijfookoverautos zegt
Leclerc klaagde over de radio dat zijn team zijn strategie heeft verpest. Wel, jongen… wen er maar vast aan.
fastforward zegt
Q3 is het seizoen 2018 in een nutshell. Man man man
viezefreddyw zegt
Toch wel leuk, zo’n verrassende kwalificatie. Leuk van Toro Rosso na het drama van vorige week. Ferrari is dan weer niet zo verrassend bezig. Wat een gestunt zeg. Maar een kwalificatie als dit kan de race morgen spannend maken!
Zonde voor Ricciardo, sneu hoor. Wat een pech heeft die vent dit seizoen.
wif1 zegt
@viezefreddyw: Zou hij te ruig met het materiaal omgaan…??
rhellema zegt
@wif1: dat kan gewoon niet anders, hij moet alle zeilen bijzetten om zijn teamgenoot bij te houden, daardoor moet hij meer van zijn auto vragen dan deze aan kan.
peke zegt
@rhellema: terwijl toen verstappen continue pech had we allemaal vonden van niet.
rhellema zegt
@peke: het was toen bij iedere uitvalbeurt van Verstappen dit verhaal, maar nu is het de oh zo sympathieke Australiër die het overkomt en dan hoor je er niemand over. Natuurlijk is het onzin wat ik schrijf zoals ik het toen over Verstappen ook onzin vond maar het is wel kenmerkend voor het afzeiken aangaande Verstappen.
peke zegt
@rhellema: eens
mnmg zegt
@viezefreddyw: meer gestuntel dan gestunt ;-)
willeme zegt
Coulthard vraagt aan Verstappen of hij zich gaat bemoeien met de WK-Battle.
“Is that still a battle?”
Vervolgens wordt er ingezoomd op het gezicht van Vettel.
Je kan zeggen van Liberty Media wat je wil, maar het verhogen van de drama naast de baan (bij gebrek aan drama op de baan) maakt heel erg veel goed. Nu wachten totdat er een grapjas vitriool in de champagneflessen doet.
ghengiskhan zegt
@willeme: nee, ze moeten absinthe in die flessen doen, en opdrinken voordat ze gaan racen, niet erna. Opmerking van Max was ook wel recht in het kruis.
Voorspelling: Seb is en blijft een 4voudig wereldkampioen.
willeme zegt
@ghengiskhan: Voorspelling? 50 punten met nog 5 races te gaan is bijna een zekerheidje ;-). Hamilton moet twee keer een DNF achter zijn naam hebben en Vettel moet dan nog eens twee keer zien te winnen voordat het gelijk wordt.
ghengiskhan zegt
@willeme: mijn voorspelling geldt ook voor de jaren na het huidige. Met een Honda motor die doet wat er beloofd wordt, wordt 2019 een gevecht tussen Max en Lewis; onze aimabele Duitser verliest 1 of 2 keer van zijn nieuwe teamgenoot en bezwijkt onder de druk.
Ik durf er wel een biertje (glaasje absinthe?) op te zetten.
willeme zegt
@ghengiskhan: ah! Dat is wel een interessante gedachte. Zeker omdat Ferrari een tijd lang de beste auto van het seizoen leek te hebben. Volgend jaar wel LeClerc erbij die voor een verrassing kan zorgen !
w0o0dy zegt
@willeme: sinds Ferrari met een extra sensor rijdt om het vermogen beter in kaart te brengen voor de FIA is de bizarre topsnelheid weg.. En sinds Mercedes de temperatuur van de banden beter kan controleren mbv de nieuwe wheelhubs is het kampioenschap beslist. Bandenslijtage/ temperatuur management van Mercedes was het zwakke punt maar nu is die beter en maakt Ferrari feitelijk geen kans meer. Ook zonder de fouten van Vettel en het team was Lewis dit jaar wel kampioen geworden. Nu is het alleen eerder. Nog twee races en het is klaar (inclusief morgen).
stuko zegt
@willeme: eens.. als Leclerc doorpakt dan rijdt ie volgend jaar gewoon podium. Tenzij Ferrari huilbaby Vettel voor laat gaan
w0o0dy zegt
@willeme: eigenlijk verwacht ik dat Vettel het vreselijk zwaar gaat krijgen met Leclerc. Die jongen lijkt bescheiden en getalenteert maar vergis je niet in zijn ambitie maar ook zijn “opdracht”. Hij krijgt deze kans met als mission statement ” de jongste wereldkampioen” en daarna moet hij de vaandeldrager worden bij Ferrari. Vettel zal vertrekken voor zijn contract afloopt dat voorspel ik.
ghengiskhan zegt
@w0o0dy: Vettel krijgt een paar keer klop van Leclerc, rijdt daarna geen deuk meer in een pakje boter, na afloop van zijn contract trekt hij zich terug in een blokhut in het Schwarzwald en gaat zich bekwamen in punniken. We horen nooit meer van hem.
dawwg zegt
@ghengiskhan: En hij wordt vriendjes met Nico Rosberg, waarmee hij ook soms vlogs gaat doen …
Edge zegt
@w0o0dy: Vettel de grote man, het team dat een talent promoveert, het talent verslaat Vettel, Vettel vertrekt met de staart tussen de benen bij het team. Dat hebben we eerder gezien. Ik zou overigens niet weten waar Vettel dan heen moet. Zijn contract loopt tot en met 2020, dus om aan jouw voorspelling te voldoen zou hij dan na 2019 al bij Ferrari moeten vertrekken. Dat zie ik nog wel gebeuren, maar waar moet Vettel dan heen? Mercedes heeft Hamilton tot 2020 vastleggen en Verstappen ligt tot diezelfde tijd bij Red Bull vast. Ik verwacht niet dat Vettel daar graag naast gaat zitten
heidekonijn zegt
@edge: Het kan ook een Alonso scenario worden waarin een zwakke teamleiding de star driver tot in de afgrond volgt, het jonge talent een tweederangs auto voorziet en zijn carrière naar de knoppen helpt, en eindigt als laatste. Dat dit niet onmogelijk is voor een topteam is wel bewezen lijkt me.
phaeton zegt
@edge: Schumacher ging naar Mercedes in de kinderschoenen, Raikkonen gaat naar Sauber. Vettel kan overal heen. Haas?
mnmg zegt
@w0o0dy: ik denk huis dat dat behoorlijk mee gaat vallen. Leclerq is getalenteerd maar moet ervaring op doen, net als max toen hij naar RB kwam. Vettel mag soms huilen, als viervoudig wereldkampioen kan hij natuurlijk wel wat. En Ferrari is Ferrari, eigen wetten, is niet het makkelijkste team om te presteren. Duurt ook weer even voordat leclerq dat spel door heeft.
peke zegt
@mnmg: precies dat.
Vettel wordt geen kampioen, probeert het nu met man en macht (rijdt dus met risico’s wat fouten met zich medebrengt). Echter een viervoudig kampioen is geen mietje, die kan echt wel rijden!
Wat Leclerc betreft, denk ook zoiets als Max. Talent, maar nog ongepolijst. Max ging keer op keer de fout in door eigen toedoen. ZAl leclerc wellicht ook gaan meemaken.
Ik serveer Vettel nog niet af. Kampioen? Niet snel meer denk ik.
mnmg zegt
@peke: we zijn ‘t eens :-)
peke zegt
@mnmg: roerend ;)
HZW zegt
@ghengiskhan: Dat heb ik al eerder gezegd dat Vettel geen WK’s meer gaat winnen, zeker niet als bij Ferrari rijd, daar wordt niemand meer wereld kampioen.
Als max wereld kampioen wil worden gaat dat alleen met een Mercedes lukken Of Red Bull, Ferrari heeft nooit een heel seizoen hun zaken op orde.
ericd zegt
Heerrrrlijk, wat een luxe: plek 3 op de start grid. Jammer dat het tegenzit voor z’n teamgenoot. Race begint morgen om 07:00 uur…???
gwnbmw zegt
@ericd: 7:10 ;)
chriscross zegt
@ericd: ja om 07.00 uur
lekkerlinksrijden zegt
@ericd: tegenzit voor Ricciardo? Zag je de frustratie bij hem? Volgend jaar niet alleen de motor maar alles van Renault!!! Gefeliciteerd
Dutchdriftking zegt
@lekkerlinksrijden: klopt, hij zal nog wel ns achter zijn oren krabben….
rob5nismo zegt
@dutchdriftking: en daarna bij zichzelf denken 18.000.000 per jaar daar heb je wel wat frustratie voor over
autodidact zegt
@rob5nismo: dat dacht Alonso ook maar die miljoenen zijn blijkbaar snel vergeten als je met je enorme ego in een rokend hok onderweg bent.
rob5nismo zegt
@autodidact: wat je zegt enorm ego dat is wat Alonso in de weg zit
deuxani zegt
@rob5nismo: Dat is alleen motivatie voor sporters die hun sport puur en alleen als werk zien. Ricciardo lijkt mij niet zo’n type, dus ik denk echt dat zijn overstap naar Renault hem veel pijn doet in zijn sportershart.
Edge zegt
@deuxani: Niemand hield hem een pistool tegen zijn hoofd. Hij had ook bij Red Bull kunnen verlengen en dan kunnen kijken hoe de markt zich voor 2020 zou ontwikkelen.
rob5nismo zegt
@deuxani: ik zag vanmiddag een filmpje op dumpert voorbij komen over hem waar de frustratie vanaf droop hij riep keihard F@CK kwam uit zn tenen
maferick74 zegt
@lekkerlinksrijden: hij had toch 40 mil jkoen redenen om daar te gaan rijden? Oke een sportman gaat voor de winst maar 30 miljoen maakt toch een beetje goed.
maferick74 zegt
@maferick74: 40 miljoen, 30 miljoen, ik bedoel veel geld.
HZW zegt
@lekkerlinksrijden: En Nee ik zie Renault in 2020 niet om de WK titel mee doen, en in 2019 al helemaal niet.
KEV9 zegt
@lekkerlinksrijden: ik zou er niet vreemd van opkijken als renault al lang en breed een motor voor 2019 heeft klaarliggen voor 2019 maar achter de hand houdt zodat RB er niet van kan profiteren… en ricco weet dit…
BrutaalAapje zegt
@soulmaster: Dan zouden ze die motor NU wel inzetten. RB gaat immers toch niet verder met Renault. Ze hebben juist veel telemetrie nodig om de motor te optimaliseren. De data die RB aan Renault leverde is opzich al goud waard. Voor Renault is het niet fijn dat RB vertrekt…
Dutchdriftking zegt
P3 regen race? Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik ben wel weer toe aan een overwinning van Max!
87sandyd zegt
@dutchdriftking: Morgen blijft het hoogstwaarschijnlijk droog
HZW zegt
@dutchdriftking: Hamilton is ook een meester in het regen rijden.
w0o0dy zegt
De vraag of Honda Renault voorbij is lijkt me niet echt een issue meer… 5 vd 6 wagens met Renault motor buiten de top 10 en beide wagens met Honda in de top 7!!
Eervolle vermelding naar Hartley die eindelijk eens voor Gasly staat!
87sandyd zegt
Vandaag is echt hét bewijs dat Formule 1 een teamsport is. Mercedes verslaat Ferrari nu op elk vlak, technisch, coureurs en strategie/tactiek.
Geweldig gedaan van Torro Rosso trouwens.
harrie zegt
Als dit Honda blok nog betrouwbaar blijkt ook, kan 2019 een prachtig seizoen gaan worden.
autodidact zegt
Mijn God wat gooit Ferrari de eigen glazen in… alweer. Verleden jaar hetzelfde liedje. Hamilton mag zo goed zijn als-ie wil, ik ben hem nu wel beu.
HZW zegt
@autodidact: Hamilton toon aan waarom je alleen in een Mercedes Wereld Kampioen wordt.
Volgend jaar wordt het een 2 strijd om de WK titel tussen Lewis en Max.
lacker zegt
Maar, hoe is de foto geworden van de fotograaf op de laatste foto?
alassad zegt
@lacker: que?
BrutaalAapje zegt
Ziet iedereen Grosjean nu over het hoofd? 5e plek voor Haas. Nice!