Weet Max zijn goede vorm voort te zetten op Suzuka?
De Grand Prix van Japan. Misschien wel de mooiste baan van het seizoen. Technisch, uitdagend en snel. Bijna altijd staat de GP van Japan op Suzuka garant voor vermakelijke races. Ok, je moet er wel eerder voor je bed uit (of langer opblijven), maar hey: je moet er wat voor over hebben. Nog een reden waarom dit Grand Prix-weekend spannend is: het is niet direct duidelijk wie hier de overhand gaat hebben. De drie topteams lijken redelijk aan elkaar gewaagd op dit moment.
Tijdens FP1 was het Vettel die met de Ferrari het snelste was en Sainz die een klapper maakte.. FP2 was door de enorme regen niet representatief; er kwamen maar een paar coureurs naar buiten. Vannacht is FP3 verreden en daar was Bottas het snelste, op de voet gevolgd door Hamilton, Vettel, Verstappen, Ricciardo en Ocon. Alvorens we van start gaan, beginnen we met een paar huishoudelijke mededelingen. Want er zijn weer de nodige gridstraffen uitgedeeld.
Carlos Sainz Junior krijgt 20 plaatsen gridstraf vanwege het vervangen van enkele motoronderdelen. Joylon Palmer krijgt eveneens 20 plaatsen gridstraf, vanwege een nieuwe motor en eveneens wat onderdelen. Bij Fernando Alonso moest alles weer eens vervangen worden, dus hij krijgt 35 plaatsen gridstraf. Valtteri Bottas heeft zijn transmissie moeten vervangen, waardoor de Fin 5 plaatsen terug gezet wordt.
Q1
We gaan beginnen! Wehrlein gaat als eerste naar buiten. Gevolgd door Gasly. Hamilton volgt een minuutje later en Vettel gaat er ook direct achteraan, seriously. Lewis zet een 1:29.5 neer, Vettel zit er met 1:29.7 niet veel achter. Voor Bottas gaat wat moeizamer. In FP3 reed hij zijn Mercedes van de baan, maar ook in de Q3 gaat het niet lekker: hij heeft flink wat overstuur in de Degner 2 bocht. Een ronde later laat Bottas zien het racen nog niet verleerd te zijn door een toptijd neer te zetten, vlak achter die van Lewis.
Wat kan Max doen? Die pakt een voorlopige eerste plaats. Nu moeten we erbij aantekenen dat Max op Supersoft banden staat, Lewis heeft zijn tijd op de Soft banden. De topteams hebben hun positie wel veilig gereden. Hamilton pakt P1 af van Max en Vettel pakt P2. Verschil: Q1 gaat om de achterhoede teams. Deze wordt ineens afgelast, want Grosjean crasht zijn Haas F1-auto in de S-bochtensectie. Dat wordt een duur weekendje voor het Amerikaanse privé-team.
Wie blijven er achter in Q1?
Grosjean
Gasly
Stroll
Ericcson
Wehrlein
De volgende coureurs gaan níet door naar Q2:
Q2
De tweede kwalificatiesessie gaat van start en Lil’ Lewis is de eerste die direct naar buiten gaat. Uiteraard volgen Vettel (en Raikkonen) direct. Hamilton zet meteen een toptijd neer: 1:27.8 op de Supersofts. Sebastian Vettel zit daar een dikke halve seconde achter en Raikkonen zelfs meer dan een seconde. Ook Ocon doet het goed. Die zitten vlak achter Raikkonen. Ocon staat vooralsnog voor Perez, iets wat de Mexicaan niet zal bevallen. Voor onze Belgische lezers: Stoffel staat vooralsnog nog in de P10.
Het is de vraag of Vandoorne die plaats kan verdedigen. Hulkenberg is vooralsnog de enige bedreiging voor de Belg. Op het laatste moment gaan Hulkenberg, Massa, Vandoorne, Palmer, Sainz en Magnussen naar buiten. Logisch, voor hen is het de laatste kan om door naar Q3 te kunnen. Opvallender is het dat Alonso en Vettel wederom naar buiten gaan. De Red Bulls zitten daar achter en stellen hun plaats voor Q3 veilig, maar spectaculair is het niet.
Wie blijven er achter in Q2?
Vandoorne
Hulkenberg
Magnussen
Palmer
Sainz
Q3
Dan is nu Q3 aangebroken. Nu gaan we kijken hoe de startplaatsen verdeeld worden voor morgen. Voor de Nederlandse Max-fans is er vooralsnog niet veel reden tot juichen, want nu worden de motoren van de andere teams worden iets opgeschroefd. Op het rechte stuk van Spoon naar die 130R zal dat tot uiting komen. De Mercedessen van Bottas en Hamilton gaan als eerste naar buiten, Raikkonen en Vettel volgen daar vlak achter.
Hamilton staat vooralsnog eerste, gevolgd door Vettel, Bottas, Ricciardo en Verstappen. De Nederlander stoeit nog wat met zijn Red Bull. Het verschil in tijd is namelijk best groot: 1,6 seconden achter Hamilton. Er zijn nu nog enkele minuten te gaan. Bijna iedereen gaat naar buiten, op Alonso en Massa na. De klok staat nu op 0:00, dus binnen enkele seconden weten we de startopstelling! Er veranderd niet heel erg veel. Lewis pakt zijn eerste pole position op Suzuka en Daniel Ricciardo is sneller dan Verstappen. Raikkonen staat voor morgen overduidelijk op een andere strategie.
De startopstelling voor morgen is als volgt:
1. Hamilton (1:27.319)
2. Vettel
3. Ricciardo
4. VERSTAPPEN
5. Ocon
6. Bottas (vanwege 5 plaatsen gridstraf)
7. Perez
8. Massa
9. Vandoorne
10. Hulkenberg
11. Raikkonen (vanwege 5 plaatsen gridstraf)
12. Magnussen
13. Grosjean
14. Gasly
15. Stroll
16. Ericcson
17. Wehrlein
18. Palmer
19. Sainz
20. Alonso
De Grand Prix van Japan start morgenochtend om 07:00.
viezefreddyw zegt
Niet een al te spannende kwalificatie. Hamilton was gewoon weer razend snel, niet te geloven. Het is wel duidelijk dat hij van een andere orde is in vergelijking met Bottas.
Jammer dat Verstappen dit keer niet Ricciardo kon verslaan in de kwalificatie, anders lekke vooraan gestaan op de tweede startrij. De start kan morgen nog wel eens spannend worden. Vettel MOET! Ik ben erg benieuwd.
vroaaar zegt
@viezefreddyw: plaats 4 is ook 2e startrij…
viezefreddyw zegt
@vroaaar: Klopt, dat begrijp ik wel ja. Maar nu staat Ricciardo voor op de tweede startrij.
xiran zegt
@viezefreddyw: Vettel moet. Kijk dat is eng.
db87 zegt
@xiran: Hopen dat Vettel niet zwetend wakker wordt van Max Verstappen s’nachts want dan zou het wel weer eens zo kunnen zijn dat ie weer domme dingen gaat doen…
trustmeiamanengineer zegt
Wat een krankzinnige tijden van Hamilton weer zeg, niet normaal.
Verder een vrij voorspelbare uitslag. Dankzij straf van Bottas staan de RB lekker vooraan. Maar het verschil in rondetijd met Hamilton is om te huilen… Kan dus wel weer gewoon een optocht race gaan worden, in ieder geval in de top 6…
ArnoldH zegt
Morgen eerste bocht; vettel wil en zal voorbij hamilton gaan en ze gaan er samen in de eerste bocht vanaf. Win win voor hamilton
dunhozzie zegt
@willeme: raikonnen heeft ook 5 plaatsen aan zijn broek Ivm een versnellingsbakwissel…..
willeme zegt
@dunhozzie: Hartelijk bedankt! Je hebt natuurlijk volkomen gelijk. Ze moeten eens gaan stoppen met die gridstraffen ;-)
dunhozzie zegt
@willeme: yup, dat en de restricties op brandstof mogen wat mij betreft snel verdwijnen.
Robert zegt
@dunhozzie: die brandstofrestrictie is niet het probleem, maar het verbod op tanken tijdens de race is het probleem.
Geef de teams weer de kans om een tankstopstrategie in te voeren en de races worden op slag weer een stuk spannender.
dunhozzie zegt
@RRRobert: weet ik niet. Ik kan me genoeg races herinneren waar de pitstops niets toevoegden. Maar ik ben er zeker niet op tegen, liever dat dan dit.
enricoleerdam zegt
Hamilton. Wauw. Wat een tijd!
gwnbmw zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
mashell zegt
Die Vandoorne doet het ook steeds beter.
banaan7 zegt
Hoe laat moet ik hiervoor opstaan? ?
pomoek zegt
@banaan7: hangt er van af natuurlijk….
87sandyd zegt
@banaan7: 6 uur voorbeschouwing, 7 uur race
maferick74 zegt
@87sandyd: alarmklok op 6.55 ?
notsobig zegt
Wat deed RB in Q2? Vond het raar in het verhaal dat daar niets over vermeld werd, niet interessant genoeg?
notsobig zegt
@notsobig: Is het aangepast of heb ik er glas hard overheen gelezen?
willeme zegt
@notsobig: Ik heb het aangepast! Er was niet echt veel te melden over de Red Bulls (maar ze hadden wel vermeld mogen worden, want Max).
notsobig zegt
@willeme: Zo’n idee had ik al, maar toch was het raar dat er niks over vermeld werd… :)
notsobig zegt
@notsobig: Overigens niet alleen vanwege max, maar ook omdat verwacht werd (ook door mij), dat de drie top teams hier rederlijk gelijk waardig zouden/zullen zijn…
janmetdelangeachternaam zegt
Volgens de F1 app staat verstappen op 5 met bottas op de 2e plek
rutger97 zegt
@janmetdelangeachternaam: volgens de NOS ook
notsobig zegt
@janmetdelangeachternaam: Botas krijt gritt penaly van 5 plekken vanwege zijn versnellingsbak…
Erik zegt
“Lewis pakt zijn eerste pole position”
Jullie bedoelen: “Lewis pakt zijn eerste pole position IN JAPAN” en de 71e in zijn carrière.
willeme zegt
@erik2907: Er staat toch ook zijn eerste Pole op Suzuka?
Want Japan is namelijk pertinent niet juist. Lewis heeft twee maal Pole gepakt op Fuji, wat ook IN JAPAN is.
Erik zegt
@willeme: aha, je hebt nu de tekst aangepast en “op Suzuka” toegevoegd. En ja Fuji is Japan.
willeme zegt
@erik2907: Nope: Suzuka stond er al.
Erik zegt
@willeme: dan rest mij niets anders dan de volgende keer een screenshot te maken, waarom zou ik het anders schrijven dat jullie ‘Japan’ (Suzuka) vergeten zijn?
willeme zegt
@erik2907: Geen idee. Ik vergeet echt wel eens iets. Zeker in de hectiek van het maken van een verslag.
Sterker nog: naar aanleiding van jouw bericht wilde ik het ook aanpassen, maar er stond gewoon Suzuka ;-)
Dutchdriftking zegt
@willeme, was het niet Bottas 3, ricciardo 4 en Max 5?
VeniVidiVici zegt
@dutchdriftking: Ja voor wat betreft de kwalificatie uitslag wel, maar BOT en RAI hebben een 5 plaatsen gridpenalty voor morgen.
Dutchdriftking zegt
@venividivici: aha duidelijk. Tnx.
Donstil zegt
Waarom is veratappen in hoofdletters?
willeme zegt
@donstil: Omdat hij in België geboren is en in Monaco woont. Veel van onze lezers zijn vooral heel erg benieuwd naar de verrichtingen van Max Verstappen. Daarom staat zijn naam in hoofdletters, zodat het sneller te zien is.
pomoek zegt
@donstil: telegraaf huisstijl
Joost zegt
@pomoek: dan zou het ook nog vet en onderstreept moeten zijn. En het artikel zou ermee moeten beginnen. en fontsize 48.
Maar snap wat je bedoelt :)
alfatje zegt
Vooralsnog een leuk artikeltje ?. Ik vermoed dat de auteur betaald krijgt per keer dat er vooralsnog gebruikt wordt
HZW zegt
Dat wordt nog wat in de eerste bocht, als vVettel niet voor Hamilton weet te komen dan zal LH44 aan de horizon verdwijnen.
Laten we hopen dat Max verder komt dan bocht 1 en er zonder schade doorkomt.