Een rode eerste startrij, of durft iemand roet in de spaghetti van de tifosi te gooien?
Na een beladen weekend in Spa is het racecircus neergestreken in Italië. Tot op heden is het weer boven het Parco di Monza passend stemmig geweest, wat gisteren voor de nodige opschudding zorgde in de vrije trainingen. Toch was aan het eind van de rit Ferrari het snelst, zoals we reeds verwacht hadden. Monza is immers het powercircuit der powercircuits op de F1 kalender en Ferrari heeft, zo is nu wel de consensus, momenteel de sterkste krachtbron.
Ook vanochtend in de derde vrije training voerde een Ferrari het veld aan, in dit geval die van Sebastian Vettel. Vlak achter de Duitser vonden we echter niet Leclerc, maar onze Max terug op de tijdlijsten. De nieuwe Honda-krachtbron achterin de Red Bull gaat kennelijk ordentelijk vooruit. Helaas zullen we Max echter sowieso niet vooraan het veld zien starten, want door zijn motorwissel krijgt hij een gridstraf. Het is zodoende de vraag in hoeverre hij zijn best gaat doen in de kwali.
Q1
Kubica zet de beste tijd op de klokken aan het begin van de sessie, daar hij de eerste op de baan is in de Williams. Ook Kvyat is er vroeg bij en natuurlijk gaat de Rus een tandje harder dan de Pool in zijn Toro Rosso. Sowieso zit het ’tweede’ team van Honda en Red Bull er tot op heden lekker bij dit weekend, wat spreekt voor de mate waarin VTEC dezer dagen inkickt.
Terwijl Leclerc de beste tijd op de klokken zet en de Renaults ook verrassend hard gaan, lijkt Verstappen het allemaal wel best te vinden. De Nederlandse leeuw verschuilt zich in zijn pitbox en laat zijn motor voorlopig niet brullen. Het tijdlijstje is lekker gemêleerd en iedereen zit dicht op elkaar als we opeens een rode vlag zien. Aanvankelijk is het niet zo duidelijk wat er aan de hand is, maar dan zien we de roze schicht van Sergio Perez stilstaan. In de herhaling zien we iets wat sterk lijkt op de volgende motorschade voor de Mexicaan. Na zijn plof in België reed Sergio nog rond met een oud blok. Dat breekt hem nu dus op.
Als de sessie weer gestart wordt gaat Verstappen toch naar buiten. Maar van lange duur is het niet, want voor de zoveelste keer roept Max in de kwalificatie over de radio dat hij ‘no power’ heeft. Verder opvallend is dat Vettel nog een extra run doet. Achteraf gezien had hij zich die kunnen besparen, want echt scherpe tijden worden er niet meer gezet. Met bovenstaande in het achterhoofd, kent het lijstje met afvallers van Q1 geen grote verassingen. Verstappen en Perez liggen eruit en de twee Williamsen liggen eruit. Dan blijft er nog een plekje over aan de zijlijn. De ongelukkige vijfde die deze mag vullen heet Romain Grosjean. Dat is balen voor de Fransman die achter de schermen ‘in gevecht’ lijkt te zijn met Hulkenberg voor een zitje bij Haas F1 volgend jaar.
De afvallers: Grosjean, Perez, Russell, Kubica, VERSTAPPEN
Q2
Behalve de Alfa’s zoekt iedereen snel de baan op. Wat daarbij opvalt is dat ook iedereen op de softs naar buiten gaat. Meestal proberen de topteams in deze fase de sessie te overleven op de mediums, maar kennelijk zien ze daar nu geen heil in. Opper-veteraan Kimi Raikkonen schiet even de baan af. Op zich raar dat zo’n oude sok een foutje maakt op dit circuit dat lijkt op een sok.
Leclerc, Hamilton en Vettel lijken na hun eerste runs safe te zijn. Daarachter staat Ricciardo, die wederom goed meekan in zijn Renault. Kvyat staat tiende maar is nog allerminst zeker van zijn zaak, zo blijkt als we zijn radio afluisteren. De Rus is van mening dat hij een goede ’tow’ nodig heeft om verder te komen. Op dit moment is hij echter liefst negen tienden van een seconde sneller dan teamgenoot Gasly, die dan waarschijnlijk een foutje gemaakt zal hebben.
Nu we het toch hebben over Gasly; hoe doet Albon het eigenlijk? Wel, de Britse Thai valt natuurlijk met zijn neus in de boter doordat hij by default het kwalficatieduel met Verstappen wint. Tot zover het goede nieuws. Het minder goede nieuws is dat Albon voorlopig nog niet verder komt dan plek zes. Daarmee staat hij niet alleen achter Bottas, maar ook achter Ricciardo. Goed, het gaat er in eerste instantie om Q3 te halen, daarna kunnen we echt de balans opmaken.
Als de klok langzaam naar 00:00 tikt gaan de mannen er nog eens voor zitten. Raikkonen weet zich bij het sluiten van de markt toch weer net de top-10 binnen te rijden. Doet ‘ie knap. Ook twee coureurs die dit seizoen niet zo heel best gaan in de kwali’s mogen JUICHEN!!1!, te weten Carlos Sainz en Lance Stroll. De Canadees die hier ooit vanaf P3 van start ging ligt dit circuit kennelijk wel. Hulkenberg is niet zo snel als zijn teammaatje, maar ook hij mag door. De ‘verliezers’ hebben we daarmee indirect ook al verklapt. Ze heten Giovinazzi, Magnussen, Kvyat, Norris en Gasly.
De afvallers: Giovinazzi, Magnussen, Kvyat, Norris, Gasly
Q3
Ferrari heeft een prachtige strategie bedacht om Vettel een gat in de lucht te laten beuken voor Leclerc. Vettel heeft zich echter vorig jaar ook al aan die steen gestoten met Raikkonen en verzint nu een trucje om onder zijn taken uit te komen. Hij snijdt de eerste chicane af en vernaggeld zo de gewenste slagvolgorde. Opzet of een eerlijk foutje?
Veel brengt het Vettel zelf in ieder geval niet, want Leclerc is uiteindelijk toch gewoon sneller. En niet alleen LEC gaat harder dan de Duitser, ook Hamilton en Bottas doen dat. Mercedes heeft weer zitten zandzakken en zit er nu puntje bij paaltje komt natuurlijk toch gewoon weer bij. Albon heeft pech. Hij was al onderweg, maar omdat Raikkonen zijn Alfa de muur in hangt, komt er weer een rode vlag. Max’ teammaat kan zijn snelle rondje dus niet afmaken.
De rode vlag situatie duurt vrij lang en daarom is het even afwachten hoe de baan zich ontwikkelt in de tussentijd. Met een dik minuutje te gaan rijdt het hele veld als het verkeer op een koopzondag door de Curva Grande. Het is een game of chicken die uitmondt in een ronduit heerlijke apotheose. Bijna álle coureurs komen te laat over de finish om nog een rondje te doen! Alleen Sainz is op tijd. Het zou mooi zijn als de Spanjaard daarvoor beloond zou worden met een mooi resultaat, maar helaas is de McLaren daar niet goed genoeg voor. Meer dan plek zeven zit er niet in.
Leclerc pakt zo een bizarre pole, vlak voor de twee Mercs en teammaat Vettel. De top-4 start dus morgen in de volgorde waarin ze vorige race eindigden. Tenminste, als de FIA zich er niet mee bemoeit. Nadat Hamilton en Bottas elkaar twee keer bijna raakten op zaterdag in Spa waren de coureurs namelijk voor dit weekend nog gewaarschuwd dat ze niet zo moesten klooien met hun outlaps…
Stewards warn drivers before qualifying that the Safety Car minimum speed will be used as a guide for if they are driving too slowly on-track after issues at Spa and in F3 at Monza #F1 #ItalianGP
— Luke Smith (@LukeSmithF1) September 7, 2019
Achter de top-4 doet Renault goede zaken met plek vijf en zes, voor Sainz die dus de zevende stek pakt. Albon en Stroll zetten in de hele sessie geen tijd op de klokken ondanks dat hun auto’s gewoon heel zijn. Hilarisch. Raikkonen sluit de top-10 na zijn crash af, maar moet hopen dat zijn auto niet zodanig beschagigd is dat hij een gridstraf aan de broek krijgt.
UPDATE: De Hulk, Stroll en Sainz zijn door de FIA ontboden om eens te babbelen over het eind van Q3. Vettel moet zich ook melden, maar dan vanwege track limits.
De volledige uitslag
1. Leclerc – Ferrari
2. Hamilton – Mercedes
3. Bottas – Mercedes
4. Vettel – Ferrari
5. Ricciardo – Renault
6. Hulkenberg – Renault
7. Sainz – McLaren
8. Albon – Red Bull
9. Stroll – Racing Point
10. Raikkonen – Alfa Romeo
11. Giovinazzi – Alfa Romeo
12. Magnussen – Haas F1
13. Kvyat – Toro Rosso
14. Norris – McLaren
15. Gasly – Toro Rosso
16. Grosjean – Haas F1
17. Perez – Racing Point
18. Russel – Williams
19. Kubica – Williams
DNQ
VERSTAPPEN
vaakbenjetebang zegt
Heel raar, dat einde van de kwalificatie. Hoe is het mogelijk dat aan de ene kant Vettel en aan de andere kant Mercedes zich zo in het ootje laat nemen door bijvoorbeeld Renault?
dees zegt
@vaakbenjetebang: Was toch geweldig
vroaaaaaaaaaar zegt
@dees: heeft toch niks met racen te maken…?
potjak zegt
@vroaaaaaaaaaar: racen zonder tactiek is gewoon zo hard mogelijk rijden… dus ja het heeft zeker wél met racen te maken…
vroaaaaaaaaaar zegt
@potjak: daar draait het toch om in de kwalificatie! Daarom moeten andere coureurs ook ruimte laten als iemand een snelle ronde aan het rijden is. In de race ga je niet aan de kant als de rijder achter je sneller is (tenzij je op een ronde gezet wordt).
Gulli zegt
Come on guys what are we doing here, racing or baanwielrennen?
9000cse zegt
@gulli: Sorry, fellow, but “baanwielrennen” in english is “track cycling”. Only for your information and to complete the knowledge of your mothertongue. Opdat gij uw moerstaal kunt verloochenen…..
Gulli zegt
@9000cse: gek genoeg is humor in het Nederlands en het Engels hetzelfde woord met dezelfde betekenis. Zoek het nog eens op in de Merriam-Webster.
gertjan2012 zegt
Ik vermoed dat een aantal coureurs het er om deden en dat Vettel gewoon echt verkeerd zat.
Erik zegt
@gertjan2012:
Quote van een van de rijders:
Het is een interessante tactiek: eerst de pole pakken en ons dan buiten tijd zetten.
vaakbenjetebang zegt
@erik2907: Ja, ik hoorde die quote ook, maar ik begrijp hem niet. Het is niet zo dat Leclerc, of voor mijn part Ferrari, iedereen in de pitboxen hield – dat deden de heren toch echt allemaal zichzelf aan.
Erik zegt
@vaakbenjetebang: het is een mógelijkheid om deze tactiek toe te passen, het gaat niet specifiek om deze kwalificatie.
Kijk ook maar eens naar een zekere heer M. Schumacher die zijn auto pardoes in de vangrail zet na pole te hebben in Monaco opdat niemand anders meer een snelle ronde kan neerzetten;
Kijk ook maar eens naar een zekere N. Rosberg die, eveneens in Monaco, na de pole gereden te hebben zich met opzet verremd opdat Hamilton geen snelle ronde meer kan neerzetten.
Oeps, beiden Duitsers, sjoemelen zit schijnbaar aldaar in het bloed (VAG)…….
vaakbenjetebang zegt
@erik2907: Ja, ik weet ook wel dat er in het verleden wel vaker dit soort kunstjes zijn uitgehaald, maar daar leek nu toch geen sprake van. Tenminste, ik ga er niet van uit dat Raikkonen zijn auto met opzet zo heeft opgevouwen in Q3 om Ferrari de pole te bezorgen. Als dat wel het geval zou zijn: hulde, want dan zag het er aardig authentiek uit. Als de quote betrekking zou hebben op het verloop van het restant van Q3, dan snap ik het dus echt niet, want je had toch prima met je maatje de baan op kunnen gaan, voordat de rest ging? Sterker nog, je had het misschien zelfs zo kunnen uitkienen dat je de rest van de auto’s in de staart zou rijden als zij op het laatste moment de baan op zouden gaan voor een outlap. Dan had je 2 kansen gehad: je ‘eigen’ ronde en de ronde achter de rest van het veld, en je had dan het risico op een uitkomst als deze vermeden. Ik weet het, een paar uur achteraf is het vanaf de bank makkelijk praten, maar toch.
sollie1984 zegt
@erik2907: sorry maar dat is slap gelul wat Hamilton hier doet. Hamilton kwam voor de Ferrari’s de pits uit en zat na de eerste chicane achter de Ferrari’s. De Ferrari’s hebben bij het verlaten van de pits Albon, Hamilton, Stroll en Hulkenberg ingehaald. Dus die gasten waren echt aan het pushen om naar de finish te rijden. Meneer Hamilton gaat janken als het weer niet gaat zoals hij dat wil. Dit keer is hij genaaid door zijn eigen team.
rovadepo zegt
Miss handig om
Een lijst te maken.
camber24 zegt
@rovadepo: met tijden erbij
rovadepo zegt
@camber24: top!
toniominestrone zegt
Handig zo’n start opstelling,not
svdv zegt
Waarom gaan ze niet gewoon wat eerder en gebruiken ze alleen een teamgenoot voor de slipstream? Het moet toch wel een stuk makkelijker zijn op die manier?
vroaaaaaaaaaar zegt
@svdv: omdat je dan de kans loopt dat een ander team meteen achter je aan duikt (of zich zelfs tussen de teammaten nestelt) om een “gratis” slipstream te pakken.
Erik zegt
Voorspelling:
SAI -3 blokkeren baan
HUL -9 afsnijden chicane, blokkeren baan en hinderen HAM
VET -3 hinderen HAM
LEC -3 hinderen HAM
Of…..?
SpeedGeek zegt
@erik2907: Vettel kon er niet heel veel aan doen, die zat zelfs nog te gebaren dat de Renault en de Racing Point moesten gaan opschieten.
FIA heeft eerder dit weekend gewaarschuwd dat ze niet weer hetzelfde verhaal zouden krijgen als in Spa. Als FIA dus echt even ballen heeft geven ze iedereen die de laatste twee minute naar buiten ging straf, puur als statement.
Erik zegt
@SpeedGeek:
Dus GIO op pole :-)?
lavoro zegt
@erik2907: kimi
SpeedGeek zegt
@erik2907: Maakt mij niet uit wie er van pole start haha. FIA moet gewoon een statement maken. Tijdens de Formule3 qualy gebeurde hetzelfde maar dan vóór de laatste bocht. Daar waren 13 rijders die nadrukkelijk van hun gas gingen om een plek te zoeken. FIA heeft daarna tijdens de briefing gezegd dat ze sukke onzin niet willen en dat iedereen maar vóór het laatste rechte end zijn plek moest hebben gevonden. Nu gebeurd het dus bij de F1 al bij de eerste bocht en sleept het nog na tot in de laatste. Tijdens de F3 hebben 12 rijders een straf van 5 plekken gekregen en 1 rijder een straf van 3 plekken.
Kortom, al heeft FIA de ballen om het te doen dan moeten ze iedereen die naar buiten ging in de laatste 2 minuten een soort gelijke straf geven. Sainz en Leclerc ook.
BloodSeaker zegt
@SpeedGeek: das dan ook een actie die 0 gevolgen heeft. Hele top 10 dezelfde straf. Beter de moeite van het ’telwerk’ besparen
SpeedGeek zegt
@bloodseaker: Ze hebben het telwerk anders ook toegepast bij de F3.
Erik zegt
Laat maar komen:
Quote:
De situatie is op het circuit van Monza wellicht nog nijpender aangezien een slipstream daar van doorslaggevend belang kan zijn. Tijdens de rijdersbriefing van vrijdagavond maakte Masi duidelijk dat hij geen herhaling wil zien van België. Hij heeft geen specifieke regels in het leven geroepen, maar riep coureurs wel op hun gezonde verstand te gebruiken en elkaar ruimte te geven. De wedstrijdleider heeft een straf achter de hand voor het onnodig langzaam rijden, maar deze hoeft niet van toepassing te zijn als men naast de lijn rijdt.
Er zijn dit weekend in Monza al legio straffen uitgedeeld tijdens de chaotische Formule 3-kwalificatie op vrijdag. Die sessie werd stilgelegd toen te veel coureurs langzaam reden in aanloop naar de Parabolica om een gaatje te vinden terwijl anderen bezig waren aan hun vliegende ronde. In totaal werden zeventien coureurs bestraft, waarmee ook F1-coureurs op scherp gezet zijn.
Einde quote
sollie1984 zegt
@erik2907: https://youtu.be/SXGTLj2cw3w duidelijk te zien dat meneer Hamilton als 4de man de pits verlaat en na de eerste chicane ook van zijn gas afgaat. Dus meneer HAM moet niet zo janken. Ook duidelijk te zien dat de Ferrari’s de enige waren die aan het pushen waren getuige ook dat Vettel met zijn hand begon te gebaren naar Hulkenberg en Sainz.
kempenaer zegt
Wat een gepruts, ongelooflijk.
sollie1984 zegt
Als er iemand als schuldige aangewezen mogen worden dan zijn het toch echt Hulkenberg, Sainz en Stroll. Uiteindelijk hielden zij iedereen op die op hun beurt anderen ophielden. Je zag bijvoorbeeld duidelijk dat een Vettel, Leclerc en Hamilton er voorbij wouden maar niet konden.
KEV9 zegt
nog even en Max blijkt gewoon slim te zijn geweest en mag vanaf pole starten door alle gridstraffen :)
johnwaters zegt
DNQ: VERSTAPPEN, dat joch ging toch wereldkampioen worden?
koeckenbacker zegt
@johnwaters: ja ooit, volgend jaar ofzo. Of het jaar erna… of nooit meer. Of Nyck de Vries als eerste Nederlander, dat zou ook leuk zijn.
ericd zegt
We rekenen op een inhaalrace van Max zonder weerga.
fapfap zegt
Wat een schande voor de sport. Die coureurs in de laatste ronde zouden bestraft moeten worden. Als ze zich zo gedragen dan hebben ze in Q3 niets te zoeken. Je krijgt een straf als je iemand in zijn snelle ronde hindert, dan zou het hinderen, dat ervoor zorgt dat de ander zijn snelle ronde niet kan beginnen, ook bestraft moeten worden.
Visje66 zegt
Geen woorden voor wat een kut afloop van Q3. Het was echt spannend, wat een anti climax dit. En er kunnen wel een paar schuldige woorden aangewezen, maar ieder team doet het toch echt zelf om zolang binnen te blijven.
Hier moeten ze echt iets aan gaan veranderen. Kansloos gedoe.
vroaaaaaaaaaar zegt
Als het er om gaat wie het snelste is, zou dat slipstreamen moeten worden voorkomen. Zet gewoon een doceerstoplicht bij de uitgang van de pitstraat en stel een minimum snelheid in.
marinepower zegt
Inderdaad, laat de top 10 allemaal op een halve minuut verschil van elkaar de baan op gaan, dan hoeft niemand last van elkaar te hebben.