Het snelste circuit van de kalender gaat weer bezocht worden.
Monza is niet alleen een van de oudste circuits van de Formule 1-kalender, het is ook de snelste (en relatief dichtbij). Vroeger was de baan nóg sneller, maar dankzij extra chicanes en bochten wordt de snelheid iets ingetoomd. De baan staat bekend om de Lesmo-bochten, Biassiono, Variante Ascari en de Parabolica.
Op een snelle baan is motorvermogen erg belangrijk. Daarom is er zeer goed nieuws te melden: de Red Bulls rijden met een nieuwe specificatie van de motor die meer vermogen op moet leveren! Om alle hosanna meteen in te dammen: het is ongetwijfeld veel te weinig en de betrouwbaarheid schijnt volgens Renault erg tegen te vallen. De Fransen voegen de daad bij het woord en treden zelf aan met de oude motor.
Op dit moment heeft Ferrari de overhand. Tijdens de vorige race was duidelijk te zien dat Vettel met speels gemaak Hamilton kon inhalen en om vanaf P1 naar de finishlijn te cruisen. Liberty Media moet serieus de sport onder de loep nemen, want we weten nu al hoe de Top 6 eruit komt te zien: Hamilton, Bottas, Vettel, Raikkonen, Verstappen en Ricciardo, alhoewel die laatste een nieuwe motor heeft en daardoor achteraan moet starten. Nummer 7 en 8 (Grosjean en Magnussen) liggen ook al min of meer vast, net als nummer 9 en 10 (Hülkenberg en Sainz). Gelukkig is de Formule 1 meer dan eens lekker onvoorspelbaar. We gaan het meemaken voor deze kwalificatie!
Q1:
En de lichten gaan uit! Drie keer raden wie er klaarstaat… Inderdaad: Stoffel Vandoorne! De Belg zal zijn uiterste best moeten doen om niet achteraan te starten. Daar heeft Vettel geen last van, die gaat ook meteen naar buiten, waarschijnlijk gewoon voor een enkele snelle ronde. Hartley zet de eerste tijd neer: 1:23.7, daar gaat ‘ie het zeker niet mee redden. Raikkonen duikt daar direct onder met een 1:20.9. De Ferrari’s zijn weer oppermachtig.
Het is aan het Mercedes-duo Hamilton en Bottas om eronder te duiken. Dat lukt niet helemaal. De Mercedessen staan voorlopig op P2 en P3. Vettel gaat er even voor zitten en rijdt sneller dan iedereen. Daar kan Verstappen ook niet tegenop, die zoals verwacht op P5 blijft steken.
Achteraan is het spannender. Voorlopig staan Gasly, Ericcson, Hartley, Ricciardo en Hülkenberg achteraan. Ondanks dat Ricciardo weet dat het nergens om gaat, zet hij toch even een de vierde tijd voor Bottas en Verstappen neer. Opvallend: Perez haalt de top 10 níet en Stroll pakt de 11e tijd! De tijden liggen enorm dichtbij elkaar achter de top 6. Het verschil tussen door naar Q2 of eruit liggen, is bizar klein.
De afvallers in Q1 zijn:
Perez
Leclerc
Hartley
Ericcson
Vandoorne
Q2:
Grosjean en Magnussen gaan als eerste naar buiten. Van de top 6 is het wederom Vettel die als eerste een tijd neer gaat zetten. Alle druk rust op de Duitser, hij moet voor de Tifosi pole pakken. Alles dat minder is dan pole, is een deceptie.
Ricciardo weet dat zijn auto goed genoeg is, maar hij zal toch uit achteraan moeten stappen. Derhalve doet hij niet mee aan Q2. Vettel zijn ronde is zeker niet zonder fouten, maar alsnog sneller dan de rest. Verstappen staat wederom vijfde. Ocon zit vlak achter hem met drie tienden, Bottas zit dik een halve seconde voor de Nederlander. Begint de tijd aan te breken dat Red Bull meer naar achteren moet kijken, dan naar voren?
Met nog twee minuten op de klok, gaan alle auto’s in een treintje achter elkaar rijden. Wederom is er meer spanning achterin dan vooraan. Verstappen weet de tijd van Bottas te verbeteren, terwijl Stroll zich in de top 10 rijdt! Het is de eerste keer dat jaar dat er een Williams zich naar Q3 rijdt. Alle tijden in de top 10 zijn neergezet op de Supersoft band.
De afvallers in Q2 zijn:
Magnussen
Alonso
Sirotkin
Hülkenberg
Ricciardo
Q3:
We zien een bekend beeld in Q3. Alle auto’s gaan naar buiten voor hun eerste tijd. Waarschijnlijk kijken ze dan of ze daar tevreden mee zijn om aan het einde van Q3 het nog eenmaal te proberen. Vettel laat zien dat de snelheid er goed in zit en noteert 333 km/u, vlak voor de eerste chicane. De voorlopige pole heeft hij niet. Raikkonen is namelijk een tiende sneller. Hamilton zorgt (gelukkig!) voor een verrassing en pakt de voorlopige P1. Wat kan die Brit geweldig kwalificeren. Wist hij eenmalig deze tijd uit de hoge hoed te toveren of is de Mercedes toch sneller dan we dachten?
Verstappen rijdt in het verwachte niemandsland. Een halve seconden achter Bottas (P4), een halve seconde voor Sainz (P6).
Aan het einde van Q3 gaat iedereen weer naar buiten, zoals verwacht. Iedereen heeft dus kans om 1 rondetijd neer te zetten. In principe is dít het spannendste moment van het raceweekend. Alle ogen zijn gericht op Sebastian Vettel. Vettel verbetert zich in de eerste sector, Hamilton niet. Bottas is de snelste in de middensector. Tot nu toe zit alles waanzinnig dicht op elkaar. Bottas P4. Vettel pakt pole. De blijdschap is van korte duur: Raikkonen pakt P1! Ferrari aan kop dus, morgenmiddag. Vettel is not amused. Via de babyfoon laat hij weten: “We speak after…”.
De kwalificatie ziet er als volgt uit:
1. Raikkonen
2. Vettel
3. Hamilton
4. Bottas
5. Verstappen
6. Grosjean
7. Sainz
8. Ocon
9. Gasly
10. Stroll
11. Magnussen
12. Sirotkin
13. Alonso
14. Hülkenberg
15. Ricciardo (krijgt gridstraf)
16. Perez
17. LeClerc
18. Hartley
19. Ericcson
20. Vandoorne
De race start morgen 2 september 2018 om 15:10
lekkerlinksrijden zegt
Dat wordt weer een saaie race voor Max, een paar rondjes racen en dan cruisen. Wat een enorm gat met Ferrari en Mercedes
HZW zegt
@lekkerlinksrijden: Je vraagt je af of Max de nieuwe motor wel heeft laten monteren.
Ricciardo heeft hem vrijdag uitgeprobeerd en als dat naar wens zou gaan dan zou Max Zaterdag de motor gemonteerd krijgen.
Op basis van de tijden zou ik denken dat Max nog met de oude motor rijd.
lekkerlinksrijden zegt
@HZW: anderhalve seconde is wel heel erg veel, maar ik had Haas ook sneller ingeschat met hun Ferrari. Ik had verwacht dat ze zelfs voor RedBull zouden staan maar daar zit toch ook best een gat tussen. We zullen zien morgen, misschien gaan er in bocht 1 nog een paar kusjes geven en kan Max daarvan profiteren
acizane80 zegt
@HZW: zou max dan ook geen gridstraf krijgen?
reciten zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
acizane80 zegt
@reciten: hoe kan jij editen?
reciten zegt
@acizane80: Dat kan ik niet. Ik wees AB op een foutje in de tekst en dat hebben ze aangepast :)
panam1 zegt
Haha , die Vettel, wat een zeikerd……..
cloverleaf zegt
@panam1: heb het niet kunnen zien maar wat wilde hij doen dan? Kimi op zn finse bakkes rammen?
Robert zegt
Vettel over de boordradio was priceless… Gunt the Iceman dus he-le-maal niks. Gelukkig is -tie, gezien de blijdschap bij Ferrari, de enige binnen dat team die er zo over denkt. Hij kan z’n boosheid beter bewaren voor morgen, tijdens de race.
Maar poeh hé, wat is het gat tussen Red Bull Racing (lees: Max Verstappen) en Ferrari en Mercedes groot…
racerx zegt
@RRRobert: wat werd er precies gezegd?
Robert zegt
@racerx:
VET: “Yes!!!!!”
PIT: “P2. Kimi on pole position. P1, P2. Nice job.”
VET: (een vol octaaf lager) “We speak after.”
Zelfs van de commentatoren van RTL had ik de indruk dat ze hun leedvermaak niet helemaal konden onderdrukken.
MrShifra zegt
@racerx: Door de radio werd tegen Vettel doorgegeven dat Kimi P1 is en dat hij P2 werd, zei Vettel “We’ll speak after”.
MrShifra zegt
@racerx: https://streamable.com/wt8tq
HZW zegt
Vandaag doet ook de broer van Raikkonen mee, zie ik.
viezefreddyw zegt
Zelfs met een spec C motor staat Red Bull/Renault wel erg ver achter Ferrari en Mercedes. Dat gaat een doodsaaie en eenzame race worden voor Verstappen tenzij er gekke dingen gebeuren bij de start morgen.
Maar wel erg spannende kwalificatie. Het was stuivertje wisselen tussen Mercedes en Ferrari. Mooi om te zien dat die gaten zo klein waren. En Raikkonen op pole. Wat gun ik hem de overwinning!
HZW zegt
@viezefreddyw: Ik heb het idee dat de nieuwe motor er niet in zit.
viezefreddyw zegt
@HZW: Dat zou je wel zeggen maar toch is het zo.
87sandyd zegt
Gezien de starts van Raikkonen zal morgen na de eerste bocht Vettel 1 liggen en Hamilton 2.
Wel tof voor Kimi tho.
Vettel leek niet blij. Mag ook als je volop in de strijd bent om het kampioenschap. Noem het: geen teamspeler. Maar Vettel wil net zoals iedereen gewoon winnen en dan hoef je niet blij te zijn met P2. Net zoals Hamilton nooit blij is met al het andere dan P1.
Erik zegt
@87sandyd: Frustie Vettel rijdt zich van de baan in de 1e bocht met Raikkonen en Hamilton cruist naar de overwinning.
#markmywords :-)
Erik zegt
@erik2907: en zondags blijkt inderdaad dat Vettel z’n kopje er niet bij houdt.
Erik zegt
@87sandyd: Frustie Vettel zal zichzelf en Raikkonen wel van de baan rijden bij de start in bijt 1 en Hamilton cruist naar de overwinning.
Richmond zegt
@87sandyd: Vettel hoeft ook niet blij te zijn, maar hoeft het ook niet zo duidelijk zijn teleurstelling te laten merken en dingen zeggen zoals “we talk later” alsof het team iets fouts heeft gedaan en hij ze een standje wil geven. Hij zal vast wel afgesproken hebben dat Kimi hem sowieso voorbij moet laten.
rob5nismo zegt
Mooi man Kimi op pole
gemaskerdemuchacho zegt
‘Via de babyfoon’
Haha, classic opmerking!
Rossi zegt
Kimi op pole, ben bang dat hij morgen bij de gratie van Seb de race mag winnen en bij de persconferentie na afloop zegt dat hij stopt met racen na dit seizoen.
rolov zegt
@rossi: nee Seb laat hem niet winnen.