Behoorlijk klamme toestanden in Monza! Wie-oh-wie kwalificeert gaat het snelst over de klassieke hogesnelheidsbaan?
Q1
Het is druk in de pitstraat als Q1 van start gaat! De Mercedessen gaan als eerste het vochtige asfalt op en er vallen as we speak nog steeds druppels op het circuit. FP3 werd vanwege de regenval voortijdig afgebroken. Vooralsnog ziet het ernaar uit dat de kwalificatie wel gewoon doorgaat, al liggen her en der flinke plassen op het circuit.
Hamilton is de eerste die een serieuze tijd neerzet met 1:41,128. Bottas staat op vier seconden achterstand, maar die had een momentje in de eerste chicane. Verrassend genoeg komt niemand bij de tijd van LH44 in de buurt. Romain Grosjean lukt het ook niet, hij parkeert z’n auto voor de eerste chicane in de muur en de sessie wordt stilgelegd.
Het duurt dermate lang dat dit artikel twee bloggers kent. Het begon met @MauritsH die het toetsenbord aan ondergetekende heeft overgedragen. Namelijk twee en een half uur later achten Charlie Whiting en de zijnen het veilig genoeg om van start te gaan. Een iemand wil dolgraag beginnen en dat is Max Verstappen. Hij staat vooraan in de pitlane te wachten totdat hij erop mag. We beginnen overigens niet compleet opnieuw, maar gaan verder met Q3 en hebben nog 13:31 te gaan. We kunnen eindelijk actie op de baan zien!
Verstappen gaat net als gisteren af en toe een beetje dwars en zet uiteraard een snelle tijd neer. Maar de Ferrari van Vettel en beide Mercedes weten direct onder die tijd te komen. Verstappen pareert direct, maar Lewis blijft sneller. De verschillen zijn behoorlijk groot: de omstandigheden lijken meer van invloed dan de auto’s zelf. Lance Stroll laat zien dat hij naast schathemeltjerijk ook nog eens heel aardig kan sturen en zet bij zijn eerste ronde direct een voorlopige derde tijd neer, die Bottas snel afpakt. Sterker nog: in de laatste ronde van Q3 pakt de Fin de snelste tijd. Verstappen de vierde.
Deze coureurs gaan niet door naar Q2:
Magnussen
Palmer
Ericcson
Wehrlein
Grosjean
Q2
Wederom staat Max als eerste klaar om Q2 aan te vangen. Hij start op full-wets. De Ferrari’s staan op intermediates. Welke band is de beste keuze voor Q2? Het is makkelijk te vergelijken. Ricciardo staat op de intermediate banden en is, vooralsnog, een stuk langzamer. Verstappen pakt de eerste tijd, terwijl Ricciardo nog zesde staat. De baan droogt lichtjes op en de intermediates vinden meer en meer grip. Dat blijkt wel uit het feit dat Vettel de eerste tijd pakt, nipt voor Verstappen.
De Mercedessen zijn nu ook sneller dan Max Verstappen, die nu ook intermediates krijgt. Hij heeft alleen wat moeite mee om er voldoende warmte in te krijgen. De coureurs blijven lang buiten (in de regen slijten de banden niet zo snel), maar verbeteren vooralsnog alleen hun eigen tijd. Aan het einde van Q2 meldt Kvyat dat het iets harder begint te regenen bij de Lesmo-bochtensectie. Dat lijkt mee te vallen, want de je ziet telkens drogere plekken op de baan. Snelste man van Q2? Hamilton, uiteraard. Bottas 2 en Verstappen 3. In d
Deze coureurs gaan niet door naar Q3:
Perez
Hulkenberg
Alonso
Kvyat
Sainz
Q3
Intermediate-banden lijken de beste optie te zijn. Maar tussen Q2 en Q3 regent het toch weer een beetje. Dus meteen een snelle ronde neerzetten op fullwets of zo snel mogelijk de inters pakken en die beetje bij beetje op te warmen. Het begint meteen goed qua actie, want Vettel wordt meteen in de eerste Lesmo brutaal ingehaald door Max Verstappen. Vlak daarna komen de Mercedessen binnen voor full-wet banden. Het is nu te hard aan het regenen voor intermediates.
Daarom moeten de coureurs nu zo hard mogelijk rijden, want als het te zwaar gaat regenen kan de kwalificatie alsnog afgelast worden. Verstappen zet de eerste tijd neer. Als het harder blijft regenen, gaat het heel erg lastig worden om deze tijd te verbeteren. Hamilton en Bottas komen eraan. Gaan ze er voorbij? Bottas niet, Hamilton wel. En Ricciardo ook! Sterker nog, Ricciardo steekt zelfs Hamilton voorbij. Nog 5 minuten te gaan in één van de meest vermakelijke kwalificaties.
Hoe doen de Ferrari’s het eigenlijk nu de Red Bulls en Mercedessen vooraan aan het stoeien zijn? Nogal dramatisch, eigenlijk. Zowel Raikkonen als Vettel hebben de grootste moeite om de scharlakenrode bolides van de respectievelijk P10 en P8 te houden. Gaat Hamilton nog zijn tijd verbeteren? In de boordradio geeft hij aan van niet: er staat te veel regen.
De laatste ronde is een gekkenhuis. Max staat een tijd eerste, maar uiteraard is er maar één kwalificatiekoning. Lewis Hamilton. Hij heeft nu 69 keer pole position gehaald. Dat is 1 meer dan dat Michael Schumacher gehaald heeft. Daar nemen wij onze Red Bull pet voor af.
De uitslag is als volgt:
1. Hamilton
2. VERSTAPPEN (20 plaatsen gridpenalty, vanwege nieuwe turbo)
3. Ricciardo (25 plaatsen gridpenalty, vanwege nieuwe motor en transmissie)
4. Stroll
5. Ocon
6. Bottas
7. Raikkonen
8. Vettel
9. Massa
10. Vandoorne
11. Perez
12. Hülkenberg (10 plaatsen gridpenalty, vanwege nieuwe MGU-H)
13. Alonso (35 plaatsen gridpenalty, vanwege Honda motoren)
14. Kvyat
15. Sainz (10 plaatsen gridpenalty, vanwege nieuwe MGU-H)
16. Magnussen
17. Palmer (15 plaatsen gridpenalty, vanwege nieuwe turbo en MGU-H)
18. Ericcson
19. Wehrlein
20. Grosjean
Noot: diverse coureurs, waaronder Verstappen en Ricciardo krijgen nog een grindpenalty en zullen achteraan moeten starten. Achter de betreffende namen staat hoe veel gridstraffen.
De startopstelling zou er dan als volgt uit komen te zien:
1. Hamilton
2. Stroll
3. Ocon
4. Bottas
5. Raikkonen
6. Vettel
7. Massa
8. Vandoorne
9. Perez
10. Kvyat
11. Magnussen
12. Ericcson
13. Wehrlein
14. Verstappen
15. Hülkenberg
16. Sainz
17. Ricciardo
18. Palmer
19. Alonso
20. Grosjean
trustmeiamanengineer zegt
Halve dag voor de tv maar we zijn er dan doorheen hoor….
Geweldige laatste ronde van Max! Ric ook!
Dus toch het beste chassis zoals ze zeggen, denk ik.
Maar nu blijkt wel dat het Mercedes chassis minstens zo goed is als de motor eigenlijk… Zeker in combinatie met Hamilto, die kerel is toch echt goed hoor.
Ferrari zeer matig, echt slecht.
Ocon sterk hoor, en plusje voor Stroll ook.
viezefreddyw zegt
Wat een fantastische kwalificatie was dit zeg! Absoluut het wachten waard. Geweldig man! Ocon en Stroll, wauw! Hamilton, wauw! Verstappen en Ricciardo, wauw! Wat een waanzin. Geweldig zeg, al die verassingen. Hamilton gooit er nog even een flinke tijd uit, 1,1 seconde sneller dan P2. Echt heel erg goed. Verstappen en Ricciardo hebben het ook uitstekend gedaan. Jammer dan weer van die gridstraffen maar goed, dat is niet anders.
De allergrootste verrassingen zijn natuurlijk Ocon en Stroll. Geweldige prestatie neergezet. Stroll op P2 morgen en Ocon op P3. Goed gedaan! Die Ocon is een wereldtalent, dat laat hij wel zien en Stroll laat zien dat een hele hoop mensen het mis hadden over hem. Kijk bijvoorbeeld eens naar hun teamgenoten. Zij zijn zoek gereden door deze jonkies.
En Ferrari? Wat een afgang. Niets meer, niets minder.
protech zegt
@viezefreddyw: exactly!
lambohenkie zegt
Stroll 4e tijd dat doet hij toch wel goed. Bottas zakt wat mij betreft toch wel hard door het ijs hier. En natuurlijk heerlijke ronde van verstappen en hamilton
bassx zegt
Mooie kwalificatie. Ondanks dat de twee Red Bulls achteraan moeten starten is de startopstelling op z’n allerminst interessant. Kan leuke opening van de wedstrijd opleveren met veel acties morgen.
lambohenkie zegt
Wat ik me afvroeg, ik dacht dat ik olaf hoorde zeggen dat de banden beter zijn dan vorig jaar omdat ze 2l water meer konden afvoeren. Maar is dat in kombinatie met de extra breedte ook zo?
jonkerlan zegt
@lambohenkie: of komt dit puur door de extra breedte?
fapfap zegt
@lambohenkie: wat denk je zelf?
lambohenkie zegt
@fapfap: thx hier kan ik echt wat mee top!
futse zegt
@lambohenkie: mss net door de extra breedte?
lambohenkie zegt
@futse: zou kunnen maar ik zou denken dat breder niet perse beter is met zoveel regen op de baan aangezien je dan ook minder druk per cm2 op het asfalt hebt. En dan is de afvoer capaciteit ook nog minder gestegen dan je aan de hand van de extra breedte van de band zou zeggen, wat de kans op aquaplaning weer vergroot.
Gulli zegt
@lambohenkie: meestal heb je juist meer aan smalle banden zodra de grip slecht is. Op droog wil je zoveel mogelijk rubber tegen het asfalt, op nat en sneeuw moet je een manier vinden om van de troep af te komen. Ik weet niet hoe ze het doen maar het zal met het design van het loopvlak te maken hebben dat de bredere banden toch meer water kunnen afvoeren
bartteeuwen zegt
@gulli: Brede banden voeren meer water af simpelweg omdat ze meer water te verduren krijgen. Een fietsband voert nauwelijks water af omdat de band maar een centimeter of 2 breed is. Die kan dus geen liters wegwerken, en dat hoeft ook niet.
Smallere band = meer druk op het asfalt, en dat wil je bij natte condities. Daarom zijn winterbanden (bijna) altijd smaller dan zomerbanden.
bmwpowerm5 zegt
het was een lange zit maar wat een mooie kwalificatie
de grootste tegenvallers zijn toch wel de Ferrari’s
toyotafortuner zegt
Wat een allejezus lange pauze zat er tussen zeg eh…
Echt knap overigens van max dat ie aan t end nog bijna pole pakte. Tuurlijk is t te verwachten dat LH44 erover heen klapt, met afstand. Maar toch… BIJNA!
Ook eervolle vermelding voor Stroll hoor, zeer nette quali ook van hem
lekkerlinksrijden zegt
@toyotafortuner: uhhhh, bijna? Lewis met een dikke seconde ervoor. Dat die man dat bijna iedere keer weer kan brengen. Als het echt moet gaat hij er voor zitten en laat het zien, dan ben je een baas
tvsfotografie zegt
Komt er nog een lijstje met wie waar nu daadwerkelijk start?
willeme zegt
@tvsfotografie: jazeker! Staat er inmiddels bij.
Erik zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
87sandyd zegt
Ferrari’s andere afstelling? Hoor verhalen dat ze op een droge afstelling staan omdat je niet meer aan je auto mag sleutelen.
Hamilton heeft ook gelijk even een dikke middelvinger aan zijn haters laten zien. Ja die motor in de Merc is de beste, maar 1,1 seconde is gewoon skill. Echt een absolute topprestatie. Gewoon verreweg de beste coureur op het moment.
En Stroll en Ocon, chapeau! Ik zie in Ocon veel vergelijkenissen met Max. Hij laat zien waar hij toe in staat is en laat zich duidelijk gelden, zowel in woorden als daden. Iets wat onze Max ook deed in zijn eerste 2 seizoenen.
willeme zegt
@87sandyd: Daar zit ik ook al te denken. Misschien dat de Ferrari’s met aanzienlijk minder vleugel reden. Ik weet niet 100% of dat aangepast mag worden. In het geval dat het niet mag hebben ze ingecalculeerd dat ze langzamer zijn in de kwalificatie, maar in de droge race van morgen een klap harder gaan. We gaan het morgen zien!
FieRo zegt
Wel behoorlijk zuur dat dit niet startopstelling mag zijn..!
vtechlover zegt
Bewijst maar weer dat het niet alleen maar auto is bij hamilton.
Ocon en stroll zijn de grote verrassingen!
Robert zegt
Met deze uitkomst staan de RB13’s niet eens zo héél ver achter de Ferrari’s. Ik verheug me op de race, morgen.
harrie zegt
Max heeft de 14e startplek na 20 strafplekken, goeie deal.
willeme zegt
@harrie: vanmorgen heeft Verstappen zijn turbo nog vervangen, waardoor hij 5 extra plaatsen terug gezet wordt.
harrie zegt
@willeme: Ja maar de rest zakt nog lager weg door hun gridstraffen.
Ben het overzicht een beetje kwijt, maar gpupdate geeft toch een ander start lijstje weer.
Grosjean die na zijn crash op 14 start klopt sowieso al niet op bovenstaand lijstje.
harrie zegt
@willeme:
En hij zou eerst 15 plekken straf krijgen, 20 is al inclusief turbo wissel.
willeme zegt
@harrie: Je hebt gelijk. Ik heb het opnieuw uit zitten dokteren, hij klopt nu wel. Al die grindstraffen maken het lekker overzichtelijk ;-)
Dutchdriftking zegt
Mooi gereden door de mannen!
kle500 zegt
Nog niemand over de weersomstandigheden voor morgen gehoord… wat zijn de voorspellingen?
juulbe zegt
@kle500: ik zit in Monza, volgens de lokale weerboer 24 graden en droog
kle500 zegt
@juulbe: meeeh
dieselkameel zegt
@kle500: veel plezier man
Arvado zegt
Max heeft geen grid straf voor nieuwe turbo maar voor nieuwe motor en MGU-H. Turbo is wel vervangen maar is pas de 4e wat dus binnen de perken is.
barry355gtb zegt
@littledevil9: ik ben het niet echt eens met je , want de berichtgeving hierover is dat VER wel ff vijf extra plekken moet pakken….
Arvado zegt
@barry355gtb: dat klopt maar dat komt niet door de turbo, maar door de MGU-H. Turbo hebben ze nu de 4e er in gezet en er mogen er 4 per seizoen gebruikt worden.
harrie zegt
Sainz zou inc straf op 25 uitkomen, Max op 22 gedeeld met Hulkenberg, maar Max zijn quali was beter dus staat hij dan niet gewoon voor beide heren? En Grosjean zal wel uit de pits starten, effectief P14 dus.
mout zegt
Weet je nog? Vroeger ging kwalificatie over wie zijn rondje het hardst reed.
Nu wordt de volgorde op de grid bepaald door hoeveel strafpunten je pakt.
PeugeotGTI zegt
“13. Alonso (35 plaatsen gridpenalty, vanwege Honda motoren)”
Hahahaha nice!
johanw zegt
Honda is toch sneller op dit snelle circuit dan een Renault fabrieksteam met Vandoren…en nog wat andere teams…
Nog steeds niet top maar wordt wel tekens negatief gedaan…red bull andere hand heeft minste race ronden van alle teams…
Joost zegt
Ocon en Perez kunnen elkaar morgen niet in de haren vliegen, dus dat scheelt :).
En ik ben benieuwd hoe Stroll het gaat doen. Of hij P2 lang vast kan houden…
Tot slot, waar de Bulls uit gaan komen. Een P7/8 lijkt me zeker mogelijk, daarna wordt het inhaaltechnisch allemaal wat spannender…
cthijs zegt
Een race van max kijken waaraan hij achteraan moet beginnen is leuker dan wanneer hij vooraan start want dan valt ie toch weer uit met pech
rob5nismo zegt
Ocon en stroll zijn ook goed bezig geweest.
Maar de ronde van max was ook super toen hamilton daar nog ff 1.1 sec onderdook helemaal mooi.
Ik heb zin in vanmiddag al is het waarschijnlijk een droge race
duderuud zegt
Vandaag regen? Kan wel eens een toffe race worden. Droog? Saaie kutrace (zoals de meeste tegenwoordig)