Wie pakt pole position en gaat vanavond het prettigst aan de Duyvis Poesta borrelnootjes?
We kunnen er lang of kort over zijn, maar de Grand Prix van Hongarije draait natuurlijk om de terugkeer van Daniel Ricciardo. De honingdas is door Helmut Marko in het zitje bij Alpha Tauri gekatapulteerd in plaats van onze eigen Nyck de Vries. Double Dutch op de F1 grid is altijd ongekende weelde geweest. En helaas heeft het laatste hoofdstuk hiervan dus niet lang mogen duren.
Aan de andere kant geeft ons dat wel weer iets om naar uit te zien. Want ja, hoe gaat Daniel het nu doen versus Tsunoda. Dat zal ons een indicatie geven hoe goed (of minder goed) Nyck was. En het zal ook zijn weerslag hebben op de toekomstige keuzes van Red Bull omtrent coureurs en de teammaat van Verstappen.
Om de winst is er verder natuurlijk weinig te doen. Red Bull gaat weer gewoon winnen met Verstappen. Het is vooral de vraag wie tweede en derde wordt. Perez, of toch weer een of twee Ferrari’s, McLarens, Astons, Mercs of wellicht zelfs een Alpine? We gaan zien, in de kwalificatie. Die is een heel klein beetje anders dan normaal: Q1 doet iedereen op hards, Q2 iedereen op mediums en Q3 iedereen op softs. Waarvan akte.
Q1
Perez zet vrij vroeg een snel rondje neer. De Mexicaan zal het niet overkomen om zes keer Q3 niet te halen. Zeker niet onder droge omstandigheden. Hij is comfortabel sneller dan de Alpine’s. Een goed teken voor SP11 en Red Bull. Tsunoda is bij zijn eerste poging 3,5 tiende sneller dan Ricciardo. Dat is dus niet direct veel anders dan bij Nyck.
Maar…er zit nog tijd in de baan. Met zeven minuten te gaan gaat Ricciardo naar P7. Tsunoda gaat zelfs naar P4. Zou Alpha Tauri dan echt wat gevonden hebben qua pace? Of is het gewoon de evolutie van het circuit? Bottas gaat namelijk ook als een speer. In de vrije trainingen had de geupdatete Alfa ook al behoorlijk wat snelheid. Maar P3 is wel erg bijzonder voor een Alfa dit jaar.
Ferrari daarentegen gaat niet heel lekker. Als de klok al op vier minuten staat, is Sainz P13 en Leclerc zelfs P16. Niet echt puik voor de rode bolide. Maar Leclerc is dan opeens wel heel snel onderweg. Leclerc gaat voor P3…maar Zhou gaat voor P1! Wat doet deze Alfa opeens op dit harde rubber?
Norris gaat naar P2, maar verliest zijn tijd vanwege track limits. Dat duwt hem terug naar P13 en dus naar problemas. Er is weer een ouderwetse file voor start finish om de laatste rondes op ideale moment te beginnen. Beide Mercs staan in de gevarenzone. Hamilton vecht zich naar P7. Russell daarentegen komt niet verder dan P18. Toto beukt op de tafel. De afvallers zijn Albon, Tsunoda, Russell, Magnussen en Sargeant.
En zoals je al doorhad…Ricciardo doet het! Hij is vijftiende en pakt dus toch meteen Tsunoda in. Het verschil zit ‘m slechts in duizendsten, maar het maakt het verschil tussen een exit in Q3 voor de Japanner en een optreden in Q2 voor de Ozzie. Marko had dus gelijk. Nyck was matig en liet Tsunoda eruit zien als een held. Maar de honingdas is terug en kan weer racen. What a guy…
Pos | Coureur | Q1 |
---|---|---|
16 |
Alexander AlbonWilliams |
01:18.917 |
17 |
Yuki TsunodaRB |
01:18.919 |
18 |
George RussellMercedes |
01:19.027 |
19 |
Kevin MagnussenHaas |
01:19.206 |
20 |
Logan SargeantWilliams |
01:19.248 |
Q2
Perez gaat weer als eerste, nu dus op de mediums. Ocon en Stroll bijten er zich op stuk. Verstappen is circa vier tienden sneller, maar zijn tijd wordt afgepakt vanwege track limits. De McLarens zijn ook allebei sneller dan Perez, maar de rest haakt af. Zhou kan de magie van Q1 niet herhalen op de mediums tot zo ver. Hij staat nog wel zesde, wat op zich nog altijd niet verkeerd is voor de Alfa.
Verstappen moet dus nog aan de bak voor een fatsoenlijke tijd op de klok. De Nederlander rijdt zichtbaar geen perfecte ronde, maar het is voldoende voor P2. Dat geldt niet voor Ocon, Ricciardo, Stroll en Gasly, zij liggen eruit. Ook Leclerc begeeft zich in de gevarenzone. Maar de Monegask rijdt zichzelf vrij. Dat gaat echter ten koste van teammaat Sainz. Ferrari is dus niet echt lekker bezig.
Aan de andere kant: het staat allemaal erg dicht bij elkaar. Norris, Hamilton, Verstappen, Bottas, Piastri en Leclerc staan binnen drie tienden van elkaar. Hulkenberg levert ook weer een meesterwerkje af met P7 in de Haas F1. En beide Alfa’s dus door naar Q3…Toch interessant dit nieuwe concept met ‘gedwongen’ compounds.
Pos | Coureur | Q2 |
---|---|---|
11 |
Carlos Sainz Jr.Ferrari |
01:17.703 |
12 |
Esteban OconAlpine |
01:17.841 |
13 |
Daniel RicciardoRB |
01:18.002 |
14 |
Lance StrollAston Martin |
01:18.144 |
15 |
Pierre GaslyAlpine |
01:18.217 |
Q3
Perez is andermaal de eerste op de baan. Zijn tijd is niet bijzonder. Hulkenberg bijt er zich op stuk maar Norris en Alonso zijn sneller. Verstappen gaat zoals verwacht naar P1. Het verschil is echter niet enorm. Zeker niet als Hamilton over de meet komt en slechts een tiende toegeeft op Max. De harde banden werken niet voor de Merc, maar de mediums en softs pruimt de W14 een stuk beter.
Leclerc is de eerste die voor zijn tweede snelle ronde aanzet. Als dat maar goed gaat, zou je kunnen zeggen. De Monegask gaat zoals we dat van hem kennen voor de limiet. Hij is extreem snel onderweg. Maar ondertussen zien we al dat Max nog harder gaat dan hij al ging. Beiden zijn echter niet snel in de laatste sector.
Norris zit op groen-groen, maar komt 82 duizendsten tekort. Dan is het laatste woord nog aan Hamilton. Het zal toch niet…Het kan toch niet…Jawel! Net als vorig jaar gaat Mercedes naar pole in Hongarije. Toen was het met Russell, dit jaar is het zevenvoudig kampioen Hamilton die het doet. Hij pakt zijn negende(!) pole in Budapest. Man man man…Het verschil is drie duizendsten.
Krijgen we dan toch nog de spannende laatste seizoenshelft die niemand meer verwachtte? Laten we het hopen…
Pos | Coureur | Q3 |
---|---|---|
1 |
Lewis HamiltonMercedes |
01:16.609 |
2 |
Max VerstappenRed Bull Racing |
01:16.612 |
3 |
Lando NorrisMcLaren |
01:16.694 |
4 |
Oscar PiastriMcLaren |
01:16.905 |
5 |
Zhou GuanyuKick Sauber |
01:16.971 |
6 |
Charles LeclercFerrari |
01:16.992 |
7 |
Valtteri BottasKick Sauber |
01:17.034 |
8 |
Fernando AlonsoAston Martin |
01:17.035 |
9 |
Sergio PérezRed Bull Racing |
01:17.045 |
10 |
Nico HülkenbergHaas |
01:17.186 |
rollingstoned zegt
Knappe prestatie van Hamilton, Russel zal wel balen…
kniesoor zegt
Knappe pole van Hamilton, eerlijk is eerlijk.
Robert zegt
Goed, Perez haalt nu eindelijk weer eens Q3, maar als je daarin dan op P9 eindigt, schiet je daar natuurlijk niet zo heel veel mee op.
Mooi voor Hamilton dat hij z’n negende(!) pole pakt in Hongarije, maar of de race pace ook zoveel zal zijn verbeterd, moeten we nog maar eens zien.
Johanneke zegt
Neuh. De RB is altijd meer afgesteld op race pace dan quali. Dat max de laatsts 5 (?) races pole pakte gaf des te meer aan hoe veel beter die auto was als de rest. Ergens heeft ie zijn laatse ronde verpest vandaag, maar desalnietemin een topronde van Lewis.
sportevo zegt
Ik zie niet in waarom je onder de huidige parc ferme regels je auto juist voor de kwalificatie zal afstellen en niet voor de race. Volgens mij zoek je juist naar een afstelling die zorgt voor balans tijdens de race met een volle(re) tank en die ook goed werkt over 1 snelle ronde.
pomoek zegt
Mooi voor de sport dat Verstappen, eindelijk, eens niet van pole vertrekt. Hij was duidelijk niet blij. Dan kunnen er eigenlijk 2 dingen gebeuren, een herhaling van Brazilië 2022 of Mexico 2018. Flop of top?
Eigenlijk moet Verstappen zich enkel zorgen maken om Perez. En die ligt een halve seconde achter hem.
brammetjedeb zegt
Brazilië 2022 was een sprint weekend waar de set up totaal niet goed was. Race pace dit weekend was goed kijkend naar VT (was het?)3. De updates zijn ook nog niet al te goed getest helaas. Wel typisch dat ze soms in VT1 al kunnen gaan fine tunen en nu de boel niet voor elkaar krijgen over één ronde. Al was het erg close natuurlijk…
Richmond zegt
Verstappen zegt bewust weinig in de vt gereden te hebben en in de kwali niet blij was met de setup
Richmond zegt
Aston Martin zal niet blij zijn, lijkt dat het update pakket van een paar races terug niet goed werkt. McLaren beter dan verwacht en Alfa helemaal. Goed van Ricciardo om meteen q2 te halen
pomoek zegt
Overigens: Zhou rijdt gewoon p5! in een Alfa Romeo! Dat is eigenlijk nog wel verrassender dan dat Verstappen niet op p1 staat!
Fruitcake zegt
Ricciardo gelijk 13de, laat wel weer zien hoe slecht De Vries echt was
Robert zegt
Eén zwaluw maakt nog geen zomer.
Ricciardo reed als rookie bij Red Bull viervoudig kampioen Vettel naar huis, maar moest het op een gegeven moment afleggen tegen Verstappen, Ocon en Norris. Echt, dit bewijst nog helemaal niks.
rollingstoned zegt
Dit. Waarbij je ook nog de kanttekening mag plaatsen dat Vettel dat jaar er met z’n pet naar gooide, omdat hij weg wilde naar Ferrari.
flyerbunch zegt
Knap van Mercedes, maar RB vond niet de juiste balans, jammer! Max liet het net een beetje hangen in met een foutje in bocht 13, de marge van 0,003 is haast niks. Typische uitspraken gisteren van Hamilton dat het een zeepkist was en vandaag opeens een super auto. Gelijk z’n keel uitgeschreeuwd of hij de race al had gewonnen. Morgen worden de punten uitgedeeld en het is 600m tot de eerste bocht tussen de 2 kemphanen. Kan nog spannend worden en liefst zonder kleerscheuren, iets waar ook Lando zich nog gaat in mengen.
stigspielberg zegt
George Russell was de Engelse gentleman die zich WEL aan het gentlemen’s agreement hield om niet elkaar in te halen vlak voor het begin van je snelle ronde. Volgende keer laat hij dat wellicht wel uit zijn hoofd. Want niet Q1 door komen is zwaar teleurstellend voor een Mercedes met het pole-potentieel.
Sainz viel af na Q2. Best verrassend. Apart ook dat sommige klantenteams beter presteerden dan de fabrieksteams. Maar dat zien we wel vaker dit seizoen.
Q3 eindigde ook verrassend: voor het eerst sinds lange tijd Hamilton weer op pole. Dat belooft wat voor de race. Verstappen start aan de vuile kant, dus krijgt het wellicht lastig om Norris achter zich te houden tot en met bocht 1.
En het podium? Ik vermoed toch dat er een Nederlander op staat…
By the way, prima comeback van Daniel Ricciardo. Zin in de race!
brammetjedeb zegt
Ricciardo echt totaal onverwacht. Wel even wachten eer er conclusies getrokken mogen worden, maar zeker leuk!
Russel erg matig, maar hij heeft vaker zulke acties. Ik verwacht hem wel verder vooraan aan het einde van de race. McLaren erg goed weer, geweldig om te zien wat zo’n update pakket kan doen in positieve zin. Perez is zijn stoeltje volgend jaar kwijt als ie zo doorgaat. 5 weken geleden had hij het nog over wereldkampioen worden. Dan moet je niet in VT1 zulke lompe acties uithalen en in Q3 gewoon top 3 eindigen. Ferrari matig, terwijl dit toch echt een circuit voor hen is. Hamilton erg tot, 0,003 seconde. Da’s bizar als je erover nadenkt. Denk dat de race pace van max beter is, we gaan het zien. Moeilijk inhalen hier werd gezegd, daar hebben we vorig jaar niet veel van gezien anders. Einde rechte stuk maar zat acties gezien. Zin in morgen, leuk circuit dit!!!
coldzero zegt
Geloof vorig jaar 54 inhaalacties, als ik het goed gehoord heb tijdens 1 van de trainingen waarvan 95% in bocht 1.
Richmond zegt
vorig jaar was een uitzondering, maar historische gezien is het een baan waar je weinig kunt inhalen. De naam wordt niet voor niets gegeven.
brammetjedeb zegt
Nou, die naam kan de prullenbak in. Zal ook met de huidige Auto’s te maken hebben die dichter op elkaar kunnen rijden.
Svenska II zegt
Hmm. Lastig. Zeker ook omdat de ‘even numbers’ in Hongarije vaak de sjaak zijn bij de start (want op het vuile deel van de baan). Dus Max als 3e de eerste bocht in denk ik, Norris als buffer, kan nog wat worden!