Daar waar de Donau Buda van Pest scheidt, wordt ook het kaf van het koren gescheiden, in de kwalificatie voor de Grand Prix van Hongarije.
Wordt het hele seizoen een Mercedes-show, of kunnen andere teams ook nog wat in de melk brokkelen? Dat is de eerste vraag die we vandaag voor een deel beantwoord gaan zien in Hongarije. De vrije trainingen beloven alvast niet veel goeds voor de neutrale fan. Ze beloven trouwens nog minder goeds voor de oranje fan. Eens even kijken hoe dat afloopt vanmiddag.
Verder hebben we natuurlijk nog de strijd in het middenveld. Daar zijn de verschillen in ieder geval wel heel erg klein. McLaren heeft maximaal gescoord in de eerste twee races, maar eigenlijk lijkt Racing Point een snellere auto te hebben. Een goed resultaat voor de roze Mercedes zal de ergernis van andere teams over de RP20 alleen maar groter maken. Hoe dan ook houden de middenvelders het grote Ferrari al twee races voor de helft uit Q3. De Scuderia zal ongetwijfeld een einde willen maken aan die trend. Kortom, genoeg om naar uit te kijken. Kom maar door met die Q1.
Q1
In Oostenrijk werden we verwend met een bakkie water uit de lucht tijdens de kwalificatie. Een week later zit de dreiging weer in de lucht, maar zoals zo vaak teasen de weergoden ons alleen maar. Voorlopig is het in ieder geval droog. Toch denken een aantal toppers dat het maar beter is meteen een tijd op de klokken te zetten. Je weet immers maar nooit. Verstappen en de twee Mercedes staan vooraan bij het stoplicht.
Verstappen zet de eerste tijd neer met een 1:16.136. Hamilton gaat exact 0.555 seconden sneller en Bottas is nóg een fractie sneller. Tot zover geen verrassingen. Wat Red Bull echter misschien wel wat zorgen baart is dat ook Stroll, Perez en Leclerc een sneller eerste rondje neerzetten dan MV33. Albonio gaat met zijn eerste poging naar P12 op een halve seconde van Verstappen en verbetert zich daarna tot P8 op drie tienden van zijn teammaat. AA23 laat over de radio weten niet helemaal blij te zijn met de RB16.
In het achterveld strijden de Alfa’s, Hazen en Williamsen om de rode lantaarn. Deze drie teams lijken net als in Oostenrijk weer de traagste. Het goede nieuws voor de coureurs: voor een van hen is er sowieso een plekje weggelegd in Q2. En het verschil met het middenveld is klein, dus als iemand zich vergallopeert liggen er nog meer mogelijkheden. Met nog vijf minuten te gaan is Albon de man op de schopstoel.
Gasly meldt echter dat de Honda motor in zijn Alpha Tauri geen power meer levert. Hij heeft momenteel de twaalfde plaats in handen. Russell zet aan voor een poging opnieuw in Q2 te komen en gaat opeens…naar P3! En ook Gasly heeft kennelijk de juiste reset uitgevoerd en gaat veel sneller. Dat gooit een nieuw perspectief op deze sessie. De baan is opeens duidelijk sneller geworden. Perez en Stroll gaan naar P1 en P2. Iedereen ziet de bui nu niet alleen letterlijk maar ook figuurlijk hangen. Alle coureurs zoeken de baan op voor een nieuwe run. Alleen Mercedes doet dat op oude banden.
Even zit Verstappen op de schopstoel, maar met een laatste inspanning weet hij zich te verbeteren naar P8. Nog niet echt spectaculair maar hij is in ieder geval door naar Q2. Dat geldt niet voor Kvyat. De Rus is de odd man out en staat nu dus al 3-0 achter in het kwalificatieduel met Gasly. Williams profiteert maximaal, want niet alleen Russell maar ook Latifi gaan door. Het is de eerste keer dat Williams dit lukt sinds Monza 2018. De Alfa’s staan helemaal achteraan met zijn tweeën en delen mee in de malaise bij Ferrari. Haas F1 is nét iets sneller over een ronde.
De afvallers: Magnussen – Kvyat – Grosjean – Giovinazzi – Raikkonen
Q2
Russell is dit maal de eerste die een snelle ronde neerzet na de euforie van Q1. De Racing Points zijn nu officieel aanbeland in de rangen van de betere teams: zij proberen Q2 namelijk te trotseren op de mediums. Norris zet even de snelste tijd neer, maar dan komt de zwarte brigade. Bam, een volle seconde sneller dan de McLarens, op de hardere mediums. Verstappen gaat naar P3 op softs maar is amper sneller dan team oranje. Vettel is nipt sneller dan de Nederlander op dezelfde compound.
Verstappen klaagt over de gedragingen van zijn motor. Gasly rijdt met diezelfde motor en lijkt nog grotere problemen te hebben dan Max. De Fransman wordt door zijn team verteld dat hij maar moet proberen om de problemen heen te rijden. Terwijl Vettel op P3 staat, is Leclerc momenteel terug te vinden op P11. Het is nu even afwachten of de baan aan het eind van de sessie wederom sneller is geworden. De coureurs lijken te wachten op het staartje van de sessie voor hun laatste pogingen.
Voor Gasly komt die poging tot niks want zijn motor is er nu definitief klaar mee. Maar GAS haalt alsnog Q3, mede ten koste van de man die hem vorig jaar verving. Terwijl Leclerc zich namelijk naar P3 bokst, komt Albon niet tot een verbetering van zijn tijd. Hij geeft zeven tienden toe op Verstappen en komt zelfs niet verder dan P13. Ouch. De twee Williamsen komen beiden niet door Q2. Dat was wel verwacht, maar dat het volledige team geel ook onder de Franse douche mag, dat is gewoon weer pijnlijk te noemen.
De afvallers: Ricciardo, Russell, Albon, Ocon, Latifi
Q3
Verstappen zal moeten toveren om zijn team uit de brand te helpen. Stroll gaat als eerste voor een tijd. De zoon van was in Q1 en Q2 lekker bezig, wellicht aangespoord door de geruchten dat papa overweegt hem in een matige auto te zetten volgend jaar. Perez is langzamer bij zijn eerste poging en bovendien wordt zijn beste tijd afgepakt. Verstappen voegt achter Stroll in op P4. Het behoeft verder geen betoog dat Mercedes zoals verwacht veruit de snelste. Toto Wolff zal wel weer zitten bibberen aan de pitmuur.
Ondertussen vallen er heel voorzichtig wat druppeltjes uit de lucht en vraagt Max aan zijn team ‘Dit was het voor ons toch?’. In de baan zit nog verbetering. Vettel zit op gasgeven en pakt P4 van Verstappen af. Leclerc is nipt langzamer dan zijn ervaren teammaat, die dus nu naar 2-1 gaat in het kwaliduel tegen de Monegask. Perez doet zo’n beetje wat hij moet doen. Hij gaat naar een voorlopige P4 en maakt het dus een Mercedes 1-2-3-4 in de kwalificatie. De Mexicaan staat wel voor de tweede keer dit jaar achter Lance Vance Dance op zaterdag.
Aan het einde van de rit gaat Verstappen opeens toch nog een keer naar buiten. De Nederlander heeft echter alleen nog een setje gebruikt soft rubber liggen. Hamilton en Bottas vechten hun gebruikelijke duel uit. Hamilton gaat naar 1:13.447. Bottas doet het voor 1:13.554. Geen verrassingen daar dus. Verstappen komt niet voorbij aan de Fezza’s en moet het doen met P7, vlak voor de McLarens en de onfortuinlijke Gasly. Zware tijden voor onze Max en Red Bull dus…
F1 kwalificatie Oostenrijk 2020: De volledige uitslag
- Hamilton – Mercedes
- Bottas – Mercedes
- Stroll – Racing Point
- Perez – Racing Point
- Vettel – Ferrari
- Leclerc – Ferrari
- VERSTAPPEN – Red Bull
- Norris – McLaren
- Sainz – McLaren
- Gasly- Alpha Tauri
- Ricciardo – Renault
- Russell – Williams
- Albon – Red Bull
- Ocon – Renault
- Latifi- Williams
- Magnussen – Haas F1
- Kvyat – Alpha Tauri
- Grosjean – Haas F1
- Giovinazzi – Alfa Romeo
- Raikkonen – Alfa Romeo
pomoek zegt
Oei….
viezefreddyw zegt
Wat heeft Red Bull afgelopen nacht gedaan vraag je je toch af? De wagen is nou niet bepaald sneller geworden… 7e en 13e staan op de Hungaroring is gewoon een afgang.
dwfc zegt
Een kopie maken van Mercedes, maar tlukt ni goe
donaldjgarrison zegt
Lach me kapot..?
Autofanaat1990 zegt
Redbull slomer dan een dooie stier ook wel een prestatie :(
retetikker zegt
Heh… Lance Vance Dance.
appeltaartislekker zegt
@retetikker: een uitspraak, volgens afkomstig uit GTA Vice City.
ericd zegt
Laten we het er maar op houden, dat Max veel inhaalacties kan laten zien. F1 kampioenschap dit jaar? Forget it.
dwfc zegt
Dan moet hij bij de Ster solliciteren ….
jaapiyo zegt
Dat deed Senna wel uiteindelijk, gewoon aanbieden gratis te rijden voor Williams om een zitje af te dwingen (wilde ‘ie wel zijn eigen sponsorgeld opstrijken overigens, maar toch). Liep weliswaar niet geweldig af, maar normaal gesproken was ‘ie wel kampioen geworden.
iannuzi zegt
@jaapiyo: oei… jij was nog jong toen. Schumacher had dat jaar ook een renault en was gretig. En Senna voelde zich niet lekker in de Williams. Dus als……
harrie zegt
Misschien moet RB ook vanaf wat polaroids de Mercedes kopiëren.
Schijnt blijkbaar echt te kunnen bij een hight tech F1 bolide waar elke millimeter en gram telt.
VeniVidiVici zegt
Het gaat he-le-maal de verkeerde kant op met Red Bull. Ik durf h’m ondertussen wel aan… Max gaat bij RBR NOOIT wereldkampioen worden! Verder ben ik benieuwd wanneer ze Albon gaan lozen. Wederom gewoon wéér een Mercedes show pfff.
raym zegt
@venividivici: Ben er ook bang voor. Vraag me af of de keuze van max om tot 2023 te tekenen de juiste is geweest. Red bull wordt gewoon voorbij gereden door racing point. En na gasly is albon inderdaad ook geen succes, maar als die er uit moet wie zouden ze dan in die auto moeten zetten.
stuko zegt
@raym: ik meen me te herinneren dat hij gewoon een exit-clausule in zijn contract heeft bij een slecht preseterende wagen.
VeniVidiVici zegt
@raym: Als het goed is zou Max een clausule in zijn contract hebben opgenomen dat als RBR geen winnende auto gaat geven dan kan Max daar weg. Tja, ik zou zeggen laten ze Hulkenberg in de auto van Albon zetten. Max en Nico zijn ook voor de PR veel beter!
Edge zegt
@VeniVidiVici: Hulkenberg is een sympathieke gozer, maar ik hoop toch dat Red Bull hem niet gaat halen. Als Vettel bij Racing Point tekent, zou ik mijn pijlen richten op Sergio Perez. Dat is gewoon een goede, snelle coureur die bewezen heeft podiumkansen met beide handen aan te grijpen. En het is een kuitenbijtertje. Perfect om die tweede Red Bull wat dichter op de Mercedessen te jagen.
Maar ik kijk er nog altijd niet raar van op als Vettel toch in die Red Bull stapt. Dat gerucht van Christian Nimmervoll van Motorsport-Totaal is inmiddels onkracht, maar Sky Italia (doorgaans beter geinformeerd als het om (voormalig) Ferrari coureurs gaat) bericht nu ook weer dat Mateschitz Marko opdracht heeft gegeven om Vettel thuis te brengen.
Boomer zegt
Oh je durft het nu al aan. Ik roep al jaren dat Max helemaal geen wk wordt. Russel gaat naar Mercedes als Ham weg gaat. Zeker als je ziet hoe die nu rijdt.
VeniVidiVici zegt
@airc: Tja, ik had nog hoop, maar dat is wel weg gezien nu blijkt dat de RB16 slechter is dan de RB15. Vrij bijzonder te zien/horen dat Max zelf nog zo positief blijft doen over RBR. Als Max RBR trouw blijft dan gaat hij Alonso 2.0 worden (always at the wrong team). Zou wel heel zuur zijn voor Max als Russel naar Mercedes gaat en hij gelijk het eerste jaar WK wordt ?
jaapiyo zegt
Als Russell volgend jaar naar Mercedes zou gaan zat die kans er dik in. Maar ze willen HAM nog even koning F1 maken, dus gaan ze door met BOT. In 2022 zou Mercedes natuurlijk best weer de beste auto kunnen hebben, maar dat is iets minder vanzelfsprekend. RUS heeft dus best kans dat hij juist precies op het verkeerde moment bij Mercedes landt en dan mede de ‘schuld’ krijgt van slechtere prestaties (als Merc überhaupt doorgaat in de F1 na volgend jaar).
dwfc zegt
Ik ben niet alleen die dit ziet, maar misschien is zijn loonstrookje belangrijker
Rick-dos zegt
Hoe kun je een auto maken die niet sneller is dan vorig jaar? Die zelfs niet een 2019 Mercedes kan verslaan? Belachelijk. Schrijf dit seizoen maar gewoon af en 2021 ook maar gelijk.
Dit kan weleens de doodsteek van F1 worden. Niet alleen dit seizoen wordt saai maar ook volgend seizoen.
harrie zegt
4 Mercedessen op de eerste rij gaat de doodsteek worden.
Ik geef die gekke Abiteboul in deze volledig gelijk.
pomoek zegt
Niet mee eens! Het tegenovergestelde eigenlijk. Opeens doet Racing point mee om de knikkers. Dat gaan ze niet een heel jaar volhouden maar voor nu vind ik herhaal prima.
Voor de duidelijkheid: MB is iets meer dan een seconde sneller dan vorig jaar, RB een halve seconde langzamer, en RP is gewoon 3(!) seconden sneller! Vorig jaar stond Stroll een na laatste! RB heeft zijn zaakjes gewoon nog niet voor elkaar dit jaar, en het lijkt er een beetje op dat de problemen bij Ferrari dat een beetje hebben gemaskeerd.
wildbeest zegt
@pomoek: meedoen om de knikkers? Ze zijn best of the rest. Mb rijdt met rem erop sinds vorige week
pomoek zegt
Knikkers: podium plekken.
jaapiyo zegt
#wachtmaaraf?
dwfc zegt
Tijden niet gezien man, Mercedes rijdt een seconde sneller dan 2019 ….
toyotafortuner zegt
Dramatische quali
SpeedGeek zegt
Ik denk dat wel meer teams zich gaan aansluiten bij Renault wat betreft het protest richting de Racing Points.
okdoei zegt
Ik wil seizoen 2007 en 2008 terug!!
Dit is nog erger dan de Ferrari streak van begin 2000…
fastforward zegt
@okdoei: eens.
iphonistvongates zegt
Hamilton & Bottas kunnen morgen de Advanced Auto Pilot Mode activeren terwijl de 2 RP-Mercs de rest ophouden…..LH44 gaat winnen met 13 minuten voorsprong, Bottas verliest zijn concentratie tijdens het Whatsappen met zijn vrouw en mist een bocht.
Perez krijgt teamorders en zegt in het spaans La P**a Madre over de boordradio. Norris wordt 3de of 4de.
Dinsdag 21/07 a.s. verschijnt een opinie-stuk in The Guardian met een grondige analyse over het ontbreken van een echte strijd tussen de teams in de Formule 1.
enricoleerdam zegt
Bottas heeft een vrouw?
Richmond zegt
@enricoleerdam: vriendin is gescheiden
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ex-vrouw… Emilia Pikkarainen
Erik zegt
Deutsche gründlichheit van Mercedes. Ieder team heeft het zelfde handboek met reglementen. De ingenieurs van Mercedes zijn er beter in om deze uit te pluizen dan de andere teams.
Off topic: daarom volg ik ook het Duitse RKI en niet het Nederlandse RIVM..
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Of misschien spelen ze beter vals dan Ferrari? Je weet ’t niet.
Erik zegt
@F36GC:
Dan zijn deze ingenieurs van Mercedes nog altijd beter dan die van Ferrari
flyerbunch zegt
Hopen dat Verstappen zondag kan laten zien dat hij wel degelijk op het podium thuishoort!
rutte2 zegt
De races van de f3 en f2 waren heerlijk vandaag, treintje f1 morgen geloof ik wel ?, blijft heerlijk om die jonge knapen te zien vechten op de baan
jaapiyo zegt
F2 moet ik een beetje met een oog kijken helaasch. Maar het werd pas leuk tegen het einde. Shuey doet het wel aardig, probleem voor ‘m is alleen dat die Schwartzmann ook een Ferrari-junior is en ‘m in zijn eerste jaar gewoon even de oren wast. Tenzij Mick dit enorm om weet te draaien denk ik dat we opeens wel dag kunnen zeggen naar zijn F1 kansen. Dat zou dan nu echt alleen nog op basis van achternaam zijn.
F3 was een leuk gevechtje met Viscaal en Verschoor. Hoewel Verschoor dat vanuit NL oogpunt beter had kunnen winnen. Schat ‘m vrij hoog in qua talent. Helaas niet de coin en MP (hoewel ze het goed doen dit jaar) kan het net niet opnemen tegen ART en Prema. Dat is trouwens sowieso wel een dingetje in zowel F3 als F2. Als je niet bij ART of Prema zit heb je eigenlijk geen kans.
padoempats zegt
Kan iemand verklaren hoe een auto na een jaar langzamer is, terwijl zelfs vorig seizoen de auto sneller en sneller werd? Zijn er reglementen dit jaar die negatief zijn? Anders zouden ferrari en rb beter de auto van vorig jaar kunnen pakken, maar dat geloof ik ook niet. Doornbos pareert deze vraag steeds als deze gesteld wordt
Richmond zegt
@padoempats: Aero doe je ieder jaar anders. Daar kan her mis gaan.
caprio zegt
Hoog tijd dat Max stoeltje bij Mercedes krijgt, zo wordt hij senior zonder WK
mashell zegt
@caprio: als je naar het beste team moet overstappen ben je dan eigenlijk wel zo goed? Het is helemaal geen ramp als Max nooit wereldkampioen wordt, verreweg de meeste deelnemers worden dat nooit. Max is nu al Nederlands beste F1 coureur allertijden.
dwfc zegt
Denk dat je de eerste Hollander bent die dit zegt, je bent een watje -:)
giel zegt
@mashell: ik denk niet dat ie het daarvoor doet… De coureurs met wk potentie willen maar één ding…
Edge zegt
Ja, dan kun je nog steeds zo goed zijn. Formule 1 is 90% auto, 10% coureur. Hamilton zou niet kunnen doen wat hij bijna wekelijks doet als de Mercedes niet zo’n kneitergoede auto is. Andersom werkt dat ook met iemand als Verstappen. Ook al haalt hij het maximale uit de auto, als die auto niet snel genoeg is om de Mercedessen aan te vallen is hij kansloos. Als je dan ziet hoe Verstappen Ricciardo weg wist te jagen, Gasly compleet afdroogt en nu Albon afdroogt in een zeepkist van een auto, mag je best zeggen dat Verstappen verdomd goed is ja. Hij en Hamilton zijn op dit moment echt een klasse apart, waarbij Hamilton zijn prestaties ook luister bij kan zetten met resultaten omdat ‘ie in de beste auto rijdt.
MR zegt
Dat MB standaard een halve seconde sneller is dat weten ze bij RB. Kans op regen en onweer tijdens de race is 100%. Hebben ze bij RB bij de kwali met een regen setup gereden. Zou geniaal zijn :-)
ger_dekker zegt
Ik mis gewoon de competitie, je kan Max wel in een Benz willen hebben, maar daar zal de sport ook niet leuker op worden. Ik kijk eigenlijk wel uit naar 2022 waar alle auto,s gelijk zijn, dan telt de coureur pas weer mee. Tot die tijd blijven we maar even naar de koningsklasse kijken in de hoop dat er iets onvoorspelbaars gebeurd zodat we niet massaal in slaap vallen.