![Lewis Hamilton](https://static.autoblog.nl/images/wp2018/lewis-hamilton-750.jpg)
Zou het dan nu eindelijk gaan gebeuren?
Een korte baan, veel bochten en het liefst een beetje regen. Dat is wat Verstappen nodig heeft om zijn eerste pole te kunnen bemachtigen. In normale condities zijn de Ferrari’s en Mercedessen gewoonweg te snel. Dan maakt het niet uit hoeveel talent je hebt. Motorvermogen kan een goede compensatie zijn.
Gelukkig is het nu een beetje aan het regenen in Hongarije! Er hangen dreigende wolken, in de lucht horen we wat gerommel en de pitlane is nog steeds kletsnat van een eerdere bui. Kortom, deze kwalificatie lijkt alles in zich te hebben om interessant te zijn. Met een beetje geluk zou Verstappen hier dan eindelijk die felbegeerde P1 startpositie kunnen behalen.
Q1
Een blik in de pitstraat leert dat de teams er zin in hebben. We zien een Sauber en een Mercedes in de pitstraat al wachten. Al snel volgen alle andere auto’s ook. Alle auto’s staan nu op de intermediate banden. Een gedeelte van de baan is nog nat. Volgens Raikkonen is de chicane al behoorlijk droog. Op sommige delen zie je veel spray van de banden afkomen, bij andere gedeeltes zie je niets meer. De laatste coureur op de baan? Max Verstappen.
De Mercedessen zetten als eerste een tijd neer. Hamilton is net iets sneller dan Bottas. Raikkonen komt er vervolgens aan om te laten zien dat de Ferrari ook in deze condities de betere auto is: hij is 8 tienden sneller. De tijd van Raikkonen is sowieso best goed (1:25.988), want ook Vettel bijt zich er op stuk. Dan de Red Bulls. Ricciardo staat voorlopig op de twaalfde positie, terwijl Verstappen P6 weet te bemachtigen. Beide Red Bull coureurs hadden te maken met bovengemiddeld veel verkeer.
Magnussen, Hartley en Sainz nemen een gok en gaan naar buiten op Ultra-softs slicks. Hun voorbeeld doet goed volgen. Met name de auto’s van de mindere teams gaan naar binnen voor nieuwe ultra-soft banden. Vooral Sainz is belangrijk om in de gaten te houden. In de tussentijd hebben Verstappen en Ricciardo zich herpakt en respectievelijk de vierde en derde positie gewonnen.
De keuze van Sainz is geen verkeerde, hij pakt de voorlopige pole position. Magnussen weet daar direct twee tienden onder de te duiken. Ook de top 3 teams komen naar binnen voor slicks. Tegelijkertijd begint het te onweren. Raikkonen en Hamilton geven aan dat het te nat begint te worden. In half natte omstandigheden pakt Verstappen voorlopig de tweede plaats. Het gaat nu een stukje harder regenen.
Ricciardo maakt het zichzelf erg moeilijk. Hij rijdt als enige op de gele band. Daarmee bungelt hij op het randje van uitschakeling. Telkens verbetert hij zijn tijd, maar doen de andere coureurs dat óók. In de tussentijd lijkt de regen af te namen, maar blijft het rommelen in de lucht. De teammaat van Max weet uiteindelijk Q2 te halen.
De afvallers van Q1 zijn
Vandoorne
Leclerc
Ocon
Perez
Sirotkin
Q2
De spanning is nog steeds om te snijden. Want wat is nu de beste strategie? Het lijkt te gaan regenen, maar de baan lijkt nog droog genoeg voor een paar snelle ronden op slicks. Alleen de laatste sector van de baan schijnt echt nat te zijn. Althans, volgens de engineers. Het is een complete schaatsbaan, dus alle auto’s gaan weer naar binnen voor intermediate banden. Vettel deed dit al van te voren en vliegt over de baan. Zijn tijd: 1:28.636.
Tegelijkertijd wordt het alsmaar natter en natter op de baan. Intermediates zijn dus de keuze voor iedereen. Sterker nog, die tijd van Vettel zal waarschijnlijk niet meer gehaald worden dankzij de slechter wordende weersomstandigheden. Dat merkt Stroll ook, want hij gaat, hoe kan het ook anders, van de baan af. Rijdt hij zijn vleugel daarbij aan gort? Maar natuurlijk. Lekker bezig, Lance.
Het gaat dermate hevig regenen dat de eerste coureurs op full-wet banden naar buiten gaan. Tegelijkertijd geeft Charlie Whiting aan dat de DRS niet meer open gezet kan worden. De auto’s op de baan worden alsmaar langzamer door de regen. Ricciardo speelde in Q1 al met vuur en doet dat nu weer. Hij rijdt 1:36’ers terwijl hij een 1:32 moet rijden om Q3 te kunnen halen. Dat is pijnlijk. De Australiër gaat het ook proberen op de regenbanden, tevergeefs.
De afvallers van Q2 zijn
Alonso
Hülkenberg
Ricciardo
Ericcson
Stroll
Q3
Pff. We weten niet hoe het met jullie hartslag is, maar hier op de redactie loopt ‘ie hoog op! Regen, Hongarije: nu moet Verstappen hem kunnen pakken. De regen is nog steeds flink aanwezig, getuige de poncho’s en paraplu’s in de tribunes. Hartley (ja, die doet nog gewoon mee) en Verstappen staan vooraan te wachten. Verstappen ‘verschalkt’ Hartley na enkele bochten. Nu heeft de Nederlander vrij baan. Dit is wat je wilt: vrij baan, geen spray. Ondanks de cleane lijnen heeft Verstappen ‘een momentje’ op de kerbs. In de laatste bochtensectie ook vrij veel onderstuur. Verstappen moet heel voorzichtig rijden. 1:38.923. Bottas knalt daar met 1.2 seconden onderdoor, Hamilton eveneens. Vettel heeft het wat lastiger.
Verstappen weet zijn tijd iets scherper te zetten, maar de andere coureurs gaan hem voorbij: Hamilton, Raikkonen, Bottas, Vettel en Gasley zijn voorlopig sneller dan Verstappen. Die poleposition lijkt er voorlopig niet in te zitten, helaas.
Het komt aan op de laatste ronde. De klok staat op 0:00. Vettel is de enige die zijn tijd echt lijkt te verbeteren en pakt P2 voor héél even. Dan pakt Bottas P1. Daar kan hij ook niet lang van genieten. De absolute regenkoning Lewis Hamilton pakt pole. Erg knap gedaan! En Max Verstappen? Die start morgen slechts vanaf P7. Auw.
De startopstelling voor morgen is:
1. Hamilton
2. Bottas
3. Raikkonen
4. Vettel
5. Sainz
6. Gasley
7. VERSTAPPEN
8. Hartley
9. Magnussen
10. Grosjean
11. Alonso
12. Hülkenberg
13. Ricciardo
14. Ericcson
15. Stroll
16. Vandoorne
17. Leclerc
18. Ocon
19. Perez
20. Sirotkin
Regen, Hungaroring, Verstappen, wat was er nog meer nodig voor pole?! Maar hier ging iets niet ‘helemaal’ goed. Benieuwd naar de reacties van kamp RB.
@dizono: iedereen denk ik haha
@Dizono: Inderdaad, lijkt wel alsof Max met een droog weer afstelling reed. Zo niet dan is de rainmaster toch wel een beetje door het ijs gezakt hoor.
@venividivici: Rainmaster, van waar komt dat fabeltje? De enige reden waarom een piloot goed is in de regen is omdat het chassis dat toelaat. Alle F1 piloten uit de topteams sturen goed in de regen. Het is inderdaad wel verrassend dat RedBull zo slecht presteerde want je verwacht net van dat chassis dat het goed zou zijn in de regen.
@olivierc:
Dus Jos Verstappen was alleen zo goed in Maleisie 2001 omdat zijn beroerde Arrows een superieur chassis had?
@olivierc: Dat is geen fabeltje dat is ontstaan na de Braziliaanse race van 2016. En iets klopt er niet aan het chassis van de RB14 met regen blijkt. Dit pas ook de eerste keer na lage tijd dat er weer flink regen viel en komt dat probleem nu pas goed aan de oppervlakte.
@Dizono: Ja… de RB leek wel waardeloos in de regen. Ric bakte er ook niks van (naast dat z’n strategie niet klopte). En de Merc was zogenaamd ongeschikt voor deze baan…
@trustmeiamanengineer: maar, het was wel de leukste kwalificatie in jaren
@dizono: Hij zou nog wel eens buiten de 10 tien kunnen vallen. Momenteel beraden de stewards zich op een straf voor het blokken van Grosjean.
@donvincenzo: Oh. Net bekend dat er dus geen staf volgt. :-)
@dizono: Nou nee. 7de gekwalificeerd… en nu een klein kwartiertje geleden in de race uitgevallen. Bummer. Meteen uitgeschakeld de TV. Ik ben er eentje van alleen maar kijken om Max te zien finishen (en inhalen).
Wat vallen die Red Bulls tegen zeg. Ik hoor ze nog zeggen van “jaa Singapore en Hongarije, daar zijn we erg competitief en kunnen we meedoen om de overwinning.” Ja man, Ricciardo die Q3 niet haalt en Verstappen die op P7 moet beginnen morgen. Sainz en Gasly gewoon sneller. Triest hoor. Voorlopig maar eveb mondje dichthouden daar.
Maar wel een erg vermakelijke kwalificatie! Erg spannend was het van begin tot eind. En wat een verrassingen hebben we gezien. Die Hamilton ook. Je kan zeggen wat je wilt maar rijden kan ‘ie en dat kan ‘ie in alle omstandigheden. Droog, regen, maakt niet uit voor hem.
@viezefreddyw: Waanzinnig leuke kwalificatie! Echt heel erg spannend. Veel leuke verassingen ook. Van RB zou je toch meer verwachten. Zeker in deze condities. Zeer vreemd allemaal. Zal wel weer een mankement zijn geweest.
@viezefreddyw: tja, inderdaad Hamilton, sowieso de laatste 8 regenraces allemaal gewonnen, nog maar te zwijgen van de kwalificaties in de regen. Wie nu nog twijfelt aan de stuurmanskunsten van Hamilton na zijn 77e pole …..
Regenkoning Max viel erg tegen. Hopelijk in de race een beter resultaat
@maarten020: Als het droog is morgen, dan denk ik dat de 5de plek het meest haalbare is.
Of er moeten er een paar vooraan af kegelen in de eerste bocht.
@maarten020: Blijkbaar valt de RB14 tegen met regen en niet Max zelf.
Erg bijzondere kwalificatie! Hoop verrassingen en mooie beslissingen door teams die normaal in de middenmoot meedoen!
RB heeft zich vandaag in ieder geval niet van zijn beste kant laten zien….. Hopen dat het morgen in de longruns wel goed gaat. Punten worden morgen pas verdeeld gelukkig!!
Mooie dame met parapluutje tijdens interview met Daniel
@maarten020: Ook niets mis met de blonde dame bij Ocon.
@maarten020: Ja leuk Meissie.
Jack, laat godverdegodver die coureurs praten en UITpraten. Ik zit niet op jouw invullingen en het steeds interrumperen te wachten. Ik kijk omdat ik hun kijk er op wil horen niet dat popiejopie gedoe van jou. #ontslajackplooij
@Rick-dos: Mooi gezegd. Maar pas op, als je hem op twitter volgt en deze tekst zou tweeten, blokkeert hij je direct. Deze man denkt namelijk dat iedereen aan zijn lippen hangt en een ieder hem ook herkent. Zo niet, dan ben je in zijn ogen niet echt een liefhebber van autosport. Dat wordt pijnlijk duidelijk in dit filmpje… https://youtu.be/Adb_0dxaj-c
@wif1: Heb gelukkig geen Twitter dus hoef ook niet met dit irritant mannetje geconfronteerd te worden. En als ik al geen hekel aan hem heb dan heb ik dat zeker na het kijken van het filmpje. Ik sta er niet eens van te kijken dat hij zo’n persoon is. Wat een ongelooflijke hondenpiemel is het…
@Rick-dos: Gelijk heb je. Ik zit vaak op twitter en volg veel F1 gerelateerde personen. Plooy had ik ook in mijn lijst, maar als snel spijt. Net voordat ik hem wilde verwijderen stuurde in hem een tweet over zijn manier van interviewen en dat het wel wat kritischer mag. En plots was
ik al geblokkeerd door hem, wat ik ook al van anderen twitteraars gehoord had. Hij staat dus absoluut niet open voor kritiek, getuige ook de aanhoudende reeks van slechte interviews.
Ik kijk pas sinds kort de kwalificaties, spannender dan de meeste races! En lekker kort.
@fiero: Maar helaas haalt niemand daar punten mee, voor het kampioenschap. Die sprintraces daarin tegen, in de laatste twee races, waren vermakelijker, dan alles races bij elkaar.
Ik zie die liever terug komen, of zoals Daniël Ricciardo heeft gezegd, op zaterdag en zondag een korte race, twee kansen op punten en dat maakt de totale strijd wel aantrekkelijker, ook voor teams met minder budget.
Volgens mij was het paniek in het kamp van red bull vreemde strategieën en rare bokken sprongen
Maar wat prachtig mooi voor Toro Rosso, 6 en 8 wie had dat gedacht. Misschien dat RBR even moet gaan overleggen, voor een betere setup voor morgen, als het dan gaat regenen, want blijkbaar heeft STR het wel weten te vinden.
Ook mooi dat Sainz eindelijk eens geen fouten heeft gemaakt tijdens de kwalificatie.
Allemaal de schuld van Renault.
Die hebben de motor niet waterbestendig gemaakt.