Kan de regen nog roet in het eten gooien, of blijft het lekker droog?
Na de beste zege van zijn carrière te hebben gescoord in Oostenrijk, is het voor Max Verstappen een totaal ander weekend in Groot-Brittannië. In het land dat autosport ademt komt de Nederlander vooralsnog niet goed uit de verf. In alle trainingsessies heeft Verstappen grote moeite gehad met zijn auto. De RB15 glibbert en glijdt alle kanten op, waardoor het voor Max lastig is een snelle tijd neer te zetten.
Desondanks heeft Red Bull geen reden zich bij de feiten neer te leggen, want Pierre Gasly heeft de smaak inmiddels redelijk te pakken en heel ver van de andere top teams zit de equipe uit Milton Keynes niet. In de derde training was Ferrari het snelste, maar zoals gebruikelijk is het nog maar de vraag of de Scuderia dit ook in kan vertalen naar de kwalificatie en uiteindelijk de race op zondag.
Of wordt het toch weer Lewis Hamilton, die kans maakt om voor de zevende keer op eigen bodem van pole position te starten. De thuisheld voelt zich altijd goed op Silverstone en heeft er de afgelopen vier jaar op kop gekwalificeerd. De Brit heeft echter bijna het gehele weekend in de schaduw van zijn teamgenoot gereden, wellicht dat Bottas 2.0 weer terug is in de paddock.
Q1
In het eerste gedeelte van de kwalificatie is het aanvankelijk verrassend genoeg het team van Haas dat het veld aanvoert. De Amerikanen kunnen wel een opkikker gebruiken, na alle tumult met zijn hoofdsponsor en de minst bekende energiedrankfabrikant op aarde, Rich Energy, van deze week. In de eerste paar minuten lijkt Haas het gevecht aan te kunnen gaan met Renault en McLaren, dat eindelijk weer een beetje presteert met zijn duo Sainz en Norris.
Wanneer de grote teams beginnen aan te zetten, valt op dat Vettel geen representatieve tijd neerzet. De Duitser komt achter Norris terecht op P4, recht achter Verstappen. De problemen stapelen zich nog steeds op voor Max, die nu met ‘lag‘ in zijn Honda-motor heeft te kampen. Rivaal Leclerc kan het weinig deren; de Monegask noteert paarse sectortijden en scheurt naar de snelste tijd van het weekend. Kortstondig, want niet veel later grijpt Hamilton het ronderecord door een 1:25.513 te rijden. Voordeel voor Leclerc is dat hij op een band harder rijdt en dus nog wat in zijn zak heeft zitten. Volgens Pirelli scheelt het ongeveer een halve seconde, dus het kan wel eens een spannende kwalificatie worden.
Over spanning gesproken: in het middenveld zit het ongelooflijk dichtbij elkaar. De eerste 18 rijders zitten binnen 1,4 seconden van elkaar – Williams volgt met staart tussen de benen op een seconde. Sir Frank kijkt vanuit de garage ijzig toe hoe het team dat hij veertig jaar geleden oprichtte slechts een schim is van wat het ooit was.
Bij het vallen van de vlag verandert er weinig aan de top, maar daar waar het uitmaakt, vinden we de nodige verschuivingen. De beide Williams en Stroll lukt het niet door te gaan naar Q2, Perez maakt op de valreep wél de sprong ten koste van Magnussen. De klaagregen van Kvyat verheldert dat ook hij het niet heeft gehaald.
De afvallers: Magnussen, Kvyat, Stroll, Russell, Kubica.
Q2
In de tweede sessie laat Mercedes er geen gras over groeien. Nu ook op de mediumband, zoals Ferrari in Q1, moet het iets toegeven op zijn directe rivaal. Leclerc rijdt naar een voorlopige P1 op hetzelfde rubber, met achter zich Bottas en Hamilton. Daarachter weer Gasly en Verstappen, die de Fransman nog altijd voor zich moet dulden.
Halverwege de sessie lijkt Vettel een probleem te hebben. Na eerder op de boordradio te zijn gekomen met het bericht dat zijn DRS niet werkte, lijkt in Q2 om wat voor reden dan ook de snelheid er niet in te zitten. Vettel volgt op de zachtste band op bijna 9 tienden, nog achter Ricciardo en Norris. Sainz en Hulkenberg completeren de top 10. Later blijkt dat hij op een oud setje reed en slechts een tijd neer wilde zetten.
Bij het vallen van de vlag wordt er flink gehusseld met de namen op de ranglijst. Allereerst maken de Alfa Romeo’s een sprong de top 10 in, maar alleen Giovinazzi lijkt daar te blijven hangen. Totdat de Brits-Thaise Alexander Albon van Toro Rosso P10 pakt! Sainz valt eveneens door de mand, maar teamgenoot Norris bewijst zijn talent en behoudt een plek in Q3.
Opmerkelijk is dat Ferrari in Q2 heeft besloten tegen de draad in te gaan. Ondanks dat het de snelheid lijkt te hebben op de mediumband, stuurt Ferrari zijn rijders in het tweede gedeelte naaar buiten op de zachte band met de rode wand. Zodoende moet het morgen op deze band beginnen – vreemd, aangezien het zelf heeft aangegeven slechts 10 ronden te kunnen rijden op dit soort rubber.
De afvallers: Giovinazzi, Raikkonen, Sainz, Grosjean, Perez.
Q3
Het laatste gedeelte van de kwalificatie is eindelijk aangebroken, dus wij gaan er voor zitten. Nu kan iedereen het laatste beetje eruit persen en laten zien wat ze in huis hebben. Hamilton duikt als een van de eersten naar buiten, zet aan, maar gaat de fout in! Na een paarse sectortijd breekt in het midden van de ronde de achterzijde van zijn Mercedes uit, waardoor hij enkele tienden verliest. Een ronderecord zet hij wel neer, maar Bottas duikt daar vliegensvlug onderdoor. De Fin noteert een 1:25.093. Gaan we de 1:24 in?
Voorlopig nog niet. Onder een grijze hemel houden de Silberpfeilen de voorste rij bezet. Verstappen volgt op P3 en voelt in zijn nek de hete adem van Charles Leclerc. De jonkies volgen op ongeveer 4 en 5 tienden van de Mercedi. Gasly houdt Vettel achter zich, Renault bezet vooralsnog P7 en P8, maar Norris en Albon moeten nog.
En inderdaad: de Renaults worden na zijn eerste en enige poging gesplitst door Norris. Dan komen de front runners weer naar buiten. Vreemd genoeg hebben de beide Mercedes in hun tweede run geen snelheid meer. Bottas verbetert niet, Hamilton wel en komt tot op 6 duizendsten van zijn stalmaat. Leclerc heeft de snelheid wél, noteert zelfs een snelste sectortijd, maar geeft uiteindelijk een neushaar toe op Bottas. Vettel knakt en haalt slechts P6, voor hem staan Gasly en Verstappen. Albon behaalt een indrukwekkende negende positie.
Hieronder bekijk je de volledige uitslag:
1. Bottas, 1:25.093
2. Hamilton, 1:25.099
3. Leclerc, 1:25.172
4. Verstappen, 1:25.276
5. Gasly, 1:25.590
6. Vettel, 1:25.787
7. Ricciardo, 1:26.182
8. Norris, 1:26.224
9. Albon, 1:26.345
10. Hulkenberg, 1:26.386
11. Giovinazzi, 1:26.519
12. Raikkonen, 1:26.546
13. Sainz, 1:26.578
14. Grosjean, 1:26.757
15. Perez, 1:26.928
16. Magnussen, 1:26.662
17. Kvyat, 1:26.721
18. Stroll, 1:26.762
19. Russell, 1:27.789
20. Kubica, 1:28.257
willeme zegt
Slechts twee tienden van de pole tijd verwijderd. Op een koud Silvertstone. Dit kan morgen een heel erg leuke race worden!
vaakbenjetebang zegt
Wow, dat was nog eens close. Mooi hoor. Red Bull en ook Gasly zijn verrassend snel, McLaren en Vettel vallen me juist tegen. Ook hier heeft Hamilton weer de beste fans op de tribune zitten, zouden ze met hem meereizen of zo?
jackyspriet zegt
@vaakbenjetebang: Ik heb het nogal redelijk hard gehad met Hamilton z’n praatjes. Damn mate..
lekkerlinksrijden zegt
@jackyspriet: je kan wegzappen als de vlag is gevallen
fastforward zegt
@lekkerlinksrijden: dat is exact wat ik gedaan heb
lekkerlinksrijden zegt
@fastforward: ik ook, doe ik al jaren. Hetzelfde met voetbal, dat gelul interesseert me niet, niet vooraf en zeker niet achteraf
sjonniedeluxe zegt
@jackyspriet: wel Chey uit love island gehad
Rick-dos zegt
Duidelijk dat RBR en Honda de weg naar boven hebben gevonden. Mooi om te zien. Eindelijk. Jammer dat dit niet vanaf het begin van het seizoen zo is.
Maar goed, hopelijk wordt het alleen maar spannender.
#wachtmaaraf
willeme zegt
@Rick-dos: ik ben ontiegelijk fanboy en heb een oranje bril op. Maar dit lijk dan eindelijk een kentering te worden. Twee tienden op een baan waar Mercedes normaal gesproken dik favoriet is, dit begint er op te lijken!
Rick-dos zegt
@willeme: Zeker. En dan te bedenken dat er nog een grote update van Honda aankomt in Monza. Ben benieuwd.
hamerhaai zegt
@rick-dos: ja en de rest staat stil in ontwikkeling. Blijf dit altijd mooie hoopvolle berichten vinden.
Rick-dos zegt
@hamerhaai: Probeer je nu alleen maar een beetje interessant te doen of begrijp je het echt niet?
hamerhaai zegt
@rick-dos: Berichten met ‘grote update’ of ‘xx pk erbij’. Het zal allemaal wel. We horen ze al jaren, van alle teams, meerdere keren per jaar. Niet in de laatste plaats van Red Bull dit voorseizoen. Is er na zo’n bericht iets daadwerkelijk veranderd in de pikorde? Neuh, bleek dat de andere teams ook wat sneller waren geworden, wat meer pk’s hadden gevonden.
Eens, na 5 jaar roepen wacht maar af zal je misschien gelijk krijgen, waarop je waarschijnlijk zal zeggen zie je nou wel. We wachten het met z’n allen af, maar laten we vooral niet vergeten dat jij het precieze moment wist te voorspellen…
Rick-dos zegt
@hamerhaai: Want sinds de updates is de RBR niet dichter bij de Merc’s en Ferrari’s gekomen? Als ze zouden roepen dat ze meer vermogen hadden gevonden en het gat zou nog steeds 0,7 seconden zijn dan zou je punt hebben. Nu lijkt het er op of je ook maar mee wil praten zonder te weten waar je het overhebt.
Verstappen die op 0,18 sec van pole staat terwijl hij een probleem met de turbo heeft en de Merc’s en Ferrari’s betere partymodes zouden hebben.
Wacht maar af…
hamerhaai zegt
@rick-dos: haha jongen toch, begrijpend lezen en buiten je eigen gelijk denken. Wat je nu stelt gaat over vanmiddag, verleden tijd. Die voortgang zie ik ook wel. Makkelijk constateren/praten achteraf. Mijn commentaar ziet op glazen bol (wensdenken) en in dezen mbt een (volgens geruchten) ‘update’ in de toekomst. ‘En dan te bedenken’ suggereert dat RBR met deze ‘grote update’ de hele boel klop geeft. Ik moet het nog zien, maar we wachten af.
Mijn kritiek op dit soort praat is dat het veronderstelt dat een update van je favoriete team voortgang is tegenover de huidige status quo, alsof zij stil zitten. Terwijl ook zij ondertussen heus aan de wagen sleutelen.
Rick-dos zegt
@hamerhaai: Wat ik stel gaat niet over gistermiddag. Waar je mij beticht van het niet begrijpend lezen en mijn eigen gelijk denken, stel ik voor dat je wat breder denkt dan alleen maar je gelijk willen halen uit het verleden.
Natuurlijk zitten de anderen niet stil. Dat is een gegeven maar wat je vergeet is dat Honda en RBR al hebben aangegeven dat ze penalties willen incasseren om vooruitgang te boeken. Daar willen Mercedes en Ferrari niet aan. Daarom zit Honda al op spec 3 motor en Merc en Ferrari nog niet. In Monza zal dit alweer de spec 4 motor worden. Daar zit het verschil in. Meer upgrades is meer progressie tov de anderen. Eén van de redenen dat RBR en Honda nu nog naar 0,18 sec. van pole staan ipv. 0,7 sec.
Beetje gezond verstand gebruiken of F1 al volgen voordat Verstappen in F1 stapten. Maar goed…
hamerhaai zegt
@rick-dos: dit soort hoopvolle toekomstberichten zijn niet al te serieus te nemen dan wel getuigen van gezond verstand wellicht.
Uiteraard zie ik dat RBR stappen zet, maar ik heb mijn scepsis bij zulke ‘en dan te bedenken’ en ‘wacht maar af’ kreten uit hoop. Iets met een slag om de arm houden, zeker na de weinig realistische berichtgeving pre-season (als we maar lang genoeg wachten kan je altijd heel treurig zie je wel roepen).
Als een langere kijker heb je je snel bij het Maximania-kamp gevoegd. Dat helpt ook niet in hoe je posts overkomen.
Rick-dos zegt
@hamerhaai: Ik begrijp je scepsis. Dat begrijp ik echt. Alleen is mijn aanname niet gestoeld op een vorm van ijdele hoop maar op kansberekening. Tot nu toe is Honda al z’n afspraken nagekomen (meer betrouwbaarheid, meer vermogen, echte party mode). Honda is niet Renault waarbij de upgrades telkens weer teleurstellingen bleken. De kans is dus groter dat Honda weer een stap vooruit zal maken met de spec 4 dan niet.
Wacht maar af.
skinny058 zegt
@willeme: Ze zitten altijd er dicht bij elkaar op dit circuit…voor mijn gevoel is Mercedes nog steeds oppermachtig en maakt Max morgen echt geen kans (misschien P3/4). Maar misshien zit ik er flink naast, hopelijk!
willeme zegt
@skinny058: volgens mij zit Red Bull er nooit dichtbij op dit circuit.
2018: 8 tienden
2017: 1,3 seconde
2015: 1,1 seconde
Daarbij was de auto tot Oostenrijk beduidend langzamer dan de Mercedessen dit seizoen. Ik denk dat ze echt dichtbij zitten en in de race wel degelijk mogelijkheden hebben. Hamilton is een briljante coureur, dus het zou zeker lastig worden, maar een podium moet zeker mogelijk zijn, denk ik.
fmgarcia zegt
@Rick-dos: Daar is ie weer?!
Rick-dos zegt
@fmgarcia: ;)
fmgarcia zegt
@Rick-dos: Ik heb serieus na Spielberg nog aan je gedacht. Ik geef het eerlijk aan je toe als het zover is. Ik denk vooral dat ik Jos achter me aan ga krijgen als ik zeg wat er evt op red bull ring is voorgevallen met Mercedes. Ondanks dat geef ik Max wederom goeie kans morgen. Die auto lijkt te zijn gefixt! #wachtmaaraf
Rick-dos zegt
@fmgarcia: Ik denk dat dit alsnog een leuk seizoen gaat worden maar desalniettemin een verloren seizoen voor Verstappen. De marge tussen Verstappen en Hamilton is te groot. Wellicht dat hij dit jaar nog tweede kan worden en volgend jaar kampioen. ?
fmgarcia zegt
@Rick-dos: Lijkt me gewoon leuk om wat vette races te zien. Punten maken mij ook niet veel meer uit.
hamerhaai zegt
Jammer dat Charles geen pole pakte. Scheelde maar 0.082 :(
Anyway, gaat mooie race worden gok ik!
Erik zegt
@hamerhaai: exact 0.079, feitelijk 0.080. Indien Leclerq exact even snel was als Bottas was het toch Bottas geworden omdat hij dan als eerste de snelste tijd had neergezet.
pa045 zegt
@erik2907: zeker. En 0,080 is feitelijk 0,100 en 0,100 is in feite 0 seconden. Leclere had er gewoon voor koeten staan.. ?
blackmilo zegt
@erik2907: precies
HZW zegt
Wat een verrassing die eerste startrij.
Robert zegt
@hzw: de échte verrassing zit hem in de waanzin kleine verschillen.
Dat belooft veel, voor de race. Silverstone leent zich behoorlijk goed voor inhaalacties.
HZW zegt
@rrrobert: Ja, de vraag is hoeveel Mercedes en Honda de motoren open gedraaid hebben tijdens de kwalificatie.
En hoe ver ze de motoren gaan open draaien tijdens de race.
Robert zegt
@hzw: ik denk dat Honda (eindelijk) het vertrouwen heeft gekregen om de motor wat verder open te schroeven. Vergeet niet dat de jaren met McLaren op een voor de Japanners behoorlijk traumatische ervaring is uitgelopen. Met dank aan de durf van Red Bull en de beheersing van Verstappen zijn ze weer geleidelijk deel gaan uitmaken van de top.
Natuurlijk, één zwaluw maakt nog geen zomer, maar ik ben optimistisch gestemd over de rest van het seizoen.
w0o0dy zegt
Ik gooi en er vast in.. Touché tussen Leclerc die een beregoede start maakt met Bottas die wordt afgetroefd door Hamilton en de race wordt heel spannend (voor plaats twee en drie).
tttijn zegt
@w0o0dy: mijn gevoel zegt dat zij beide van te voren een waarschuwing krijgen vooral niet te toucheren
emping zegt
Belooft een spannende race te worden. Nu nog bakken met regen!
johnwaters zegt
Bijna heeft nog nooit gewonnen.
brammetjedeb zegt
Verstappen zei dat het harder kon, ging niet helemaal naar wens (motorisch of afstelling). Dat en de geringe afstand tot pole belooft wat!
johnwaters zegt
@brammetjedeb: Verslappen zegt zoveel.
cloverleaf zegt
@johnwaters:
iphonistvongates zegt
Lando Norris blijft goed rijden met bijna 0,2 seconden verschil op Sainz in Q2. Heeft iemand een nieuw sponsorlogo gespot op de Red Bull’s toevallig? Ik bedoel niet het grote 00L op de achtervleugel.
autopetje zegt
De renooit van riciardo zit er ook maar een seconde van pol. Wat is hier aan de hand ? ?
mark383 zegt
Wat me opviel: op de Haas bolides staat nog altijd ‘Rich Energy’. Denk dat ze nog geld van ze krijgen en zich dus voorlopig aan het contract houden (zij wel…)
Design_Driven zegt
@mark383: dat en een contract ontbindt je niet via twitter. Ook was er simpelweg te weinig tijd om de weg te halen van alles. Ze zitten natuurlijk overal op. Ook zijn er een aantal investeerders in Rich die de deal nog willen redden.
retetikker zegt
Het kleine gat valt een beetje te verwachten. Er zijn namelijk maar 3 echt langzame bochten (waar Mercedes zo sterk is).
oldebronx zegt
Wat is er met Vettel aan de hand?
Robert zegt
@oldebronx: (wilde gok) gebrek aan motivatie. Gebrek aan geloven in zichzelf.
Vorig jaar had -ie de beste auto, maar verknoeide hij het kampioenschap uiteindelijk zelf.
Dit jaar heeft -ie de nieuwe, jonge teamgenoot, die hem feitelijk te snel af is.
Het zal me niks verbazen als Vettel volgend jaar ‘exit’ is.
Pordon zegt
@RRRobert: Geruchten gaan dat Vettel inderdaad exit is en Ricciardo bovenaan de lijst staat om Vettel te vervangen.
maferick74 zegt
Ik denk dat we moet afwachten, achteraf lullen is veel makkelijker. Vooraf is in glazen bol kijken en hopen.