De grote Vettel versus Hamilton show is nu aanbeland op de thuishaven van de Formule 1.
Onlangs dat het gaat om een wereldkampioenschap gaat, is de Formule 1 een Brits feestje. De meeste teams zijn namelijk van Britse origine. Uiteraard zijn McLaren (Woking) en Williams (Grove) afkomstig uit Engeland, maar ook de teams waarvan je het niet verwacht, komen wel degelijk uit het Verenigd Koninkrijk. Denk aan Renault (Enstone), Force India (Silverstone), Red Bull (Milton Keynes) en Mercedes-AMG (Brackley). Eigenlijk zijn er maar drie teams níet Engels. Sauber komt uit Zwitserland (Hinwill), terwijl Toro Rosso (Faenza) en Ferrari (Maranello) uit Italië komen. Silverstone staat al jarenlang op de kalender en kent eigenlijk geen geheimen voor de teams. Het is een zeer snel circuit, met veel hoge-snelheidsbochten en behoorlijk wat rechte stukken. Je zou zeggen dat de Mercedessen hier favoriet zijn, alhoewel de Ferrari’s het hier dit weekend al erg goed doen. Benieuwd hoe dit uitpakt in de kwalificatie. We gaan beginnen!
Q1:
Enkele coureurs gaan al naar buiten voor de eerste rondjes. Na een paar minuten wordt de sessie alweer gestopt. De reden is vrij simpel, want Lance Stroll spint weer eens van de baan af. Volgens ware Formule 1 kenners (denk aan Lawrence Stroll, Claire-Anne Stroll, Chloe Stroll en de accountant van Williams F1) is de Canadees een zeer getalenteerd coureur, maar het lijkt er voorlopig nog niet uit te komen.
Na enkele minuten verdwijnt de code rood en wordt Q1 hervat. Het valt op dat de teams die rijden met een Ferrari-motor het erg goed doen op Silverstone. Ferrari, Sauber en Haas zetten direct goede tijden neer. Wie nog geen goede tijd neerzet is Sirotkin. Ook hij spint van de baan af, bijna op dezelfde manier zoals Stroll er ook af ging. Of de auto van Williams is extreem slecht, óf de beide Williams coureurs zijn volbloed-prutsers. In het ergste geval is het een combinatie van die twee.
De Red Bulls en Mercedessen komen pas later naar buiten. Verstappen heeft last van een transmissie die niet feilloos werkt. Ricciardo staat voorlopig derde, achter Leclerc (!) en Raikkonen. De top zes coureurs verbeteren hun tijden, waardoor de top zes weer als vanouds is. Ferrari en Mercedes vechten het uit, met Red Bull op gepaste afstand. Vettel schijnt last te hebben van zijn nek, vandaar dat de Duitser nauwelijks buiten is. Dat is ook niet nodig, want hij staat voorlopig op P1.
Spannender is om te zien wat er achter de rest gebeurt. Hartley, Sirotkin en Stroll zijn bekende namen om te stranden in Q3. Belgen kunnen beter voetballen dan racen, want ook Vandoorne zit (weer) in de gevarenzone. Zijn teamgenoot Alonso weet zelfs tegen de top 10 aan te schurken. Dat moet pijn doen voor Stoffel. Zou hij gisteravond de 2-1 overwinning op Brazilië te hard hebben gevierd?
De afvallers in Q1 zijn:
Sainz
Vandoorne
Sirotkin
Stroll
Hartley
Q2:
De top drie teams gaan meteen naar buiten toe. Bottas zet de eerste tijd neer: 1:26.413. Ondanks de last aan zijn nek, is Vettel nét iets sneller dan die tijd. Verstappen is juist wat langzamer. Het beste wat de Nederlander kan doen is zijn teamgenoot voorblijven en dat lukt vooralsnog uitstekend. Daarachter zien we, wederom, de twee Haas-coureurs. Magnussen en Grosjean laten zien dat het team telkens consequenter weten te presteren. Ook wel zo lekker voor de sponsors.
Vervolgens blijft het een tijdje rustig op het Engelse asfalt. De coureurs van de ‘mindere’ teams lijken er niet heel erg veel fiducie in te hebben. Alle coureurs die onderaan bungelen doen nog wel een poging, maar niemand weet zijn tijd te verbeteren. De top 6 doet geen moeite, die zijn al blij dat ze met ‘Soft’-banden de Q3 hebben weten te halen.
De afvallers in Q2 zijn:
Hülkenberg
Perez
Alonso
Gasley
Ericcson
Q3:
Hamilton gaat samen met Raikkonen als eerste naar buiten voor een serieuze tijd. De Brit begint wederom op de gele ‘Soft’-band. Hij zet de snelste tijd ooit gereden: 1:25.993. Bottas en Raikkonen zitten daar vlak achter. Vettel pakt de pole af met 1:25.936, heel erg close dus. Verstappen en weet zijn teamgenoot voor te blijven, maar de Red Bulls hebben een ietwat gênante achterstand van een halve seconde op de Ferrari van Raikkonen. Voor Ricciardo is het nog erger, want hij ligt constant een seconde achter de pole-tijd. De oorzaak lijkt in een niet functionerend DRS-systeem te liggen.
Ocon ligt voorlopig zevende met Magnussen er achter op gepaste afstand. Grosjean en LeClerc moeten nog een tijd neer zetten. Hamilton zit met het mes tussen de tanden en lijkt een zeer veelbelovende ronde neer te zetten. 1:25.892! Bottas weet niet aan die tijd te komen. Maar de Ferrari’s moeten nog binnen komen. Vettel en Raikkonen komen in de buurt, maar de tijd van Hamilton blijkt net voldoende te zijn.
De startrij voor morgen ziet er als volgt uit:
1. Hamilton
2. Vettel
3. Raikkonen
4. Bottas
5. VERSTAPPEN
6. Ricciardo
7. Magnussen
8. Grosjean
9. Leclerc
10. Ocon
11. Hülkenberg
12. Perez
13. Alonso
14. Gasley
15. Ericcson
16. Sainz
17. Vandoorne
18. Sirotkin
19. Stroll
20. Hartley
viezefreddyw zegt
Het was geen spannende kwalificatie maar er is er eentje die steeds opvalt en dat is Leclerc. Wéér in Q3. Ontzettend knap. Hij draagt Sauber echt. Leuk om te zien. Morgen kan het nog best spannend worden tussen de Mercedessen en de Ferrari’s. Of de Red Bulls nog wat kunnen is de vraag. Moet een beetje geluk bij komen willen ze op het podium terecht komen.
griffendahl zegt
@viezefreddyw: Ik ben het op zich met je eens hoor, alleen ziet het er natuurlijk sowieso al snel goed uit als Ericson je teammate is. Het is naar mijn idee wel een combi tussen de talenten van LeClerc en de onwijs goede Sauber (afgezet tegen hun budget en prestaties van afgelopen jaren)
SpiderIV zegt
@viezefreddyw: dat Alfa stickertje doet het ook goed! ?
dawwg zegt
@spideriv: Minstens +15pk
thefmanl zegt
Hulkenberg het maximale eruit gehaald, maar Jezus wat viel Sainz tegen. Kan Renault niet gebruiken op dit moment.
sjonniedeluxe zegt
@thefmanl: zitten vier man tussen het beste eruit halen en enorm tegenvallen…?!
ikschrijfookoverautos zegt
Ik heb het eerder gezegd, maar ook vandaag bewijst Leclerc dat hij een grote gaat worden.
barry355gtb zegt
@ikschrijfookoverautos: een enorm snelle en goede Ferrari motor achterin de bolide helpt ook lekker.
koen0373 zegt
@barry355gtb: niet altijd. Kijk maar naar Mercedes powered Williams
awesome zegt
@koen0373: die durven niet harder omdat de achterkant anders uitbreekt…
sollie1984 zegt
@awesome: nee Stroll weet niet waar het gaspedaal zit, net als de rest van de knopjes.
jollydodo zegt
@ikschrijfookoverautos:
Goede coureur natuurlijk waar we vast nog veel van gaan horen, maar de Sauber is er ook gewoon een heel stuk op vooruit gegaan. Vorig seizoen kreeg Sauber namelijk de oude Ferrari motor, maar nu rijden ze met dezelfde motor als Ferrari. En dat scheelt heel veel. Ook is Ericcson niet de beste coureur, dus dan lijkt het automatisch allemaal een stuk sneller te gaan.
ikleesookoverautos zegt
Verstappen weer voor de honey badger.
awesome zegt
Top 6 is niet zo spannend, behalve dat Max toch wel en serieuze klap sneller was dan zijn teamgenoot.
Haas doet het erg goed sinds vorige race, ook Grosjean lijkt goed te gaan (op z’n uitstapje in VT1 na)
Leclerc is toch wel top hoor! Dan kun je wat zeggen over een Ferrari blok achterin, zijn teamgenoot laat het niet zien.
Dat geldt ook voor Stoffel Vandoorne: Alonso staat toch wel een stuk verder naar voren op de grid.
Het verbaast me niets als hij aan zijn laatste seizoen bezig is, maar gezien het mismanagement bij McLaren de laatste jaren kan het maar zo zijn dat hij er volgend jaar nog bij is.
Williams is erg triest om te zien, maar die kunnen alleen maar de hand in eigen boezem steken. Verkeerde keuzes gemaakt dit jaar, en twee coureurs die op zijn zachtst gezegd niet ervaren genoeg zijn om de juiste feedback te geven. Gelukkig hebben zij wel de gratie van het publiek, waar McLaren keihard word afgemaakt door iedereen hebben ze bij Williams nog wel wat credits. Dat is het voordeel van niet in de media schreeuwen dat alles k*t is en dat je motorleverancier er niets van bakt…
bassx zegt
@awesome: Ricciardo’s DRS werkte niet optimaal. Daarom was het gat zo verschrikkelijk groot met Max.
dawwg zegt
Vette waggie hoor Hamilton, aan het bijklussen als verhuizer ?
audihenkie zegt
@dawwg: idd wat een foto! HAM in een bussie! Iemand meer info?
tborre zegt
@audihenkie: hij bracht bezoek aan de camping op vrijdag avond. Busje met give away’s…. Hij is zelfs gebleven voor een biertje
evdw zegt
@tborre: Volgens mij rijdt hij hier in de 6×6 AMG van Mercedes, dat is iig 1 van zijn auto’s.
tborre zegt
@evdw: zoals filmpje hieronder. . Echt een gewoon busje..
ikleesookoverautos zegt
@audihenkie: https://youtu.be/ejImgR-yoWI hier het filmpje
veppiale zegt
Leclerc volgende jaar naar Ferrari in de plaats van raikonnen, en verstappen naar Sauber alfa Romeo dan zit ie daar al sowieso beter als in de red bull Honda van volgend jaar. En direct klaar om de wip te maken naar Ferrari ?
FeRaRi zegt
Ik lees ontzettend veel reacties dat het geen spannende qualli was en dat de top 6 niet zo boeiend is? Dit zijn waarschijnlijk allemaal reacties van de echte F1 fans, die allemaal al jaren kijken voor de sport en niet alleen voor Max. De qualli was namelijk retespannend en de top 6 wordt wel spannend. Lewis heeft echt een bizar rondje eruit geperst, dat besef je je pas wanneer je kijkt naar het verschil tussen hem en Bottas. De Ferrari’s zitten echt ongehoors dichtbij en zijn waarschijnlijk iets sneller. Hamilton wil de lead van het WK pakken voor zijn thuispubliek dus gaat alles op alles zetten. Ik verwacht dan ook een crash/clash tussen hem en Vettel. Waardoor de Bulls dus naar voren kunnen komen met hun waarschijnlijk verrassend goede racepace. Kortom de qualli was wel spannend en ook dermate interessant. Probeer eens naast Max nog een andere coureur of team te supporten. Bijvoorbeeld wees voor Ferrari of Sauber. In ieder geval ik hoop dat het een leuke race wordt, groetjes thuis.