Wie pikt die pole in Emilia Romagna?
Na slechts één race in Verweggistan, is het F1 circus nu al neergedaald voor de eerste race in Europa. De F1 kalender ziet er dit jaar weliswaar wat normaler uit dan vorig jaar, maar alsnog zijn de naweeën (hopelijk) van de Rony Rona voelbaar. Zelfs dit nadeel heeft echter een voordeel. Zonder Corona was het maar zeer de vraag geweest of het historische Autodromo Enzo e Dino Ferrari op het Piazza Ayrton Senna da Silva nummer 1 ooit nog moderne F1 auto’s had mogen hosten.
En dat zou jammer zijn, want het is een baantje volgens de oude stempel. Oké, inhalen is er helaas lastig, maar er liggen in ieder geval geen kilometers asfalt naast de baan. Een foutje maken hier is gewoon een probleem hebben. Dat ondervond Nikita Mazespin gisteren ook toen hij zijn Haas weer eens in de muur hing.
Een betere dag had Mercedes gisteren. Bottas was, zoals we dat vorig jaar ook al vaak zagen, twee keer de snelste in de vrije trainingen. Dan weet je normaal gesproken dat Lewis Hamilton ‘m op zondag wint. Vooral ook omdat Max Verstappen juist problemen had en zijn nieuwe teammaat Perez in de ochtendsessie letterlijk in de clinch lag met Ocon. Zijn we er dan weer ingetuind? We gaan het zien, in de kwalificatie voor de Grand Prix van Emilia Romagna!
Q1
Kunnen we het hele jaar Haas F1 vast intekenen voor een dubbele exit in Q1? Daar leek het wel op in Bahrein, maar Schuey junior zat gisteren niet eens zo heel ver van de top-10 af. In ieder geval zijn de Amerikaanse bolides met Russische kleuren er vroeg bij om een tijd op de klokken te zetten. Dat gaat echter wederom niet zonder slag of stoot bij Nikita Mazepin. De Rus valt tot op heden een beetje door de mand, of hij gebruikt de Gilles Villeneuve methode om racen te leren: net zo vaak over het randje gaan totdat je precies weet waar het randje ligt en daar dan net op/onder blijft. De tijd gaat het leren.
Andere coureurs zoals Vettel en Raikkonen hebben ook moeite met de auto binnen de witte lijntjes houden. Maar het is Yuki Tsunoda die echt over de schreef gaat. Yuki the Rookie neemt veel te veel snelheid mee in de Variante Alta. Hij verliest de staart van de Alpha Tauri en schrijft de wit-blauwe bolide af. Iedereen schrijft de Japanner de hemel in na zijn negende plaats in Bahrein, doch dit zal een klein deukje zijn in het zelfvertrouwen.
De klapper van Tsunoda zorgt voor een code rode, maar ook voor het feit dat er nu feitelijk nog maar vier coureurs afvallen in deze sessie. Het valt hierbij op dat Nicolas Latifi voor het eerst wat meer snelheid lijkt te hebben dan teammaat Russell. Die laatste strijdt met de Alfa’s, Alonso en Vettel om de laatste plekjes in Q2. Uiteindelijk roken de Alfa’s de zware pijp. Giovinazzi’s laatste snelle ronde wordt vernaggeld door Mazepin, die de Italiaan op start-finish op hilarische wijze brutaal voorbij blaast. Raikkonen is eigenlijk het hele weekend al niet echt snel. Alonso redt het op het nippertje en Williams heeft voor het eerst in tijden twee auto’s in Q2. De eerste vijf afvallers zijn daarmee dus de Alfa’s, de Hazen en Tsunoda.
De afvallers: Raikkonen – Giovinazzi – Schumacher – Mazepin – Tsunoda
Q2
De Mercs, Verstappen en Latifi gaan naar buiten op de mediums. Bottas zet de eerste snelle tijd op de klokken met een 1:15.0. Verstappen is sneller, hij gaat naar een 1:14.8. Maar Hamilton gaat nog wat sneller dan onze Max. De Brit rijdt eveneens een 1:14.8, maar een net wat snellere dan MV33. Perez gaat op de rode band van kiet, maar is alsnog twee tienden langzamer dan Verstappen op geel.
De vraag is echter of de rode band hier zoveel sneller is dan de gele. In tegenstelling tot in Bahrein, lijken de teams uit het middenveld ook op zachter rubber geen vuist te kunnen maken tegen de topteams op ‘geel’. Alleen Norris is de uitzondering. In de McLaren peest hij naar een voormalige P1. Wel lijkt de Brit daarbij de track limits een pietsie te negeren.
Vettel kiest ervoor om een tijd neer te zetten nadat de rest de beginnende beschietingen achter de rug heeft. De Duitser gaat daarbij op rood naar P7, maar ziet daarna Lance Stroll nog twee tienden sneller gaan. Is het genoeg voor de top-10? Neen! Althans, voor Stroll net wel, voor Vettel weer niet. Ocon en Ricciardo redden het vege lijf op het laatste moment en gaan door naar Q3. Sainz en Alonso lukt dat niet: zij stranden op respectievelijk P11 en P15. De Williamsen gaan toch weer in de gebruikelijke volgorde voor P12 en P14.
De mannen uit Grove zetten voor hun doen dus een puike prestatie neer, maar ze beklemmen Vettel weer in een sandwich van middelmaat op P13. De vraag lijkt te zijn of Hulkenberg vóór, of toch na de zomer terugkomt in de F1.
De afvallers: Sainz – Russell – Vettel – Latifi – Alonso
Q3
En dan nu de vraag wie ‘m uit de hoge hoed tovert vandaag. Wordt het weer Verstappen tegen de Mercs of kunnen Perez en Norris verrassen? Stroll opent het bal in ieder geval met een matige 1:16.7. Norris gaat voor een 1:14.8. Hij is daarmee iets langzamer dan hij was in Q2. Dan komt Perez over start-finish met een 1:14.6! Het kan dus wel degelijk sneller.
Bottas rijdt een matige ronde en komt niet verder dan een 1:15.0. Maar dan is het weer de beurt aan Hamilton. De Brit pakt de provisional pole met een 1:14.4. Verstappen zit achter zijn grote rivaal op de baan. In de splits zit er vrijwel niks tussen. Maar aan de meet zit Verstappen net weer aan de verkeerde kant van de medaille: ook een 1:14.4, maar een net wat mindere dan LH44. Het is nu HAM voor VER, PER, NOR en LEC. In de tweede run zal het dan moeten gebeuren voor de Nederlander.
Max gaat voor maximaal risico en pruttelt als laatste van het stel de pits uit voor zijn tweede poging. In theorie heb je dan vaak de beste omstandigheden, maar ja, er is ook het risico op een gele vlag. Eerst is het aan Bottas, maar de Fin zakt andermaal door het ijs. Hij verliest in de eerste sector al vier tienden, meer dan P5 zit er voor hem niet in. Ook Hamilton verbetert zijn tijd niet…
Maar dan is het de beurt aan Norris. De Brit gaat naar een paarse eerste sector. Daarna gaat hij naar een paarse tweede sector. De sensatie hangt in de lucht, maar komt niet naar beneden vallen. Norris verliest het in de laatste sector. Helaas voor hem verliest hij daarna nog veel meer. Dit keer is hij volgens de wedstrijdleiding wel echt te ver gegaan met de track limits. Lando resteert daardoor niet meer dan P7 en staat daarmee toch weer net achter zijn teammaat Ricciardo. Gasly verbetert zichzelf naar P5, achter Leclerc die de last moet dragen voor Ferrari na de exit van Sainz in Q2. Het zit allemaal heel dicht bij elkaar. Dat ervaart Bottas misschien wel het meest van allen. De titelpretendent valt terug naar een magere P8.
Toch kijken we met zijn allen vooral nog even naar Verstappen. Max zit heel dicht op de tijd van HAM. Maar ook hij redt het helaas niet. Sterker nog, onder de radar is het als een duvel uit een doos Sergio Perez die Max aftroeft voor P2. Het is voor het eerst sinds het stenen tijdperk dat de Nederlander een kwalificatieduel verliest met een teammaat. Een sterkere teamgenoot? Be careful what you wish for!
Het belooft zo andermaal een mooie race te worden morgen. HAM zal vanaf het begin van de race moeten afrekenen met niet een, maar met twee Red Bulls. Perez start daarbij op de rode band, die hem aanvankelijk een klein voordeeltje zou moeten geven. Idealiter moet de Mexicaan de Brit verschalken bij de start, want anders zal Red Bull een lastige beslissing moeten maken qua strategie. We gaan het zien!
F1 kwalificatie Emilia Romagna 2021: De volledige uitslag
- Hamilton – Mercedes
- Perez – Red Bull
- VERSTAPPEN – Red Bull
- Leclerc – Ferrari
- Gasly – Alpha Tauri
- Ricciardo – McLaren
- Norris – McLaren
- Bottas – Mercedes
- Ocon – Alpine
- Stroll – Aston Martin
- Sainz – Ferrari
- Russell – Williams
- Vettel – Aston Martin
- Latifi – Williams
- Alonso – Alpine
- Raikkonen – Alfa Romeo
- Giovinazzi – Alfa Romeo
- Schumacher – Haas F1
- Mazepin – Haas F1
DNQ
Tsunoda – Alpha Tauri
harrie zegt
Max zal wel balen, maar dit is top. Perez op rood lekker laten vechten met Hamilton.
Jochempie zegt
Wat een lastige baan is dit zeg.. Overal plekje waar je zomaar je downforce kunt verliezen. Een hoop auto’s deden een sprongetje hier en daar.
Lullig voor Norris, maar zijn tijd komt nog wel. Wat een pace zeg.
MaartenD zegt
Geweldig en wat een goed resultaat van Perez! Hopelijk bewaard Max de rust en jast hij zijn auto de eerste bocht niet de baan af
negennegenzest zegt
Max kan zijn rust nooit bewaren. Onder druk doet hij rare dingen. Zie laatste race.
retetikker zegt
Wordt Max de nieuwe Vettel ?!?!?
negennegenzest zegt
Nee want Vettel werd wel WK. Max niet
goedverhaal zegt
@negennegenzest: veel zure reacties hier van jou op Max. Kinderachtig en onnodig, voegt niets toe. De F1 mag heel tevreden zijn met Max, anders was het al jaren dodelijk saai.
hooesi zegt
@negennegenzest: het zit je wel hoog he, heeft Max een keer geen gehoor gegeven aan je verzoek tot handtekening ofzo!? 3 zeikcomments in 2 artikels bijna achter elkaar. Je mag iets van Verstappen vinden, maar het wordt nu beetje gênant (overigens net zoals al die mensen die hem nooit iets kunnen aanmerken)!
W115 zegt
Beetje onsportief. Feliciteer je teammaat zoals het hoort.
Jochempie zegt
Dat deed Max precies 1 seconde voordat Sergio uit z’n auto stapte.
Visje66 zegt
MAX en sportief? ;)
atrak zegt
Hamilton laat het weer zien. Max en Norris een beetje slordig als de druk er vol op staat. Bottas en Sainz de grote tegenvallers.
negennegenzest zegt
Hoe was Norris slordig? Hij ging te wijd idd maar die jongen is een groter talent dan Verstappen. Wacht maar af.
atrak zegt
@negennegenzest: Je zegt het zelf te wijd idd, dat is een slordig foutje.
omarrs6 zegt
Nu hopen dat Red Bull het strategisch goed speelt, aangezien er twee auto’s vooraan starten. Ik ben ook benieuwd of Bottas zich terug kan knokken
vaakbenjetebang zegt
Verstappen had begrijpelijkerwijs aardig de smoor in na de kwalificatie. Zul je net zien, is je auto goed, blijkt je nieuwe teamgenoot er ook mee overweg te kunnen, Voor Red Bull als team is het wel een dikke plus natuurlijk. Ondertussen pakt Hamilton ‘gewoon’ weer de pole, alsof er niets aan de hand is. Bottas is ver weg, die wint volgens mij nooit meer een race. Morgen zal het wel interessant zijn bij de start. Wil Hamilton koste wat het kost P1 behouden, of kijkt hij vooral naar Verstappen, als Perez beter weg zou zijn op de rode banden?
outlook zegt
@vaakbenjetebang: dat wordt hopelijk een geweldig mooie race morgen
pomoek zegt
Pff wat is Hamilton toch van een ongekende klasse. Voor Verstappen natuurlijk een slecht resultaat, hij ging als favoriet het weekend in en staat nu 3e, achter zijn teamgenoot. Als Perez morgen een topstart heeft kan het wel eens een moeilijke dag worden voor Verstappen….
SpeedGeek zegt
Als Perez een topstart heeft dan geldt voor Hamilton hetzelfde….
HZW zegt
Perez zou morgen zomaar kunnen gaan winnen.
chrisvis zegt
@SpeedGeek: denk dat Lewis minder te vrezen heeft van Perez dan van Verstappen…en dat weet hij vast zelf ook wel.
SpeedGeek zegt
Fijn dat u dat inziet maar ik word gewoon even moe van het eenzijdige gezever waar Pomoek hartelijk aan bijdraagt. Het gezever waar een bepaalde rijder, ongeacht voor wie je bent, ondermijnt moet worden om maar even een plasje te doen over de voorkeur rijder die je hebt.
Spijtig om te zien discussies over F1 tegenwoordig afgegleden zijn tot het niveau van voetbal.
negennegenzest zegt
Dat laatste is het Max effect helaas.
SpeedGeek zegt
@negennegenzest: als ik uw reacties zo lees kan ik niet anders dan concluderen dat u er net zo hard aan mee doet.
Rohrl-fan zegt
@speedgeek: Dat idee had ik ook…
chrisvis zegt
@SpeedGeek: kijk zelf al van 1998 naar de f1 en heb natuurlijk ook mijn voorkeuren gehad wat betreft coureurs(eerst was dit Hakkinen en daarna Hamilton). Ik ben een liefhebber en kan echt genieten van een mooie inhaalactie of een mooie inhaalrace (bv Peres in Bahrein). Het punt dat u aanhaalt is al meerdere jaren te zien op de circuits, vele (sorry dat ik het zo moet noemen) “successupporters verbrodden het voor mij een beetje. Vroeger zat je als supporter van Hakkinen broederlijk naast een Schumacher fan op het circuit en we waren allemaal fan van de motorsport. Hakkinen haalde Schumacher na rondenlang in door de slipstream van Zonta te gebruiken in Spa(2004 geloof ik) en zelfs de Schumacherfans waren unaniem dat het een mooie actie was. De laatste keer da ik live ging kijken viel Max uit in eau rouge en de fans verlieten het circuit al…dan weet je al genoeg. Alles bij elkaar ben ik persoonlijk blij dat de top korter bij elkaar ligt dan ooit(zelfs de top 10 want die zat in q2 allemaal op een halve sec).
SpeedGeek zegt
Nou daar ben ik het dus helemaal mee eens. Het maakt mij echt niet uit voor wie je bent maar F1 begint langzaam op voetbal te lijken wat betreft discussies. In 2021 is het niet meer cool als je objectief een sport kan volgen ofzo.
Wat jij noemt merk ik zelf ook als op ik het circuit aan het werk ben. Vaak krijg ik vragen van bezoekers over onze auto’s en ik vind het altijd wel leuk om er wat over te vertellen maar steeds vaker krijg ik een bijdehante reactie terug omdat zij Formule 1 kijken en Verstappen volgen. Ik heb jouw reacties wel vaker gelezen dus ik heb wel een indruk hoe je er in staat maar dat hele Verstappen of Hamilton affikken is de grootste irritatie van de sport geworden. En het wordt nog steeds erger.
vaakbenjetebang zegt
@SpeedGeek: Dat komt ook omdat de ‘nieuwe’ kijkers niet fatsoenlijk worden ‘opgevoed’ door de media. Het uitzenden van F1 in Nederland heeft natuurlijk aan een zijden draadje gehangen en Ziggo kan zijn geluk niet op dat Verstappen inderdaad zijn belofte inlost, in de zin dat hij races kan winnen en het ook zeker niet is uitgesloten dat hij een of meerdere keren wereldkampioen zal worden als het hem een beetje wil meezitten. Succes verkoopt nou eenmaal, en dus zit de studio race in, race uit, vol met schaamteloze fanboiz en -girlz van de B-garnituur ‘bekende Nederlanders’ en is de verslaggeving van Ziggo (Rick Winkelman uitgezonderd) gênant gekleurd. En dan bedoel ik niet dat Nederlandse verslaggevers en presentatoren niet voor de Nederlandse rijder zouden mogen zijn, maar meer dan eens wordt alles en iedereen wat niet Verstappen is tot op de schoenveters afgebrand als ze een keer een apex missen terwijl Verstappen als een held wordt onthaald als hij zijn voorwielophanging er af rijdt in een opwarmronde. Dan kun je nauwelijks verwachten dat mensen die de sport slechts oppervlakkig volgen (de bierdrinkende en hossende successupporters) er een genuanceerde mening op na gaan houden.
SpeedGeek zegt
@vaakbenjetebang: goed punt dat Ziggo deels een veroorzaker is van het probleem. Ik kijk altijd via Sky maar kan mij nog goed herinneren dat ik toen bewust even overschakelde naar Ziggo om te zien dat Coronel het nog durfde goed te praten ook toen Verstappen er af was gegaan in Hongarije. Maar het zijn niet alleen de Verstappen fans hoor. Ook een legio aan Hamilton fans doen wanhopig hun best om iedere fout van Verstappen relevant te houden. En dat is minstens net zo treurig. Maar goed, wanneer het over McLaren gaat is iedereen positief dus dat is wel leuk.
R zegt
Heb t altijd al gezegd – Perez is een topper, hij moet nog een race of twee echt wennen en de afstelling perfectioneren, maar t zou zomaar eens kunnen zijn dat Verstappen een hele zware kluif aan m gaat hebben. Mooi dat Red Bull m de kans heeft gegeven, en hij pakt m met beide handen aan, dat is simpelweg 10 jaar F1 ervaring en iemand die nog steeds hongerig is…..wat een verschil met Vettel – Perez for El Presidente!
negennegenzest zegt
Perez is beter dan Verstappen dat is duidelijk. Maar hij mag Verstappen niet verslaan van RB. Dat past niet in hun plaatje. Zeker niet omdat hij maar een contract heeft voor een jaar en de Belg gepusht moet worden.
Magnut zegt
@negennegenzest: alles wat jij net zei is onzin.
SanderB zegt
@negennegenzest: dus Verstapen rijdt een keer een wat mindere kwalificatie en meteen is Perez duidelijk beter? Waarom moeten mensen Max toch altijd afvallen, voel je je daardoor beter over jezelf?
negennegenzest zegt
Heb je wel eens gezien hoe het ventje zich gedraagt? Als een arrogant stuk vreten terwijl het niets anders is dan een omhoog gevallen tokkie. Dat hele gezin bestaat uit wanstaltige figuren. Dat dat Nederland moet vertegenwoordigen is beschamend.
Jochempie zegt
Oordeel eens wat minder en doe gewoon je eigen ding om er wat moois van te maken.
MaartenD zegt
Of Max een tokkie is of uit een tokkie familie komt is irrelevant. Het gaat erom of hij een goed potje kan sturen. De gemiddelde voetballer moet je ook niet een simpele rekensom te geven, irrelevant, als ze maar een goed potje kunnen voetballen. Wat ik wel jammer aan Max vind is zijn totale gebrek aan zelfreflectie
goedverhaal zegt
@negennegenzest: jou reacties geven blijk van ongekende jaloezie of haat naar de fam. Verstappen. Beter om dat privé met de fam. op te lossen dan hier je gal spuwen.
chrisvis zegt
@negennegenzest:u zegt zelf dat het een Belg is en dat heel het gezin bestaat uit wanstaltige figuren??? Dan kent u wss zijn moeder niet….
hanstadema zegt
@sanderb: Het is mij inderdaad een raadsel waar die haat vandaan komt. Het is toch fantastisch wat die jongen presteert. Er zijn er meer die fantastisch presteren. Maar het lijkt wel of je niet voor je landgenoot mag zijn. Nou ik wel. Ik ben ook voor het Nederlands elftal en voor Epke en Sjinkie en Sven en Michael en Joop en Art en en en …
Zet ‘m op Max!!
goedverhaal zegt
@negennegenzest: Prima analyse zeg. Max winst, Perez niet eens in de punten. Een echte kenner hoor!
HZW zegt
Verslagen door zijn teamgenoot in de kwalificatie, dat is lang geleden.
mark383 zegt
Ja, ik denk Mexico 2018?
Edge zegt
Op eigen kracht? Dan wel, ja. Als je ook kwalificaties meetelt waarin Verstappen buiten zijn schuld om niet goed kon kwalificeren dan zijn er ook nog Canada 2019 (snelle Q2 ronde moest afgebroken werden door de crash van Magnussen, terwijl Gasly wel al een snelle tijd had gereden) en Italië 2019 (motorpech).
KEV9 zegt
Hamilton wint, perez en verstappen doen een Barcolonaatje norris 2 en bottas 3
brammetjedeb zegt
Klasse (en beetje geluk) van Hamilton. Nr.99, dan ben je ondanks al 7 jaar een topauto gewoon een grote. Jammer voor Max. Maakt een fout in de laatste ronde, had anders ruim pole gepakt. Zie ook reactie van Hamilton over de boordradio. Mensen die zeggen dat Perez beter is dan Max omdat hij voor hem staat op de grid zien echt wat verkeerd. Wel erg blij dat hij zich vooraan meldt, en zal zeker een race kunnen winnen (net zoals bottas zijn races pakt). Norris is wel echt talent, Sainz vind ik tegenvallen, Bottas gewoon slecht. Mazepin hilarisch. Zin in morgen, hup Max!
550maranello zegt
Rare discussie dit zeg. Negennegenzest is duidelijk de intrigant aan het spelen door Verstappen lekker af te vallen waarop de rest gretig in mee gaat. Ik zie een super gefocuste Hamilton die levert op het goede moment en een Verstappen die een (zeldzaam) klein foutje maakt in de laatste kwali en een Perez die doet waarvoor hij is aangenomen, nl. een goede wingman zijn voor Max door bij hem in de buurt te blijven of aan voorbij te gaan als hij een fout maakt in de eerste sector. Ik zie dat Bottas door de mand valt als Mercedes niet meer superieur is. Oftewel: We have a race on our hands morgen! Geweldig ik kan niet wachten!
porker zegt
@550maranello: mooie samenvatting na een boel gezever! Let’s race
flow82 zegt
Mooi man! Verstappen krijgt tegenstand van Perez, geweldig! Gaat hij alleen maar beter van worden, mark my words.
brammetjedeb zegt
@flow82: zie ricciardo. Toen Max bij red bull kwam moest Ric ff bijzetten en werd er inderdaad beter van!