Max moét deze GP aan de bak om de schade van de afgelopen races in te perken. Wat daarbij helpt is een aantrekkelijke startpositie.
Vanmorgen om 08:00 ging de kwalificatie van start. Die-hard fans zitten al enkele uren aan de buis gekluisterd, want de derde en laatste vrije training begon om 05:00. Problemen voor Daniel Ricciardo bij deze training. De Australische Red Bull-coureur blies zijn motor op. Rook en vlammen sloegen uit de bolide. Red Bull moest hard aan de slag om de motor tijdig te vervangen voor de aanvang van de kwalificatie. Ferrari lijkt opnieuw een serieuze dreiging voor Mercedes te vormen, want het duo Vettel en Raikkonen wisten de plekken één en twee veilig te stellen tijdens de derde vrije training. Verstappen werd vierde. In al zijn enthousiasme maakte Hamilton nog een spin op het circuit in Shanghai bij het uitkomen van een bocht. De Mercedes-rijder kwam op een nat gedeelte van het circuit terecht, waardoor hij de controle over zijn bolide verloor. Gelukkig voor de wereldkampioen raakte hij niets en kon hij door.
Q1
Het is 12,5 graden Celcius, zwaar bewolkt en een luchtvochtigheid van 80 procent. Tijd voor Q1. Vlak voor de start is het team van Red Bull nog steeds bezig met de auto van Ricciardo. Het is nog maar de vraag of hij op tijd een kwalificatie gaat rijden.
Wanneer de auto’s op het veld zijn is het Kimi Raikkonen die de voorlopige snelste tijd pakt met 1:32.474. Gevolgd door Bottas en Hamilton. Vettel zet vervolgens een tijd neer en komt op P1 met een tijd van 1:32.171. Inmiddels komt Max de baan op. Ricciardo zit klaar in zijn stoeltje, maar de engineers zijn nog steeds bezig met zijn auto. De eerste tijd van Max is goed voor een vierde plek, met 1:32.932. De voorspellingen gaven aan dat het droog zou blijven, maar Raikkonen spreekt over druppels uit de hemel. Charles Leclerc spint over de curb en verliest controle. Er is geen schade aan zijn auto en kan zijn weg vervolgen. Met nog drie minuten en 10 seconden op de klok mag dan ook eindelijk Ricciardo aan de slag. Hij krijgt één ronde de tijd om een goed resultaat neer te zetten voor het einde van Q1. Hij komt uiteindelijk binnen op de P13 en weet zichzelf veilig te stellen, maar er is zeker nog werk aan de winkel voor de Australiër. Sirotkin, Gasly, Stroll, Leclerc en Ericsson wisten het niet tot Q2 te schoppen.
Q2
Het is groen en de strijd is aan. De Ferrari’s zijn aan het vlammen. Raikkonen en Vettel pakken P1 en P2. De problemen voor Ricciardo lijken voorbij, want hij sluit aan op P3, gevolgd door Verstappen op P4. Dan passeert Bottas de tijd van Verstappen. De Nederlander moet P4 afstaan aan de Mercedes-rijder en zakt een plaatsje. Hamilton pakt de zesde plek. Grosjean en Alonso hebben vooralsnog geen tijd neergezet in Q2. Met 331,2 km/u heeft Vettel tot nu toe de hoogste topsnelheid weten te halen. Lewis heeft zichzelf weten te verbeteren, want op softs weet hij een knappe tijd van 1:31.914 neer te zetten en overtreft daarmee Raikkonen en Vettel. Bottas doet het ook goed en pakt de tweede plek. Op drie en vier Raikkonen en Vettel. Hulkenberg verbeterd zijn tijd en komt op P5. Op zes Grosjean. P7 en P8 zijn voor Ricciardo en Verstappen. De negende plek is voor Pérez en op 10 staat Sainz. Magnussen, Ocon, Alonso, Vandoorne en Hartley gaan niet door naar Q3.
Q3
Dan de allesbeslissende Q3. Na een opwarmronde jagen de coureurs naar een snelle tijd. Ondanks een eerder druppeltje waar Raikkonen het over had, is het nog steeds droog in Shanghai. De Ferrari-coureur zet met 1:31.200 zijn eerste tijd neer. Een baanrecord. Vettel volgt met 1:31.361. Bottas derde, Hamilton vierde en Max vijfde. Perez heeft als enige van de groep geen tijd neergezet.
In de final run zien we interessante dingen gebeuren. Raikkonen verbeterd zijn baanrecord met een tijd van 1:31.182, maar dan komt Vettel met een tijd van 1:31.095! Feest voor Ferrari, want het ziet er erg goed uit voor de Italianen. Het gaat een Ferrari-Mercedes-Red Bull start worden morgen. De volledige uitslag en posities check je hieronder.
1. Vettel
2. Räikkönen
3. Bottas
4. Hamilton
5. Verstappen
6. Ricciardo
7. Hülkenberg
8. Pérez
9. Sainz
10. Grosjean
11. Magnussen
12. Ocon
13. Alonso
14. Vandoorne
15. Hartley
16. Sirotkin
17. Gasly
18. Stroll
19. Leclerc
20. Ericsson
De Grand Prix van China start morgen om 08:10.
MaartenD zegt
Tis al weer duidelijk…Red Bull kan de pace van de Ferrari’s en Mercedessen niet bijhouden, dit wordt weer een frustrerend seizoen voor de Verstappen fans…
harrie zegt
@maarten020:
En weer een Renault motor geploft bij Ric, Max die het idee had dat die van hem er ook snel aangaat…
willeme zegt
@maarten020: Voor de Formule 1 liefhebber wordt het een gaaf seizoen. Ik weet dat het leuk is om lekker negatief te doen als het tegenzit (Het Nederlands Elftal kan er niets van en Ajax is nog veel slechter), maar het is fantastisch om te zien dat de dominantie van Mercedes dan eindelijk ten einde is gekomen. Of het definitief is, is niet duidelijk, maar dit wordt een geweldig seizoen! De Red Bulls staan achter de Mercedessen en Ferrari’s, klopt. Maar het is verschil is vrij klein. Zeker omdat de race pace van de RB’s behoorlijk goed is.
pomoek zegt
@willeme: als Ferrari maar niet op zijn Italiaans als Juventus op het laatste moment de boel uit hun handen laten glippen. Dat gezegd hebbende, een seizoen als 2008 zou wel leuk zijn!
MaartenD zegt
@willeme: ik begrijp dat ik geen F1 liefhebber ben omdat ik zeg dat het een frustrerend seizoen wordt voor Red Bull? Dat vind ik nogal een aanname. Je verward negativiteit met realiteit. Ik denk dat het overgrote deel van de “liefhebbers” weer is aangehaakt bij de F1 toen er weer een Nederlander actief werd. Zelf vind ik het ook geweldig dat er weer een Nederlander meerijdt en hoop ik op succes. Betrap mij erop dat het meteen een stuk minder interessant is als Max er in het begin al uitligt, maar toch zou ik het ook top vinden als een roemruchtig team als Ferrari weer een wereldkampioenschap behaald.
rhellema zegt
@maarten020: alleen is een kwalificatie wel iets anders dan een racepace.
MaartenD zegt
@rhellema: klopt, en in de race heb ik het ook nog niet gezien
rhellema zegt
@maarten020: nee maar het is ook niet zo’n dramatisch verschil als dat je hier wilt doen voorkomen
viezefreddyw zegt
Die Ferrari’s persen het er wel uit zeg, wat een snelle krengen zijn dat geworden! Het ziet er naar uit dat dit het seizoen van Ferrari moet gaan worden. Ik kijk er naar uit!
str8six zegt
@viezefreddyw: hier nog een!
racerx zegt
@viezefreddyw: je was toch al van de Ferrari’s? ;)
viezefreddyw zegt
@racerx: Voor wat betreft Formule 1 ben ik voor iedereen. Ben niet bepaald fan van een team ofzo, maar wel van de sport.
racerx zegt
@viezefreddyw: Agreed, ik geniet het meest van succesjes zoals van TR Honda vorige race. Hoop echt dat Honda nog wat vaker naar voren komt.
viezefreddyw zegt
@racerx: Hier net zo. Net zo goed dat ik het onwijs jammer vond toen Haas in Australië uitviel na een heel erg goede race van beide coureurs.
janmetdelangeachternaam zegt
Oh damn, Ferrari alweer op 1 en 2. Mercedes krijgt het flink aan de broek dit seizoen
ikschrijfookoverautos zegt
Wat een rondje van Vettel zeg, ongelooflijk die snelheid. Vooral bochten 7 en 8.. volgas, super strak, nul fouten. En dan het remmen richting de haarspelbocht.. de tering.
phaeton zegt
@ikschrijfookoverautos: Eens. Dan blijft Formule 1 toch wel mooi hè.
berlinetta zegt
Lekker Ferrari! Ik hoop dat ze dit jaar eindelijk eens succes boeken.
sanderz28 zegt
Volgens mij gingen de ferrari’s het 1e deel van het vorige seizoen ook zo goed en raakte ze achter na de zomerstop. Dus nog niet te vroeg juichen allemaal…
skinnybmw zegt
@sanderz28: het ene jaar is het andere niet…
gwnbmw zegt
@sanderz28: vorig jaar ging het lekker bij ferrari, maar niet zo goed als dit jaar.
berlinetta zegt
@sanderz28: Dat kwam ook voor een groot deel door Vettel zelf.
rob5nismo zegt
En nu hopen dat ze dit kunnen doorzetten en niet hetzelfde als vorig jaar mee maken sterk starten en daarna een beetje inkakken
aapuitdemouw zegt
Het kan een prachtig kampioenschap worden dit jaar met die Ferraries zo constant over diverse tracks. Dat de RedBull er niet bij zit is ook een beetje door het tyoe circuit. Racepace zal vele malen beter zijn alleen hebben ze imo een lastige strategie nu te pakken want ze zullen nu vrijwel direct posities moeten winnen in de eerste ronden. Dus risico. Ik hoop niet dat iedereen weer gaat janken als hij er weer voor gaat. En vergeet Renault die zijn met hun eigen toekomst bezig en leveren gewoon volgens contract maar verwacht geen wonderen. We gaan gewoon lekker genieten morgen.
Robert zegt
Wordt Ricciardo niet 10 plaatsen terug gezet in de startopstelling vanwege de motorwissel?
kazaluna zegt
@RRRobert: Heeft een motor uit de drie toegegeven voor het hele seizoen gebruikt. Nee dus.
BloodSeaker zegt
Mmm. Waarom nooit bij de line up de tijden? Geen zin om ze in te tikken ofzo? Wel fijn dat ferrari het goed doet. Want pure hegemonie vooraan is wat saai
stijnvermeersch zegt
Als je dit als opstel zou indienen op school, dan zou je gebuisd zijn omwille van de -dt fouten.
Een rijder verbetert zijn tijd in plaats van “verbeterd”. Derde persoon enkelvoud is altijd met t.
Edge zegt
@stijnvermeersch: Ik vind dat we bij kwalificatie- en raceverslagen best wat minder kritisch mogen zijn op spelfouten en dergelijke. Die dingen worden tijdens het kijken van de sessie on the fly geschreven zodat wij binnen enkele minuten na het vallen van de vlag al kunnen lezen wat er op de baan is gebeurd. En dat er dan een extra foutje in kan sluipen moeten we maar voor lief nemen. Of zie je liever dat er een karig lijstje wordt gepost met daaronder “dit artikel wordt spoedig aangevuld”?
Koenigsegg-fan zegt
@edge: Wat minder kritich zijn, lijkt mij heel redelijk. Ik zal mij niet ergeren aan foutief gebruik van de meervoudsvorm in een zin waar “een aantal” of “een paar” wordt gebruikt, of wanneer er relatief veel gebruik wordt gemaakt van barbarismes, of bij het incidenteel ontbreken van leestekens. Echter, de zogenaamde dt-fouten zouden niet voor moeten komen, wat mij betreft. Één keer doorlezen zou dit soort fouten al aanzienlijk moeten kunnen verminderen. Al is de schrijver/schrijfster dyslectisch, dan nog kan het stuk tekst in niet veel meer dan 5 minuten door een ander doorgelezen worden. Zo worden deze simpele fouten er relatief makkelijk uitgehaald.
aapuitdemouw zegt
@Tesla-fan: wat is kritich?
Koenigsegg-fan zegt
@aapuitdemouw: Bedankt dat je mij er attent op maakt. Daar had ik overheen gelezen. Het had natuurlijk ‘kritisch’ moeten zijn. Zoe zie je maar dat 4 ogen beter zijn dan 2.
ikleesookoverautos zegt
Dit word een leuk seizoen. Hopen dat Max kan knallen morgen.
thomasthomas zegt
@ikleesookoverautos: Hij heeft ergens 150pk extra dus dat gaat wel lukken.
Gulli zegt
@ikleesookoverautos: niet te letterlijk knallen aub!
transaxleman zegt
Ik vindt het nu al een fantastisch seizoen. Ferrari en Mercedes die voorin om de titel strijden, Redbull die altijd voor sensatie zorgt met kapotte auto’s en interessante inhaalacties, Het complete middenveld dat opgeschud is met zowaar Mclaren die aan het vechten is met Torro Rosso, Haas en Sauber (!!) om in de top 10 te komen.
En dan die sukkels van Williams die ergens achteraan een beetje aan t klootviolen zijn.
skinnybmw zegt
@transaxleman: Vechten met Sauber? P19 en P20 voor hun…nog slechter dan de beide Williams-coureurs.
berlinetta zegt
@transaxleman: Sauber vecht al jaren alleen tegen zichzelf. En dit jaar een beetje met Williams.
VeniVidiVici zegt
Je ziet de irritatie en frustratie bij Hamilton langzaam toenemen. Hoop dat Max hem morgen pakt bij bocht 1! :-)
mashell zegt
@venividivici: maar dat haalt meestal wel het beste in Hamilton naar boven.
ericd zegt
Red Bull moet Ricciardo eerste rijder maken. Wat een ongeduld van Max om in te halen. Hoe zijn team mate het aangepakt heeft, laat zien dat hij de betere coureur is. Sic.