
Wie pakt de poutine, in de kwalificatie voor de Grand Prix van Canada in 2023?
De Grand Prix van Canada is altijd een vreemde eend in de bijt. Of eigenlijk, een eiland in de rivier. Op een fraai oud park midden in het water is een mooi circuit neergelegd, wat vernoemd is naar Gilles Villeneuve. De Canadese ijzervreter en tovenaar achter het stuur die te vroeg om het leven kwam. Gelukkig niet voordat hij zijn genen doorgaf aan ons aller Sjaak Nieuwstad.
Het is altijd een aparte Grand Prix met veel uitvallers, soms regen en gekke uitslagen. Het moet echter gek lopen als Red Bull niet gewoon weer wint. Verstappen liet in Q3 zijn klasse zien met een waanzinnig snelle tijd. Hij was ruim 1,5 seconde los van de rest. Dat is Sennaësque. Is het in de vochtige kwalificatie ook weer oranje boven?
Q1
Het is nog steeds vochtig als Q1 van start gaat. Drie coureurs zetten een tijd neer voordat Guanyu Zhou, Zhou Guanyu voor intimi, de sessie op zijn kop zet. Zijn Alfa valt stil. Eerst lijkt het alsof de Chinees niet doorkan. Maar uiteindelijk krijgt hij de Alfa toch weer aan het sputteren. Slechts drie coureurs hebben dan een tijd neergezet, wat altijd belangrijk is in het natte. Het zijn in dit geval Bottas, Sargeant en Albonio. Nyck de Vries blokkeert en schiet de baan af in de eerste bocht.
Na een korte rode vlag, gaat het veld weer los. Alonso pakt de handschoen op met een rappe tijd, Verstappen is net iets trager. Lawrence Stroll heeft hoge eisen gesteld aan het weekend van Aston Martin. Maar het is de vraag of de Aston de snelheid heeft om het dubbele podium waar de eindbaas op mikt waar te maken. In Spanje leek het team wat teruggevallen te zijn na het zeer positieve begin van het seizoen.
Verstappen gaat dan harder. Hij pakt zes tienden op Alonso en meer dan een seconde op de rest. De Ferrari’s komen dan echter ook opstomen. Niet letterlijk deze keer gelukig, maar qua snelheid. Leclerc gaat naar P2 en Sainz naar P4. De Spanjaard schreef nog een Fezza af in de laatste training, maar het team heeft het voor elkaar om hem toch weer naar buiten te sturen.
Alonso gaat op het laatst naar P1, maar de actie op de baan zit vlak voor de chicane. Er is een ouderwetse opstopping om nog een poging te kunnen doen. Chaos, maar het betekent onder andere dat Gasly geen kans meer krijgt. De Vries is niet snel genoeg voor Q2, maar nog wel sneller dan Tsunoda. Totdat…de Japanner hem toch nog voorbij gaat. Voor beide Alpha Tauri’s is het echter niet goed genoeg voor de tweede sessie. Wat een perenkist heeft dat team toch gemaakt dit jaar. Dat helpt Nyck natuurlijk ook niet echt. Maar ja, hij moet TSU gewoon pakken en nu is het dus weer net niet. Weer de standaard drie tienden. Het is niet veel, maar het is er tot op heden bijna altijd. TSU, GAS, DEV, SAR en ZHO liggen eruit.
Pos | Coureur | Q1 |
---|---|---|
16 |
Yuki TsunodaRB |
01:22.746 |
17 |
Pierre GaslyAlpine |
01:22.886 |
18 |
Nyck de VriesRB |
01:23.137 |
19 |
Logan SargeantWilliams |
01:23.337 |
20 |
Zhou GuanyuKick Sauber |
01:23.342 |
Q2
VER en PER pakken snelle rondes maar het is nog steeds tricky. Stroll glibbert over de baan en heeft alle mazzel dat hij uit de boarding blijft. Albon en Norris gaan voor de gok op slicks. Dat betaalt zich uit, want Albon gaat naar P1. De condities zitten precies op het omslagpunt. Iedereen heeft nu gewisseld naar slicks behalve Aston Martin. Maar na Albon gaat Alonso nog naar P2 op de inters.
En dan begint het weer te regenen. Albon en Norris hebben exact het juiste moment gekozen, zo lijkt het. Perez switcht weer terug naar inters. Maar dat lijkt ook een twijfelachtige keuze te zijn. Stroll is namelijk in tegenstelling tot Alonso niet snel genoeg op de inters. Perez staat met de Canadees en Leclerc in de gevarenzone. Leclerc wilde net als Albon en Norris meteen overstappen naar slicks, maar het team zei nee. Blijft toch bizar hoeveel pech die man heeft met zijn strategen.
Met luttele minuten te gaan, gaat Perez nog een keer rechtdoor in de laatste chicane. Stroll staat nu op slicks maar het is te laat. Deze mannen hebben de boot gemist. Perez is na sector twee al bijna drie seconden te langzaam. Dat wordt niks meer. Leclerc, Perez, Stroll, Magnussen en Bottas liggen eruit. Voor de Mexicaan is het de derde race op rij dat het misgaat. Beide McLarens zijn door en Albonio topt de sessie in de Williams. Dat gaan we ook niet veel vaker zien dit jaar.
Pos | Coureur | Q2 | Ronden | |
---|---|---|---|---|
11 |
![]() |
Charles LeclercFerrari |
01:20.615 | 10 |
12 |
![]() |
Sergio PérezRed Bull Racing |
01:20.959 | 10 |
13 |
![]() |
Lance StrollAston Martin |
01:21.484 | 8 |
14 |
![]() |
Kevin MagnussenHaas |
01:21.678 | 9 |
15 |
![]() |
Valtteri BottasKick Sauber |
01:21.821 | 11 |
Q3
Verstappen gaat maar meteen van kiet, want ja, je weet niet wat het weer doet. Een verstandige move zo blijkt. Verstappen zet de snelste tijd neer voor Alonso. Het verschil is andermaal enorm. Max is een klasse apart in het natte met deze RB19. Als er nog enige twijfel was wie kampioen werd dit jaar is die nu weg.
Alonso is eerst de nummer twee op 1,2 seconde achterstand. Maar dan crasht Piastri de muur in en zwaait de rode vlag. Vlak nadat Hulkenberg zijn rondje afmaakt en daarmee naar P2 gaat. Samen met de crash pikt ook de regen weer op. Dus waarschijnlijk is de stand op het bord ook de uitslag.
En inderdaad, nadat de vlag weer weg is, wordt snel duidelijk dat er geen snelheid meer in de baan zit. Niemand zet groene tijden neer. Sainz schiet nog een keer door in de eerste bocht. Dus staat Verstappen morgen naast Hulkenberg op de grid. De tweede rij is ook een mooie met Alonso en Hamilton. Russell en Ocon delen de derde rij. Norris, Sainz, de gecrashte Piastri en Albon die helemaal nog geen tijd had gereden in Q3 maken de top-10 compleet.
Max had het volledig onder controle, top!
Perez: ‘ik heb een solide weekend nodig’
Ook Perez: P12
Ricciardo: grijns
Je kan veel zeggen over Hulk, maar hij zit er weer bij als de kans er is.
Denk dat iedereen positief verbaasd is over de Hulk, inclusief hijzelf. 😊 Gun ’t ‘m van harte, zeker na de periode waarbij hij geen stoeltje meer had.
Er zijn een hoop penalties nog toegepast:
– Hulk 3 plekken vanwege te hard rijden onder de rode vlag. Start 5e.
– Sainz krijgt 3 plekken omdat hij Gasly in de weg zat..zakt naar de 11e plek.
– Stroll 3 plekken straf
– Tsunoda zakt ook 3 plekken
De grid is nu:
1. Verstappen
2. Alonso
3. Hamilton
4. Russel
5. Hulkenberg
6. Ocon
7. Norris
8. Piastri
9. Albon
10. Leclerc
11. Sainz
12. Perez
13. Magnussen
14. Bottas
15. Gasly
16. Stroll
17. De Vries
18. Sargent
19. Tsunoda
20. Zhou
Fijn dat die Red Bull zo goed gaat, maar deze mag je toch wel op Verstappens conto bijschrijven. Perfecte controle, stukken sneller dan de rest. Die man blijft verbazen!
Waar kijken we naar op de header foto?
Canadese poutine, oftewel friet met braadjus en kaasbolletjes. Erg smakelijk.
Het wordt zo wel een saai seizoen met Max zo dominant
Ok, een normale race ben ik met je eens. Kan iets teveel het ‘mercedes-gehalte’ krijgen. Maar hij maakt nauwelijks fouten wat gewoon gruwelijk knap is. Kijk naar perez, fout op fout. Verder vind ik kwalificeren in dit soort omstandigheden altijd erg interessant. Als je dan kijkt hoe hij zelfs in dit soort omstandigheden zó kan presteren ben je gewoon een megatalent en één der besten ooit. En dat vind ik toch echt gruwelijk vet om te zien! Elke keer als iemand onder zijn tijd doorschoot klapte hij er met 7, 8 of meer tienden weer onderdoor. Elke keer als de rest het aandurfde een snellere tijd weg te zetten, was Max al weer op een andere limiet bezig. Zwaaaaar indrukwekkend. Zoiets gaat echt nooit vervelen. En dit geldt natuurlijk ook voor anderen: albon in Q2 (pech in Q3), Alonso, toch ook Hamilton die het laat zien, de Hulk…
En als we dan toch bezig zijn: Ferrari in combinatie met leclerc is echt een lachtertje. Bende met een niet assertieve rijder. Stroll, top wagen en vermeend regenrijder, gewoon teleurstellend. Perez, derde weekend op rij. Behalve Mexicanen gelooft niemand in hem. Sainz, op zich best ok maar tot vijf keer toe in de weg rijden. Typisch genoeg gebeurt dat bij Max zelden. Is het Sainz zelf of zijn engineer die niet op zit te letten? En De Vries, wanneer gaat hij iets laten zien? Misschien mag je dit weekend met een verloren VT1 en tricky omstandigheden niet al te serieus nemen, maar het is toch allemaal net niet. Vind hem in interviews steeds meer ontspannen, maar op deze manier zien we hem volgend jaar niet terug in de F1 ben ik bang….