In de derde vrije training was het verschil tussen Verstappen op plaats één en Hamilton op plaats vier slechts 0,107 seconden. Tussen de Nederlander en de Brit, zaten nog de twee Ferrari’s. Zitten de toppers in de kwalificatie ook zo dicht bij elkaar?
Voorafgaand aan de race van dit weekend op het pittoreske Île Notre-Dame in de Canadese metropool Montréal, beet Verstappen met woorden van zich af. Hij was wel klaar met alle ophef rondom het onstuimige begin van zijn seizoen, zo liet hij de media op niet mis te verstane wijze weten. Sommigen vinden dat leuk, anderen onverstandig. Misschien is het wel beide. Maar wat we sowieso graag willen zien is dat Max zijn rechtervoet laat spreken.
Precies dat deed Max vervolgens in de oefensessies. In alledrie de trainingen zette MV33 de snelste tijd neer, net als teamgenoot Ricciardo deed in Monaco (verslag). Doch in tegenstelling tot in het Prinsdom, zit de concurrentie Red Bull dit weekend dicht op de huid.
Mercedes gebruikte op de vrijdag niet eens de Hypersofts en moet het dit weekend met oude motoren doen, omdat hun geplande update niet betrouwbaar genoeg bleek te zijn. Desalniettemin liet het met Hamilton in P3 zien dat áls de zilveren de zachtste band onder hun bolide schroeven, de snelheid er wel degelijk inzit. Bovendien zaten de twee Ferrari’s binnen één tiende van Max’ snelste ronde. Ricciardo en Bottas lijken de snelheid nog niet helemaal gevonden te hebben. Beiden gaven in de derde training veel toe op de snelste tijd. Maar je weet het nooit, wellicht hebben de Fin en de Ozzie nog even snel de data van hun teamgenoten kunnen analyseren, om alsnog toe te slaan in de eerste sessie die er écht toe doet.
Q1:
De eerste sessie begint meteen met spektakel. Als Romain Grosjean zijn pitbox verlaat gooit hij schaduw op de hele pitstraat, in de vorm van een rookgordijn. We weten dat de auto’s met Ferrari-krachtbronnen dit jaar weleens kunnen roken, maar dit is wat teveel van het goede. Wederom tegenslag voor Grosjean dus, die na wat tegenvallende resultaten en pechgevallen wel een goed resultaat had kunnen gebruiken.
Vettel zet de eerste rappe tijd neer. De Duitser pakte in het verleden al drie poles op dit circuit, wat overigens maar de helft is van het aantal dat Hamilton in Canada wist te grijpen. De Mercs laten de eerste minuten van Q1 echter aan zich voorbij gaan en zetten daarna aanvankelijk wat trage rondjes neer. Het is kennelijk weer zo’n gevalletje van de tweede en derde snelle rondes die sneller zijn dan de eerste op nieuw rubber. Ericsson beleeft een ‘hartslag-momentje’ als hij eerst de muur schaaft en daarna bijna de Red Bull van Verstappen schaaft. Hier had het alweer helemaal mis kunnen gaan voor VER, maar het loopt goed af.
De Mercs lijken een paar keer op weg om de snelste tijden van de Ferrari’s af te pakken, maar verliezen telkens tijd in de laatste sector. Dat is vrijwel uitsluitend een recht stuk, wat niet heel lang geleden juist nog hét domein van de zilveren was. Zouden ze dan toch wat motorvermogen missen?
Thuisheld Stroll doet er alles aan om voor eigen publiek op zijn minst Q2 te halen, maar hij en/of zijn Williams blijken daar simpelweg niet toe in staat. Het verhaal aan het eind van de eerste sessie is daardoor McLaren. Alonso staat in de gevarenzone en heeft een goed rondje nodig. Ook Vandoorne zit op de grens. Beiden doen echter net voldoende om te overleven. Pierre Gasly is het kind van de rekening. Samen met Stroll, Sirotkin, Ericsson en Grosjean mag hij toekijken hoe het de rest van het veld vergaat in Q2.
Q2:
De Ferrari’s zetten wederom de eerste scherpe tijden neer, gevolgd door de Mercs. Interessant is dat zowel de Ferrari’s als de Mercedes op de Ultrasofts rijden. Red Bull opteert wel voor de zachtste band. Dit werpt zijn vruchten af, want Max Verstappen pakt de snelste tijd af die op dat moment in handen is van Bottas. Het verschil is echter klein. Té klein, als je ervan uitgaat dat de Hypersofts een tijdsvoordeel met zich meebrengen over één snelle ronde.
Potentieel komen we luttele secondes na het stellen van die vraag direct achter het antwoord. Ferrari en Mercedes gaan voor hun tweede run namelijk wél naar buiten op de Hypersofts. Het lijkt niet nodig te zijn puur om Q3 te halen. Er is dus wat strategisch gepoker gaande op hoog niveau, zo lijkt het. Of Vettel daadwerkelijk van plan was zijn tijd te verbeteren op de Hypersofts en zodoende op die banden de race te starten zullen we wellicht nooit weten. De Duitser komt een file tegen in de derde sector en breekt zijn ronde af. Feit is echter dat ook de Kimi en de twee Merc-coureurs geen betere tijden neerzetten op het zachtere rubber. Leid daaruit af wat je zelf wilt…
Terwijl Ricciardo nog even aantoont dat hij stiekem toch de snelheid heeft door het baanrecord te pakken aan het eind van Q2, wordt de strijd om de overige plaatsen in Q3 weer gewonnen door de Force India’s en Renaults. Magnussen, Hartley, Leclerc, Alonso en Vandoorne mogen hun helmen afzetten. Met name voor McLaren zal dit een tegenvaller zijn. Hartley en Leclerc daarentegen zullen niet per se ontevreden zijn met hun prestaties.
Q3:
Hamilton opent het bal met een 1:11.2, maar teamgenoot Bottas laat direct zien dat het nog flink wat sneller kan. De Fin is een dikke drie tienden sneller dan HAM en duikt als eerste man in de 1:10s. Raikkonen plaatst zijn Ferrari tussen de twee Mercs en dan is het wachten op Vettel. De Germaan doet wat velen verwachtten en grijpt de voorlopig snelste tijd met een 1:10.776.
De Red Bulls hebben even gewacht op het verschieten van hun kruit. In de eerste twee sectoren blijven ze in de buurt van de beste tijden, maar de tiendes lijken vooral in sector drie weg te glippen. Als de ’traditionele’ top-6 hun eerste runs gehad heeft, staat Ricciardo zesde en Max vierde. We hadden op net iets meer gehoopt…Maar er is nog een run te gaan!
Raikkonen vergooit deze tweede kans meteen door een bocht te missen. Verstappen is wel snel onderweg, evenals Hamilton. Het gaat los! Uiteindelijk verandert er echter niet héél veel aan de startopstelling. Vettel verbetert zijn tijd marginaal en pakt de pole. Max zet met de RB14 een heuse megalap neer, maar het is helaas ‘slechts’ voldoende voor de derde plaats. Toch heeft de Nederlander een beetje loon naar werken. Hij staat namelijk niet alleen voor Raikkonen, maar ook voor Hamilton die niet verder komt dan plaats vier. Ricciardo beleeft geen goede dag en moet genoegen nemen met de zesde plaats, nog achter Kimi. De rozen en gelen verdelen daarachter netjes de overige plaatsen in de top-10.
De volledige uitslag:
1. Vettel
2. Bottas
3. Verstappen
4. Hamilton
5. Raikkonen
6. Ricciardo
7. Hulkenberg
8. Ocon
9. Sainz
10. Perez
11. Magnussen
12. Hartley
13. Leclerc
14. Alonso
15. Vandoorne
16. Gasly
17. Stroll
18. Sirotkin
19. Ericsson
20. Grosjean
Image-Credit: Sebbie via Twitter
viezefreddyw zegt
Een hele knappe kwalificatie van Verstappen. Dat joch gaat het hele weekend al lekker. Met P3 en maar een tiende achter Vettel is gewoon knap. Denk wel dat er meer uit kon aangezien hij in de tweede sector geel had i.p.v. groen of paars. Maar knap hoor! Morgen een uitstekende race rijden en de critici de mond snoeren. Ik kijk er weer naar uit!
VeniVidiVici zegt
Bam, P3! Mad Max is back on track! Dat noem ik nog eens een kopstoot. Hoop dat het verzilverd wordt morgen met een mooie podiumplaats :-)
koekebakker zegt
Max zit helemaal in de flow, gaat dit weekend een mooi resultaat neer zetten, denk zelf P1.
Dit is het keerpunt van dit seizoen vanaf nu alleen maar cleane races met maximum resultaat, focus en lekker aan het einde van het seizoen punten en bekers tellen
Nemus zegt
Als je Hartley ziet vliegen met die Honda, dan vraag je je toch wel af of McLaren niet de foute keuze heeft gemaakt… Wat een trage bak zeg…
awesome zegt
@nemus: ik hoop echt dat RBR voor Honda kiest.
Er lijkt nog meer dan voldoende ruimte voor verbetering te zijn terwijl de Renault aan het maximale lijkt te zitten.
mashell zegt
@awesome: wat? Met Renault kun je races winnen, die motor is inmiddels goed genoeg om races op kracht te kunnen winnen, om Hamilton (als hij eens zijn dag niet heeft) te kunnen voorblijven in kwalificaties en dan zou je willen wisselen naar Honda? De enige reden om dat te willen is dat je Christians Horners onprofessionele gejammer over hun motorenleverancier mist. De huidige performance van Renault is juist reden om te zeggen, jammer Honda too little, too late.
awesome zegt
Dat ze races winnen als Hamilton zijn dag niet heeft is niet toe te wijden aan Renault. Kijk even hoe de andere twee teams presteren. De winst komt door het chassis.
Ik zie Honda toch wel degelijk als een goede en betrouwbare partner.
Ik kan me gezien de huidige prestaties van McLaren niet aan de indruk onttrekken dat het allemaal de schuld van Honda was.
Kijk even naar de kwalificatie: Hartley staat toch echt voor de beide McLarens met 2 tienden verschil. Beide hebben verse motoren met upgrades, en McLaren zou op gebied van aërodynamica veel verder moeten zijn.
De enige reden dat Gasley achterin start is omdat hij terug moest vallen op de oude motor.
mashell zegt
@awesome: met Renault kun je races winnen, met Honda niet. En McLaren kan met eender welke motor geen races winnen. Waar is dan het argument om als Red Bull wel een Honda motor te willen? Ik zie nog steeds Honda eind van het seizoen afscheid van de F1 nemen, dit is een kansloos project voor hen gebleken.
awesome zegt
@mashell: ik zie Honda bij de volgende update Renault voorbij steken.
Erik zegt
@nemus: wel aardig om te zien dat McLaren met hun grootheidswaanzin door het ijs begint te zakken. Langzaam begin ik toch wel te geloven dat McLaren de fabrikant Honda dicteerde wat ze moesten doen.
koekebakker zegt
@erik2907: Ja precies met hun “geweldige” chassis, nou we zien het. Alonso wat minder muntjes overmaken en meer investeren in de auto, het is niet zo moeilijk. Grappig dat ze hun kans op een monopoly op de Honda krachtbron te grabbel hebben gegooid , te haastig te veel ego ze hebben nu geen kans meer om aan de top te komen.
Erik zegt
@koekebakker: Ron Dennis terug!
Nemus zegt
@koekebakker: ze proberen te extreme dingen, maar hebben duidelijk een gebrek aan ervaring met de nieuwe krachtbron. Hoe kan het anders dat ze op een circuit als dit (veel snelheid, weinig downforce) zo veel moeten toegeven op Red Bull, en Renault? Als hun chassis echt goed as geweest, hadden ze het beter gedaan in Monaco ook.
Ik zie het op deze manier dezelfde kant uitgaan als Williams, en dat gaat écht de verkeerde kant uit…
quincy zegt
@nemus: En dat terwijl Gastly aangaf tijdens de interviews dat de Honda update niet goed was en deels niet doorgevoerd was voor hen.
Erik zegt
@quincy: hij heeft de oude motor weer gekregen wegens problemen met zijn nieuwe motor.
quincy zegt
@erik2907: Yes, dat was het idd. Maar had geen tijd op te zoeken wat het precies was. Thanks!
hiostu zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
MaartenD zegt
Netjes gedaan door Max..Morgen geen gekke dingen doen en gewoon punten pakken
joortje2 zegt
Lekker max.
mennok zegt
“I guess I still know how to drive”. Touché.
rob5nismo zegt
Nu nog een mooie race net als de kwalificatie en de meeste critici zijn weer stil
lincoln zegt
maar hopen dat het gaat regenen dan ..
joortje2 zegt
@lincoln: lincoln, ik krijg kippenvel van jou mooie reacties. Bedankt voor de fantastische posts elke keer! Keep it up.
fouadski zegt
@joortje2: get a room
fmgarcia zegt
@joortje2: Kijk even een paar jaar terug in zijn geschiedenis. Dan praat je wel anders..
joortje2 zegt
@fmgarcia: ik ben sarcastisch maar lijkt mij dat je dat wel begrijpt….
Rick-dos zegt
Banden strategie van RBR zou weleens de best kunnen zijn. Denk dat Ferrari en Merc voor één stop gaan en RBR twee.
Als ze op hyper beginnen middenstint ultra en laatste stint hyper dan zou je zomaar een China herhaling kunnen zien waarbij de RBR’s de rest voorbij vliegt in de laatste rondes.
awesome zegt
@Rick-dos: niemand snapt de bandenkeuze van RBR. Horner zei zelf ook dat ze ‘iets moesten proberen’ om hoog te kwalificeren
Rick-dos zegt
@awesome: Horner stelde dat ze voor een agressievere strategie konden gaan. Als je kijkt naar Verstappen’s long run op de hyper in vt 2 dan zie ik ze nog weleens ver komen er mee. Denk dat de RBR wat vriendelijker is voor de banden dan de Merc en Ferrari.
BrutaalAapje zegt
‘Hij kan het blijkbaar nog’… Lekker!
ghost zegt
Mad Max ??
Ram-G-maN zegt
Hamilton zat duidelijk niet in zijn salsa. Valt vies tegen. #Blessed #KeepPushing.
joortje2 zegt
Wat weinig reacties ineens zeg… de mensen die altijd zeiken die zeggen nu niks. Toevallig! Blijf maar lekker weg?????
Jochempie zegt
@joortje2: Ik snap dat gebash überhaupt niet.
VeniVidiVici zegt
@joortje2: Die zullen vast ergens op een dance festival of bij Guus in Eindhoven staan.
joortje2 zegt
@venividivici: of een nieuwe cactus met klimmuur op de zijkant bestellen…..
ouwedibbes83 zegt
Ik lees nog niets over mogelijke gridstraf voor RIC vanwege de vervangen onderdelen. Zijn MGU-K was toch niet meer te redden na Monaco? Heeft ie mazzel?
misterdrogba zegt
@ouwedibbes83: Hij gaat doorrijden op zijn huidige mgu-k. Zie update dat werd geplaatst op het artikel over zijn gridstraf.
quincy zegt
@misterdrogba: Ze hebben de MGU-K die hij in China had erin gezet, omdat ze fit weekend geen grid penalties willen. Volgende race (Paul Ricard) zullen ze het waarschijnlijk wel vervangen.
misterdrogba zegt
@quincy: Wist er het fijne niet van. Bedankt voor de info.
mashell zegt
Valt me wat tegen van Hamilton. Die had ik hier sneller verwacht.