Bij winst morgen kan Rosberg in Brazilië het kampioenschap op zijn naam schrijven. Kregen we in de kwalificatie al een ‘Vorentscheidung’?
Ah, tijd voor een Caipirinha. Dit weekend strijkt het Formule 1 circus neer in Brazilië voor de een-na-laatste Grand Prix van het jaar. Plaats van handeling: het Autódromo José Carlos Pace in Sao Paolo. Een baan van de oude stempel die al decennia lang op de kalender staat en die, mede door vaak wisselende weersomstandigheden, al menig klassieker voortgebracht heeft. Alonso zat er ooit in een stoel en Raikkonen nam er de toeristische route.
Vroeger was het circuit dat tussen twee meren ligt en daarom ook wel aangeduid wordt met ‘Interlagos’ vaak het toneel van de beslissing om het wereldkampioenschap. De bizarre apotheosen van de kampioenschappen in 2007 en 2008 bijvoorbeeld zullen menig F1 fan nog scherp op het netvlies staan. Twee keer maakten Ferrari en McLaren er een thriller van epische proporties van. Naar verluidt weet de vader van Felipe Massa soms nog steeds niet zeker of zijn zoon nu wel of niet kampioen is geworden in 2008.
Sprekende over Felipe, dit jaar racet hij voor het laatst in een F1-auto voor zijn thuispubliek. Twee keer wist de kleine Brazo de race te winnen en hij stond ook nog een aantal keer op het podium. Niet slecht, want de Braziliaanse Grand Prix en Braziliaanse coureurs waren niet altijd een goed huwelijk. Senna won er pas voor het eerst in 1991. Wel wist hij de race in 1993 nog een keer op zijn naam te schrijven. Barrichello daarentegen won nooit op het circuit, ondanks dat hij wel eens de pole bemachtigde.
Carlos Pace zelf deed het wat dat betreft beter. Hij won er zijn enige race in 1975. Helaas kwam hij twee jaar later om bij een verkeersongeval in de buurt van Sao Paolo. Vandaar ook dat het circuit naar hem is vernoemd.
Q1
Met een lichte miezer in de lucht en de angst dat er meer water op komst zou kunnen zijn, nemen de teams geen risico. Normaal zijn de eerste minuten van Q1 het domein van de mindere goden, maar dit keer krijgen de sponsors van Manor en Sauber geen zendtijd. De Mercedes-bolides staan namelijk al meteen voor het rode licht te wachten om zo snel als mogelijk de baan op te gaan. Ook de andere coureurs zoeken snel de baan op om een goede tijd neer te zetten.
Nadat de toprijders een keer rond zijn gegaan kunnen we de eerste balans opmaken. Hamilton zet de beste tijd neer met drie tienden voorsprong op Rosberg. Verstappen volgt op plaats drie, voor de twee Ferrari coureurs en teamgenoot Ricciardo.
Al snel horen we Raikkonen over de radio roepen dat het harder begint te regenen. We kunnen dat niet echt zien, maar waarschijnlijk klopt het wel, want na het vurige begin gaat Q1 eigenlijk als een nachtkaars uit. Button, Magnussen, Wehrlein, Ocon, Ericsson en Nasr heten de eerste zes afvallers. Geen lekker begin dus voor het team van Sauber, dat naarstig op zoek is naar een puntje om P10 in het constructeur’s kampioenschap te pakken en daarmee zo’n 30 miljoen broodnodige Dollars veilig te stellen.
Q2
Wederom zoeken de Mercedes coureurs snel de baan op en volgt de rest, zowel in letterlijke als figuurlijke zin. Hamilton is het snelste, hoewel het verschil met Rosberg nu nog slechts één tiende bedraagt. Verstappen pakt weer P3 voor de Ferrari’s en zijn teamgenoot, die dit keer de rode brigade splitst.
De overige posities in de top 10 lijken voor Williams en Force India te zijn. De Mercedes-motoren van deze teams doen het lekker op het rechte stuk. Alonso mengt zich echter brutaal in de strijd met zijn ‘GP2-engine’, waardoor Massa onder druk staat om de top 10 te halen. Hij zal toch niet een klein zeperdje oplopen in zijn laatste Braziliaanse GP? Ondertussen voegt de engineer van Gutierrez de Mexicaan die volgend jaar voorlopig zonder zitje zit nog een opbeurende tekst toe:
Now put everything together, Mariachi!
Massa lijkt het te halen, maar Hulkenberg duikt meteen onder zijn tijd door. Als ook Gutierrez, Perez en Grosjean opeens harder gaan dan Massa wordt het publiek een klein beetje stiller. Hun held haalt het niet. Ook Bottas, Gutierrez, Kvyat, Sainz en Palmer vallen af in Q2. Kvyat en Palmer behalen wel een persoonlijk succesje door weer eens sneller te zijn dan hun teamgenoten en daarmee hun kwalificatieduels iets dragelijker maken.
Waar er verliezers zijn, zijn er ook winnaars. Dit keer zijn dat de Force India coureurs, alsmede Alonso en Grosjean die knap de top 10 halen met hun McLaren respectievelijk Haas bolides.
Q3
En wéér zijn het de Mercs die als eerste losgaan. Dat het nu om de knikkers gaat merken we doordat we het ineens niet meer over rondetijden hebben, maar over sectortijden. Hamilton is de eerste op de baan, maar in sector 1 is Rosberg sneller. In de rest van de ronde blijkt Hamilton toch tijdwinst te pakken, want hij zet de snelste tijd neer met een 1:10:860. Rosberg is iets minder dan twee tienden langzamer. Het goede nieuws voor Rosberg en zijn fans is echter wel dat ‘best of the rest’ Max Verstappen ruim zes tienden toegeeft op Hamilton. De Red Bulls en Ferrari’s zijn erg aan elkaar gewaagd, dus dat wordt nog een mooie strijd.
Achter de beste zes doen de andere coureurs het wat rustiger aan. Zoals gebruikelijk kiezen zij ervoor hun banden niet verder kapot te rijden om één of twee startplaatsen te winnen en in plaats daarvan doen ze slechts één poging om een snel rondje neer te zetten. Grosjean zet een puike tijd neer en lijkt een goede kans te maken op P7.
Maar dan kijken we weer naar de scherpe kant van het veld. Hamilton verbetert zijn tijd nog een keer, maar ook Rosberg is snel onderweg en gaat harder dan voorheen. Waar blijft de klok staan. Uiteindelijk duurt Rosberg’s rondje vanuit zijn standpunt bezien 102 duizendsten van een seconde te lang. Hij pakt P2.
De strijd tussen de vier daarachter gaat uiteindelijk verrassend naar Raikkonen. De Fin heeft na twee jaar zijn broer in de auto te hebben gezet de snelheid weer goed te pakken. Verstappen moet het doen met P4, maar verslaat daarmee wel zijn teamgenoot die zesde wordt achter Vettel. De hoofdrolspelers van Mexico staan met zijn drieën binnen ongeveer een halve tiende van elkaar. Dat belooft nog wat voor de race van morgen.
UPDATE 1: de reactie van Max check je op autojunk.nl.
UPDATE 2: de uitslag van de race is bekend, check em HIER!
De volledige uitslag vd kwalificatie:
1 Lewis Hamilton
2 Nico Rosberg
3 Kimi Raikkonen
4 Max Verstappen
5 Sebastian Vettel
6 Daniel Ricciardo
7 Romain Grosjean
8 Nico Hulkenberg
9 Sergio Perez
10 Fernando Alonso
11 Valtteri Bottas
12 Esteban Gutierrez
13 Felipe Massa
14 Daniil Kvyat
15 Carlos Sainz
16 Jolyon Palmer
17 Jenson Button
18 Kevin Magnussen
19 Pascal Wehrlein
20 Esteban Ocon
21 Marcus Ericsson
22 Felipe Nasr
wif1 zegt
Jammer dat Max nu aan de verkeerde kant van de startgrid staat. De ferrari’s startten vaak erg goed, dus als Raikkonen voor de Mercedes coureurs ligt na de eerste bochten, krijgen we wel een mooie race.
viezefreddyw zegt
Was weer een spannende Q3 om naar te kijken moet ik zeggen. De Mercedessen waren weer ongenaakbaar. Hamilton deed wat ‘ie moest doen en Rosberg ging er voor maar was gewoon net niet snel genoeg. Ik denk dat hij het ook wel prima vind zo, nog even twee keer tweede worden en hij heeft de wereldtitel binnen.
Max Verstappen deed het de hele kwalificatie gewoon goed en is sneller dan Ricciardo. Maar toen kwam Kimi die er even onderdoor ging. Gewoon een nette P4 morgen. Nu maar hopen op veel regen.
lekkaah zegt
@viezefreddyw: die Rosberg let steeds minder op Hamilton en meet op zichzelf heb ik het idee, waardoor hij beter lijkt te presteren.. Denk dat hij alleen maar beter gaat rijden
rijnounsdoor zegt
@viezefreddyw: Als het gaat regenen voorzie ik dat Hamilton toch nog kampioen wordt.
FB_100001036415374 zegt
Verstappen clean gereden en Ricciardo mooi verslagen.
Verrassing van de dag is echter Raikkonen. Op zijn 37ste nog Verstappen, Ricciardo en Vettel verslaan, chapeau! Hij wordt opnieuw vader dus misschien is dat wel de reden van zijn topvorm ?
stfu zegt
Gesandwished worden door de Ferrari’s :D
Joost zegt
@stfu: Was ook meteen mijn 1ste gedachte. Zal een leuke eerste bocht worden :)
En dan schiet Ricciardo erlangs en ligt hij op P3…
toyotavenray zegt
Goed gedaan max. En dan Vettel er weer achter. Wordt lachen met de race
dutchcarguy zegt
Max nummero uno morgen
enginepower zegt
Tis te hope dat nico zijn eerste titel wint
SpiderIV zegt
Dus die ijskoude Fin tiks Rosberg eruit ….?
SpiderIV zegt
@spideriv: tikt
harrie zegt
@spideriv:
Toto is nu met zijn pappie aan het bellen!
subaru4ever zegt
Gutierrez start weer op de perfecte positie om 11de te finishen
bmwm3gtr zegt
Meuj!
martijn1994 zegt
Hoelaat is het morgen?
lincoln zegt
@martijn1994:
Dat je misschien beter morgen vragen ??
twist zegt
@martijn1994: Race begint om 17:00.
chrisvis zegt
@martijn1994: 17u
neleev zegt
Lekker Max! Voor Vettel ??
ffred zegt
En nu maar hopen dat het telefoontje van de boze wolf naar de boss geen invloed heeft op mad max… knikkeren maar!
VeniVidiVici zegt
Ik ga heel hard duimen dat Rosberg DNF gaat krijgen! Dan wordt het nog héél spannend in Abu Dhabi :-)
pinut187 zegt
Ongelofelijk hoe dicht dit bij elkaar zit。。。Jammer dat Max net niet P3 heeft kunnen pakken. Top artikel btw..
lekkerlinksrijden zegt
Verstappen, Vettel, Ricciardo. Waar hebben we dit ook gezien? Kan nog leuk worden in de eerste bocht
phaeton zegt
Circuit naar vernoemd? Het heet toch Interlagos?
rhellema zegt
@phaeton: het circuit is inderdaad vernoemd naar Jose Carlos Pace, echter door zijn ligging tussen 2 meren heeft het de bijnaam Interlagos gekregen.
bpc zegt
Dikke complimenten aan de auteur !
Topartikel ! geweldige luchtige schrijfstijl, mag ook eens gezegd worden.