Na vier weken wachten is het weer zo ver! In de vochtige Ardennen gaat het F1 circus van start met de tweede helft van het seizoen. Wie pakt de pole, voor de Grand Prix van België?
Ja, voor benzinehoofden is het even lekker om die dopamine weer te voelen vloeien. Vier lange weken moesten we erop wachten, maar dit weekend gaat het F1 circus eindelijk weer los. De break was waarschijnlijk zowel welkom als niet welkom voor onze held Max Verstappen. Max Emilian leek op pad om als kampioenschapsleider de zomer in te gaan. In de laatste twee races werd hij echter twee keer getorpedeerd door een Mercedes. Zodoende is het toch weer ‘gewoon’ Lewis Hamilton die in het WK aan de leiding gaat.
De grote vraag is nu hoe de krachtsverhoudingen liggen na deze zomer. In de laatste twee races voor de break, leek Mercedes ook los van de klablabbers opeens weer een licht voordeeltje te hebben. Was dat de opmaat naar een dominante tweede seizoenshelft voor Das Haus, net zoals dat gebeurde in 2017 en 2018 in de strijd met Ferrari? Of kan Red Bull Racing er juist nog een tandje bijzetten en daar eventueel 2022 voor opofferen? Vandaag krijgen we daarvan de eerste indicatie, in de kwalificatie!
Q1
Vreugde en meteen ook een beetje ergernis als we inschakelen voor de beelden vanaf het circuit. Het is weer eens ouderwets vochtig in Spa, wat in principe altijd een garantie is voor een gave sessie. Maar helaas, de wedstrijdleiding verspeelt kostbare regenachtige minuten door de safetycar de baan op te sturen. De start van Q1 wordt uitgesteld.
Twaalf minuten na het hele uur, gaat het dan alsnog los. Williams maakt een gewaagde strategische call door de baan op te rijden met inters. De complete rest van het veld zet de eerste stapjes liever op de full wets. Latifi bewijst direct dat het wel een gewaagde move is van het team uit Grove. Hij spint namelijk de baan af. Daarna laat hij zien dat van nat gras wegrijden met achterwielaandrijving vlak naast de baan, net zo moeilijk is als op de parkeerveldjes voor de fans een stukje verderop.
Tóch is de call van Williams de juiste. De baan droogt namelijk rap op en Russell en Latifi hoeven in tegenstelling tot de andere coureurs niet naar binnen om te stoppen. Dit kan altijd een beetje tricky zijn. Coureurs die al langer rondrijden, hebben hier voordeel van. Maar alleen als ze meer temperatuur in hun banden kunnen rijden dan een bandenwarmer kan verschaffen. Dat lijkt in dit geval zo te zijn, want terwijl Russell en Latifi goede tijden neerzetten, loopt de rest nog te krabbelen.
Die rest heeft echter nog de tijd om de banden ook op temperatuur te krijgen. Daarom zien we ondanks de regen, geen hele verrassende uitslag in Q1. Alleen dat de beide Williamsen doorgaan, is redelijk opmerkelijk. Maar dat Giovinazzi, Tsunoda, Schumacher, Raikkonen en Mazepin degenen zijn die vroeg de warme douche kunnen opzoeken, daar zal niemand stijl van achterover slaan. Ocon komt als winnaar van de vorige Grand Prix met de schrik vrij, hij is in Q1 namelijk vijftiende. Wel leuk voor Mick dat hij Kimi verslaat overigens.
De afvallers: Giovinazzi – Tsunoda – Schumacher – Raikkonen – Mazepin
Q2
De baan is bij aanvang van de sessie nog steeds vochtig genoeg voor inters. Mercedes heeft speerpunt Lewis Hamilton naar buiten gestuurd op gebruikte intermediates, maar roept hem binnen voor kakelverse set. Norris en Verstappen voeren het veld in eerste instantie aan, met Vettel een halve seconde daarachter op P3. De Aston Martins gaan sowieso wel redelijk lekker tot op heden dit weekend.
Je zou zeggen dat dat goed nieuws is voor Mercedes, dat net als team groen immers met een low rake concept rijdt. Maar het kampioensteam komt onder deze omstandigheden nog niet heel lekker uit de verf. Hamilton gaat naar P7, Bottas naar P9. Er staan dan nog ongeveer vijf minuten op de klok. Mercedes kiest, al dan niet noodgedwongen, voor een gok op een snelle ronde aan het einde van de sessie. Hamilton maant zijn team om hem met rust te laten en gaat er voor zitten.
Het geluk voor Mercedes is dat de baan sneller lijkt te worden. Hier en daar is de racelijn praktisch droog. Vettel zet een paarse sector op de klok. Dat moet Lewis dan dus ook kunnen in zijn W12. Hamilton gaat inderdaad naar een mooie paarse tijd in sector 1. In sector 2 is hij niet de snelste, maar zit hij nog wel onder de snelste tijd van Norris. Op de meet resteert P2, omdat in de derde sector toch nog vier tienden verloren gaan ten opzichte van NOR. Maar dat is voor deze sessie ruim voldoende. Teammaat BOT volgt zijn kopman zoals het een trouwe wingman betaamt netjes naar P3.
Gasly, Verstappen, Vettel, Perez, Russell(!), Ricciardo en Ocon gaan ook door naar Q3. Die dekselse Ocon glibbert dus ten tweede male door het oog van de naald. Leclerc, Latifi, Sainz, Alonso en Stroll redden het niet. Voor al deze vijf coureurs is dat geen geweldig nieuws, doch vooral in Maranello zal dit resultaat niet direct gevierd worden door het luiden van kerkklokken.
De afvallers: Leclerc – Latifi – Sainz – Alonso – Stroll
Q3
En dan verwachten we natuurlijk allemaal dat het steeds droger wordt. Maar het blijft natuurlijk Spa. Er komt weer een bakje water extra uit de lucht! Heerlijk. De monteurs springen in de pit alle kanten op. Inters eronder schroeven of toch terug naar de full wets? Lando Norris heeft zijn keuze al gemaakt en peest de baan over op full wets. In Q2 was de Brit de snelste man met de McLaren, die er bekend om staat lekker door de lucht te snijden op dit soort hogesnelheidsbanen. Is NOR dan op weg naar zijn eerste pole?
Nou euhm, neen. De Brit zat tot op heden extreem lekker in zijn vel dit weekend en had daar ook alle reden toe na een hele goede eerste seizoenshelft. Maar nu bijt de sport hem een keertje terug en wel in de bocht der bochten. Of eigenlijk in de bochten der bochten natuurlijk voor de echte kenners, want wat de meeste mensen ‘Eau Rouge’ noemen, is eigenlijk stiekem de combinatie van Eau Rouge en Raidillon. Norris tikt de witte lijn aan de binnenkant aan en lift een beetje. Hij komt hier niet mee weg. De oranje McLaren klapt in de boarding en tolt een paar keer om zijn as.
Norris is oké, maar de sessie wordt gestopt. Vettel komt langs en zet even zijn auto stil om te checken of NOR nog bij zijn positieven is. De Duitser is boos dat de wedstrijdleiding niet eerder de rode vlag gezwaaid heeft. Het is een beetje een dubbel gevoel. Onveiligheid wil je niet, maar rijden in de regen is ook een skill die sinds jaar en dag bij de F1 hoort en die ook de hele goede coureurs van de goede coureurs onderscheidt. Zo pakte een jonge Vettel zelf ook ooit zijn eerste legendarische overwinning op een kletsnat Monza in de Toro Rosso.
Het duurt tot kwart voor vijf tot de wedstrijdleiding de baan weer vrijgeeft voor de laatste kleine negen minuten. Williams gaat wederom voor de tegenovergestelde strategie ten opzichte van de rest. Nu gaat juist Russell echter voor de full wets, terwijl de rest inters kiest. De bijzondere beslissing is deze keer níet de juiste. RUS komt al snel binnen voor intermediates. Dit zegt ook wel dat de wedstrijdleiding dus vrij conservatief is geweest met het herstarten van de sessie.
Hamilton klaagt over spray, maar zet vervolgens een megaronde op de klokken. Hij is bijna een seconde sneller dan onze held Max Verstappen. Dat is een bak tijd. Teammaat Bottas moet zelfs anderhalve seconde toegeven op de Britse kampioen. Toch wel weer een masterclass van LH44 dus. Maar de tweede pogingen moeten nog komen.
George Russell gaat in sector 1 opeens naar een paarse sector! Hamilton lijkt in sector 2 onder de tijd van Russell te zitten, maar op de meet volgt een enorme verrassing. Hamilton haalt de tijd van Russell niet! Hij zit er dertien duizenden boven. Hoe dan!?! Pakt GR63 dan hier een totaal onverwachte pole?
Heel even lijkt het erop, maar onze held Max heeft andere gedachten. Hij knijpt er een rondje uit dat drie tienden sneller is dan dat van Russell. Bottas daarentegen komt er weer totaal niet aan te pas. Perez doet het niet veel beter, zijn laatste poging wordt gehinderd door Hamilton. De wingmen staan respectievelijk achtste en zevende. Achter Max, George en Lewis staan namelijk ook nog Ricciardo, Vettel en Gasly. Ocon is negende en de gecrashte Norris moet het doen met P10, mits hij morgen geen gridstraf incasseert door een motor- of bakwissel.
Wow. Wat een resultaat dus voor Williams en Russell. Met Bottas op P8 en een gridstraf van vijf plekken, kan je je bijna niet voorstellen dat Russell ergens anders rijdt dan bij Mercedes volgend jaar. Verstappen zal ook niet ontevreden zijn met de jonge Brit. Het betekent namelijk weer een extra buffertje voor morgen tussen hem en die wat oudere Brit. Man man man…Nou baal ik helemaal dat ik het morgen niet live kan zien omdat ik naar het huwelijk van mijn broer moet ;)
F1 kwalificatie België 2021: De volledige uitslag
- VERSTAPPEN – Red Bull
- Russell – Williams
- Hamilton – Mercedes
- Ricciardo – McLaren
- Vettel – Aston Martin
- Gasly – Alpha Tauri
- Perez – Red Bull
- Bottas – Mercedes (krijgt 5 plekken gridstraf)
- Ocon – Alpine
- Norris – McLaren (heeft een kapotte auto)
- Leclerc- Ferrari
- Latifi -Williams
- Sainz – Ferrari
- Alonso – Alpine
- Stroll – Aston Martin (krijgt 5 plekken gridstraf)
- Giovinazzi – Alfa Romeo
- Tsunoda – Alpha Tauri
- Schumacher – Haas F1
- Raikkonen – Alfa Romeo
- Mazepin – Haas F1
joosstra zegt
Voorspelling : Russell tikt Max en zichzelf eraf, Hamilton is de lachende derde en wint.
bernoulli zegt
Hoe kun je jezelf eraf tikken?
Laten we hopen op een cleane start deze keer.
pomoek zegt
@joosstra😁😭
pomoek zegt
Of Russell blijkt met de verkeerde kleur helm te hebben gereden en krijgt een plaats straf….
fejjie zegt
En Russel verzekert zich van zijn Mercedes zitje.
vaakbenjetebang zegt
Spectaculaire beelden weer! Man, wat een klapper maakt die Norris daar zeg. Mooi dat je daar relatief ongeschonden van kunt weglopen tegenwoordig. Goed gedaan van Russell, Verstappen en Ricciardo. Hamilton heeft het een beetje laten liggen, ik kreeg het gevoel dat hij twijfelde. Zijn ‘banker lap’ was best snel, een kleine seconde sneller dan dei van Verstappen, dus hij had daar ook zomaar de pole mee kunnen pakken. Misschien dat hij daarom iets minder scherp was bij zijn tweede poging? Aan de andere kant, Spa in deze omstandigheden is moeilijk genoeg dus het kan ook zomaar een foutje hier of daar zijn geweest.
jeroenm83 zegt
Als je dat team van Williams zo ziet, en Russell zelf….dan is autosport toch echt heel mooi. Nog gaver dan toen Stroll pole pakte in Turkije vorig jaar.
Ik hoorde een klein beetje ge-boe en gefluit toen HAM aan t woord was met de interviews, maar dat zal zijn vanwege de paraplu. Hoop ik dan maar.
Dit was een geweldige middag. Hopelijk komt Norris er zonder veel kleerscheuren er vanaf, kan hij morgen zelfs instappen, en hebben we allen een hele leuke race voor de boeg.
quincy zegt
Ik kon tijdens het interview na de kwalificatie in Hongarije 1 keer boe roepen nog wel begrijpen. Dat was de eerste keer na Silverstone (sport blijft emotie en emotie zijn niet altijd vrolijk) en de actie van Hamilton in laatste run Q3 vond ik gewoon zielig en onsportief. Maar het boe geroep moet nu wel klaar zijn. Hamilton rijdt fantastisch en heeft dit weekend absoluut niets gedaan om boe geroep te verdienen. As je dat roepen dan toch door zet, dan begint dat juist zielig en onsportief te worden. Maar ja, sommigen boeit dat nou eenmaal niet en/of zijn dat ook gewoon. Hopelijk dat in Zandvoort het niet gebeurd, maar dat zal wel niet. Ik zal de vrijdag in ieder geval juichen voor alle coureurs!
cloverleaf zegt
@quincy: dat boe geroep was van de mode-politie
nicolasr zegt
Geen zorgen Jaapiyo, we houden je morgen wel op de hoogte.
jaapiyo zegt
Ik had nog zo gezegd…geen
bommetjespoilers…Svenska II zegt
Wat is Gasly stiekem ook goed inmiddels zeg… Zit er steeds bij in die perenkist
carattereitalia zegt
Die broer van jou plant een bruiloft op een formule 1 weeked!!!!!!, niet gaan, wordt toch scheiden!
brammetjedeb zegt
Norris zag je aankomen. Wat was die aan het rausen. Pakte echt veel curbs mee. Verder netjes van Max.
bernoulli zegt
Toen Hamilton op P11 zat in Q2 had Perez eventjes per ongeluk een spin moeten maken.
toniominestrone zegt
En Mercedes blijft die Finse tosti aanhouden en parel George ze laten bungelen?
Richmond zegt
@toniominestrone: omdat Russell minder geneigd zal in dienst van Hamilton te rijden
db86 zegt
Achtbaan van emoties vanmiddag! Als je dan toch een kwali moet kijken, doe dan maar deze. Die George, dat is toch prachtig. Vervelend voor Norris, maar hij leek OK. Sportieve Vettel. Manmanman
hanstadema zegt
Geweldig Max! Net dat extra talent en de drive … top
Davidov zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
ericd zegt
Wat wordt het weer morgen in Spa? FF opgezocht: (kans op) regen.
https://www.myweather2.com/Motor-Racing/Belgium/Spa-Francorchamps-Circuit.aspx
flyerbunch zegt
Mooi voor Max, spannend tot het einde! Knap van Russel en na de race werd Hamilton gevraagd wat de strategie morgen is met Russel omdat men hem al tot Mercedes rekent blijkbaar. Bottas is buiten bereik dus blijkt Russel onofficieel al de nieuwe wingman te zijn vs Red Bull. Hopelijk doet hij geen Bottas move!
flyerbunch zegt
@Jaapiyo gewoon ff streaming op je telefoon.. Have fun! 🥳
bartsss zegt
Hoe zat het nu met een gridstraf voor zowel max, perez, hamilton en bottas?
Richmond zegt
@bartsss: alleen bottas. Die start als 13e
ouwedibbes83 zegt
@bartsss: die straffen zullen Max en Perez krijgen wanneer ze hun 4e motor in de wagen schroeven. Bottas (en Stroll) hebben deze 5 plekken omdat ze vorige race niet zo handig door de eerste bocht gingen.
ericd zegt
Ik hoor net dat de F1 race live te zien is op Canvas.
harrie zegt
Prachtig, Lewis zoekgereden door de man in een zeepkist die hij niet als teamgenoot wil omdat ie bang is om door hem zoek gereden te worden in gelijkwaardig materiaal. Bottas kleurloos in de achterhoede.
Russel plaatst Toto in een steeds moeilijkere spagaat; meegaan in de wensen van zijn divaatje of doen wat logisch is en de hele wereld behalve Lewis wil.
W115 zegt
@harrie: je kan reclametechnisch beter een recordmeister hebben dan meerdere wereldkampioenen in jouw auto.
Design_Driven zegt
De enigste reden dat ze Russel niet hebben aangekondigd is omdat ze nog geen plek voor Bottas gevonden hebben. En terecht, wat een geweldig rondje.
Verstappen doet wat hij moet doem, deuken in het ego van HAM rijden.
tfsi zegt
@Design_Driven: Nou ik denk zolang Hamilton bij Mercedes rijdt Bottas ernaast zit. Dat is de ideale 2e man voor Hammie.