Eindelijk, de F1 kwalificatie in Bahrein is een feit. Is Max Verstappen al kampioen?
We hoeven er niet zo lang op te wachten als vorig jaar, maar alsnog voelt de laatste F1 race in Abu Dhabi als een eeuwigheid geleden. Dit weekend gaan we voor de vierde F1 zandbak-race op rij. Het seizoen van 2021 trapt namelijk af op het circuit van Bahrein. Helaas niet op de kekke ‘oval’-layout waarop Sergio Perez vorig jaar won, maar op het rondje dat we al kenden van voorgaande jaren.
Nederlandse fans hopen natuurlijk dat de vierde race in de zandbak op rij ook de tweede overwinning van Verstappen op rij oplevert. Onze Max won vorig jaar immers de laatste race van het jaar in Abu Dhabi. De wintertest en de vrije trainingen van dit weekend suggereren dat MV33 ook favoriet is voor de zege dit weekend. Maar ja, durven we dat te geloven na de verstikkende Mercedes-dominatie die sinds 2014 de sport in zijn greep houdt? Na de kwalificatie van vandaag, kunnen we je daar meer over vertellen…
Q1
Zoals verwacht schieten de Hazen als een haas de baan op om een tijd op de klokken te zetten. De verwachting is dat het Amerikaanse team dit jaar het kneusje van de grid wordt. Williams lijkt namelijk een voorzichtig stapje gezet te hebben en heeft bovendien Russell in een van de auto’s zitten. Haas F1 daarentegen rijdt praktisch met de auto van vorig jaar voorzien van een andere vloer. Daarbij heeft het twee paydrivers achter het stuur.
Nikita Mazepin ontwikkelt zichzelf daarbij pardoes tot Nikita Mazespin. De Rus verliest de staart van de Haas en staat achterstevoren. Mick Schumacher doet het wat dat betreft beter. Hij rijdt gedegen een paar rondjes en is sneller dan zijn controversiële teammaat.
Echte indruk maakt echter de andere rookie op de grid. Terwijl Verstappen de snelste tijd neerzet, gaat Yuki Tsunoda namelijk naar P2 met de Alpha Tauri. Het tweede team van Red Bull gaat sowieso lekker, want Gasly laat P4 noteren. Perez doet het voorlopig niet direct beter dan diezelfde Gasly en Albon naast onze Max. De Mexicaan geeft 666 duizendsten van een seconde toe op onze landgenoot. Het is wel ruim voldoende om Q2 te bereiken. En dus vier Honda’s bij de eerste zes. Hebben de Japanners dan eindelijk de bom gebouwd die ze zo lang beloofd hebben?
Aan het einde van Q1 gaat Mazepin nog een keer voor een spin, nadat hij in zijn opwarmronde eerst een aantal coureurs voorbij steekt. Die coureurs naait hij dus ook meteen een oor aan. De Rus veroorzaakt namelijk een gele vlag. Dat krijgt wellicht nog een staartje, want sommigen, waaronder Alonso, lijken desondanks toch een snellere ronde neer te zetten. Teammaat Ocon doet dat niet en valt daarmee buiten de Q2-boot. Maar de grootste verrassing onder de afvallers is niemand minder dan Sebastian Vettel. De Duitser is acht tienden langzamer dan Stroll en gaat na morgen waarschijnlijk met pensioen.
De afvallers: Ocon – Latifi – Vettel – Schumacher – Mazepin
Q2
Mercedes en Red Bull vliegen Q2 als vanouds aan met de gele banden. De twee teams weten stiekem natuurlijk wel degelijk dat ze de snelste zijn. Hamilton duikt een dikke twee tienden onder de tijd van Verstappen. Aha, dus toch, de Merc zit er zoals verwacht in ieder geval bij. Perez gaat op geel naar een tijd die vier tienden langzamer is dan Max. Niet heel verkeerd voor nu, maar de Mexicaan heeft track limits genegeerd. Hij moet dus nog een keer.
Albon of Gasly hadden in dit geval wellicht gekozen voor een poging op softs, maar Perez gaat met zijn ervaring voor een tweede run op mediums. De Mexicaan geeft namelijk zijn team te kennen dat er nog drie tienden in de auto zit. Dat klopt ook, want PER gaat voor P4. Het enige wat dat weer ietsje minder indrukwekkend maakt, is dat Gasly die plek direct afpakt, terwijl ook hij op de mediums staat. Alpha Tauri lijkt op deze baan echt dicht op de grote broer te zitten.
Op het laatst van de sessie verandert er opeens nog het een en ander. Verschillende coureurs vinden extra tijd op de soft. Verstappen is de snelste op de baan, maar maakt zijn ronde niet af. De Ferrari’s gaan toch enigszins verrassend als een duvel uit een doos naar P1 en P2. Op zacht rubber wil de Fezza dus wel. Er zit slechts één duizendste van een seconde tussen de twee rode bolides. Norris, Alonso (jawel!) en Stroll wringen zich ook naar Q3.
Dit alles is helaas wel de pech voor…Perez. Checo wordt teruggedrongen naar een Albonesque P11. Deze hadden ze duidelijk even niet zien aankomen bij Red Bull. Schrale troost voor SP11: hij is niet de slechtste Red Bull, want Tsunoda redt het na zijn indrukwekkende optredens tot op heden nu ook niet in Q2. Hij eindigt op P13. De andere afvallers zijn de Alfa’s en Russell.
De afvallers: Perez – Giovinazzi – Tsunoda – Raikkonen – Russell
Q3
En dan het moment van de waarheid. In een herhaling zien we dat Max ergens over een kerbstone is gerost en er wellicht wat schade is aan de vloer. Gaat hem dat opbreken in het gevecht met Hamilton en Mercedes? Gasly zet als eerste een goede tijd neer met een 1:30.0. Bottas komt daar niet aan, Hamilton wel. En dik. De Merc is een halve seconde sneller. Verstappen zit achter Hamilton op de baan en…gaat harder! Het verschil is met 23 duizendsten van een seconde uiterst klein. Maar ja, sneller is sneller.
Doch er is nog die alles bepalende tweede poging. Eerst kijken we naar Bottas. Die gaat sneller dan hij geweest was, maar meer zorgen baart ons de paarse sector die HAM noteert. Verstappen gaat gelukkig echter ook nog harder. Dit wordt een nagelbijtertje. Bottas haalt het niet. Hamilton wel, hij gaat naar P1. Maar niet voor lang! Verstappen rost gewoon nog even een dikke vier tienden van zijn eerste tijd af. Daarmee is hij dus ook bijna vier tienden sneller dan Hamilton.
Achter Max en de twee Mercs gaan Leclerc voor P4 en Gasly voor P5. De McLarens stranden op de plekken zes en zeven, met nieuwe man Ricciardo voor Norris. Sainz kan zijn P1 in Q2 geen geweldig vervolg geven bij zijn Ferrari-debuut en strandt op P8. Daarachter maken Alonso en Stroll de top-10 compleet. De eerste Red Bull pole dus in Bahrein sinds 2013. Op naar een klinkende zege morgen. @nicolasr heeft er lang op moeten wachten, maar Max is dus toch eindelijk kampioen. Straatfeest!
F1 kwalificatie Bahrein 2021: De volledige uitslag
- VERSTAPPEN – Red Bull
- Hamilton – Mercedes
- Bottas – Mercedes
- Leclerc – Ferrari
- Gasly – Alpha Tauri
- Ricciardo – McLaren
- Norris – McLaren
- Sainz – Ferrari
- Alonso – Alpine
- Stroll – Aston Martin
- Perez – Red Bull
- Giovinazzi – Alfa Romeo
- Tsunoda – Alpha Tauri
- Raikkonen – Alfa Romeo
- Russell – Williams
- Ocon – Alpine
- Latifi – Williams
- Vettel – Aston Martin
- Schumacher – Haas F1
- Mazepin – Haas F1
SpeedGeek zegt
Geheel onverwacht. Mercedes kwam langzaam dichterbij en had toch in Q3 een klap van hen verwacht ook omdat Wolff het gister nog had over een “verassing” wat voor meer vermogen moest zorgen.
Maar +0,388 is toch wel een serieus verschil. En zag de dames en heren bij Mercedes eens zuur kijken zeg!
Richmond zegt
Hamilton was vorig jaar 4 tiende sneller dan Max en is nu 3 tiende langzamer. Dus Mercedes heeft 7 tiende verloren.
sportabgasanlage zegt
Ga je nu de “experts” van Ziggo napraten?
carfreakjim zegt
@benja01: Vorig jaar was Ham 0.414 sec sneller als Max, dit jaar is Max 0.388 sneller als Ham. Mercedes is dus 8 tiende verloren en niet 7
ouwedibbes83 zegt
@carfreakjim: volgens mij zijn de auto’s van dit jaar en vorig jaar niet 1 op 1 te vergelijken, ze moesten toch juist iets minder snel zijn met de nieuwe regels?
simonferrari zegt
@SpeedGeek: Inderdaad verassend. Wat ik eveneens niet had gedacht is dat de beide Ferrari’s zo hoog zouden eindigen. Leuk dat ze toch weer langzaam in de top komen. Hopen dat Max morgen een mooie eerste plaats pakt! :)
qoekje zegt
@simonferrari: had het wel gedacht dat ze er weer redelijk bij zouden zitten.https://www.gpfans.com/nl/artikelen/62165/f1-steward-ferrari-mocht-afgelopen-seizoen-als-straf-minder-brandstof-verbruiken/
hooesi zegt
@simonferrari: wel op rode banden hè, dus verschil is wel wat vertekend beeld
Rick-dos zegt
Ik hashtagged het al een tijd geleden #wachtmaaraf en zie hier het resultaat. We gaan een mooi seizoen tegemoet.
ericd zegt
Mooi. Take it to the Max. Ook mooi is dat McLaren en Ferrari enigszins opgeschoten zijn.
brammetjedeb zegt
@Rick-dos: we hopen het allemaal, er wordt veel gezegd, hoop, vertrouwen, goede tests, VT allemaal goed, maar je ziet pas in Q3 waar Mercedes echt staat! En da’s gelukkig niet op 1!!
rob5nismo zegt
@Rick-dos: ontsla jack plooi toch?
harrie zegt
Mooi man, en eindelijk een teammaat die hem rugdekking kan ge… oh wacht.
VeniVidiVici zegt
@harrie: Komt goed, geef Perez even een aanloopje dit seizoen.
toniominestrone zegt
@venividivici: ach, het schijnt een zondagsrijder te zijn!
dondeboer zegt
@harrie: het is z’n eerste kwalificatie in deze auto, ik geef ‘m nog een paar races ’t voordeel van de twijfel. En Checo is doorgaans beter op zondag dan op zaterdag. Ik ben heel benieuwd wat ‘ie morgen doet.
outlook zegt
@dondeboer: volgens mij vooral onhandig om op mediums te blijven. Hij had gewoon op Softs naar buiten moeten gaan. Dan had hij zeker top 5 gestaan
viezefreddyw zegt
En nu is het hopen dat het geen incident is en dat het hele seizoen zo spannend gaat zijn. En wat een groot gat zeg, fantastisch. Hopen op een mooie race en dat de boel heel blijft.
Richmond zegt
Extra nieuwe regel van de FIA: na elke race zal willekeurig een auto uitgekozen worden voor technische controle. Hierbij wordt de auto (vrijwel) helemaal uit elkaar gehaald en op elk onderdeel gecontroleerd of deze voldoet aan de regels. Teams moeten engineers aanleveren om mee te werken en ook een verklaring tekenen dat de tweede auto hetzelfde is.
TimoBac zegt
@benja01: vanwaar dit pleidooi?
917 Porsche + Audi zegt
Ben zeer tevreden voor Max, Vettel stelt me weer teleur, wel geschrokken toen Ferrari even 1en 2stonden. Laten we hopen dat de rest van het seizoen even spannend mag zijn.
lekkerlinksrijden zegt
@vwaudiporsche: in Q2 op soft, de anderen op medium
917 Porsche + Audi zegt
@lekkerlinksrijden; Daar heb ik geen rekening mee gehouden. jij was duidelijk wakker.
jaapiyo zegt
Merc, Max en Pierre op medium, de rest op soft.
Robert zegt
Een hoop leuke verrassingen dit weekeinde:
– AlphaTauri, met Gasly en toch zeker ook Tsunoda kruipen steeds dichterbij de subtop. Die hebben de zaken al het hele weekeinde goed voor elkaar.
– mooi voor het moreel van Ferrari dat ze P1 en P2 pakken tijdens Q2. Sainz kan zich nu al goed meten met Leclerc.
– …en in hun kielzog wordt Alfa Romeo goed mee getrokken (goed voor mijn F1 manager ook)
– Mazepin had de kaarten voorafgaand aan de seizoensstart al slecht geschud, nu dreigt -ie helemaal het lachertje van de grid te worden.
Geen verassingen:
– Alpine / Renault is nog steeds een matige middenmotor.
– Mercedes zit nog steeds goed in de top drie. Ook al staan ze niet met +1 of meer seconden verschil op de startgrid.
Richmond zegt
3 tiende verschil met Mclaren, denk dat het wel meevalt met Alpine as matige middenmoter.
sportabgasanlage zegt
Volgens mij hebben alle auto’s een middenmotor. Al blijft Renault een middenmoter 😉
Robert zegt
autocorrect is een b*tch, hè.
outlook zegt
@RRRobert: waarvan akte
MaartenD zegt
Mooi resultaat van Max, hopelijk houdt hij het morgen vast. Vind het ook heel leuk dat Ferrari weer vooraan te vinden is na een dramatisch vorig seizoen
lekkerlinksrijden zegt
LeClerc toch nog ff naar 4, niet meer verwacht
Everto zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
ghost zegt
Beloofd een leuk seizoen te worden !
ghini zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
iannuzi zegt
@ghini: 2020?
brammetjedeb zegt
Wat een verschil!! Deed die schade aan de vloer nog iets??
Richmond zegt
schijnbaar 0,1 sec per rondje.
550maranello zegt
YESSS! Game on! Wat een maxvertoon!
ericd zegt
Zit nu naar de F2 te kijken. Rondetijden van 1:48 minuut. Groot verschil met de F1, haddik niet verwacht zoveel. De F2 bolides rijden op 18″ rims, de F1 nog steeds op 13″. Zou volgend jaar veranderen.
willeme zegt
Ik vond Hamilton veels te opgewekt. Schumacher was veel chagrijniger toen Alonso zo snel was. Politiek correct, maar als een boer met kiespijn. Hamilton was bijna ‘blij’. Maar verder: leuke kwali met bijzondere uitschieters. Gaat nog wat worden morgen!
Joost zegt
Ik vond Hamilton in het interview door DC heel erg goed overkomen. Alle respect voor Max, aangeven dat hij het maximale had gedaan en niet sneller kon.
Misschien is hij ook wel echt blij. The game is on! Finally!
Richmond zegt
Schumacher kon slecht tegen zijn verlies en verborg dat ook niet. Hamilton is meer een toneelspeler denk ik.
Johanneke zegt
Verbergen deed hij het absoluut niet, hij reed ze zelfs zonder pardon van de baan, de mafkees. Hamilton is in mijn ogen een groter sportman en F1 coureur dan Schumacher was.
rolov zegt
@Johanneke: je bent niet goed. Schumacher is beter dan Hamilton.
Joost zegt
Als dit een voorbode voor het hele seizoen is, wordt het leuk! Hamilton die eindelijk echt moet vechten. Ferrari redelijk terug, McLaren meldt zich steeds meer. En Honda lijkt echt topwerk verricht te hebben!
En Max heeft eindelijk een wingman redelijk in de buurt. O wacht, the original plan didn’t work out..
rumour zegt
Lewis op vuile startplek 2 op de baan.
Dames en heren het is zondag 28 maart 2021 de lampen gaan uit en we zijn onderrrweg.
Redelijk start Max, slechte start Lewis en Bottas heel goed weg. Ooh spannend in eerste bocht.
Ooooh neee Bottas ramt Lewis van de baan. Eigen schuld Lewis mocht deur niet dichtgooien.
Wat een domme fout van Lewis en Max is weg. Eén Mercedes nu reeds naar de gallemiezen.
Lekke band Bottas nee toch zeker? jazeker lekke band Bottas. Ook dat nog zeg?
Kijk Toto eens, hij ziet water branden. Nou Toto, wen er maar aan jubelt Olav.
Onze Max is weg en de groeten. Laterszzzz.
Opkomen rechte stuk, dáár is Max……. maar waar is de rest? Goeiendag zeg sodeknetters wat een begin seizoen 2021. Max is reeds heel heel heel ver weg, seconde of 4 denk ik zo? Bam 4,2 seconden dat zeg ik.
En dáár klinkt voor Max het Wilhel-mus, ook koolmeesjes, roodborstjes en merels fluiten mee.
Wat een knotsgekke middag hebben we mogen beleven.
Nou nou, Olav doe maar rustig. Wakker worden race begint pas morgen.
Je droomde, hier drink even wat. Schone luier ga nog maar 3 uur slapen.
mopar70 zegt
Ik hoorde Olav. Kudo’s!
michelschouten zegt
@rumour: oke , toch weer hard gelachen vandaag 😂
Richmond zegt
Aston Martin zegt dat het low rake concept 1s per ronde langzamer is door de nieuwe aero regels:
https://www.motorsport.com/f1/news/new-aero-regulations-cost-low-rake-cars-1s-per-lap-aston-martin/5941007/
Aangezien Mercedes 7 tienden verloren hebben, kan dat best kloppen.
sportabgasanlage zegt
.
Mooi mooi mooi, maar it ain’t over till the fat lady sings. Heb er zin in!
Richmond zegt
Hamilton zegt dat de nieuwe regels speciaal bedoeld zijn om Mercedes af te remmen:
https://www.motorsport.com/f1/news/hamilton-floor-rules-change-reaction/5940840/
boriske zegt
En ondertussen is Hamilton al aan het zagen dat de regels aangepast zijn om de Mercedes te vertragen. Wat een slechte verliezer is dat toch. Komaan Max, pak die titel af van die zaag.
mark383 zegt
Heerlijk. Red Bull is er nog nooit zo goed bij geweest aan het begin van het seizoen. Dat belooft wat!
nicolasr zegt
KAMPIOEN!!!