Zojuist werd de kwalificatie gereden voor de race van morgen.
En ja, het was wederom een eliminatie-kwalifcatie. Het belangrijkste: hoe deed Max Verstappen het? Hij haalde tijdens de tweede training in Bahrein namelijk een vierde(!) tijd, maar tijdens de derde vrije training reed Max slechts de vijftiende tijd. Tijdens de kwalificatie was het iets beter, maar niet goed genoeg om bij de laatste acht te komen. Morgen zal hij als tiende starten in Bahrein, maar dat is wel beter dan teamgenoot Sainz.
Het debuut van de Belgische Stoffel Vandoorne ging best goed, hij start als twaalfde. De volledige startopstelling zie je hieronder.
1. L. Hamilton 1:29.493
2. N. Rosberg
3. S. Vettel
4. K. Raikkonen
5. D. Ricciardo
6. V. Bottas
7. F. Massa
8. N. Hulkenberg
9. R. Grosjean
10. M. Verstappen
11. C. Sainz
12. S. Vandoorne
13. E. Gutierrez
14. J. Button
15. D. Kvyat
16. P. Wehrlein
17. M. Ericsson
18. S. Perez
19. K. Magnussen
20. J. Palmer
21. R. Haryanto
22. F. Nasr
roppp zegt
En die Max staat de Duitse pers in vlekkeloos Duits te woord ?
VeniVidiVici zegt
@roppp: Ja hij heeft alvast geoefend om met Vettel te praten volgend seizoen ?
mick0210 zegt
@roppp: Tja de gemiddelde Limburger kan vaak wel redelijk duits
xiran zegt
@roppp: tuurlijk dankzij zijn Duitse vriendin.
viezefreddyw zegt
@xiran: Nee, ze is Zweeds…
xiran zegt
@viezefreddyw: de audi tt cup klinkt behoorlijk duits ;)
schlossborn1995 zegt
@xiran: Is wel gewonnen door een Pool en heeft een internationaal deelnemersveld.
fordfocusecoboost zegt
@roppp: waar kan ik dat interview terugvinden?
coffeecup zegt
@fordfocusecoboost: het was amper een interview te noemen.
Hij zei dat hij blij was met de 10e plek en op de vraag waarom hij niet meer reed, antwoordde hij dat er geen banden meer waren.
viezefreddyw zegt
Tsjonge jonge zeg. Hoe moeilijk moet het zijn om een leuke en spannende kwalificatie te verzinnen voor deze sport? Ook vandaag viel ik bijna in slaap op de bank. De coureurs zetten voor hun doen even snel een goede tijd neer en gaan weer naar binnen. Bij Q3 eventjes vlug gas geven en het is standaard the usual suspects die vooraan gaan staan. Poeppoeppoepsaai. Als ze dit systeem blijven hanteren, ga ik niet meer kijken naar de kwalificatie. Kansloos. Onbegrijpelijk ook dat er coureurs zijn, waaronder Max, die gewoon weer naar binnen gaan. Nog genoeg tijd over om een mooie run te maken, maar nee lekker naar binnen want we zijn tevreden. Zo heb je minutenlang een lege baan. Bah, Kut met hoofdletter K. Alweer…
thestig97 zegt
@viezefreddyw: idd echt niks aan. Helemaal geen actie. Er zijn er telkens maar een paar op de baan en gaan dan gelijk weer naar binnen! Vind eerlijk gezegd de motoGP veel mooier om naar te kijken.
VeniVidiVici zegt
@viezefreddyw: Inderdaad! Degene die met zijn deuzige denkpetje op dit systeem heeft bedacht om in te voeren moeten ze gewoon rap opknopen aan een boomtak!!
HEEL gauw weer afschaffen en gewoon racen voor een plek wat je kan!
viezefreddyw zegt
@venividivici: Naja, opknopen gaat een beetje ver denk je ook niet? Ze moeten gewoon wat anders verzinnen, meer niet.
VeniVidiVici zegt
@viezefreddyw: I know het is wat gechargeerd gebracht, maar het nieuwe systeem is gewoon achterlijk plezier bederf voor de fans!!
skinnybmw zegt
@viezefreddyw: juist niet meer iets anders verzinnen maar de oude kwali weer gebruiken. Iedereen heeft een uur en misschien kwalificatie banden, onbeperkt brandstof en gaan met die monsters, on the edge. Versimpelen die handel en lekker overzichtelijk, hoe moeilijk kan ’t zijn?
viezefreddyw zegt
@skinnybmw: Het allerbeste is nog om gewoon de baan open te gooien voor 20 minuten. Elke coureur heeft zo veel banden als diegene maar wilt en de auto heeft zat brandstof om 20 minuten voluit gas te blijven geven. De coureurs blijven zichzelf constant verbeteren omdat ze dat dan ook gewoon echt moeten. In die 20 minuten moet je ook geen afvallers hebben.
dieselaer zegt
@viezefreddyw: Verstappen zei zelf dat hij geen banden meer had om aan de kwalificatie op te offeren. Die TR is niet zo zuinig met de bandjes dit jaar. Verder helemaal eens. Het was weer 1 rondje knallen en daarna gauw weer de bandenwarmers in…
skinnybmw zegt
@dieselaer: daarom speciale qualifying-tires?
dennisjuh95 zegt
@dieselaer: Bahrein eet bandjes denk ik
MrSkyline zegt
@dennisjuh95: Idd, het is nog relatief nieuw en ruw asfalt. Het vreet banden.
meximal zegt
@viezefreddyw: Weet je wat het is, als dat hele gezeur met die banden (te weinig beschikbaar en kunstmatige bandenslijtage) er niet was, zou dit best leuk kunnen zijn. Maar nu gaat iedereen naar binnen omdat ze geen banden meer overhouden voor de race. Ik zeg, weg met dat kunstmatige bandengedoe en gewoon racen!
viezefreddyw zegt
@meximal: Inderdaad. Al die regeltjes, het zijn er gewoon te veel. Daardoor houden ze een hoop dingen tegen. De bandenregels in de kwalificatie houden de snelle en constante runs tegen. Brandstofbesparing houdt spanning in de race tegen. Al die regeltjes nekt de Formule 1.
phaeton zegt
@viezefreddyw: Is het geen kostenbesparing door minder setjes banden per weekend toe te staan?
viezefreddyw zegt
@phaeton: Volgens mij ook. Zoals ik zojuist al zei; gewoon 20 minuten lang vol gas gaan met z’n allen. Geen afvallers, gewoon pedaal op het metaal en de snelste staat op pole en de langzaamste op de laatste plek.
koen0373 zegt
@viezefreddyw: Je vergeet het gewicht van de brandstof. Een auto met 20 ronden brandstof aan boord is een pasr tienden langzamer. Daarom werkt het systeem niet en zet iedereen 1 snelle tijd neer met weinig peut.
coffeecup zegt
@koen0373: zou moeten kunnen werken wanneer het een kwalificatierace van 20 minuten zou zijn met een startopstelling gebaseerd op de snelste rondetijd in FP1 en FP2.
napo zegt
@viezefreddyw: zou ik ook doen als je maar een hand vol motoren krijgt. Blok sparen is weinig kilometers vergaren .
Dutchdriftking zegt
Netjes gedaan Max.
GOD zegt
Belachelijk dit nieuwe systeem. van Doorne heeft het netjes gedaan! verwachte ook niks anders top talent.
martinus zegt
Iemand nog een goede acestream tip voor morgen?
Die Mol is niet om aan te horen.
maferick74 zegt
Murder on the circuit… hier flink gehuild… direct gezapt naar eurosport voor motoGP (en andere klasses) F1 ligt aan de beademing… hopelijk snel gereanimeerd anders euh is mijn plezier weg (hmm blijf toch wel kijken)
wif1 zegt
Kwalificatie duel Verstappen VS Sainz: 2-0. Dit was een punt van kritiek vorig jaar richting Max, maar hij lijkt hierin een stuk gegroeid. Is ook niet zo heel gek, Sainz had vorig jaar al een aantal jaar in de autosport gereden, Max ging zijn 2e jaar in. Verder een erg saaie kwalificatie, hoop dat de race
morgen meer spanning brengt, dan moet Ferrari weer een superstart maken.
jaapiyo zegt
@wif1: Klopt maar laten we ook niet te vroeg te hard juichen, vorige race was het verschil 1-tiende, nu 44 duizendste. Er komen echt nog wel races dit jaar dat Sainz voor Verstappen staat. De 2-0 is wel een lekker begin natuurlijk.
Ook knap van Stoffel om voor Button te staan. Denk dat dat hem enorm zal helpen om een zitje te krijgen volgend jaar, vooral als hij dit jaar geen kampioen wordt in de super formula.
roppp zegt
@wif1: jongens, de kwalificatie zegt helemaal niets. Het gaat erom wie straks als eerste over de finish komt. En dat doet Max sowieso beter ?
ahs1979 zegt
@wif1: Inderdaad en misschien nog meer een teken aan de wand: Max en Carlos al beide tweemaal hoger gekwalificeerd dan Daniil van RBR. Die gaat zich langzamerhand wel een beetje zorgen maken over zijn stoeltje bij RBR voor zover hij dat nog niet deed.
VeniVidiVici zegt
@ahs1979: Daniel gaat waarschijnlijk naar Ferrari en Max naar RBR. Al hoop ik zelf dat Max naar Ferrari gaat.
Hoe vet gaaf is dat.. een NL vlaggetje bij Ferrari ?
papa zegt
Van doorne verslaat effe button
w0o0dy zegt
@papa: dat is idd wel een complimentje waard, of een terechte kat naar Button die overigens nooit top was in qualifying. De race zal meer duidelijkheid brengen over de kracht van Stoffel tov Button.
holycrap zegt
Top van Max!
En die Stoffel zeg, rijdt in kwalificatie sneller dan ex-wereldkampioen Button ???????
dillinger zegt
Top van Stoffel om zijn teammate te verslaan terwijl hij zo hals over kop was opgeroepen om een plaatsje te nemen in de mclaren! Nog zo’n talent is de Max! Wat een genot was het verleden jaar om naar te kijken, nu al jezelf zo in de kijker rijden en op de wantlist staan van de topteams, petje af!
alfablog zegt
http://i1380.photobucket.com/albums/ah192/andyfoto33/F1Qual2_zpsaiz1nzbm.png
Grafiekje
alfablog zegt
@alfablog: grafiek van race 1
http://i1380.photobucket.com/albums/ah192/andyfoto33/F1Qualify01Australia%20-%20edit_zpsmu9ouhs0.png
lambo4all zegt
Nou jongens, snelste quali rondje ooit op dit circuit. Het wordt tijd om ook voor de grootste sentimentele f1 “fans” om die prehistorische astma v8 vaarwel te zeggen en in de 21ste eeuw te gaan leven.
carmasterr zegt
@lambo4all:
De meeste ronderecords staan op naam van de 900+ pk V10 wagens. De V8 is nooit erg snel geweest. Ook zorgen alle brandstofrestricties er wel voor dat de V10 tijden in stand zullen blijven (raceronde records).
De hybrides zullen alleen sneller kunnen zijn als ze vrijgelaten worden wat brandstofrestricties betreft. En dat zie ik niet snel gebeuren.
skinnybmw zegt
@lambo4all: we rijden ook al zoooooo lang in Bahrein, hè? ;-) 2004…Maar veel plezier met je nietszeggende, totaal emotieloze F1-wagens van tegenwoordig, fan! Ik stem voor een 1500+ pk 3.0 V12 biturbo met wat electrische rommel er bij.
Carreza zegt
En nu maar hopen op een mini-strijd tussen Max en Stoffel morgen…
gerjan zegt
Wie zit er met dit weer binnen en dan ook naar iets te kijken waar ze alleen maar over klagen. Wie eis er nu dom of je moet verder geen leven hebben
skinnybmw zegt
@gerjan: welk weer?
ahs1979 zegt
Leuk dat Magnussen zich als 19e kwalificeert maar hij start morgen toch uit de pits in verband met een straf voor het niet stoppen voor een rood licht in de pits om gewogen te worden?
audiisthebest zegt
Hamilton heeft met deze tijd een nieuw record neer gezet, het oude record stond op de naam van Michael Schumacher, dat was een 1:30,252
koenigsegggone1 zegt
-edit: ontopic aub-
sracert zegt
Hahaha wat een aanfluiting weer met die f*ck stofzuigers(van Mercedes). Dubbele turbo’s, compressors open uitlaten, vrije toeren min 1.200 pk geen stuurbekrachtiging en vlammen GVD!. stelletje schijters op fantasieloze uitglij banen(landen) zonder grint.
VeniVidiVici zegt
@sracert: Mjah, neem nog maar een biertje zou ik zeggen… Proost!
koeckenbacker zegt
Ik weet t. Heren coureurs, als jullie dit lezen: maak van jullie 3e vrije training de kwalificatie. Die uitslag telt toch al voor het begin van de Q. En dan blijven jullie gewoon binnen in de pits staan als de eckte Q begint. Een beetje publiek entertainen met blikjes redbull omkegelen, beetje dansen/voetballen met de monteurs, verzin t maar! Misschien dat die totaalmalloten dan een boodschap krijgen dat dit zo echt niet kan.
Ik heb het laatste rondje van vettel gevolgd, voor de rest kon die hele Q mij weinig boeien. Erg jammer.
stationcar zegt
Ik lees de uitslag van de race wel op Autoblog. Verfer interesseert me de hele sport niet zo, gaat niet om racen maar om geld. Jammer, het had zo mooi kunnen zijn.
Anyway, ik vind het knap dat jullie kennelijk tijd willen investeren in het kijken van de kwalificatie voor de race, en in het kijken van de race zelf. Ik hèb die tijd niet eens! Respect hoor, want wat ik ervan gezien heb is het oersaai! Veel plezier in elk geval morgen :-)
henkhupelschoten zegt
Hoorde dat je vanaf plaats 9 je eigen band mag uitkiezen, dus dat je niet meteen op intermediums start. Toch zuur dan had iets hoger verwacht.
pinut187 zegt
Gewoon weer goed gedaan van Max!
jeppie zegt
Volgend naar worden de stoeltjes van Kvyat en Verstappen omgedraaid. Als je ziet wat Ricciardo met die RedBull kan en wat Kvyat er vervolgens mee doet is een wereld van verschil.
hans75 zegt
Ik heb de Quali opgenomen… wel handig als ik een keer niet kan slapen.. want veel slaapverwekkender dan dit kan het niet worden…
en dan helemaal met dat domme commentaar van Mol erbij… die heeft het helemaal niet begrepen…