Nieuwe ronden, nieuwe kansen! Kan Verstappen nu een betere vuist maken?
De Grand Prix van Australië is weliswaar de eerste race van het seizoen, maar nu kunnen we beter zien hoe de kaarten daadwerkelijk geschud zijn. Niet zozeer in de kwalificatie, maar wel tijdens de race. Die was in Melbourne slaapverwekkend saai, zo kon ondergetekende met moeite de ogen open houden in de vroege morgen. Kunnen de Red Bulls nu wél een vuist(je) maken tegen de Mercedessen? Heeft Ferrari dan eindelijk echt aansluiting gevonden? Misschien nog belangrijker: wat gebeurt er daar achter? Haas, Force India, Renault en McLaren zijn het aan hun stand verplicht om af en toe het podium te beklimmen.
We gaan het meemaken met de kwalificatie. Voordat we beginnen een paar weetjes. Zowel Vettel als Alonso hebben hier drie maal gewonnen. Ferrari is met 5 overwinningen op het Sakhir circuit het meest succesvol. Vorig jaar was het niet Hamilton, maar Bottas die Pole Position pakte. Vandaag gaat Hamilton ook niet Pole Position vangen. De Brit wordt vanwege een versnellingsbak-wissel vijf plaatsen naar achteren gezet. Hoe belangrijk is de pole op Bahrain eigenlijk? Niet heel erg, zo blijkt. Pas één keer is er gewonnen vanaf pole position. Enfin, genoeg besproken: laten we beginnen!
Q1:
En de 18 minuten gaan nu in! De Toro Rosso’s gaan als eerste naar buiten. Wat Honda met dat blok gedaan heeft weten we niet, maar het klinkt als een mobiele kinderboerderij dat in de fik staat. De eerste tijd is echter voor Ericcson, zijn tijd is 1:31.775. Dat was ongeveer het ronderecord van Pedro de la Rosa in 2005 (1:31.445). Morgen kunnen de auto’s weer massaal lekker benzine sparen. Met 11:30 te gaan komt Max Verstappen naar buiten, net op het moment dat de Ferrari’s hun eerste snelle tijden neerzetten. Raikkonen heeft haast, wan met 1:28.951 is hij voorlopig de snelste. Vettel zit daar rechtstreeks achter. Bottas en Hamilton staan voorlopig 3 en 4, maar zij draaien de turbo pas open in Q3. Verstappen weet zich net voor Hamilton te plaatsen, Ricciardo zit daarachter. Er is sprake van een kleine Deja Vu met vorig jaar. En dat jaar daarvoor.
Het is in elk geval klaar met Verstappen, die verliest de macht over het stuur en crasht de bandenstapel in. Ouch. Het lijkt gewoon een rijdersfout te zijn, niet zoals in Melbourne materiaal pech. Al met al niet een al te lekker weekend voor Verstappen. Het begin van het seizoen voor Verstappen laat zich omschrijven als onstuimig. Omdat hij wel een tijd heeft neergezet en Q2 daarmee heeft gehaald, start hij sowieso op P15. Leclerc maakt ook een foutje, maar weet de Alfa Romeo heel te houden. Sterker nog, de Toro Rosso’s lijken ineens wat snelheid gevonden te hebben.
De afvallers voor Q1 zijn:
Grosjean (huh?)
Ericcson
Sirotkin
Leclerc
Stroll
Q2:
Alles successupporters gaan weer een terrasje pakken waarschijnlijk, voor de sportfans gaan we uiteraard verder met de kwalificatie. In de eerste paar minuten zijn het de weer de Ferrari’s die het veld aanvoeren. Bottas, ondanks de beste auto van het veld, weet wederom niet de Ferrari’s voor te blijven. Voorlopige verrassingen zijn Gasley (P6) en Magnussen (P8). Goed om te zien dat er eindelijk weer snelheid in een Honda motor zit.
Zoals gewoonlijk blijft het een tijdlang erg rustig. Met nog enkele minuten te gaan, rijden er nog een paar coureurs naar buiten. De Renaults doen het niet verkeerd en lijken de top 10 te kunnen halen. De McLarens zijn niet meer zo traag als voorheen, maar lijken moeite te hebben met het tempo. Zowel Alonso en Vandoorne gaan het nog eenmaal proberen, maar redden het niet. Hopelijk is hun racepace morgen beter.
De afvallers voor Q2 zijn:
Hartley
Perez
Alonso
Vandoorne
Verstappen
Q3:
Dan nu het leukste gedeelte van de kwalificatie. Eerste wat opvalt is dat de tijd van Gasley in Q2 niet per ongeluk was. Hij heeft nog steeds de snelheid goed te pakken. Leuk om te zien is dat Raikkonen op dit moment net eventjes sneller is dan Vettel. Het gat met de top drie is overigens erg groot. Gasley staat achter Ricciardo, maar wel met bijna 2 seconden.
Zoals gewoonlijk bewaren de coureurs het leukste voor het laatst. Bijna alle auto’s zijn op dit moment op de baan. Op zoek naar een goede vrije plaats op het circuit. De motor van Bottas staat nu wel in de hoogste stand, maar in de tussentijden lijkt het niet veel uit te maken: vooralsnog is Raikkonen sneller, terwijl Vettel zijn snelle lap nog aan het rijden is. En hoe! Hij pakt P1! Hamilton, Raikkonen en Ricciardo komen niet veel verder en laten halverwege hun ronde voor wat het is.
De uiteindelijke startopstelling ziet er als volgt uit:
1. Vettel
2. Raikkonen
3. Bottas
4. Ricciardo
5. Gasley
6. Magnussen
7. Hulkenberg
8. Ocon
9. Hamilton (vanwege bakwissel)
10. Sainz
11. Hartley
12. Perez
13. Alonso
14. Vandoorne
15. VERSTAPPEN
16. Grosjean
17. Ericcson
18. Sirotkin
19. Leclerc
20. Stroll
De race begint morgen om 17:10
aquila2003 zegt
Nondejuu daar ging de beste ter wereld weer! Zou het een mankement aan de wagen zijn geweest? En wat viel bottas weer door de mand!!!
willeme zegt
@aquila2003: Volgens een engineer van Red Bull had het te maken met de brandstoftoevoer.
Uiteraard kan Verstappen een foutje maken. Hoort nu eenmaal bij het racen.
mashell zegt
@willeme: het zou prettig zijn als de oranje brillen brigade Max toestond gewoon eens een foutje te maken. Met je oranje bril verwachten dat een 20 jarige alles perfect doet zet een “instagram lifestyle” achtige druk op hem waar niemand beter van wordt.
willeme zegt
@mashell: Het lijkt op een foutje, alhoewel het punt waar hij eraf ging zich daar niet echt voor leent. Maar inderdaad, een foutje kan gebeuren. Helemaal niets mis mee. Cristiano Ronaldo heeft ook een paar waanzinnige fouten gemaakt dit seizoen (maar die is hij op formidabele wijze aan het rechtzetten ;-)).
lekbak zegt
@willeme: Maar waar rijdt Ronaldo voor dan?
willeme zegt
@lekbak: Hankook Tires.
VeniVidiVici zegt
@mashell: Het is al officieel dat het een software bug is die ineens 150pk meer gaf wat Max niet verwachte dus niks foutje van Max zelf…
rovadepo zegt
@aquila2003: hoezo bottas staat derde, en hoezo weer?
lincoln zegt
@aquila2003:
Nicky Lauda zei dat het door zijn flaporen kwam ..
Maar dat zegt ie over iedereen ..
kevin82 zegt
@aquila2003: idd hij kreeg in eens 150pk extra volgens de data, waardoor zijn achterbanden doorslipte en spinnde. Bron: max verstappen app
HZW zegt
@aquila2003: Italiaanse Media meld dat Ricciardo volgend jaar naar Mercedes gaat.
Bottas naar Mclaren gaat en Alonso naar Renault.
MaartenD zegt
@HZW: Italiaanse media
willeme zegt
@maarten020: Die zitten er niet vaak naast. Met name Gazetta Dello Sport is zeer goed geïnformeerd.
antoonniels zegt
Gasly de verassing. Lijkt die Honda met nieuw blok toch lekker te lopen. En wat gaan die McLarens lekker. Ik zie dat de aanval op de top 3 is geopend. Max gewoon slecht. Dit soort dingen zie je nooit bij de Hamiltons en de Vettels. Morgen troosteloos naar P6 rijden zal wel de max zijn..
rovadepo zegt
@antoonniels: nou vorig jaar deed hamilton dit ook in zijn titelrace
viezefreddyw zegt
@antoonniels: Niet? Ik zag Hamilton nog crashen in Brazilië vorig jaar tijdens het kwalificeren.
rhellema zegt
@viezefreddyw: maar dat willen de Verstappen haters niet zien of lezen hè.
wif1 zegt
@viezefreddyw: Geeft al aan dat de persoon die zo’n post schrijft totaal geen weet van de sport heeft. Het is meer een jaloerse reactie, wat voort komt uit frustratie door succes van een ander. Beter geen aandacht aan zulke personen geven.
antoonniels zegt
@viezefreddyw: U heeft gelijk. Echter was dat een rondje waar het er om ging. Dat was in dit geval zeker niet zo, want doorgang naar Q2 was al lang en breed veilig. Uiteraard was ik ( nog ) niet op de hoogte van het feit dat het aan de auto lag en niet aan de coureur.
notsobig zegt
@antoonniels: Misschien wellicht iets te snel conclusies getrokken dan?!
rhellema zegt
@antoonniels: Verstappen maakt één fout (rijdend op de grens) en jij bestempelt het als slecht. In welke F1 kwalificatie heb je het beter gedaan?
antoonniels zegt
@rhellema: Op dat moment zat het in risico’s nemen op een moment dat dat niet nodig was. Nu weet ik uiteraard ook dat het aan de auto lag en niet aan hem. Het laatste deel van je opmerking is niet relevant. Als je pas je mening mag verkondigen als je het meegemaakt hebt zou niemand hier mogen reageren.
willeme zegt
@antoonniels: Aan de andere kant, hij kan toch gewoon een paar foutjes maken? Verstappen zoekt altijd de grens op en het gaat bijna altijd goed. In de afgelopen paar seizoenen heet hij een keer vier het zelfs veroorzaakt. Dus op zich valt dat wel mee. Ook Vettel, Alonso en Hamilton maakten foutjes in de eerste paar seizoenen (terwijl ze toen al ouder waren dan Verstappen nu is).
rhellema zegt
@antoonniels: het laatste deel van mijn reactie is wel degelijk relevant. Zodra je ook maar iets van autosport weet dan had je al kunnen zien dat het gedeelte waarop Verstappen er vanaf ging een plaats was waar dit normaliter niet gebeurt. Om dan maar direct te roepen dat het gewoon slecht is wat hij daar deed getuigt alleen maar van het roepen om het roepen, iets wat wel vaker gebeurt zodra de naam Verstappen hier valt. Wacht nou eerst maar eens de feiten af alvorens te gaan blèren, het komt nogal dom over namelijk.
VeniVidiVici zegt
@antoonniels: Hoezo? Stond Gasly in de fik dan?
justsomebody zegt
@antoonniels: want jij bent ook zo een professional en je was erbij zeker?
toyotafortuner zegt
Lekker bezig zeg Gasley! Gewoon even een top-10 eruit kunnen persen
skinnybmw zegt
@toyotafortuner: Top 5 bedoel je
lincoln zegt
Max muur ..
Dat is korter dan Jos grindbak ..
Hupke zegt
@lincoln:
Marketing zeg ik je!
Rollen behangpapier gaat die jongen verkopen. Zal het beter doen dan z’n vaders kattengrind.
ruzzz zegt
Nog een paar van dit soort weekenden achter elkaar en hij kan de Kvyat route gaan bewandelen.
Robert zegt
Verstappen had ‘ineens 150 pk extra’. Hebben die engineers van Renault het tóch voor elkaar gekregen ook de motor van een party mode te voorzien…
Ferrari-protest in 3… 2… 1…
siemi zegt
De tijden er bij zou fijn zijn. Nu moet ik een andere site zoeken voor de tijden bij de rangorde.
willeme zegt
@siemi: Je kan ervan uit gaan dat de nummer 1 de snelste tijd heeft en de nummer 20 de minst snelle ;-).
ikleesookoverautos zegt
@siemi: ja daar had ik ook al eens om gevraagd. Schijnbaar te veel moeite.
MaartenD zegt
Gaat weer lekker met onze Max, morgen in de eerste ronde crash en einde verhaal voor Max
HZW zegt
Gevoel matig denk ik dat het weer een belabberd seizoen wordt voor Max. (of Red Bull moet mega stappen gaan zetten, wat ik betwijfel)
De eerste race was niet goed en nu de tweede gaat tot nu toe ook niet lekker.
Zover in het achterveld geeft ook weer veel risico’s, het kan morgen zomaar afgelopen zijn na een paar honderd meter.
willeme zegt
@hzw: Het verschil is wel een stuk kleiner dan vorig jaar. En de circuits waar de Red Bull het goed doen, moeten nog komen.
ds3thp zegt
Erg jammer van Max zijn crash, maar morgen worden de punten verdeeld. Hopelijk kan hij een mooie (inhaal) race rijden. Hoop sowieso dat er morgen wat meer spanning is dan 2 weken terug!
Ik las net trouwens op F1 dat de crash waarschijnlijk te maken heeft met een plotselinge toename in het vermogen (150pk) waardoor de achterkant is gaan spinnen! Wellicht dat hij morgen die knop gedurende de hele race kan gebruiken…..
willeme zegt
@ds3thp: Dat lijkt mij heel aannemelijk. Het punt waar Verstappen eraf ging is best bijzonder. Sterker nog, het is eigenlijk een vrij eenvoudig gedeelte. Nog nooit heb ik er een auto hier zijn afgaan. Verstappen neemt risico’s en kan te hard pushen, maar juist in deze bocht kon hij weinig verkeerd door. Het is gewoon een volgas gedeelte.
Ik kan mij woorden uit het artikel terug nemen ;-)
MaartenD zegt
Ik vrees dat onze iets te ijverige Max er de eerste ronde uitvliegt en het uiteraard weer niet aan hem ligt…
Joost zegt
Laten we hopen op een eerste ronde zoals China 2017.
ericd zegt
Als het maar geen herhaling van vorig jaar wordt – Max misschien de talentvollere en snelste… en Ricciardo de meest effectieve en dus meeste punten verzamelende coureur bij RedBull. Enfin, ik zie uit naar een leuke inhaalrace van Max. is het circuit daar geschikt voor? Want Australië was helemaal niks wat dat betreft. Dat circuit moeten ze afvoeren van de F1 agenda.
HZW zegt
QUALIFYING REPORT
Ferrari may have locked out the front row, but with a long run to that crazy tight first corner, anything could happen later today.
And with Hamilton relegated to ninth, and Verstappen back in 15th, expect heart-stopping racing from the instant the lights go out.
peke zegt
Ben benieuwd dit seizoen.
Ook al scheen het aan de motor (hybride) te liggen, Max is gevoelsmatig te vaak betrokken bij pech of incidentjes.
Die wordt nog geen wereld kampioen. Geeft niet, is akelig jong. Maar voor die titel moet je volgens mij veel en veel consequenter en beheerster rijden.
Je kan bij Hamilton niet alles op zijn auto gooien. Die rijdt als persoon ook gewoon bizar goed.
ericd zegt
Yep, mee eens. Max wil te graag meteen scoren. Hamilton is veel uitgekookter. We moeten uitkijken hier in NL met wat we erg graag doen: iemand meteen bovenop het schild hijsen. Max mag denk ik blij zijn als ie aan het eind van het seizoen in de Top 4 eindigt. Enfin, wanneer is de volgende race?