Een kwali op de vrijdag. Dit is de kwalificatie van de Grand Prix van Azerbeidzjan 2023.
De F1 gaat morgen een kwalificatie rijden voor de sprint én de sprintrace rijden. Maar er is zondag ook nog zoiets als een Grand Prix. Voor de race van zondag is de kwalificatie zojuist verreden.
Q1
Wat begon als een veelbelovende vrije training voor Nyck de Vries, eindigt als een nachtmerrie voor de Nederlander. Met het aanzetten voor zijn eerste snelle ronde in Q1 remt hij veel te laat op het rechte stuk. Er is bijna geen uitloop op Baku en de Vries parkeert zijn Alpha Tauri in de muur bij de eerste bocht. Einde kwalificatie voor hem. De auto staat in de bocht, waardoor de FIA met de rode vlag zwaait.
Het is nog maar net groen, of de volgende rode vlag volgt. Dit keer is het Gasly die op dezelfde wijze zijn auto in de muur rijdt. Baku is wat dat betreft onvergefelijk. Gelukkig hebben de marshals de boel relatief snel opgeruimd en is het weer na enkele minuten groen!
In Q1 eindigt Leclerc bovenaan, met Max op P2. De top 5 bestaat verder uit Alonso, Perez en Russell. Mercedes lijkt zich te hebben weten herpakken ten opzichte van de vrije training.
Een knappe prestatie van rookies Sargeant en Piastri. De Williams-rijder eindigde op P11 en weet daardoor door te pakken naar Q2. Piastri eindigde op P12.
We nemen afscheid van Zhou, Hulkenberg, Magnussen, Gasly en De Vries in het eerste gedeelte van de kwalificatie in Azerbeidzjan 2023.
Pos | Coureur | Q1 | Ronden |
---|---|---|---|
16 |
Zhou GuanyuKick Sauber |
01:42.642 | 11 |
17 |
Nico HülkenbergHaas |
01:42.755 | 10 |
18 |
Kevin MagnussenHaas |
01:43.417 | 9 |
19 |
Pierre GaslyAlpine |
01:44.853 | 6 |
20 |
Nyck de VriesRB |
DNF | 3 |
Q2
Q2 begint een stuk gemoedelijker in vergelijking met Q1. Vooralsnog geen rode vlaggen, waardoor de overgebleven kandidaten lekker kunnen rijden. Dat lijkt uiteindelijk de basis te leggen voor heel Q2, want verder blijft het allemaal goed gaan. Nu is het dus een kwestie van allemaal je snelste ronde neerzetten.
Zoals je verwacht doen de Ferrari’s en Red Bulls dat direct, met Leclerc die richting het einde de te kloppen tijd heeft. Een mooie mix van coureurs van Aston, McLaren en AlphaTauri vullen de rest van de top 10, wat minder goed nieuws is voor Mercedes. Die blijven nogal achter en het lukt zowel Russell als Hamilton niet om ver in de top 15 te komen.
Uiteindelijk zet Verstappen de snelste tijd neer en kan Leclerc die niet evenaren. De rest van de teamgenoten van beide heren sluiten aan, samen met het gros van de middenmoot. We moeten gedag zeggen tegen beide Williamsen, Bottas, Ocon en zelfs Russell, die Q3 niet weet te halen voor het eerst dit seizoen. Een dikke domper voor Mercedes.
Pos | Coureur | Q2 | Ronden |
---|---|---|---|
11 |
George RussellMercedes |
01:41.654 | 7 |
12 |
Esteban OconAlpine |
01:41.798 | 8 |
13 |
Alexander AlbonWilliams |
01:41.818 | 8 |
14 |
Valtteri BottasKick Sauber |
01:42.259 | 8 |
15 |
Logan SargeantWilliams |
01:42.395 | 8 |
Q3
De derde stint van de kwalificatie in Azerbeidzjan in 2023 begint op de normale manier. Met alle coureurs van Red Bull, Ferrari, Aston, en McLaren nog in de race, samen met Hamilton en Tsunoda, wordt er direct volop geracet. Verstappen pakt een eerste tijd en Leclerc doet het onmogelijke: hij evenaart hem tot op de laatste milliseconden. Perez, Sainz, en Hamilton sluiten aan, waardoor het lijkt dat Lewis toch zijn auto wat dichter bij de leiding heeft kunnen krijgen. Norris, Tsunoda en Alonso komen er namelijk achter.
Wederom een wat actieloze Q3 met een handjevol snelste rondes en veel terug naar de pits. Vanaf de laatste twee minuten gaat de bek weer op het stuur. Tussen Leclerc en Verstappen wordt het wederom spannend, en ineens worden de rollen omgedraaid. Leclerc pakt namelijk de snelste tijd en Verstappen moet er 0,200 seconden bij optellen. Ook Perez lukt het niet om sneller te zijn en dus pakt Leclerc pole position. Verstappen en Perez daarachter, daarna Sainz en Hamilton die goed terugkomt op plek 5.
Volledige uitslag:
Pos | Coureur | Q1 | Q2 | Q3 | Ronden |
---|---|---|---|---|---|
1 |
Charles LeclercFerrari |
01:41.269 | 01:41.037 | 01:40.203 | 21 |
2 |
Max VerstappenRed Bull Racing |
01:41.398 | 01:40.822 | 01:40.391 | 20 |
3 |
Sergio PérezRed Bull Racing |
01:41.756 | 01:41.131 | 01:40.495 | 21 |
4 |
Carlos Sainz Jr.Ferrari |
01:42.197 | 01:41.369 | 01:41.016 | 24 |
5 |
Lewis HamiltonMercedes |
01:42.113 | 01:41.650 | 01:41.177 | 24 |
6 |
Fernando AlonsoAston Martin |
01:41.720 | 01:41.370 | 01:41.253 | 23 |
7 |
Lando NorrisMcLaren |
01:42.154 | 01:41.485 | 01:41.281 | 20 |
8 |
Yuki TsunodaRB |
01:42.234 | 01:41.569 | 01:41.581 | 23 |
9 |
Lance StrollAston Martin |
01:42.524 | 01:41.576 | 01:41.611 | 23 |
10 |
Oscar PiastriMcLaren |
01:42.455 | 01:41.636 | 01:41.611 | 24 |
CYBRTRK zegt
-edit: check-
brammetjedeb zegt
Verrast, maar zo reageerde Verstappen niet. Ik denk dat die voor racepace zijn gegaan ipv vol op kwali inzetten. We gaan het zien.
En waar was Sainz mee bezig? Zit ik notabene nog te verdedigen hier afgelopen week. Die zakt ff door de ondergrens zeg…
Jammer voor De Vries wel, had Q3 kunnen halen.
Richmond zegt
Nee hij zei iets anders geprobeerd te hebben (outlap sneller doen voor meer banden en rem temp), maar het pakte verkeerd uit
ronnys zegt
Lecler pakt pole voor zondag!
Morgen wordt de sprintshootout gedaan voor de sprint.
Voor Nyck is er dus nog hoop dat het morgen beter gaat. Doordat het volledig los staat zijn er zelfs kans op punten als hij weer een P6 weet te rijden voor de sprint.
flyerbunch zegt
Jammer, maar zoals Max zelf ook al zei: “We weten dat we een snelle auto voor de race hebben. Het is dus niet heel erg slecht, al wil je natuurlijk altijd aan kop starten. We hoeven [maar] één auto in te halen.”
Johanneke zegt
Ferrari is ineens weer snel! Afgelopen races was het om te janken, nu gewoon pole. Hebben ze flinke updates gedaan oid?
Edge zegt
Het is een combinatie van dingen. Ferrari heeft inderdaad wat updates meegebracht, maar het speelt ook mee dat Red Bull de focus op een race-setup heeft gelegd en dat de Ferrari eigenlijk best lekker loopt in deze koelere omstandigheden.
Richmond zegt
Ik heb nergens gelezen dat red bull dat gedaan heeft. Wat is je bron?
Fruitcake zegt
Wat is De Vries slecht zeg, Helmut moet snel Lawson erin zetten.
brammetjedeb zegt
Ho ff, er was een technisch mankement aan de remmen voordat hij die ronde inging. Ik dacht een rijdersfout, maar ik denk dat hij toch het voordeel van de twijfel verdient. Of is er al meer bekend?
lekkerlinksrijden zegt
Ik vrees idd dat het niet zijn fout was maar zijn remmen niet goed functioneerden. Maar blijft zuur voor de zondag, waar de fout ook ligt
MaartenD zegt
ik heb alleen De Vries over de “mankement” horen praten. Heeft het team al een officieel statement uitgebracht dart een mankement aan de remmen de oorzaak was van de crash? Ik denk het niet…
Richmond zegt
Volgens verschillende analyses is de Ferrari goed in het snel op temperatuur krijgen van de banden en na een tijdje gaan ze glijden doordat ze te warm worden. De red bull warmt ze niet snel op, waardoor Verstappen de outlap extra snel deed (wat hij de vorige keren niet deed), maar dit hielp niet genoeg voor de eerste plek. In de race maakt dit niet uit, omdat het niet om de prestaties over een ronde gaat..dus de verwachting is dat Ferrari terug zal zakken naar de gebruikelijke 5e en 6e plek, afhankelijk van of Mercedes hun problemen kan oplossen.
Richmond zegt
Blijkbaar heeft de fia op het laatste moment een nieuwe regel bedacht waardoor er in elke sessie van de sprint shootout een verse set banden gebruikt moet worden. Alleen Tsunoda en Norris hebben gisteren alle verse softs al gebruikt in q3. Dus dan zouden ze niet mee kunnen doen aan q3 van de sprint shootout (als ze die zouden halen). De teams hebben hier gisteren over gestemd en er was geen meerderheid, dus deze regel wordt dit weekend niet ingevoerd