Heeft Mercedes weer zitten zandzakken? Of pakt VER de pole in de kwalificatie voor de Grand Prix van Azerbeidzjan?
Ah de Grand Prix van Azerbeidzjan, lekker. Op een of andere manier klopt het gewoon, de F1 in dit land dat drijft op olie en gas. Het is bijna een soort nostalgie gevangen in de moderne tijd. Daarbij is het circuit in de straten van Bakoe ook nog eens interessant. In sommige krappe secties is inhalen net zo kansloos als in Monaco. Maar die stukken worden afgewisseld met lange stukken volgas die leiden naar heftige remzones. Een foutje is daar zo gemaakt.
Dat zagen we al in de races die hier in het verleden werden verreden. Maar ook in de vrije trainingen. Hoogvliegers als Verstappen, Leclerc en Mazepin verslikten zich en raakten de muur. Ook bijna alle andere coureurs schoten wel een keertje rechtdoor ergens, maar konden via de uitloopzones hun wegen vervolgen. Het is echter duidelijk dat het tricky is om netjes binnen te lijntjes te kleuren op de winderige straten.
‘Tricky’ is ook een goed woord om de ervaringen van Mercedes tot op heden te beschrijven. Na de mispeer van Das Haus in Monaco, heeft het team het onverwachts ook dit weekend weer lastig. Bottas en Hamilton hebben de pace niet en zijn nukkig op de radio. Hamilton reed weliswaar de derde tijd in de derde vrije training, maar had daar wel een flinke slipstream voor nodig. Is de malaise bij Mercedes echt, of zitten ze weer te zandzakken?
Q1
Oké, we hebben dus gezien dat een ongeluk hier in een klein hoekje zit. Geen wonder dus dat veel coureurs al bij het stoplicht staan in de pit bij aanvang van de sessie. Alvast een tijd op de klokken hebben staan is wel lekker als een collega ‘m in de muur hangt. Lance Stroll is echter zo eager dat hij praktisch meteen zijn Aston Martin AMR21 platrijdt. De Canadees slaat met zijn handen op de helm uit frustratie. Dit kan zijn team natuurlijk niet gebruiken. Er volgt een rode vlag.
Direct daarna zijn het Verstappen en Perez die naar de top van de tijdlijsten schieten. Zo zien wij dat graag. Verstappen lijkt dus geen nare effecten te ondervinden van zijn crash in VT3. De Red Bulls zijn net als de Ferrari’s, Alpine’s, Vettel en enkele anderen net op tijd met hun snelle rondjes. Nu hangt Giovinazzi ‘m namelijk in de muur op exact hetzelfde punt waar Stroll dat deed. Dat zorgt voor rode vlag nummer twee.
Mercedes komt dit allemaal niet geweldig uit. De zwarte Silberpfeile zijn beiden twee keer naar buiten gereden, om vervolgens onverrichterzake weer de pits in te rijden. In principe is de resterende negen minuten in de sessie voldoende voor een snel genoeg rondje. Maar ja, ideaal is het niet, je weet immers maar nooit.
Hamilton zet bij zijn eerste poging dan een P4 op de klok, terwijl teammaat Bottas naar P9 gaat. Met Stroll en Giovinazzi al aan de zijlijn moet dat voldoende zijn. Sterker nog, Hamilton rijdt nog even door en gaat zonder slipstream van wie dan ook naar de snelste tijd van het weekend. Die doen dus gewoon mee, dat is duidelijk. Maar wie valt er dan wel af naast de twee brokkenpiloten? Wel, daar zitten geen verrassingen bij: Latifi, Schumacher en Mazepin mogen aan het bier. Alonso komt met de schrik weg.
De afvallers: Latifi – Schumacher – Mazepin – Giovinazzi – Stroll
Q2
Bij Red Bull is het al even schrikken als de coureurs in slagvorde naar buiten rijden voor hun eerste runs. De Aston Martin van Vettel komt namelijk als een duvel uit een doos naar buiten vliegen en de twee RB16B’s moeten op de rem. Perez gaat daarna naar een 1:41.6 en Verstappen naar een 1:41.7. Het kan bijna niet, maar de twee Ferrari’s nestelen zich daar nog tussen. Ook Norris zit nog binnen twee tienden van Perez.
Bottas en Hamilton doen eerst een traag rondje om de banden te laten werken. Dat brengt de eerste een zevende plek, maar de tweede een tweede plek. HAM is slechts vier duizendsten langzamer dan Perez op dit moment. Vooral in de snelle laatste sector gaat de Mercedes nu als een speer. In de herhaling zien we dat LH44 zelfs nog een foutje heeft gemaakt.
Verstappen komt ook nog een keer door en is nu vijf duizendsten sneller dan zijn teammaat en dus negen duizendsten sneller dan HAM. De verschillen vooraan op deze zes kilometer lange baan zijn op dit moment dus bizar klein aan de top van het veld. Nummer 7 Gasly laat drie tienden liggen en de top-13 zit binnen één seconde. Alleen Raikkonen en Russell lijken af te haken in de strijd om een plekje bij de eerste tien.
Bottas staat onder druk op P9, met mannen als Vettel, Ricciardo en Ocon achter zich die mogelijk nog sneller kunnen. Maar de Fin heeft dan een gelukje door de botte pech van Ricciardo. De geplaagde honingdas wordt wederom afgedroogd door Norris en in een poging er nog wat van te maken boort hij zijn McLaren de muur in. De derde rode vlag van de sessie betekent met 1:29 minuten op de klok ook het einde van de sessie. Vettel, Ocon, Ricciardo zelf, Raikkonen en Russell zijn daarmee de bok. Alonso, die in Q1 nog nipt als vijftiende doorglipte, is de lachende man die op het nippertje Q3 haalt.
De afvallers: Vettel – Ocon – Ricciardo – Raikkonen – Russell
Q3
En dan Q3. Het belooft een spannende sessie te worden met goede kaarten voor onze held Max. Gaan we voor de tombola bij het vallen van de vlag, of hangt iemand ‘m weer in de muur? De Fezza’s openen het bal met een 1:41.2 voor Leclerc en een 1:41.5 voor Sainz. Norris sluit aan achter Sainz. Perez heeft geen geweldig rondje en is langzamer dan Norris. Dan komt Verstappen én…die is drie tienden langzamer dan Leclerc. Hij zit nog wel net voor Sainz.
Dan is het de beurt aan de Mercedes-trein, waarbij men Bottas een klein beetje als tow gebruikt voor Hamilton. Het brengt Hamilton in eerste instantie P2. Bottas moet genoegen nemen met P8. Maar de Mercs gaan meteen nog voor een tweede poging. Ook de Alpha Tauri’s gaan als een speer in slagvolgorde. Gasly rijdt zelfs een paarse eerste sector. Ondanks een kleine slingshot van teammaat Tsunoda, verliest de Fransman het echter in de derde sector. Hij gaat naar een nog altijd mooie P4.
Bottas wanhoopt op de radio dat hij ook een slipstreampje nodig heeft en houdt iedereen op. Leclerc heeft er geen zin in om dit spelletje te spelen en haalt de Fin dan toch maar in. Misschien niet zo handig, want als niemand meer een rondje krijgt staat de Monegask op pole. Maar dan opeens…maakt het wederom allemaal niet meer uit!
Tsunoda gaat in zijn ijver weer eens een mooi resultaat neer te zetten andermaal de fout in. Hij hangt de Alpha Tauri in de muur. Op zich al genoeg reden voor rode vlag nummer vier. Carlos Sainz maakt het echter nog even af door zijn concentratie te verliezen en op hetzelfde punt te crashen. Einde sessie. Leclerc heeft dus zijn tweede pole op rij te pakken. Ongekende weelde die Ferrari sinds 2019 niet meer gehad heeft. Hamilton staat tweede en onze Max derde.
Achter de top-3 vinden we Gasly, Sainz en Norris terug. Vooral voor Gasly en Norris zijn dat mooie resultaten. Dan toch pas weer op P7 staat Perez. De Mexicaan had geen geweldig eerste rondje en kreeg dus geen kans op een tweede snelle ronde. Tsunoda is ondanks zijn crash de nummer zeven, voor Alonso. Dan houden we alleen nog Bottas over, die toch weer ernstig door het Finse ijs zakt op P10. Hoe dan ook is er zo een lekkere grid voor de race van morgen gevormd. Zin an!
F1 kwalificatie Azerbeidzjan 2021: De volledige uitslag
- Leclerc – Ferrari
- Hamilton – Mercedes
- VERSTAPPEN – Red Bull
- Gasly – Alpha Tauri
- Sainz – Ferrari
- Norris – McLaren
- Perez – Red Bull
- Tsunoda – Alpha Tauri
- Alonso – Alpine
- Bottas – Mercedes
- Vettel – Aston Martin
- Ocon – Alpine
- Ricciardo – McLaren
- Raikkonen – Alfa Romeo
- Russell – Williams
- Latifi – Williams
- Schumacher – Haas F1
- Mazepin – Haas F1
DNQ
Giovinazzi – Alfa Romeo
Stroll – Aston Martin
harrie zegt
Meh wat een anti climax Q3.
Kan wel weer een leuke race worden met deze opstelling.
omarrs6 zegt
Ik denk dat Sainz een ergere ongeluk heeft voorkomen door te locken, waardoor hij Tsunoda ontwijkt. Dat had een nasty klapper kunnen zijn. Al met al denk ik dat de race morgen best leuk gaat zijn!
dees zegt
Inderdaad, je kon vanuit zijn boordcamera duidelijk de stof wolk van Tsunoda zien.
En Mol uiteraard zeggen dat het daar niets mee te maken zal hebben, die man zit er zo vaak naast. Volgend seizoen maar een optie zoeken zonder hem.
SpiderIV zegt
@dees: zou ook tussentijds moeten kunnen. Mijn stem voor voortijdig ontslag hebben ze. Met alle respect wat hij voor F1 NL gedaan heeft maar hij is het echt al een tijd kwijt.
cloverleaf zegt
@omarrs6: hij hd niet hoeven te locken. Toch wel een foutje van Carlos.
quincy zegt
Alhoewel het natuurlijk onderdeel van de sport is, maar nu al de 2e keer dat de spanning van Q3 direct weg is door code rood aan het einde (en dus geen herstart). Wat mij betreft maken ze een regel dat wanneer dat gebeurt de rijders na de code rood allemaal nog 1x het mogen proberen. Want zo eindigt Q3 echt heel teleurstellend (niet voor de posities, maar de spanning van die laatste rond voor iedereen)
Richmond zegt
@quincy: en wat als er dan iemand crasht? Ga je dan weer opnieuw beginnen? Of ga je iedereen alleen de baan op sturen? Ben je lang bezig.
ghini zegt
@quincy: ergens helemaal mee eens maar wat als er dan weer iemand rode vlag veroorzaakt? Je kan niet eeuwig doorgaan en wat is dan nog eerlijk? Ik vind het soms ook stom en jammer maar snap het ook wel.
MaartenD zegt
Ik gok dat er morgen behoorlijk wat auto’s gaan crashen
HZW zegt
Weer Geen Pole voor MV33.
Kan morgen een hele vervelende race worden, met waarschijnlijk veel savety-car fases of helemaal niet en treintje rijden.
dees zegt
Het dynamische duo na Q1 direct lullen dat Hamilton niet binnen 1 tiende van Verstappen zal komen en dat zijn snellere tijd in het eerste stuk niet zo belangrijk is.
Echt akelig met 3 idioten die alle 3 vrij ver met hun hoofd in het achterwerk van Verstappen zitten.
Rick-dos zegt
Weer een teleurstellende kwalificatie. Denk ook niet dat Max pole had gepakt als er geen code rood zou zijn. De Ferrari’s zien er gewoon weer sterk uit. Vraag me af of Hamilton dit kan vasthouden want het leek me meer de dood of de gladiolen zijn rondje.
Richmond zegt
@Rick-dos: Hamilton heeft echt de tow nodig gehad om bovenaan te komen. Anders was hij 8ste ofzo geweest.
ghini zegt
@benja01: geldt net zo goed voor de rest? Onderdeel van het spelletje..
sollie1984 zegt
@Rick-dos: inderdaad. Leclerc was alweer paarse tijden aan het noteren in sec 1 en sec 2.
mark383 zegt
LeClerc had zijn snelle ronde vooral te danken aan een (onbedoelde) tow van Hamilton. Omdat de Mercedessen een extra opwarmronde deden kon LeClerc op het einde van zijn ronde er lekker dicht tegenaan kruipen. Op het rechte stuk ging Hamilton toen ineens vol gas, met LeClerc op zijn bagagedrager…
ghini zegt
Absoluut geen teleurstellende kwalificatie! Het zat gewoon super dicht op elkaar en mooi in de mix. Wordt een mooie race zo morgen, lekker alles door elkaar qua teams bij de start.
Nerekop zegt
Prachtige foto! 🤣
kenner zegt
24h nurburgring.. veel leuker om naar te kijken. Helaas stil gelegd vanwege dichte mist
pomoek zegt
@kenner: dus was er niets om naar te kijken….
bbjorn zegt
Norris start vanaf P9, hij heeft 3 plaatsen straf gekregen
pomoek zegt
Het blijft gek dat ze een deel van de kwalificatie schrappen als er vlak voor het einde een rode vlag is. Kwestie van de boel opruimen, 2 minuten bij de resterende tijd optellen en q3 gewoon afmaken.
sportevo zegt
@pomoek: zo zijn de regels nu eenmaal. Natuurlijk kun je die aanpassen maar wat als er in die 2 minuten ook weer wat gebeurd?
En veel zal ook te maken hebben met de uitzendrechten van de televisie. Die zitten ook met een programmering.
pomoek zegt
@sportevo: regels kunnen gewoon worden aangepast, zeker in de F1 gebeurt dit constant. Nu wordt de strijd om pole position gekortwiekt. Dat van die uitzendtijd en is een beetje onzin. In de andere 2 kwalificatie ronden waren er ook rode vlaggen die ook tijd hebben gekost, dat was ook geen reden om er maar eerder mee te stoppen.
sportevo zegt
@pomoek: de regel is gewoon simpel. Als de kwalificatie door een rode vlag wordt stilgelegd, dan stopt de tijd. Is er bij hervatting nog tijd over om een ronde te rijden en of start/finish te rijden voordat de klok op 0 staat, dan kan men de ronde afmaken. Als dat niet zo is, jammer van de anti-climax.
Zo gaat het al jaren maar nu valt half Nederland erover omdat Max niet op pole staat en mogelijk die kans wel had en dit 2 weken terug ook al het geval was.
Ik weet zeker dat als men de regels halverwege het seizoen zal aanpassen er ook genoeg tegenwind te horen zal zijn, net zoals bij de vleugels.
En zeker dat tijdschema’s van de televisie ook meespelen. Het is al wat dat ze de tijd niet gewoon laten doorlopen zoals in de FP’s gedaan wordt..
pomoek zegt
@sportevo: mee eens. Maar dat betekend niet dat je de regel niet kan aanpassen. Feitelijk verlies je in Baku niet 10 seconden maar bijna 2 minuten aan kwalificatietijd. Zeker spelen tijdchema’s een rol. Maar de klappers in q1 en q2 kosten ook gewoon veel tijd. Mijn punt is dat het simpelweg niet eerlijk is. Dat heel Nederland er nu over heen valt doet er niet toe. Het is gewoon vreemd dat je een onderdeel van een wedstrijd, en dat is een kwalificatie, door een min of meer toevallige omstandigheid verkort.