Wie gaat het snelste down under, in de kwalificatie voor de Grand Prix van Australië?
Voorafgaand aan de Grand Prix van Australië zijn de verwachtingen bij Red Bull hooggespannen. Het team van Max Verstappen is in de eerste twee races zeer dominant geweest. Bijna werd de maximale puntenscore binnengehaald. Alleen het puntje voor de snelste ronde ging verloren in Bahrein, omdat Zhou in de slotfase voor zacht rubber ging.
Toch heeft Red Bull historisch gezien reden om minder optimistisch te zijn voor de race in Australië. Het team won er slechts één keer en dat was in 2011 met Vettel. Het is gek, maar we zien het wel vaker dat teams om onverklaarbare redenen jarenlang matig gaan (of juist heel goed) op specifieke circuits.
Het is dus de vraag of Red Bull de trend kan breken. De vrije trainingen geven er wel alle reden toe om dat te denken. Verstappen was de snelste in VT1 en VT3. Alleen in VT2 heeft Alonso de Nederlander de kaas van het brood gegeten. De Aston Martin zit vermoedelijk weer het dichtst in de buurt. Een dark horse is Ferrari, dat op het oog niet voor toptijden is gegaan in de trainingen. De grote uitdaging voor team rood is de rees pees. Maar in theorie zouden de Fezza’s over één ronde heel snel kunnen zijn…
Q1
Albonio en Sargeant zijn de eersten die op pad gaan. Sargeant maakt echter een vout en spint de baan af. De Amerikaan kan gelukkig door. Het is het Amerikaanse team van Haas F1 dat vervolgens het snelste is, met HUL op P1 en MAG op P3. Er zijn echter maar zeven coureurs die een tijd op de klokken zetten voordat er een rode vlag valt.
Perez schuift de baan af bij het aanremmen van de rechts-links knik na het korte soort van rechte stukje na start-finish. De Mexicaan raakt de boarding niet, maar komt wel vast te zitten in het gravel. Aangezien hij in een stuk van het circuit staat waar je kneiterhard terechtkan komen als je de remzone mist, besluit de wedstrijdleiding de sessie te onderbreken.
Als alles weer losgaat, pakt Verstappen al snel de beste rondetijd. De twee Astons sluiten aan op gepaste afstand. Drie tienden voor ALO, zes tienden voor STR. Een aantal van de traditioneel mindere teams lijken vrij goed te gaan. Dus de coureurs van Ferrari en Mercedes moeten aan de bak. Met name Albon en Hullkenberg gaan als een speer. Nyck de Vries doet zijn best om Tsunoda voor het eerst te verschalken en Q2 te halen met de Alpha Tauri.
Het zijn Zhou, Sargeant, Piastri, Bottas en Perez die in de gevarenzone bivakeren aan het einde. Perez is sowieso uitgeschakeld, de rest heeft nog een kans. Bottas haalt het niet, Zhou ook niet, Piastri ook niet en Sargeant uiteindelijk ook niet. De Amerikaan komt als achttiende minder dan een tiende tekort op een plekje bij de eerste vijftien. Zo close is dat dus in het middenveld. DEV is marginaal sneller dan Tsunoda en de beide AT’s gaan door naar Q2.
Pos | Coureur | Q1 |
---|---|---|
16 |
Oscar PiastriMcLaren |
01:18.517 |
17 |
Zhou GuanyuKick Sauber |
01:18.540 |
18 |
Logan SargeantWilliams |
01:18.557 |
19 |
Valtteri BottasKick Sauber |
01:18.714 |
20 |
Sergio PérezRed Bull Racing |
DNF |
Q2
ALO zet de eerste toptijd in Q2. Verrassend genoeg is Stroll dit keer iets sneller. Dan zien we echter wat we al enigszins vermoed hadden. Leclerc laat opeens de echte snelheid van de Ferrari zien en gaat net wat harder dan de Astons. Het zit dicht bij elkaar, wat ook blijkt uit het feit dat Sainz aansluit achter team groen.
Verstappen heeft echter de beste pace. Onze held is niet eens de snelste in de eerste en tweede sector. Maar de derde sector van MV1 en de Red Bull is zo goed dat Max alsnog naar P1 gaat. Het verschil is mogelijk net wat minder groot dan we verwacht hadden. Maar Verstappen moet desalniettemin de favoriet voor pole position heten.
Hulkenberg is wederom verrassend snel en gaat naar P5. Zijn teammaat heeft het moeilijker. Ook de twee Alpha Tauri’s gaan niet geweldig. De coureurs hebben zo weinig last van bandenslijtage dat ze veelal gewoon doorrijden op dezelfde set softs. Daardoor verandert de volgorde voortdurend. Albon zet een goede ronde neer en gaat zelfs voor een paarse tweede sector.
Gasly verbetert zich nog naar P4, maar dat wordt P5 als Hulkenberg ‘gewoon’ P3 pakt. Des te opvallender, daar Magnussen niet verder komt dan P13. De Vries lijkt even het interne duel met Tsunoda te winnen, maar dat gebeurt uiteindelijk toch weer niet. DEV geeft twee tienden toe op de Japanner. Het is het verschil tussen P12 en P15. Ook Ocon, Norris en Magnussen liggen eruit. De Fransman leek de hele sessie sneller dan Gasly, maar komt uiteindelijk zeven duizendsten tekort op een plekje in Q3.
Pos | Coureur | Q2 |
---|---|---|
11 |
Esteban OconAlpine |
01:17.768 |
12 |
Yuki TsunodaRB |
01:18.099 |
13 |
Lando NorrisMcLaren |
01:18.119 |
14 |
Kevin MagnussenHaas |
01:18.129 |
15 |
Nyck de VriesRB |
01:18.335 |
Q3
En dan nog even pole position binnenhalen voor Max dus. Of kan er toch iemand verrassen? Het is VER zelf die het bal aftrapt. Met regen in de lucht is het wel zo verstandig niet te slim proberen te zijn met de tijd. Max maakt een klein foutje in de laatste sector en gaat naar een 1:17.5. Dat is niet goed genoeg. Alonso, Leclerc, Sainz Russell en Hamilton zijn sneller. Stroll heeft nog geen tijd gezet.
In zijn tweede ronde lijkt Verstappen weer niet geweldig onderweg te zijn. Groen in sector 1, geel in sector 2. Ook in de laatste sector is VER dit keer niet de snelste. Maar bij elkaar opgeteld, is het op een of andere manier toch nét genoeg voor P1. Negen duizendsten is het verschil met HAM.
Stroll doet een rondje helemaal in zijn eentje. Hij is drie tienden langzamer dan Max. Daarmee staat hij zevende. Het is extreem close in deze kwalificatie. Maar dan pakt Max toch de handschoen op. Hij rijdt toch nog een echt goede ronde en pakt een halve seconde op de rest.
ALO gaat naar P2, maar wordt dan verschalkt door de twee Mercs. Russell is uiteindelijk toch nog sneller dan Hamilton. Na ALO is de volgorde Sainz, Stroll, Leclerc, Albon, Gasly en Hulkenberg. De Duitser blijkt uiteindelijk dan toch niet in staat om een hele verrassende top-5 te pakken. Desalniettemin is Q3 voor hem een goed resultaat. En Mercedes dus…Komen ze er stiekem toch weer aan? Of verzuipen ze morgen weer op race pace ten opzichte van de Astons en de Red Bull? We gaan het zien, op de vroege zondagochtend!
Pos | Coureur | Q1 | Q2 | Q3 |
---|---|---|---|---|
1 |
Max VerstappenRed Bull Racing |
01:17.384 | 01:17.056 | 01:16.732 |
2 |
George RussellMercedes |
01:17.654 | 01:17.513 | 01:16.968 |
3 |
Lewis HamiltonMercedes |
01:17.689 | 01:17.551 | 01:17.104 |
4 |
Fernando AlonsoAston Martin |
01:17.832 | 01:17.283 | 01:17.139 |
5 |
Carlos Sainz Jr.Ferrari |
01:17.928 | 01:17.349 | 01:17.270 |
6 |
Lance StrollAston Martin |
01:17.873 | 01:17.616 | 01:17.308 |
7 |
Charles LeclercFerrari |
01:18.218 | 01:17.390 | 01:17.369 |
8 |
Alexander AlbonWilliams |
01:17.962 | 01:17.761 | 01:17.609 |
9 |
Pierre GaslyAlpine |
01:18.312 | 01:17.574 | 01:17.675 |
10 |
Nico HülkenbergHaas |
01:18.029 | 01:17.412 | 01:17.735 |
11 |
Esteban OconAlpine |
01:17.770 | 01:17.768 | |
12 |
Yuki TsunodaRB |
01:18.471 | 01:18.099 | |
13 |
Lando NorrisMcLaren |
01:18.243 | 01:18.119 | |
14 |
Kevin MagnussenHaas |
01:18.159 | 01:18.129 | |
15 |
Nyck de VriesRB |
01:18.450 | 01:18.335 | |
16 |
Oscar PiastriMcLaren |
01:18.517 | ||
17 |
Zhou GuanyuKick Sauber |
01:18.540 | ||
18 |
Logan SargeantWilliams |
01:18.557 | ||
19 |
Valtteri BottasKick Sauber |
01:18.714 | ||
20 |
Sergio PérezRed Bull Racing |
DNF |
Johanneke zegt
Wat was er met Perez aan de hand? Of meer, zijn auto? Schijnbaar had ie een horror fp3. Ik denk dat ze de nacht door moeten werken bij RB om de balans goed te krijgen, want ik geloof niet dat dit aan Perez lag.
rollingstoned zegt
Volgens dr. Helmut Marko waren het geen betrouwbaarheidsproblemen maar was het Perez die het zelf in de hand had…
vopo zegt
Las net dat volgens RB er niets mankeerde aan de auto van Perez en dat het een fout van hemzelf was. Misschien zichzelf toch teveel druk opgelegd naar al zijn praatjes?
Hawkeye72 zegt
Zou Mercedes weer aan het sandbaggen zijn? Na al het gejammer van huilie huilie Hamilton is dit toch een opvallend resultaat…..
Edge zegt
@Hawkeye72: Ik denk niet dat het zozeer met sandbaggen te maken heeft, maar vooral met de eigenschappen van de auto’s. Vorig jaar zag je ook dat telkens wanneer de temperaturen lager waren, Mercedes er wat beter bij zat dan wanneer de temperaturen normaal of hoog waren.
Richmond zegt
Dar is wel wat iedereen roept. Ze kruipen graag in de slachtofferrol. Maar goed Verstappen net zo. Klagen over de banden en de downshift en toch 5 tiende sneller dan iedereen.
sportevo zegt
En de batterij gaf ook problemen.
dijan zegt
Darkschneider ,5 tienden sneller ? Misschien andere kwalificatie gezien ,ik zie amper 3 tienden .
ako6 zegt
Dat is geen geklaag van Max, maar feedback aan het team waar het nog beter kan. Altijd op zoek om zijn auto optimaal te krijgen, kenmerk van een kampioen.
Frankypanky zegt
Hoezo “dubbel moraal” ?!
Hamilton klaagt … Crybaby
Verstappen klaagt … “Waardevolle feedback”
Of iedereen geeft feedback of ze janken allemaal.
berlinetta zegt
Ergens ook wel logisch toch. De focus gaat naar dingen die voor verbetering vatbaar zijn en die mogelijk een probleem worden indien het niet opgelost wordt.
Johanneke zegt
Nee joh. Eind vorig jaar konden ze ook een prima kwali rijden. Maar qua racepace zijn ze er nog lang niet. Ferrari ook niet dit jaar overigens.
Frankypanky zegt
Tuuurlijk,
Mercedes is zit al ruim een jaar te sandbaggen ipv dat ze gaan voor de overwinningen …
Simpele ziel …
driftwood zegt
Miepende Max is al 1,5 jaar aan het sandbaggen met z’n doorzichtige geklaag. Dat heeft zo’n jongen toch niet nodig
chrisvis zegt
…net zo opvallend dan een Max die zit te mekkeren over zijn transmissie en dan de snelste ronde rijdt. Altijd van huilie huilie naar een Lewis maar Max kan er zelf ook iets van. Meestal zijn Nederlanders origineler maar de “successupporters” zijn nog niet toegetreden tot dit niveau…
Frankypanky zegt
Zullen ze nooit behalen … Die #maxtokkies
flyerbunch zegt
Jammer voor Perez dat hij de problemen van FP3 meenam naar kwalificaties. Overdrive setup issues in de software blijkbaar die hem niet genoeg deden afremmen op de motor. Max was heer en meester alhoewel het ff spannend was op het einde toen Max na z’n eerste run in Q3 opeens problemen meldde ivm downshifts en de batterij, 6e stond en wat vogels moest vermijden. Mercedes die dan ook opeens voorbij Alonso gaat was een verrassing. Ferrari die nog meedoet om de knikker was wederom teleurgesteld. De weersomstandigheden waren vandaag koud en morgen zal alles anders zijn. Als Perez niet die problemen onder controle krijgt en zelfvertrouwen heeft gaat het een lastige race worden. Ham zei al dat hij bij de eerste bocht een move wilt doen zoals hij deed tegen Alonso in 2007. Russel was al wat realistischer en denkt dat Max 7-8tienden gaat weglopen per ronde. Hopelijk heeft Max geen gremlins morgen. We zullen zien..
Johanneke zegt
Hamilton kan best een move doen. Maar de RB is met DRS 35km/u sneller dan de mercedes. 4 drs sectoren. Geen schijn van kans.
flyerbunch zegt
In de race wel, maar bij de start heeft niemand DRS en heeft Ham (staat op p3 clean line achter Max) de slipstream en mss de ballen om Max eruit te remmen. Een beetje pech bij de start en alles ziet er gelijk anders uit, maar hopelijk verloopt alles soepel. Hoe dan ook zei Russel zelf al dat de race pace van Mercedes een stuk lager ligt dan RB en zien we Max gewoon naar de overwinning cruisen.
Johanneke zegt
De race duurt langer dan 1 bocht eh. Snap je mijn comment niet?
Hamilton kan een move doen maar dan komen er nog wat, 50 keer 4 DRS stukken. Dus Hamilton blijft nooit voor Verstappen.
flyerbunch zegt
Heb toch niet gezegd dat Ham ging winnen? We hebben hebben het over de eerste bocht dat hij een move wilde doen. Ja RB hun triple DRS is beter en zei al dat RB minstens 7-8 tienden in de race voorop heeft. Hij zal iedereen normaal moeten voorblijven, maar als het ff tegenzit bij de start of problemen met reliability issues dan kan het snel veranderen. Hope not, maar we hebben wel gekkere dingen gezien in F1.
Richmond zegt
Maar de drs heb je pas later en Hamilton wil de actie in de eerste bocht doen. Dus je hebt deels gelijk..al pakt Hamilton Verstappen bij de eerste bocht (wat ik niet verwacht) dan pakt Verstappen hem later gemakkelijk met drs.
CYBRTRK zegt
@jaapiyo de tijden van de top 10 in Q3 zijn helaas niet volledig te lezen in de app
Calimero zegt
Nadat Leclerc naar het toilet was geweest ging het ook beter. Zou het met de afname van het totale gewicht ( Auto/coureur en minder brandstof) te maken kunnen hebben?? ;-)
Frankypanky zegt
Leuk dat Mercedes in de top 3 kwalificeert!
Maar in mijn ogen hebben ze gewoon de rol van Ferrari als “Saturday team” overgenomen.
Of Red Bull gaat niet voluit of het chassis werkt minder goed op deze baan.
Dat lijkt mij onwaarschijnlijk, gezien het feit dit chassis een doorontwikkeling is van een sowieso al succesvolle auto…
ako6 zegt
Gasly heeft trouwens een goede zet gedaan met zijn stap naar Alpine, maar wat is er met Bottas aan de hand, die zit wel erg geweldig achterin iedere wedstrijd…
Johanneke zegt
Eigenlijk was dat zitje voor Piastri eh. Maar die ging liever naar mclaren.
Richmond zegt
Komt door zijn new Kids look. Als het geen groene manta B is kan hij er njet mee omgaan