![Kwalificatie Formule 1: Grand Prix van Australië](https://static.autoblog.nl/images/wp2018/mercedes-2018-hamilton-australie.jpg)
Wie pakt hem?
En jawel! Toen was het alweer zo ver! De afgelopen maanden hebben we jullie belaagd met allerlei nieuws, in aanloop naar het openingsweekend van het nieuwe Formule 1-seizoen. Waar de eerste vrije trainingen al een beter beeld gaven dan de officiële testweken, zullen we na afloop van de kwalificatie een nóg beter beeld krijgen van de rangorde.
Hoewel er regen was voorspeld voor het weekend, lijkt het erop dat de kwalificatie droog gaat blijven. Vervelend, maar als er iets is dat je niet kunt beïnvloeden, is het het weer wel (tenzij je HAARP bent). Mercedes lijkt zoals gebruikelijk het te kloppen team, na indrukwekkende prestaties in de eerste vrije trainingen. Echter was het Vettel die vanochtend in wisselend weer bovenaan de lijst te vinden was. Goed, genoeg gepraat, we duiken erin!
Q1:
Nico Hulkenberg opent de dans in zijn Renault. Een kleine twee minuten begint hij met een lage 1m25. Echter wordt hij alweer snel overtroffen door Grosjean in de Haas, die het bijzonder goed lijken te doen. Aan de andere kant, enkele seconden later is Sainz alweer vlotter dan de Fransman, dus heel veel zegt het nog niet.
De eerste van de snelle mannen die een tijd zet is Raikkonen, die met een midden 1m23 zijn stempel op de lijst drukt. De Fin lijkt in vorm te zijn, daar Vettel, net als andere keren in het weekend, trager is dan zijn teamgenoot. Sterker nog, zelfs Hamilton en Bottas weten niet direct aan de tijd van Kimi te komen. Achter hen begint het gevecht om het middenveld op te laaien, maar over één ding hoeven we geen twijfels te hebben: die Alfa Romeo’s, dat zijn wel degelijk de langzaamste auto’s van het veld.
Red Bull komt niet veel later in actie, maar ook zij weten niet aan de tijd van Kimi Raikkonen te komen. Althans, dat is niet helemaal eerlijk, aangezien de Fin ondertussen zijn tijd had verbeterd naar een lage 1m23. De Nederlander pakt P3, terwijl Ricciardo zich achter de Iceman schaart. Wanneer Hamilton het nog eens probeert, wil het nog altijd niet lukken Raikkonen te overtreffen. Dankzij een klein slippertje eindigt hij op twee tienden Kimi.
Nu het wat rustiger op de baan wordt, komen de Alfa Romeo’s wederom naar buiten om mijn neus op de feiten te drukken. Na een kleine verbetering van Leclerc, springt nota bene Marcus Ericcson naar P12 om te laten zien dat hij nog lang niet uitgerangeerd is. Hamilton volgt het voorbeeld van de Zweed, om vervolgens de koppositie over te nemen. Overigens klinken de woorden van Mercedes maar al te goed weer, wanneer Grosjean de rust gebruikt om P6 over te nemen van Bottas. En dat terwijl ik juist wilde schrijven dat zowel Renault als McLaren in de kwalificatie nét dat beetje extra lijken te hebben.
Hulkenberg is wederom de eerste die in de slotminuut zijn spierballen toont, door van P14 naar P8 te springen. Lance Stroll, in de ondermaatse Williams, bewijst zijn status als teamleider door, in tegenstelling tot rookie Sirotkin, uit de gevarenzone te springen. De betrouwbaarheid van de Honda-motor brengt de Toro Rosso’s overigens nog geen positieven; de Italianen verliezen, net als de Alfa Romeo’s, de mogelijkheid door te gaan naar Q2.
Gedachtenvoer voor de volgende sessie: de Ferrari’s lijken toch wel flink snel te zijn, terwijl het er in het middenveld zeker om zal gaan spannen.
Afvallers: Hartley, Ericcson, Leclerc, Sirotkin, Gasly
Q2:
Verstappen geeft de opperbaas van Red Bull nog wat extra beeldtijd, door als eerste naar buiten te duiken. De Nederlander zet dan ook de eerste tijd, en het is direct een snelle. Max begint op de supersoft met een hoge 1m22, maar lang kan hij er niet van genieten. Raikkonen, daar is ‘ie weer, duikt er met drie tienden onder. Vettel schaart zich achter zijn teamgenoot, alvorens de beide Ferrari’s het stof van de Mercedes in het gezicht geblazen krijgen. Hamilton wint een halve seconde ten opzichte van Raikkonen.
Ondanks dat Hulkenberg en Ocon nog geen tijd hebben gezet halverwege de tweede sessie, kunnen we stellen dat het middenveld, bestaande uit vijf verschillende teams, zich binnen een ruime halve seconde van elkaar bevinden. Terwijl de wolken zich boven het circuit verzamelen, gaat iedereen voor de waarschijnlijk laatste keer deze sessie naar buiten.
Met een minuut op de klok beginnen de eerste van de laatste tijden binnen te stromen. Grosjean doet het goed, daar hij zich recht achter de drie beste teams schaart en zichzelf best of the rest mag noemen. De Haas’ en Renaults mogen zichzelf als de grootste kanshebbers voor het oprapen van de restjes zien. Zij zijn dan ook degenen die doorgaan, terwijl zowel beide McLarens als beide Force India’s buiten de boot vallen. Stroll komt niet verder dan P14, al had zijn lot gemakkelijk anders kunnen zijn, was Ocon in zijn snelle ronde niet opgehouden.
Gedachtenvoer voor de volgende sessie: Force India lijkt na de winter de grote verliezer te zijn, terwijl de drie grote teams, Red Bull, Ferrari en Mercedes, zich binnen ongeveer een halve seconde van elkaar bevinden. Hoewel Hamilton ietwat losjes oogt, lijkt het spannend te worden.
Afvallers: Alonso, Vandoorne, Perez, Stroll, Ocon
Q3:
De laatste sessie begint en er is direct drama. We horen een golf aan ‘Ozzy-geluid, het beeld schakelt om, en jawel: Valtteri Bottas, die nog altijd niet aan de snelheid van Hamilton weet te komen, parkeert hem in zijn eerste snelle ronde meteen in de muur. Nadat hij de eerste bocht iets te scherp aansnijdt, stuitert hij over de kerbstone en verliest hij de controle over zijn Silberpfeil. Code rood, rust.
Hamilton is de eerste die een tijd zet, maar hij weet de 1m22 nog altijd niet te ontvluchten. Verstappen volgt op 0.061 seconden, Ricciardo op drie tienden en Raikkonen op twee tienden. Vettel weet de Nederlander nipt te verslaan, maar het grotere nieuws is dit: de drie beste coureurs voor de top teams bevinden zich binnen 0.061 seconden van elkaar. Jawel, het wordt absoluut spannend.
Nadat de grote teams naar binnen komen na een handvol intense minunten, sluipen zowel Renault als Haas naar buiten om de restjes te verdelen. Grosjean pakt P6, maar deze wordt al gauw afgepakt door Magnussen. Beide Renault sluiten zich erachter.
Dan ineens is Hamilton daar. De Brit laat geen spaan heel van de concurrentie en verbetert zijn tijd in een bovenmenselijk rondje met een volle seconde. Raikkonen verbetert, maar komt absoluut niet in de buurt. Verstappen pakt kortstondig P3, alvorens deze door Vettel wordt afgepakt. Het is echter zo dichtbij, dat er geen haar tussen te krijgen is.
Mochten er nog mensen twijfelen aan de invloed van de halo; ten opzichte van vorig jaar was de beste tijd in Q3 vandaag ruim een seconde sneller. Jawel, ze zijn f*cking snel.
De voorlopige uitslag luidt als volgt:
P1. Hamilton – 1’21.164
P2. Raikkonen – 1’21.828
P3. Vettel – 1’21.838
P4. Verstappen – 1’21.879
P5. Ricciardo – 1’22.152 (wordt P8 dankzij gridstraf)
P6. Magnussen – 1’23.187
P7. Grosjean – 1’23.339
P8. Hulkenberg – 1’23.532
P9. Sainz – 1’23.577
P10. Bottas – GECRASHT
P11. Alonso – 1’23.692
P12. Vandoorne – 1’23.853
P13. Perez – 1’24.005
P14. Stroll – 1’24.230
P15. Ocon – 1’24.786
P16. Hartley – 1’24.532
P17. Ericcson – 1’24.556
P18. Leclerc – 1’24.636
P19. Sirotkin – 1’24.922
P20. Gasly – 1’25.295
LET OP: morgenochtend om 7:10 is de start van de race. Het is echter zomertijd, dus het is eigenlijk een uurtje vroeger!
Het veld zit lekker dicht bij elkaar, nu hopen op een mooi seizoen.
@basv: Wat een onzin. Hamilton declasseert hier het gehele veld over een ronde en iedereen blijft zeggen dat Ferrari en RB nog wel een kans hebben. Het is duidelijk dat Mercedes veel, veel sneller is. En wie de beste coureur is is al jaren duidelijk. Het is net als Schumacher in zijn beste jaren. Niet aan te komen door de rest.
@airc: Hoewel de prestaties van Mercedes en Hamilton buitensporig goed zijn, moeten we wel realistisch blijven. Deze pole position is deels aan Hamilton toe te schrijven, maar ook aan het feit dat Mercedes de kwalificatiestand heeft. In racetrim ligt de top 3 teams een stuk dichter elkaar. Een goede start van Kimi, Vettel of Max en die Mercedes overwinning is alles behalve zeker.
@edge: Volgens Hamilton heeft hij Q1 Q2 en Q3 in dezelfde modus gereden.
@edge: Dromen mag, morgen terug met je voetjes op de grond
@basv: er was (schijnbaar) geen kwalificatiemodus bij Mercedes, ze hebben nu pas het achterste van hun tong laten zien, en HAM heeft al zijn beste sectortijden in de laatste ronde bij elkaar gekregen, check de persconferentie zoals hier verwoord ….
https://m.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/363392/hamilton-grote-stap-in-rondetijd-niet-door-party-modus/
@erik2907: https://www.formula1.com/en/latest/headlines/2018/3/fia-post-qualifying-press-conference—australia.html
Oftewel de rest rijdt netjes achter Mercedes aan. Vorige jaar zat Vettel nog op 0.25 seconde van Hamilton, nu 0,7 seconde..
@steef2: die kwalificatiestand op de auto werkt morgen niet bij benz. Dan ligt het heeeeel erg dichtbij elkaar
@wildbeest: Je bedoeld de stand die Ferrari ook heeft, maar Red Bull niet? Benieuwd wat dat betekent voor de race!
Ben ook benieuwd wie op welke band morgen moet straten als het morge wel regent…
@notsobig: als het regent is de bandenkeuze vrij tenzij de race wordt gekwalificeerd als een full-wett race. Dan is de verplichting om op full-wetts te starten.
@erik2907: Maar volgens mij moeten ze starten op de banden waarmee ze de kwalificatie eindigen toch? Dus dat kan lijkt mij nog een ding worden?
@notsobig: niet als het regent. Zelfs als de baan nat is maar de lucht droog, mag een team uitwijken naar de intermediates.
@notsobig: Op de banden starten waarmee ze zich in Q2 kwalificeren. En Red-Bull is de enige die op super soft vertrekt (tenzij het regent) met als doel iets langer door te kunnen rijden. Of dat ze zoveel voordeel gaat brengen waag ik te betwijfelen.
@wildbeest: je weet dat Mercedes vaak na 1-5 ronde de racestand aanpast naar Hammertime om een gat te slaan en hem daarna uit te rijden? Mag dan misschien niet de Q3 stand zijn, maar extra’s hebben ze zeker
Die Mercedes is weer werelds hoor. Man wat zet die Lewis weer een tijd neer, ongelooflijk. Gewoon weer de onbetwiste nummer 1.
Ik ben benieuwd hoe de strategie bij de Red Bulls gaat uitpakken. Best een verrassende beslissing.
Spannend is het in de middenmoot met grote verrassingen. Haas staat er uitstekend bij, zij hebben de plek van Force India ingenomen.
@viezefreddyw: vind dat je helemaal gelijk hebt! En ben van mening dat lewis ook beste coureur is momenteel. Maar wat gebeurd er als je of een vettel of max of allonso in de Mercedes zet? Misschien wel nog een seconde sneller.. of misschien niet. Maar vind dat lastig.
@joortje2: Daarmee zeg je dat Lewis niet de beste coureur is…mooie tegenstrijdigheid in één bericht?
@skinnybmw: best wel he???
@viezefreddyw: Wat is de strategie van RB dan?
@notsobig: Dat ze op een hardere compound starten dan de rest.
@viezefreddyw: het was Lewis er aan gelegen om iedereen eventjes te late zien wie er wereldkampioen gaat worden. Jullie mogen meerijden achter mij en daar houdt het mee op!!!!
@viezefreddyw: strategie van RB is super soft starten, langer doorrijden in de hoop om met 1 stop voor MERC en FER te komen en daar te blijven omdat inhalen schier onmogelijk lijkt.
@viezefreddyw: Hamilton is zo goed als dat zijn auto is.
Roepen dan Hamilton de Beste coureur is is dan ook koffiedik kijken.
Hij is zeker de beste coureur binnen het Mercedes team, maar of hij overall de beste is zullen we nooit weten.
Hij lijkt de beste te zijn omdat hij absoluut het beste materiaal heeft, dat hij een bovengemiddelde coureur is, is zeker.
Ik ben het eerder vermelde eens, wat als hij ook een bovengemiddelde teamgenoot krijgt zoals, Alonso, Vettel, of Verstappen, is hij dan nog steeds zo oppermachtig, Bottas een een doorsnee rijder, meer niet.
@HZW: Alonso is z’n teamgenoot geweest. Het was zijn rookie seizoen en Alonso al tweevoudig wereldkampioen. Ze waren even snel tot ieders verbazing en Alonso vergooide z’n WK in Hongarije waardoor Kimi de lachende derde werd.
Oh boy, net op t eind nog de punch van Lewis. Reality kicks in hard.
Daarvoor zat ik zo in mijn bubble dat het nóg dichter op elkaar zat.
Lekker raikkonen op p2. Altijd dat commentaar dat hij moet stoppen en niks meer presteert. Hij staat hier gewoon weer even voor Vettel. Het is pas de eeeste race maar toch. Hoop op een goed seizoen van em!
@wrx23: ik ook. Wordt er eindelijk weer eens gelachen op het podium. Oh, wacht…
Nee, zonder gekheid, hij mag dan een ijskonijn zijn, ik vind het een toffe peer. Ik kan me namelijk nog steeds niet aan de indruk ontrekken dat Ferrari de auto om Vettel (die gelijk in z’n allereerste snelle ronde alweer liep te janken over een ’trage’ collega; zelfs bij RTL gaven ze hem daarover een sneer) heen ontwerpt, en dat Raikkonen het er dan maar mee moet doen.
Wat een ongelooflijke hork is die Bottas ook. De hele kwalificatie op 6 tienden van Hamilton rijden om uiteindelijk de W09 in de muur te parkeren. Ik hoop zo dat dit zijn laatste seizoen bij Mercedes is.
En Hamilton, wat een wereldronde, en wat een gat uiteindelijk weer
Het perfecte rondje van Hamilton. Op racesnelheid zit het veel dichter bij elkaar.
Dit kan weleens een heel interessant seizoen gaan worden. Het gat in quali is een beetje vertekend omdat Merc de partymode heeft en Max en Vettel kleine foutjes maakten. Denk dat ze in de race veel dichterbij elkaar zitten. Ferrari heeft ook een quali modus maar die heeft RBR al overbrugd.
Reken er op dat RBR sneller ontwikkelt en dat Renault heeft aangegeven dat ze nog niet voor performance gaan dan kan het zomaar zo zijn dat RBR tijdens het seizoen op Merc level zit of zelfs de dominante auto heeft.
@rick-dos: Vergeet ik gewoon Verstappen te noemen als ook een bepalende factor. Knul laat ff zien dat hij echt op Hamilton en Vettel niveau zit.
@Rick-dos: zelden zoveel aannames in 1 bericht gezien, chapeau!
@87sandyd: Go be a dick somewhere else please.
@Rick-dos: in dat geval moet je ook rekening houden dat alle teams door het seizoen mee ontwikkelen. En renault heeft een niet al te goede reputatie ivm uodates
@acizane80: Zeker waar. Alleen als je naar de trackrecord van RBR kijkt dan hebben ze elk seizoen laten zien dat zij grotere stappen qua ontwikkelingen kunnen maken dan de andere teams. In 2009 waren zij bijvoorbeeld het eerste team die de dominantie van de Brawn doorbraken. In 2013 ging de titelstrijd in de eerste helft van het jaar nog gelijk op en in de tweede helft domineerde Vettel door bijna alles te winnen. Vorig jaar hadden ze een achterstand van bijna een seconde op Merc en Ferrari en aan het eind had Verstappen 2 wedstrijden gewonnen en deden ze serieus mee voor de overwinningen. Je mag dus stellen dat het in de lijn der verwachting ligt dat ze dit jaar ook kunnen.
Wat Renault betreft is het natuurlijk altijd afwachten, maar nu dat ze serieus strijden voor de best of the rest als team zou je kunnen denken dat het ook voor hun zaak is om te leveren.
@Rick-dos: Mercedes heeft geen party mode
Wordt spannend morgen hoop ik! Ook om wakker te blijven, want zomertijd gaat in ;(
Nog uurtje minder slapen….
Gave ronde van Hamilton. Denk dat het in de race heel erg dicht bij elkaar zit
Het ziet er niet slecht uit voor Max. Zonder kwalificatiestand en met een foutje op 0.7 seconden van een ongenaakbare Hamilton eindigen. Dit kan een mooie race opleveren, morgen.
@ikschrijfookoverautos kunnen d kwalificatie tijden er de volgende keer bij de “voorlopige” uitslag? Of staan die er wel maar kan ik ze niet zien op de Iphone?
@ikleesookoverautos: Ik zal er zo een update bij zetten, ten tijde van het plaatsen was er nog geen kopieerbare lijst beschikbaar ;)
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Willen jullie even kijken naar de tijd van Verstappen…. die klopt niet.
@maferick74: – edit: dank u is inmiddels gefixt ?
En waar is iedereen nu die verklaarde dat het aan McLaren lag en niet aan Honda?
@stijnvermeersch: die hangen nu aan de bar bij Toro Rosso…
Het leek er tijdens de wintertests nog heel aardig uit te zien, maar mijn god, wat kwamen die te kort, zeg.
@stijnvermeersch: Maak je maar niet druk om Honda, die staan nog op “SAVE” mode.
Die willen nu eerst veel data vergaren en die schroeven dan race bij race het vermogen omhoog.
Aan het eind van het jaar doen die gewoon bovenaan mee en zijn ze (Honda) klaar voor RedBull in 2019.
Wat dan ook het eerste jaar wordt dat Max wereldkampioen wordt.
@stijnvermeersch: het ploft vanzelf wel in de race bij McLaren
Wat ook op valt is Gasnie. Honda-power laat zwaar te wensen over.
Ocon en Perez vielen mij tegen gezien hun prestaties in het vorige seizoen. Hopelijk maken ze het goed tijdens de race. Dat gigantische AlfaRomeo logo staat wel ontzettend fantastisch op een F1 wagen!! De engineer van Bottas heeft even Apeldoorn gebeld…..gevalletje zelfoverschatting minus ontbreken tractiecontrole. Schade = € 820.714,59
@iphonistvongates: zal denk ik eerder aan de Force India liggen dan aan de coureurs