De eerste échte krachtmeting van dit jaar. Is Mercedes weer zo snel, kan Ferrari het Duitse tempo bijbenen en hoe is het met Red Bull?
Q1
Een zeldzaam moment als de eerste sessie van start gaat, want Alonso zet met zijn McLaren de snelste tijd met een 1:27.45. Niet verwonderlijk dat hij de snelste is, hij is namelijk ook de eerste die een tijd zet. Sebastian Vettel zet er vrij rap een twee seconden snellere tijd overheen, op super-softs notabene, terwijl de rest op ultra’s staat.
Het duurt niet lang voordat respectievelijk Bottas en Hamilton de snelste tijd zetten met hun Mercedes. De eerste rondes van Ricciardo en Verstappen zijn goed voor een vierde en achtste plek. Verstappen verremde zich echter en moest zijn snelle ronde met een flat spot op zijn band zetten.
Aan het einde van de sessie mogen Giovinazzi (de vervanger voor Wehrlein bij Suaber), Magnussen, Vandoorne, Stroll en Palmer alvast gaan douchen en zich gaan voorbereiden op morgen.
Q2
Terwijl donkere wolken zich bijeenpakken boven Melbourne, zijn het Bottas, Hamilton, Raikkonen en Vettel die als eerste weer de baan op gaan. Allen op ultra softs, niemand durft het aan om Q2 op super softs te starten. Terwijl Bottas een 1:23.215 zet, weet Hamilton daar enkele tellen later niet overheen te gaan met een 1:23.251. Vettel is nog eens twee honderdsten later en moet het dus momenteel met de derde tijd stellen.
Als de eerste tijden binnen druppelen lijkt de voorlopige conclusie dat Mercedes het snelst is, Ferrari daar vlak achter zit en Red Bull he tempo van beide tegenstanders nog niet helemaal kan bijhouden; Ricciardo en Verstappen noteren een vijfde en zesde tijd… Sainz en Kvyat laten zien dat Toro Rosso het wél een stuk beter doet dan vorig jaar, zij noteren een keurige zevende en achtste tijd, al zal Massa zich daar niet veel later tussen nestellen met zijn Williams. Verstappen verbetert zich tegen het eind van de sessie nog met een 1:24.092, maar hij blijft zesde, met een verschil van bijna 0,9 seconden tot de snelste tijd van Bottas.
In de laatste secondes is het nog even spannend, als alle rijders tussen de zevende en vijftiende plaats een poging doen hun tijd te verbeteren. Uiteindelijk is het einde oefening voor Perez, Ericsson, Hulkenberg, Alonso en Ocon. De beide Toro Rosso’s halen Q3 dus wél, evenals Grosjean. Bijzonder is dat Vettel net voor de streep zijn DRS weer deactiveerde en even leek te remmen. Speelt de Rode Brigade nog steeds hoog spel? We gaan het zien in Q3!
Q3
Vrijwel iedereen duikt meteen naar buiten, al is het maar omdat op het circuit de eerste druppels gevoeld worden en iedereen nog graag een tijd zet op droog asfalt. Vettel maakt het even spannend als hij het snelste gaat met precies 0.002 seconden voorsprong op Bottas, maar Hamilton zet snel zaken op orde door er gewoon even 0,3 seconden overheen te gaan.
En dan staat er opeens een Red Bull in de muur. Het is nota bene Daniel Ricciardo die tijdens zijn thuisrace de achterkant van zijn auto kwijtraakt en achteruit de muur in schuift. De sessie wordt gestopt en onder andere Verstappen heeft nog geen tijd kunnen zetten. Hopen dat het droog blijft… Voor Ricciardo is het morgen maximaal een tiende plek en als er cruciale zaken aan zijn auto vervangen moeten worden, dan zal hij nog verder op de startgrid terugzakken.
De eerste die zijn tijd zet na de rode vlag is Grosjean, die ruim een halve seconde moet toegeven op de Raikkonen. Met nog twee minuten op de klok is iedereen op de baan in een finale poging een tijd dan wel een snellere tijd te zetten.
Bottas zet de snelste tijd met een 1:22.481, maar het is Hamilton die even later met een 1.22:188 met de pole position aan de haal gaat. Verstappen zet een vijfde tijd met een 1:23.485 en is daarmee significant langzamer dan de Mercedessen.
BAM, Vettel speelde inderdaad hoog spel, want hij zet op de valreep nog even de tweede tijd neer. Ferrari lijkt definitief terug aan de top, terwijl de achterstand van Red Bull op Mercedes voorlopig niet geslonken lijkt…
1. Hamilton
2. Vettel.
3. Bottas
4. Raikkonen
5. Verstappen
6. Grosjean
7. Massa
8. Sainz
9. Kvyat
10. Ricciardo
11. Perez
12. Hulkenberg
13. Alonso
14. Ocon
15. Ericsson
16. Giovinazzi
17. Magnussen
18. Vandoorne
19. Stroll
20. Palmer
Luckylen zegt
Zonde van Ricardo , Max ging inderdaad wel lekker , maar oh wat een snelheid komen ze tekort !
goodolddays zegt
@luckylen: tjah, iedereen roept hele tijd maar: “oh maar kijk is we hebben nieuwe brede banden” alsof de nieuwe regels het spannender zouden maken je ziet van huiden en ver aan komen dat het gewoon een Mercedes dominantie zou blijven. Simpel as that…
sracert zegt
K#t, saai, prulgeluid. ik ga weer naar bed. welterusten allemaal.
keeper1 zegt
@sracert: ok doei
str8six zegt
@sracert: heb je onder een steen gelegen ofzo de afgelopen jaren?
harrie zegt
1,3 sec op de poletijd, oei. Je mag toch hopen dat dat nieuwe Renault blok nog conservatief staat afgesteld dit eerste weekend.
Jammer voor Riccardo, zijn thuisrace en had graag het duel met Max gezien.
Awel, vorig jaar was RB helemaal nergens in het eerste weekend.
87sandyd zegt
@harrie: vorig jaar 1,8 seconde van de pole…gewoon een halve seconde gewonnen dus
Dizono zegt
@87sandyd: ja, behalve dat Verstappen die tijd vorig jaar in een Toro Rosso zette…
87sandyd zegt
@Dizono: Vorig jaar stond Ric in een RBR op P8 op 1,8 seconde van de pole
erwh zegt
@harrie: ligt dit aan het Renault blok of heeft Newey dan toch een keer een misser van een auto neergezet?
bassx zegt
@erwh: een keer? Wel vaker hoor. Net als bij Brawn destijds is niet alles wat uit zijn handen komt per se goud.
premiumduitser zegt
Lekker dat Stroll zo’n beetje laatste is! Totaal geen driver om fan van te zijn. Papa geeft het team wat geld en voila: Je bent F1 driver. Vervolgens bakt hij er totaal niks van en dan ook nog zo’n superdroge en voorspelbare reacties aan de pers, ik ben geen fan..
MaartenD zegt
@premiumduitser: dat je geen fan bent is wel heel duidelijk ?
kannito zegt
@premiumduitser: prima dat je dat denkt..ik denk dat we hem best 2-3 races mogen geven om te wennen. Het is nogal een stap omhoog voor stroll
easygoingmartin zegt
@kannito: na zó veel testkilometers…?
str8six zegt
@kannito: maar het is voor hem geen stroll in the park gebleken.
antoonniels zegt
@str8six: geen Stroll in the Albert Park….
stfu zegt
De auto’s hebben toch zoveel meer grip? Toch al diverse rijders die tot nu toe vanuit de kont wegglijden…
kempenaer zegt
@stfu:
Ja, logisch, ze blijven de grens opzoeken. Die ligt qua grip alleen iets verder weg dan vorig seizoen.
Luckylen zegt
@stfu: ja logisch toch auto’s gaan harder dus een foutje wordt harder gestraft
Dizono zegt
@stfu: maar coureurs zoeken altijd de grens van die grip op, hoe veel of weinig grip er ook is.
Author zegt
@stfu: meer grip is niet hetzelfde als oneindige grip ;) vergelijk de tijden anders eens met die van vorig jaar.
rob5nismo zegt
@stfu: dat komt omdat het een straten circuit is en dat moet nog in gerubberd worden
erwh zegt
@stfu: bredere banden verbreken hun grip plotselinger dan smallere wat het lastiger maakt voor de coureur om aan te voelen of je op de limiet zit of er net eroverheen.
kempenaer zegt
Enorm gat tussen das Haus en Ferrari aan de ene kant en RB aan de andere kant. Nog steeds en opnieuw.
w0o0dy zegt
Laten we hopen op een goede racepace van RedBull en beter brandstof verbruik waardoor de verschillen kleiner worden want 1,3 seconden is wel heel erg veel. Dan sta je op een ronde achterstand aan het eind…. ?
Luckylen zegt
Ja logisch toch kunt veel harder maar een foutje wordt ook harder gestraft
viezefreddyw zegt
Red Bull heeft zijn zaakjes niet op orde zo lijkt het. Zonde, want dik 1,2 seconden is gewoon veel. Ik vrees dat het seizoen voor Red Bull nog wel eens lang kan gaan worden. Het is maar hopen voor @nicolasr dat hij maltbier erg lekker vindt…
bassx zegt
@viezefreddyw: niet alleen heel lang. Over algemeen is het team dat pole pakt in Australië ook het team dat wint (niet per se degene die de race wint).
rvvm zegt
Nooit gedacht dag er 4 wagens achter Sauber zouden staan
sportevo zegt
En waar zijn die 4-5 seconden die ze sneller zouden worden?
vtechlover zegt
@sportevo: inderdaad, vorig jaar was het een 23,8.. Maar een verschil van 1,7.
mrB zegt
@vtechlover: in 3 rondes is dat toch dik 5 seconden.
sportevo zegt
@mrb: Ah, ze bedoelden het op die manier!
Dutchdriftking zegt
Ik ben bang dat RB nog wat huiswerk te doen heeft.
piquet1986 zegt
Ik ga maar proberen de positivo te zijn hier want eigenlijk ben ik er zelf ook aardig sceptisch over. Het is al vaker gebleken dat redbull de eerste grand prix achter de feiten aanloopt. Vorige jaar stonden ze p8 en p16 op de grid. Redbull heeft een vreselijk hoog ontwikkelingstempo, misschien wel het allerhoogste. Renault claimt bovendien dat ze nog 5-7 tienden uit hun blok kunnen persen. Ik denk dat ze achterlopen, maar niet zoveel als het nu lijkt.
545e60 zegt
@piquet1986: Ja en Mercedes en Ferrari gaan stil zitten? Nee die ontwikkelen ook door en die zullen ook nog wel wat tienden uit het blok persen. Denk niet dat RB het daarvan moet hebben.
Rick-dos zegt
Vettel en Hamilton laten zien waarom zij het grote geld verdienen. Ja, ze hebben snelle auto’s maar zij als coureurs alleen gooien daar nog een paar tienden bovenop.
Je kunt vinden wat je vindt van ze maar nogmaals ze laten zien waarom zij de absolute top zijn.
En eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik twijfel of Max de echte top is. Hij is zeker wel bovengemiddeld goed, maar heeft hij dat beetje extra om kampioen te worden? Ik betwijfel het. En dat doe ik obv het verschil tussen hem en Ricciardo dat er duidelijk nog is. Ik zou toch graag ondertussen willen zien dat hij in de buurt van Ricciardo zit of dat hij Ricciardo overklast. En dat zie ik niet gebeuren. Is het wel leuk dat hij inhaalacties in de race heeft maar als hij steeds al een gevecht moet aangaan om naar voren te komen dan gaat het niet lukken om een kampioen te worden.
Maar goed, het seizoen is nog lang. Laten we kijken hoe het zich gaat ontwikkelen, maar feit is dat er na drie jaar geen excuus meer is voor Verstappen. Dit is toch wel het jaar dat hij het moet laten zien dat hij inderdaad de potentie heeft om kampioen te worden.
newformula zegt
@Rick-dos: Verstappen heeft zeker potentie om kampioen te worden. Het feit dat er al in zijn 2e seizoen een regel naar hem is genoemd, zegt al genoeg. Maar als de wagen niet mee wil wordt je geen kampioen
Rick-dos zegt
@newformula: Dat een regel naar je wordt genoemd zegt niks. Durf te wedden dat als Maldonado nog had meegedaan er ook een regel naar hem vernoemd zou zijn. ;)
Maar het gaat mij ook niet om de auto. Het gaat mij meer om de strijd tussen hem en Ricciardo. Ricciardo is de enige benchmark voor mij voor de prestatie van Verstappen. Tijdens de trainingen en kwalificatie zag je dat Ric toch nog steeds een overwicht heeft tov Verstappen. En dat verwacht ik toch niet na bijna drie jaar in F1. Als je kijkt naar een Vettel en Hamilton toen zij instapte zette Hamilton de vuur aan de schenen van Alonso en Vettel won met een Torro Rosso een race. Dat zijn van die kleine tekenen dat je met meer dan een bovengemiddelde coureur te maken hebt.
Verstappen schurkt echt wel tegen dat niveau aan. De vraag is alleen kan hij door die onzichtbare barrière heen breken in z’n ontwikkeling of blijft het alleen maar er tegenaan schurken en mogen we alleen blij zijn als hij weer wat fantastische inhaalacties uithaalt?
plopkoekje zegt
@Rick-dos: hij zit pas 2 jaar in de F1… 3e jaar begint nu pas
newformula zegt
@Rick-dos: ik denk dat Verstappen toch wel dat talent heeft. Ricciardo is ook niet de minste om zomaar in je binnenzak te steken. Heeft Max vorig seizoen ook geen snellere tijden gereden dan zijn teamgenoot? En Max is niet alleen snel maar ook sluw en mede daardoor zal hij in de toekomst kampioen worden. Voor mij hoeft het nog niet dit jaar.
piquet1986 zegt
@Rick-dos: ik denk dat je toch even de beelden van vorig jaar erbij moet pakken. Max was heel vaak best of the rest, alleen mercedes ervoor. Dat zegt toch een hoop lijkt mij. Vaak ook voor de geweldige Vettel die jij beschrijft. We(ikzelf ook) vergeten snel hoe goed max is en zijn dat bij gebrek aan bewijs snel vergeten. Max is toekomstig wereldkampioenmateriaal, of hij dat wordt is de vraag. Ik ben het wel met je eens dat dit het jaar is dat hij het moet gaan laten zien, dat beaamt hij zelf ook.
Rick-dos zegt
@piquet1986: Resultaten uit het verleden en zo… ;)
Nogmaals, hij is zeker een exceptionele coureur maar er moeten wat stappen bij om hem ECHT een kampioensmateriaal te noemen. Ten eerste zal hij moeten laten zien dat hij constant is over een hele weekend en z’n teamgenoot in de pocket heeft over een heel weekend genomen. Ik hoop dat hij z’n focus nog heeft en dat hij niet te veel wordt afgeleid door randzaken.
Natuurlijk is het mooi dat een Nederlander zo goed meedoet maar kritisch blijven moet altijd. Zoals je zelf ook aangeeft, the honeymoon is over het is nu tijd om te laten zien wat hij echt in huis heeft.
piquet1986 zegt
@Rick-dos: klopt, hij moet nu doorpakken. En daar twijfel jij aan, dat snap ik. Het allerbelangrijkste is het verslaan van zijn teamgenoot, dat bepaald zijn marktwaarde. Ricciardo had het hele weekend misschien de “overhand”, maar wie hangt hem in de muur? Quali: 1-0 voor verstappen. Max heeft eerder al gevoeld dat de RB13 een nerveus kreng kan zijn. Daniel nu ook, alleen met een berg meer consequenties. Winnaar, Max.
Rick-dos zegt
@piquet1986: Ik begrijp je maar toch vind dat ik iets te simpel. Dat Ricciardo ‘m vandaag in de muur hangt is een feit maar het onderliggende probleem blijft en dat is dat Ricciardo nog steeds de overhand heeft.
Een andere graadmeter kan bijvoorbeeld ook zijn hoe de internationale media en gemeenschap naar het duo Ric-Ver kijkt. Dan is de tendens dat men nog steeds eerder naar Ric kijkt als kampioen dan Verstappen. Dat zegt ook wel wat.
piquet1986 zegt
@Rick-dos: ik vind het iets te simpel om te concluderen dat Ricciardo de overhand heeft. Op basis waarvan? Er is nog geen meter gereden en geen punt uitgedeeld. Op basis van trainingen? kom op, elk mens met een beetje verstand weet dat dat niks zegt. Internationale media loven max en ric evenveel. Sterker nog voor dit seizoen begon stond max hoger als Ric bij de bookies.
harrie zegt
@rick-dos:
Ik schat Ricciardo stukken hoger in dan Bottas of Raikkonen als team maat, dus hem ff op drie tienden zetten elk weekend zie ik sowieso niet snel gebeuren. Geef Max wel een goede kans dat hij dit jaar minstens de helft van de quali’s voor Ricciardo staat, en een nog grotere kans dat hij meer punten pakt. Dan kun je wat.
Rick-dos zegt
@harrie: En ik schat Verstappen hoger in dan Bottas en Raikkonen. ;)
Sterker nog ik vergelijk Verstappen niet eens met die coureurs. Verstappen vind je naar mijn mening echt wel terug in het rijtje Hamilton, Vettel, Ricciardo en Alonso.
Alleen kan één van die gasten kampioen worden. Als je dan objectief het allemaal bekijkt en je zou ze allemaal in dezelfde auto zetten dan denk ik dat Verstappen van die 5 coureurs op dit moment op de laatste plaats zal eindigen. Ik verwacht ook niet dat Verstappen Ricciardo op 3 tienden zet maar als je doel het kampioenschap is dan is Ricciardo een sta in de weg. Om zijn kansen te vergroten op dat kampioenschap zal hij minimaal de gelijke moeten zijn aan Ricciardo maar liever nog de betere en op dit moment zie ik dat nog niet.
Maar nogmaals ik hoop dat ik het verkeerd heb dat zou betekenen dat als Nederlandse racefans mooie tijden tegemoet gaan.
easygoingmartin zegt
@Rick-dos: hij was in Q3 sneller onderweg dan Riciardo.. terwijl Riciardo toch écht altijd sneller is in qualificaties dan races. We’ll see
Rick-dos zegt
@easygoingmartin: Het is inderdaad afwachten maar om eerlijk te zijn het was ook bijna aan het begin van q3. Dat hij sneller onderweg was op dat moment zegt eigenlijk niets.
bassx zegt
@Rick-dos: Max is nog aan het groeien terwijl Hamilton aan z’n top zit. Kijk hoe hij Hamilton als 20-er nog moest vechten met z’n teamgenoten. Ik deel wel je mening dat Max nu niet beter is dan Hamilton. Maar vind het nu te vroeg om te zeggen dat Max wel of geen wereldkampioen materiaal is.
Rick-dos zegt
@bassx: Maar Hamilton had in z’n eerste jaren met Alonso te maken en daarna met Button, allebei wel kampioenen. ;)
Het is inderdaad nog vroeg dag maar ik hoop dat we eindelijk wel gaan zien dat hij een groei speurt gaat maken in het kwalificeren. Het racen geloof ik onderhand wel. Maar wil je kampioen worden moet je dat facet ook goed onder de knie hebben.
reactief zegt
Klote dat het verschil zo groot lijkt te zijn!
Maar eerlijk gezegd is het voor de spanning leuker dat Max iig niet de beste auto heeft. Heb vorig jaar erg genoten van de strijdlustigheid van Max namelijk.
En ik vind het toch ook wel heel vet dat Ferrari z’n pace weer lijkt te hebben. Kan een mooie strijd worden met Mercedes.
Dus ondanks dat een podium op dit moment te hoog gegrepen lijkt voor Max, krijg ik juist veel zin in dit sezioen hoor!
87sandyd zegt
“Wat een verschrikkelijke motor heeft Red Bull. Echt superslecht apparaat, had ook niets anders verwacht van Renault. Ergens anders kan het niet aan liggen, want Max is gewoon de beste coureur en Adrian Newey is de allerbeste ontwikkelaar. Ik dnap niet waarom ze gewoon een Mercedes motor kopen, die is toch veel beter. Hoop dat Max volgend jaar in ern Mercedes zit dan wordt hij weteldkampioen.”
Tot zover, elke Max Verstappen fan….
thefmanl zegt
niemand heeft er nog over gehad, dus dan zeg ik het maar. Hulkenberg gaat nog voor een verassing zorgen morgen. die kan zomaar de 6e of 7e plek pakken.
bassx zegt
@thefmanl: viel mij ook meteen op dat Hulkenberg niet genoemd wordt. Z’n Q1 tijd is behoorlijk indrukwekkend en ook z’n snelheid tov Palmer is groot. Heeft Renault goede aankopen mee gedaan.
stijnn zegt
Het gaat regenen morgen (…hoop ik)
cloverleaf zegt
@stijnn: nee, gaat het niet. Vandaag regent het nog af en toe. Morgen blue skies helaas
w0o0dy zegt
Opvallend hoe groot de gaten zijn tussen de diverse teamgenoten. Niet iedereen is gewend aan de nieuwe wagen en nieuwe rijstijl?
w0o0dy zegt
Lance Troll gaat het seizoen niet afmaken zo…En Stoffel is de teleurstelling vd dag.
Dizono zegt
@w0o0dy: Stoffel moest tijdens zijn eerste outlap weer naar binnen voor problemen. Daar zit iets niet helemaal goed. Sterker nog, er zit iets flink fout bij McLaren. Zou ik Vandoorne voorlopig nog niet op afrekenen.
cloverleaf zegt
Geen wolkje aan de lucht!! Althans, dat is de weersvoorspelling voor morgen in Melbourne?
berlinetta zegt
Opzich wel de opstelling die ik vooraan had verwacht. Hamilton vooraan, en de plaatsen daarachter worden verdeeld tussen Ferrari en Bottas.
En het is nog vroeg in het seizoen, maar RB (of Renault?) loopt nog achter de feiten aan. Hopelijk komt er verandering in.
Ook nog noemenswaardig vind ik Grosjean. Die heeft het goed gedaan!
kareljansen zegt
Nou ja, laten we maar hopen op veel regen dit seizoen…
mrrallycross zegt
Jammer voor Riccardo
bmwpowerm5 zegt
ik denk dat ze Adrian Newey een nieuwe tekendoos moeten geven
tarquesh zegt
Ik heb geen zin in de f1 meer met die banden flauwekul.
Ik kijk in juni wel de 24 uur van LeMans.